Friday, March 07, 2008

Bingkisan Jiwa Di Ambang Hari Mengundi (3)

Tidak pernah berlaku sebelum ini di Malaysia, rakyat didustai berulang-kali dalam jangkamasa singkat oleh pemimpin tertinggi negara yang sentiasa menonjolkan imej penuh keislaman ketika bertutur tetapi berbeza apabila melaksanakan sesuatu terutamanya membabitkan kepentingan diri, keluarga dan rakan-taulan.

Tidak pernah terjadi di bumi yang kaya dengan sumber asli ini, pemimpin tertinggi negara tidak mengetahui langsung perkara-perkara asas mengenai ekonomi dan kewangan tetapi masih berani terus melancarkan banyak projek berprofil tinggi tetapi tidak realistik dan pada masa yang sama mengeluarkan kenyataan yang memperlihatkan kejahilan diri.

Tidak pernah dibayangkan di tanahair tercinta ini, pemimpin tertinggi negara akan secara terbuka mengakui sesuatu daya usaha yang dianggap unik itu adalah cetusan ideanya semata-mata dan menghebahkannya dengan begitu kerap kepada khalayak umum.

Tidak pernah didengari dahulu, pemimpin tertinggi negara memiliki tahap pemahaman, tumpuan serta ingatan yang begitu terbatas dan mempunyai kecenderungan yang luar biasa mengulangi perkataan-perkataan tertentu sehingga ke tahap yang amat membosankan.

Tidak pernah dilihat sejak merdeka, para “penasihat pakar” kepada pemimpin tertinggi negara menjadi begitu berkuasa mencampuri urusan pemerintahan negara walaupun tidak pernah dipilih oleh rakyat dan tidak mempunyai sebarang pengalaman mentadbir mana-mana organisasi utama dan ternama.

Dan tidak pernah dirasakan sebelum ini, keinginan untuk mengundi begitu menghantui diri dan pilihan undi begitu terang lagi bersuluh!

Kiriman Dasa
3.11 petang, 7 Mac 2008

No comments: