Wednesday, March 19, 2008

Lagi Reaksi Kepada Kabinet Abdullah

Di bawah ini adalah cebisan berita daripada BERNAMA sebagai reaksi kepada kabinet negara yang diumumkan oleh Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi semalam. – Ruhanie Ahmad

Khairy Tidak Akan Terima Jawatan Menteri Selagi Abdullah PM

KUALA LUMPUR, 18 Mac (Bernama) -- Naib Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin berkata beliau tidak akan menerima sebarang jawatan menteri selagi Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi menjadi Perdana Menteri.

Khairy yang juga anggota Parlimen Rembau berkata beliau telah memaklumkan perkara itu kepada bapa mentuanya, sebelum pilihan raya umum 8 Mac lalu, dan Abdullah telah menerima pendiriannya itu.

Lagi:http://www.bernama.com/bernama/v3/bm/news.php?id=321380

AS Jamin Akan Bekerjasama Dengan Kabinet Baru M'sia

PUTRAJAYA, 19 Mac (Bernama) -- Amerika Syarikat memberi jaminan untuk bekerja sama dengan Kabinet baru yang diumum Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

"Kami telah mempunyai hubungan rapat dengan Kabinet Malaysia (sepanjang masa sebelum ini), dan kami berharap untuk meneruskannya dengan barisan Kabinet Malaysia yang baru," kata pegawai kedutaan AS di sini David B. Shear.

Lagi:http://www.bernama.com/bernama/v3/bm/news.php?id=321394

Anifah Aman Tolak Pelantikan Sebagai Timbalan Menteri

KUALA LUMPUR, 19 Mac (Bernama) -- Datuk Anifah Aman membuat kejutan apabila menolak pelantikannya sebagai Timbalan Menteri Pengangkutan dalam barisan baru Kabinet yang diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Anifah memberitahu Bernama Selasa malam: "Saya telah menjadi Timbalan Menteri untuk dua penggal dan saya rasa sudah tiba masanya bagi saya memberikan laluan kepada orang yang lebih muda memegang jawatan itu."

Adalah dipercayai penolakan jawatan ini merupakan yang pertama kali berlaku bagi seseorang yang dilantik timbalan menteri menolak pelantikannya selepas pengumuman dilakukan.

Lagi:http://www.bernama.com/bernama/v3/bm/news.php?id=321390

BN Sarawak Gembira Dengan Representasi Dalam Barisan Kabinet

KUCHING, 19 Mac (Bernama) -- Keempat-empat parti komponen Barisan Nasional (BN) Sarawak gembira dengan barisan baru Kabinet Persekutuan yang diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengekalkan dua jawatan Menteri dan sembilan jawatan Timbalan Menteri dari negeri itu, jumlah terbesar yang pernah dilantik.

Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Abdul Taib Mahmud, yang juga Pengerusi BN negeri, berkata Sarawak telah mengekalkan status quo sebagai kubu kuat BN selepas memenangi 30 daripada 31 kerusi Parlimen yang dipertandingkan dalam pilihan raya umum 8 Mac lepas.

"(BN Sarawak) telah memperoleh agak banyak dalam komposisi keseluruhan Kabinet," kata Taib, yang juga Presiden Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB)," kepada pemberita di sini hari Selasa.

Lagi:http://www.bernama.com/bernama/v3/bm/news.php?id=321375

11 comments:

Pak Ma'on said...

united malay nation organisation sungguh lucu lagi melucukan..fenomena kabinet baru tidak ubah seperti pertunjukan sarkas yang sungguh mencuit hati..

zeme said...

Salam Datuk,

Kenyataan KJ buat rasa tergelak pun ada, hendak tertawa pun ya juga apa lagi buatkan terasa gelinya perut. "To KJ, your statement is very² stupid and bullshit..!!".

Kenyataan KJ yg konon telah membuat pendirian awal tidak akan menerima perlantikannya dalam kabinet Pak Lah dibuat sebelum PRU12 dilangsungkan sudah memperlihatkan angan² jeninnya (mujurlah KJ menang, kalau tewas apa pula agaknya kenyataan KJ). Belum pun memenangi parlimen Rembau lalu KJ telah mengangankan dan menjangkakan Pak Lah akan menghadiahkannya kerusi dalam kabinet, lantas awal² konon menyatakan pendiriannya kepada Pak Lah menolak perlantikannya. Jadi bertanding parlimen Rembau sekadar batu loncatan inginkan dilantik menteri? bukan niat untuk membela rakyat Rembau, jelas lebih kepada kepentingan peribadi dan kroni.

KJ memperbodohkan orang yang bodoh memang layak, tapi cuba memperbodohkan orang cerdik pandai umpama memperbodohkan lagi diri sendiri. Baguslah sungguh, bapa mertua pembohong manakala menantu pengauta.

Wasalam..

ChelseaGuyz said...

Taib Uban mana tak gembira dengan kabinet Pak Lah,anak setahun jagung,baru bertanding terus dilantik timbalan menteri,sedangkan ramai lagi MP yg lama x jd menteri,terutama dari kalangan Dayak..semoga Dr Masing memberontak dan bersatu dengan DSAI..

tipulagi said...

Ok, disini fakta yang semua orang kena tahu.
Pertama sekali sila lihat perbandingan harga minyak malaysia dan negara negara pengeluar minyakyang lain:-

Negara Harga minyak seliter (dalam RM)
Malaysia RM1.92
Iran RM0.29
Venezuela RM0.16
Turkemenistan RM0.39
Arab Saudi RM0.19
Mesir RM0.81

artikel lanjut di http://tipulagi.blogspot.com

pak tam said...

Kenyataan menantu paklah amat melucukan... , boleh jadi pelawak malaysia nanti...

Jgnlah anggap orang ramai pada masa ini akan terima bulat2 kenyataan itu.

Sepatutnya, menantu paklah ni mengeluarkan kenyataan akan tidak bertanding di mana2 parlimen atau dun selagi adanya paklah sebagai PM

Ini bagaikan membujur lalu habis kau sapu....apa yang ada depan mata kau, semua kau kebas tanpa mengira hak orang lain.....

kepada menantu pakla, bersedialah anda di dalam sidang dewan rakyat.... akan nanti semua tembelang anda akan pecah di dewan yang mulia itu....

Unknown said...

Salam Dato'

Main wayang @ wayang sedang dimainkan?

Beberapa isu selepas pembentukan kabinet baru ni...meminta kita berfikir panjang.. kalau ianya tidak diselesaikan segera...kalau 'antara mereka' masih bertelagah kerana POWER...masa bila nak melihat rakyat jelata.

Tepuklah dada, tanyalah hati...
betul2 ke nak berkhidmat (memegang dan melaksanakan amanah rakyat)..atau sekadar mencari POWER dan memenuhkan kantung dunia.

Ikhlaslah;
yang rasa nak berundur, ikhlaslah berundur
yang kata tak nak memegang apa-apa jawatan, ikhlaslah dengan kata-kata tersebut
yang nak menentang (katanya untuk rakyat), ikhlaslah menentang..

Jutaan mata memandang, jutaan otak berfikir...rakyat Malaysia dah masak dan matang...eloklah berhati-hati dalam berkata2, elaklah berkata dusta dan nista, etiknya jadilah yang terbaik demi agama, bangsa dan negara.

Apa yang dikejar?
kisahnya - main wayang @ ikhlas
jangan buang masa.

itulah adanya...

W M Zain Mahmud said...

Ada tiga perkara wajib kita sentuh.
1.Pembentukan kabinet Pak Lah

Pak Lah tidak perlu Penasihat bagi kaum hawa (Sharizat) pada hal Dr Yen Yen dari MCA sudah dilantik menjaga kepentingan wanita Malaysia.Tidak percaya kepada YB MCA kah ?

2.Kenyataan KJ

Lagi satu wayang kulit lakonan Pak Lah dan KJ.Ingat KJ seorang kah dari Oxford ? boleh tipu rakyat bulat bulat.Apa besar sungguh kah lapasan Oxford ini ? Kepada Pak Lah dan KJ masyarakat Malaysia sekarang sudah ramai cerdik pandai hingga SMS boleh naik angkasa.Nasihat kami jangan banyak tipu helah kerana jutaan mata yang melihat dan jutaan telinga yang mendengar.Sekarang kita sudah punya 82 Ahli Parlimen berbilang bangsa dan mereka juga terdiri dari ahli yang berpengalaman serta cerdik pandai.

3. Apakah TSUNAMI Politik 2008 akan melanda Sarawak PRU ADUN 2010 ? Jawapan : Teebau.blogspot.com

Hasbullah Pit said...

Berikut adalah reaksi Peribadi saya tentang Kabinet sementara Paklah 2008

http://sebolku.blogspot.com/2008/03/barisan-kabinet-adalah-pesta-kurniaan.html

Belacak said...

Untuk mengukuhkan barisan kabinet baru Paklah, "Nenek Tertua" dalam PRU 12 dari Trengganu akan di lantik sebagai Pegawai Khas betaraf Menteri menjaga hal ehwal ibu tunggal!

lamandau said...

Khairy Tidak Akan Terima Jawatan Menteri Selagi Abdullah PM

Memang tidak perlu KJ diberi jawatan menteri, kerana sekarang pon beliau dah berfungsi sebagai defacto PM!!!! Kalau diberi tugas menteri ,kena kerja. Sekarang tak perlu kerja cuma sekali sekala jengok kawasan udah memadai . sepatutnya KJ tidak perlu membuat Pernyataan sedemikian kerana umum tahu cita2 KJ nak jadi PM termuda diMalaysia (sering mendabik dada kepada rakan taulan nya). Mungkin juga betul kenyataan nya itu , kerana beliau menunggu orang lain jadi PM yang srdang direncanakannya!!!

Wakmasnoor said...

Just a NOTE on the APPOINTMENT OF ZAID IBRAHIM AS THE MINISTER IN CHARGE OF THE LAW. ARE WE (MALAYS) FORGETTING SOMETHING??

Click this LINK http://ibrahimbaba.files.wordpress.com/2008/03/article121_1a_sun06jan06.jpg to this PIC. AND MAKE YOUR OWN CONCLUSION. ZAID is next to LIM GUAN ENG.


(my personal thought)