Wednesday, March 05, 2008

Susulan:
Kisah Anggota Tentera Ada Dua IC Terbongkar
BERSIH Dan Parti Politik Perlu Segera Bertindak

Ramai pengirim komen ke blog ini atas jodol di atas bertanya, apakah yang wajar dilakukan mengenai wujudnya segolongan anggota tentera mempunyai dua kad pengenalan, dan mengikut pengkalan data SPR, mengundi di dua lokasi yang berbeza.

Saya tidak akan membuat apa-apa cadangan khusus mengenai pembongkaran ini kerana tidak mahu dituduh sebagai menghasut.

Bagaimanapun, wajar bagi anda yang prihatin, mana-mana parti politik yang bertanding dan BERSIH berbuat sesuatu secara berhemah, segera dan bijaksana.

Antara tindakan yang boleh dilakukan ialah melaporkan kepincangan SPR ini kepada pikah polis. Satu lagi ialah mendedahkannya kepada media menerusi sidang akhbar tergempar.

Seterusnya, pertubuhan seperti BERSIH bolehlah mengutuskan surat segera kepada Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan juga Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong.

Sekian untuk renungan bersama. Selamat berjuang dan salam takzim dari saya. – Ruhanie Ahmad

9 comments:

Unknown said...

Assalamualaikum Abang Ron..
tentang kes anggota tentera ada dua ic..saya rasa mudah je bang. Ini semua kelemahan pentadbiran. Mana2 anggota tentera atau polis boleh bohong dan buat laporan palsu di balai polis mengatakan ic awamnya hilang. Siapa boleh trace? dalam masa singkat je dia boleh dapat ic awam. Terima kasih. Harap kerajaan dapat fikir cara mengatasi pembohongan ini.

mn said...

Assalamualaikum Datuk,

1. Saya menyokong UMNO tetapi bukan menyokong untuk kejahatan dan penipuan.

2. Dalam masa rakyat sedang bertarung dengan kezaliman dan penyelewengan pemerintah... dimanakah Raja-Raja kita?

3. Jika hamba adalah YDP Agong atau Raja2 Melayu sudah pasti hamba akan memanggil Panglima ATM, Ketua Polis Negara dan Ketua Setiausaha Negara(KSN)....Keluarkan perintah batalkan PRU12 ini dan biarkan negara ini dibawah pemerintahan tentera buat sementara waktu.

4. Pecat, tangkap dan bicarakan semua pengkianat-pengkianat negara demi kedaulatan negara dan rakyat Malaysia.

5. Setelah semua anasir-anasir itu dihapuskan, maka barulah diadakan semula p/raya yang benar-benar bersih, adil dan telus.

Adam said...

Salam Datuk,

Saya sedih melihat tentera kita seperti lembu di cucuk hidung. Ke mana perginya semangat kepahlawanan mereka? Adakah mereka tidak berdaya berkata tidak kepada pemerintah.

Nampaknya tentera Thai lebih berwibawa dari ATM! Memalukan!

aliem70 said...

Assalamualaikum Datuk Ron..
saya minta maaf menyimpang sikit dari topik ini.Sebenarnya saya baru saja pulang dari sessi penerangan yang dianjurkan katanya oleh ngo- ngo di jb(sebenarnya program UMNO)dan pemidato utamanya Tun Musa Hitam.Saya minta komen Datuk.. pasal tadi Tun ada kata..harga barang di m'sia dan khususnya di johor adalah murah dan sebab itu rakyat spore galak berbelanja di sini.Kata Tun,pembangkang tak boleh guna isu harga barang naik.Asas ekonomi apa yang Tun gunapakai ini ?Saya amat sedih dgn komen Tun ini.Apa komen Datuk,sebagai orang yang amat rapat(saya rasa)dgn Tun Musa dgn statement negarawan ulung kita ini.

Hovidpure said...

Salam Dato'

Petang tadi saya di Felda Nitar, Mersing. Singgah minum dan makan 'Bakso' di satu warong yang penuh dengan poster BN dan gambar Abdullah Badawi.

12 orang Felda Nitar sedang dok bersembang di warong itu.

Saya keluarkan laptop dan mulakan tugas saya. kepada 12 tetamu dan makcik warong tu, saya hidangkan dengan perjuangan Abdullah Badawi termasuk gambar hitnya Dollah kaki tidur dan Dollah kaki perempuan.

Makcik warong tu menangis, saya tanya kenapa menangis? "Sedih tengok Perdana Menteri macam tu" itu jawabnya.

Selesai hidangan saya melalui persembahan 'powerpoint' tu, makcik warong tu koyak semua poster BN dan 'bunting' gambar Abdullah Bedawi.

Alhamdulilah, saya yakin undi makcik warong Felda Nitar tu dan beberapa peneroka yang dok minum di situ petang tadi BUKAN untuk BN lagi.

Berita dari gunung said...

Dato, SPR perlu ambil maklum dan bertindak sewajarnya. Secara umum saya dapati SPR agak responsif juga walaupun ada masanya Rashid tampil menyinga.

Menyinga tidak menjadi soal. Itu hanya stail masing-masing.

tipulagi said...

Terima kasih Datuk pada respon..
Setahu saya tentera yg masih berkhidmat tidak ada ic awam (betulkan kesalahan saya)....
Pihak kerajaan?? siapa pihak kerajaan sekarang sedangkan parlimen dah dibubarkan?? Klu BN sure dia buat dek je..
Yg di Pertuan Agong dan Raja2 kita.. adakah mereka masih mempunyai kuasa seperti dulu?? Entahlaa... jgn sampai negara lain /UN terpaksa masuk campur urusan Malaysia kerana Malaysia sudah tidak dapat menangani masalah sendiri sudah laa

http://tipulagi.blogspot.com

Fikir Tajam said...

Kenapa BN LINGLUNG (BENGONG)? (Part 1A: Pasal Dolah Kaki Tidoq)

Fikir Tajam said...

Kenapa BN LINGLUNG (BENGONG)? (Part 1B: Pasal Dolah Kaki Temberang)

ISU: Dolah HILANG KAWALAN bukan sekadar terhadap urusan dan kepentingan negara BAHKAN turut hilang kawalan ke atas KELUARGA SENDIRI dan IRONINYA hilang kawalan terhadap DIRI SENDIRI.

HUJAHNYA:

1. Dolah TIDAK BOLEH DIPERCAYAI lantaran PEMBOHONGAN DEMI PEMBOHONGAN penuh JIJIK yg dilakukan. Asyik/sebok/obses bermain dengan ANGKA BILION/TRILION buat mengabui mata Rakyat. Koridor pembangunan yg telah tersedia wujud pelbagai prasarana di zaman YB Tun Dr Mahathir lagi diMOMOK-MOMOKKAN yg ianya "IDEA SAYA".

2. Dolah sebenar2nya TIDAK MAMPU SAMA SEKALI bukan sahaja untuk melaksanakan IDEA BARU malah TAK TERCAPAI DI BENAKNYA yg kita sebenarnya mampu membangunkan tanahair kita sendiri dengan ACUAN KITA malah KEPAKARAN ANAK WATAN bisa digembeling sama. TAPI LIHATLAH! Dolah MENYEMBAH SINGAPURA untuk membangunkan WPI. Tak ubah lagak macam salesman di kaki lima yg jual satu barang RM10 aje. DANGKAL SUNGGUH PEMIKIRAN KAU DOLAH!

3. CAKAP BERULANG-ULANG malah seringkali terputus konotasi dan kontekstualnya. TAK PERNAH CUBA MENULIS UCAPAN SENDIRI malah lebih teruk lagi TAK STUDY DULU TEKS UCAPAN yg nak di baca di majlis besar. APO PUNYO BINGAI EKAU NI DOLAH?

4. TAK PUNYA JATIDIRI malah lebih teruk dari itu LANGSUNG TAK PUNYA KEYAKINAN DIRI untuk berdiri sama tinggi dengan bangsa lain yg maju. Kalau dengan Singapura terpaksa mengalah walau hanya sekadar digertak oleh Menteri Keselamatan dalam Negeri Singapura mana nak taruk muka beb? APA PUNYA BACUL KAU DOLAH!

5. Sentiasa berfikir yg diri sendiri hebat (konon...) tapi itulah setakat buat Pengajian Islam General Degree tak payahlah brader! KELAKARNYA Dolah boleh nasihatkan Universiti Malaya mengambil pensyarah asing, pelajar asing, dan meningkatkan R & D untuk menaikkan ranking universiti. EKAU PUNYO R & D MANO DOLAH? Lain kali belajar sampai habeh. Org Minang tak makan puji, tak golap mato lo sotakat anak menantu ekau tunjuk muko bila dokek dah pilihan rayo ni. Dulu mano poie? Anak Minang dari porot IBU bongok! Omak KJ tu orang Penang. Tak reti adat dan budayo langsung!

6. Yang paling nak tergolak Den pasal itulah satu-satunyo puisi yg ekau buek. Tu pun ontah2 ciplak tak? Yg merapunyo cakap bukan main SUFI lagi, cari Al-Ghazali lah, As-Syafie lah, CAKAP AJO BERDONGUNG TAPI TAHI EKAU BERTERABUR KELILING KAMPUNG.. MONDO KAU NI DOLAH? Baru tadi Mok Ngah Den pijak muko kau tongah polok Michelle tu. Malam tadi Puteri Parlimen Rombau terbeliak bijik mato bilo tengok tayangan LCD dokek bilik gerakan. HABEHLAH KAU KALI NI DOLAH! POKONG MANO BOLEH TUTUP JANG!

7. Lain kali ekau belajarlah camano puisi2 YB Tun Dr Mahathir yg penuh syahdu, touching, membakar semangat nusa, membara jiwa perjuangan anak watan: Perjuangan Belum Selesai, Damainya Negeriku, Melayu Mudah Lupa dll. Ekau tu layaknya jadi Pembantu Tadbir dokek Pejabat Agamo jo. Tatkala YB Tun melahirkan pelbagai karya agung yg mencetus minda bangsa seperti Malay Dilemma, Menghadapi Cabaran dll yg banyak tu ekau SEBOK DONGAN GAGASAN ISLAM HADHARI. APO KONO EH JANG? Perbezaan ekau dengan Tun macam LANGIT DENGAN BUMI. SODARLAH SIKIT!

8. Tamaknya ekau bilo control sampai 3 Kementerian. MAKAN GAJI BUTO APO? Camano ekau boleh amek DUIT RAKYAT untuk jawatan Menteri Keselamatan dalam Negeri yg kau tak buek kojo (SLOGAN SOLAMAT, AMAN MAKMUR PEKOBONDO! Allayarkamah Nurin Jazlin tak terbelo sampai sokarang, Sharlene masih tak jumpo. Selamek apo namonyo. EKAU MAKAN DIUT HARAM TU DOLAH! GAJI AMEK TIAP2 BULAN KOJO TAK BUEK! Lopeh tu ekau sebat lagi gaji jadi Menteri KEWANGAN. Mende kau ni Dolah? Statistik kantoi kat UM dulu. Tengok balance sheet pun tak gheti camano kau nak uruskan Perbendaharaan. MAKAN GAJI BUTO KAU DOLAH! Den, Omak Den, Apak Den, Pak Ngah Den, Mak Usu Den dan org2 Rombau sumo TAK HALALKAN GAJI BUTO KAU TU DOLAH!

9. Camano ekau boleh TERGAMAK ANJURKAN SOIREE 50 TAHUN KEMERDEKAAN DI SRI PERDANA berPOYA-POYA, MABUK, BAKAR WANG RAKYAT untuk bayar Pemuzik JAZZ dari USA tu. Kelab elit kau bukan main lagi Dilah ponuh dongan artis. HADHARI KEPALA BAPAK DATUK ULAMAK KAU DOLAH! BANGSAT! SIALAN! BAJINGAN TENGEK!

10. Bekas pekerja & para pekerja Malaysia di Singapura serta seisi keluarga SUMPAH KAU DOLAH! Ekau langsung buek tak ingek nak solosaikan masalah kami. Wang CPF kami yg dibekukan oleh PAP bangsat!