Tuesday, March 25, 2008

Renungan Buat Rakyat Malaysia

Hari ini saya kirimkan dokumen Rukunegara untuk renungan seluruh warga siber Malaysia dengan nota “saya harap ramai-ramai kita downloadkan dokumen ini dan kirimkan kepada seluruh pihak yang terbukti sedang menderhaka kepada Raja-Raja Melayu pada ketika ini. DAULAT TUANKU, DAULAT TUANKU, DAULAT TUANKU!”

Saya berbuat demikian kerana prinsip kedua Rukunegara adalah “KESETIAAN KEPADA RAJA DAN NEGARA.” Prinsip ini dimaktubkan sedemikian rupa kerana Raja-Raja Melayu dan institusinya adalah sendi utama kepada sistem pemerintahan demokrasi berparlimen di Malaysia. Ini juga kerana Raja-Raja Melayu dan institusinya adalah payung makhota kepada kesejahteraan, keharmonian dan kedamaian rakyat jelata seluruhnya.

Pada waktu yang sama, oleh kerana kekusutan yang sedang berlaku di Terengganu hari ini adalah membabitkan UMNO selaku tulangbelakang Barisan Nasional (BN), wajarlah pihak-pihak yang terbabit merujuk kepada Perlembagaan UMNO. Rujuklah kepada Fasal 3 perlembagaan tersebut seperti berikut:

FASAL 3

ASAS DAN TUJUAN

UMNO adalah sebuah parti politik yang berjuang mendukung cita-cita kebangsaan Melayu demi mengekalkan maruh dan martabat bangsa, agama dan negara.

3.1 Mempertahankan kemerdekaan dan kedaulatan negara.

3.2 Mendukung dan mempertahankan Perlembagaan Negara, Perlembagaan Negeri-negeri dan Raja Berpelembagaan.
3.3 Menegak, mempertahan dan mengembangkan Islam, agama rasmi negara serta menghormati prinsip kebangsaan beragama.

3.4 Mempertahankan kedaulatan rakyat dan keadilan sosial dengan mengamalkan Sistem Pemerintahan Demokrasi Berparlimen serta memajukan ekonomi rakyat Melayu dan Bumiputera khasnya dan rakyat Malaysia amnya.

3.5 Menjamin kedudukan Bahasa Kebangsaan (Bahasa Melayu) sebagai bahasa rasmi yang tunggal dan Kebudayaan Kebangsaan yang berteraskan Kebudayaan Melayu.

3.6 Mewujudkan kerjasama antara kaum bagi melahirkan satu bangsa Malaysia yang kuat dan bersatu berasaskan kepada hak-hak Asasi Manusia dan Hak-Hak Istimewa Orang Melayu dan Bumiputera.


Sesudah itu, bacalah Fasal 3(2) yang menyatakan bahawa antara asas dan tujuan perjuangan UMNO adalah “Mendukung dan mempertahankan Perlembagaan Negara, Perlembagaan Negeri-negeri dan Raja Berpelembagaan.”

Sila baca Fasal 3(2) ini secara berulang kali sehingga semangat, roh dan jiwanya menggelorakan keinsafan kepada kita semua. Sesudah itu, tanya diri kita, adakah Presiden UMNO, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, insaf bahawa apa yang beliau lakukan pada hari ini, dalam konteks kemelut Menteri Besar Terengganu, mencanggahi Perlembagaan UMNO?

Seterusnya, tanyalah kepada pihak UMNO yang merentangkan banner dengan kata-kata: “Kami Mahu Idris, Natang” dengan soalan tegas, siapakah yang mereka maksudkan “NATANG atau BINATANG?” Kalau mereka jawab, “NATANG” yang dimaksudkan adalah lembu-lembu yang berkeliaran di Jalan Kuala Berang, tak mengapa!

Tapi kalau perkataan “NATANG atau BINATANG” ini ditujukan kepada pihak yang sedang dibantah keputusannya kerana melantik ADUN Kijal, YAB Ahmad Said, selaku Menteri Besar Terengganu, manusia yang derhaka ini mesti “disula” dengan serta merta! Heret mereka ke Balai Polis terdekat dan buat laporan bahawa perbuatan manusia berkenaan adalah satu penderhakaan!

Sesudah itu, kirimkan salinan laporan polis itu kepada Hishamuddin Hussein selaku Ketua Pemuda UMNO dan Khairy Jamaluddin selaku Naibnya. Beritahu kedua-dua “hero?” Melayu ini bahawa inilah waktunya kalau mereka mahu menghunus keris untuk menyula Melayu-Melayu yang derhaka kepada Rajanya!

Dan, jangan lupa kirimkan salinan juga kepada Abdullah. Katakan kepadanya, kalau beliau tidak bertindak tegas untuk menurunkan kain rentang itu, maka beliau perlu diheret sama dalam tuduhan berkenaan kerana bersekongkol dengan Melayu-Melayu derhaka.

Seterusnya, renungkanlah komen seorang pelayar blog ini dengan nama Hang Aku, mengenai apa yang sedang berlaku di Terengganu sekarang, seperti berikut:

Bandingkan dan fikirkan wahai orang yang berfikir:

1) DAP biadap kerana cuba boikot majlis angkat sumpah MB Perak. Tapi, UMNO tak biadap bila nak boikot majlis angkat sumpah MB Terengganu?

2) Datuk Ahmad Said (Terengganu) akan dipecat kerana langgar watikah Presiden UMNO. Tapi, Datuk Md. Isa Sabu (Perlis) tak dipecat kerana isu yang sama?

3) Zam (Datuk Seri Zainuddin Maidin, Kedah) diselar oleh pemimpin UMNO kerana komen yang dikatakan tidak benar pasal pembaziran wang dan usaha keras untuk menawan Kelantan. Tapi, Ku Li disuruh rampas Kelantan sebelum cabar Presiden UMNO kerana dikatakan banyak wang dan usaha yang telah digunakan untuk menawan Kelantan tapi gagal. Bazir dan guna...macam sama je maksudnya?

4) Kerajaan baru Perak dikatakan tiada muafakat kerana bertelagah untuk memilih Exco. Tapi, kerajaan Terengganu nak dapat MB pun payah? - Hang Aku: 8:40 PM

Demikianlah renungan untuk kita semua kali ini. Kepada sahabat-sahabat saya di Terengganu, fikir-fikirkanlah mesej di sebalik renungan ini. Kepada Abdullah, undurlah sekarang juga kalau masalah seperti ini pun susah sangat nak diselesaikan. DAULAT TUANKU, DAULAT TUANKU, DAULAT TUANKU!!!! – Ruhanie Ahmad

34 comments:

mns said...

Dato,

Paklah dan pembesar sekarang nampaknya semakin kurang ajar dan biadap.

Tembelang sudah pecah.Paklah memang ada kepentingan di terengganu.Semata-mata nak jaga periuk nasik seorang tauke cina yg namanye patrick LIM, sanggunp menderhaka sultan??

Sungguh tak ku sangka begini jadinya,biarkan paklah tenggelam dengan labu-labunya.

hazwan ahmad said...

dato,

rasanya,telah jelas terang dan nyata bahawa pemimpin umno tu hanyalah mengejar pangkat sahaja dan bukan berkhidmat demi rakyat melayu ataupun menghormati kedaulatan raja.
hunusan keris oleh ketua pemuda umno itu yang dikatakan sebagai simbol ketuanan dan kedaulatan raja melayu hanyalah bohong dan penuh kepura-puraan dan penipuan.
janji tinggal janji.
cuba tiru pemimpin PAS...takde diorang nak berebut jawatan.tak pernah lagi dengar diorang ingin berebut jawatan.INI realiti.harap kita semua terima kebenaran...siapa sebenarnya yang memperjuangkan nasib melayu atau siapa yang sebenarnya hanya berpura-pura demi mengejar pangkat dan kedudukan

shahbandarmelaka said...

AKUM.Datuk,hari kabinet angkat sumpah jawatan saya dalam kereta menuju ke KL dan melalui siaran radio rtm klasik national,saya dengar siaran langsung angkat sumpah kabinet.

Setiap Menteri tersebut melafaskan ikral dan inti pati angkat sumpah itu amat jelas pada saya ungkapannya "..bahawa saya berikral untuk mempertahankan perlembanggan.."

Rupanya setiap menteri dan MP bersumpah mempertahanan perlembagaan kita...

Menteri dan MP Masuk perliament bukan bertujuan untuk pinda perlembagaan,bukan begitu Datuk?

Tak apa lah Pak Lah tak hormat perlembagaan parti dia,(UMNO pun Tak relevant sangat pada setengah kita).

Tapi dia baru saja memperbaharui sumpah dia di hadapan Agong untuk mempertahankan perlembagaan..Itu sumpah Paklah..(Saya takut dengan sumpah sebab itu saya masih tak masuk umno baru kerana sumpah).

Saya pun hairan sungguh,jadi MP,jadi adun,jadi menteri ,jadi PM tapi tak pernah baca perlembagaan negara dan tak tahu sistem pemeritahan negara kita.

Eloknya setiap calun yang nak bertanding kena tunjuk sijil pengesahan dia faham dan hafal perlembagaan.(boleh saya tubuh sekolah yang mengeluarkan sijil tu.)

Sebenarnya dalam negara kita ni,,rakyat hanya memilih MP dan ADUN melalui pilihan Raya,mereka tak memilih PM atau MB atau KM.Rakyat tak terlibat dalam pemilihan itu.

Yang memilih PM ialah Agong dan MB di pilih oleh SULTAN bagi Negeri Negeri yang Beraja; bagi KM di pilih oleh Yang Di Pertua bagi negeri yang tak Beraja.

Lepas itu,siapa yang nak di pilih dan di lantik terpulang kepada budi bicara AGONG,SULTAN DAN YANG DIPERTUA.

Untuk perlantikan PM sebenarnya AGONG boleh pilih siapa sahaja di Kalangan MP yang di fikirkan dapat sokongan ramai.

Pilihan MP itu tak mestinya dari kalangan parti yang menang majority.Kalau pun Agong tersalah buat pilihan iaitu pada pandangan DYMM MP A boleh dapat sokongan ramai tapi sebenarnya tidak,ini tak mengapa tidak menyalahi perlembagaan .

Perlantikan itu mesti di teruskan kerana sah.Semua kena akur.

Sekiranya Orang yang di lantik tidak di terima oleh majority Dewan Rakyat,Ahli Dewan boleh buat undi tak percaya dan pilih calun lain untuk pengundian, Nama yang menang di kemukakan pada Agong untuk di perkenankan.Selesai

Di negeri negeri pun sama juga processnya.

Kenapa begitu? Sebenarnya banyak hikmahnya,,

Orang orang yang di pertanggungjawabkan dalam mereka- bentuk, perlembagaan kita dulu (sekitar tahun 1948?)sudah fikir habis habis,masak masak,termasuk perkara perkara yang boleh merugikan masa depan bangsa, lebih lebih lagi untuk menjaga hak raja raja dan hak istemewa orang melayu.

Dalam perlembagaan kita, keistemewaan ini sudah di letakkan dalam peti besi dan di kunci.Anak kuncinya di pegang oleh majlis raja raja,(saya pinjam kata kata KuLi),tapi sekarang anak kunci ada rosak sedikit pasal ada pindaan pada bab tersebut.

Orang Melayu patut faham, Bukan Melayu dan yang Melayu campur campur,dan orang Islam bukan Melayu, sukar sikit nak faham .

Ingat negara kita tak sama dengan negara lain.itu sebab kita ada akta yang melarang menghina Raja Raja...
Ini semata mata nak pertahankan perlembagaan kita

Maka oleh yang demikain, mana mana Pemimpin Melayu yang tidak menghormati perlembagaan tak layak jadi pemimpin..

Masalah besar kita ni tak ada pemimpin Melayu yang tulin,,sebab itu mereka kurang mengerti firasat orang Melayu.

Pak lah sendiri pun bukan, betul Datuk? Sebab itu Patrik boleh senang berkawan dengan dia.

wassalam.tarikh 25/03/08

pemerhati said...

Salam Dato'

setuju dengan perbandingan;

Bandingkan dan fikirkan wahai orang yang berfikir:

1) DAP biadap kerana cuba boikot majlis angkat sumpah MB Perak. Tapi, UMNO tak biadap bila nak boikot majlis angkat sumpah MB Terengganu?

2) Datuk Ahmad Said (Terengganu) akan dipecat kerana langgar watikah Presiden UMNO. Tapi, Datuk Md. Isa Sabu (Perlis) tak dipecat kerana isu yang sama?

apa yang dapat saya simpulkan...sedih, terkilan, malu..malah marah memikirkan tindakan mereka yang jelas dan nyata...terlalu angkuh dan sombong.

Saya pernah cakap tentang 'dunia ini bukan ana yang punya'...jawatan itu pun bukan anta yang punya.

Saya ambil yang positif la: baguslah wahai orang2 umNO...bertelagahlah, bercakar la, bergaduhlah...bongkarlah semua keburukan kawan pejuang melayu kamu itu... 'kamu semuakan pejuang melayu...'

straycat's strut said...

We are not perfect people but there are things in life that we simply would not do. There are lines that we would never cross. Being a Malay, derhaka kepada sultan is one them and Pak Lah had done just that while UMNO Tganu annouced it proudly.

The question is, for what? For Idris, for Patrick, for kj, for a share of that wang Ehsan or for all of the above?

Considering the fact that Tengku Mizan is not even a bad Sultan and Agung, the Malays should never forgive them.

UMNO should consider taking out the word "Malay" from its name. Even the Chinese and Indians would not do what UMNO people did.

Daulat Tuanku...please dont back-off. Let them resign, call for another election and they would know tinggi atau rendahnya langit.

Hovidpure - Kesihatan Dan Keanggunan said...

Salam Datok,

Terpahat sudah dalam sejarah Malaysia, UMNO adalah parti Melayu yang mengkhinati:
Bangsa Melayu,
Bahasa Melayu,
Budaya Melayu.

Terpahat juga dalam sejarah Malaysia, UMNO adalah parti Melayu yang menderhaka kepada Raja Melayu dan Institusi Kesultanan dan Raja-Raja Melayu.

Terpahat sudah dalam sejarah Malaysia, kebanyakan pemimpin UMNO era presidennya Abdullah Badawi terdiri daripada mereka yang: dayus,
bacul,
rakus,
perompak,
perogol,
penipu,
pengkhianat,
bersifat talam dua muka.

Saya anak Johor bersultankan ke bawah DYMM Sultan Iskandar. Saya rakyat Malaysia yang taat kepada perlembagaan negara berpaksikan Rukun Negara, dengan ini mencabar: Presiden UMNO,
Timbalan Presiden UMNO,
Naib-Naib Presiden UMNO
untuk menafikan secara terbuka dan bersumpah bahawa mereka tidak melakukan sepertimana yang saya tuliskan di atas.

Sekiranya mereka gagal untuk menafikan atau, mereka menafikan dengan pembohongan lantaran kuasa dunia sementara yang mereka ada, maka doa dan munajat saya sekeluarga adalah:

"Di atas Kebesaran dan Kemuliaan MU Wahai ALLAH, kami memohon kepada MU Wahai ALLAH.
Ya ALLAH Ya Rabb, laknatilah dan porak perandakanlah serta hina dinakanlah kehidupan abdullah badawi, najib abdul razak, ali rustam dan ketua-ketua umno yang telah mengkhianati Agama MU Wahai Allah dan mereka juga telah mengkhianati amanah yang telah kami sandarkan kepada mereka. Amin Ya Rabbala'lamin".

Sofi.

HangAku said...

Renungkanlah..Rukun Negara dan hubungkaitnya dgn situasi di Tganu...

KEPERCAYAAN KEPADA TUHAN...maka redha-lah dengan ketentuanNya..

KESETIAAN KEPADA RAJA DAN NEGARA... maka jangan menderhaka..

KELUHURAN PERLEMBAGAAN...maka jangan ambil bahagian perlembagaan yang menguntungkan diri sendiri sahaja..

KEDAULATAN UNDANG-UNDANG...maka hormati undang-undang negeri yang dimiliki Istana..Kuasa sebenar Istana belum digunakan sepenuhnya..kerana Sultan boleh menurunkan perintah dan rakyat yang setia boleh melaksanakannya...

KESOPANAN DAN KESUSILAAN..bersikap lebih keMELAYUan dan sekurang-kurangnya jadilah contoh yang baik kepada keluarga dan anak cucu yang sedang memerhatikan tindak tanduk kita....

zack said...

Nama pun politik, bukannya perjuangan fisabillah ke, firakyat ke! Setakat manakah tahap kepuasan nafsu serakah manusia,dah ada pangkat nak kuasa, dah kuasa nakkan kebendaan. Kalau setakat bersultan di mata bertakhta di hati tu tak hairanlah....... Nama pun politik. Tanyalah bekas PM yang katanya adalah setitik dua darah keling, pasti dia akan memberikan perumpamaan seperti buku falsafah yang di bacanya. Itulah dunia ni bulat. Pi mai, pi mai tang tu juga. Dulu kata kepada pembangkang demo tak tak bagus untuk negara. Hari-hari Zam suruh iklankan betapa bahayanya demo jalanan. Sekarang mana iklan tu? Di Penang dan Perak bukan main lagi demo dan nak demo (Yang kawan tahu demo la ni makin kuat di Kelate). Sokong bangsa lah, sokong sultan lah, tapi apa dah jadi di Terengganu. Jangan lupa mantan memanda Perdana yang setitik dua cuma darah kelingnya tak hapuskan habis kuasa-kuasa Raja Melayu. Di sinilah bagusnya. Kalau tidak tak tahulah apakan terjadi. Nampak sangat politik kesukuan yang tidak menyeluruh. Umno hanya nampak yang maha kaya, yang maha kroni yang ada dapat atau beri peluang, yang boleh dapat atau yang boleh beri projek pembangunan macam di Pulau Wan Man walaupun kita sentiasa tahu matlamat tidak menghalalkan cara. Umno khususnya terlupa asal usulnya bumi Malaysia khususnya semenanjung yang masih ujud lagi kesultanannya. Bayangkan bukan satu, malah lebih negeri yang Raja dan Sultannya mempunyai perbezaan pendapat yang ketara dengan golongan pemerintah... UMNO. Rasa saya baginda Raja-Raja mungkin bersyukur benar andainya PAS yang perintah Terengganu. Tak mungkin terjadi begini. Nampak sangat ketaranya kepimpinan UMNO tidak mampu mentadbir dan berdiplomasi dengan baik. Kuasa PR(perhubungan raya) hancur. Terlalu sibuk dengan perkara pokok hingga terlupa asasnya apakah kita kaduk yang dijunjung atau di kita di tampuk pemerintahan yang bijak sana dan sini. Lain kali jangan yakin sangat. Semak sirah.Apakah kita ini benar-benar pemimpin sejati atau kita hanya memimpin Pak turut macam Najib Glokal atau Pak Lah yang dapat sokong bawa rebah. Sekarang rakyat dah tahu sebenarnya bukanlah peribadi pemimpin umno mencari musuh tetapi tak mampu.......... Satu negeri hanya hanya ada satu saja istan pun tahu jaga. Inilah kalau telunjuk dah mencucuk mata.

Mkrisss said...

Salam buat Dato' & pembaca,

Krisis MB Terengganu akan terus berpanjangan jika Pak Lah dan Idris Jusoh masih berlagak lebih daripada raja. Rakyat Terengganu WAJIB menolak para penderhaka. Rakyat Terengganu WAJIB memilih untuk berdiri teguh bersama-sama Tuanku Mizan dalam kemelut ini. Bak frasa dalam iklan Bank Rakyat... SAYA MISTI PILEEEHHH...!

DAULAT TUANKU! DAULAT TUANKU! DAULAT TUANKU!

jin said...

Akhirnya kebenaran pastinya muncul dan terbukti la UMNO(BARU) sebenarnya musuh Bangsa Melayu sendiri, merosakan akhlak, membelakangkan agama dan menjadi biadap kepada Raja dan Negara.Perjuangan UMNO(ASLI) sudah terkubur sejak adanya UMNO(baru).

otel said...

benar.
kenapa UMNO dah semakin huru-hara nie?

http://penamaya.wordpress.com

hambatuhan said...

assalamualaikum semua...saya rasa pihak istana membuat keputusan yg amat tepat....idris patut dihentikan..atau akan terus lebur wang ehsan dari petronas milik rakyat terengganu ...nasib kau la KJ...hilang satu sumber kewangan...tuhan tu maha kaya....sekurangnya dengan pemilihan ahmad said...dia sudah memikul satu tanggungjwab yg amat besar...dan dia akan diperhatikan oleh pihak istana...mungkin agak sukar untuk buat sesuatu yg salah..tapi wallahhuallam la kan ...dah nama nye manusia...dan bila saya tengok sepanduk yg meneubut kami mahu idris,natang...saya cukup marah...celaka ape penyokong2 idris nak buat ni ?nak tunjuk samseng dengan istana...hehehe ingat2 sikit

malaysia rasional said...

Dato'

Kita terlalu bangga dengan Melayu,
Melayu tak pernah dijanjikan syurga,
kecuali yang taqwa kepada Yang Esa,
apa guna jadi Melayu
kalau derhaka kepada rajanya,
Melayu selalu mengaku Islam,
namun ramai sekadar Islam baka,
inilah jadinya.......
bermati-matian membela Melayunya
tapi tak terasa apabila agamanya dihina,
sanggup lakukan apa saja,
matlamat menghalalkan cara,
jangan sampai Allah turunkan bala,
menyesalpun tak guna.

asalbayu said...

Mengapa dalam soal ini tokoh-tokoh veteran UMNO menyepi? Ke mana mereka menghilang? Baculkah mereka? Media eletronik juga membisu. Apakah mereka juga dapat habuan dari kerjaan 3 beranak? Keadaan kini sangat keruh!

Pendekar said...

Dato.

Rukun negara yang kedua mesti dipatuhi oleh semua pihak, Pemimpin sepatutnya mendahului rakyat dalam mematuhi rukun negara.
Pemimpin yang menolak Rukun Negara dan derhaka kepada Sultan dan Raja mesti ditentang habis-habisan . Semua rakyat Malaysia bangkit menentang pemimpin sedemikian dan tindakan undang- undang mesti diambil kerana telah mencemar institusi yang berwibawa.

mie said...

mereka mempunyai kepentingan diri..bukan untuk semua..

harumtr said...

Dato,
Harap Dato tolong uploadkan gambar banner yang sangat menghiris perasaan kami rakyat Terengganu bahkan juga rakyat Malaysia kerana DYMM Sultan Terengganu juga merupakan DYMM Agong kita. Sepatutnya mereka2 yang bersekongkol termasuk Pak Lah, Deris, Rosol Wahid dan kuncu2nya yang mencerca DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin sebagai 'natang hendaklah ditangkap dan dipenjarakan. Mereka ini secara terang-terangan telah menderhaka. Mana dia Peguam Negara Gani Patail? Masa inilah sepatutnya tunjukkan keberanian untuk mendakwa manusia2 penderhaka tersebut. Jangan cuma berani mendakwa mangsa tembakan pilis yang tak bersalah dalam Peristiwa Batu Buruk sahaja.

Islam Hebat said...

kebiadapan UMNO Terengganu tidak boleh dimaafkan lagi... Pak Lah turut terlibat dalam hal ini... Pak lah perlu meminta Ampun kepada Sultan Terengganu atas tindakannya menyatakan beliau lebih berkuasa dari sultan terengganu yg juga YD pertuan Agong...
Pak Lah wajib dipecat...

Ikhwan said...

Penderhaka!!!!Penderhaka!!!!Penderhaka!!!! itulah pangkat yang sesuai diberikan kepada mereka yang cuba menghina institusi beraja. Hati belum hilang lukanya kerana UMNO pernah menghina raja-raja Melayu melalui bekas mantan Presidennya yang masih hidup. Sekarang sekali lagi UMNO mengulangi sejarah hitam tersebut dengan disaksikan oleh orang bukan Melayu yang mungkin sedang tersenyum sinis atau pun ketawa berdekah-dekah melihatkan orang Melayu yang bersultakan di mata dan beraja di hati. Ingat....dosa penderhaka takkan terdaya dipikul apabila hukuman dijatuhkan kelak.

Ghazali said...

Salam.

Memang benarlah kata ramai orang-orang sekarang; Tidak terlalu sukar untuk kita mencari Raja yang berjiwa rakyat, tetapi nampaknya lebih ramai lagi bilangan Rakyat yang berjiwa Raja!

Mudah-mudahan Melayu Islam (terutamanya ahli/pemimpin UMNO) diberikan petunjuk untuk dapat membezakan mana yang hak dan mana yang batil. Ingatlah sesungguhnya yang biasa dibuat itu tidak semestinya betul, dan yang betul itu tidak semestinya selalu dibuat; kerana YANG BIASA ITU TIDAK SEMESTINYA BETUL!

Entahlah... berita terkini difahamkan UMNO akan menangguhkan pemilihan yang dijadualkan pada pertengahan tahun ini kesatu masa yang belum ditetapkan. Inilah yang biasa dilakukan oleh UMNO - tak payah buat pemilihan kerana dah dekat nak pilihanraya, tak payah buat pemilihan kerana nak jaga perpaduan, tak payah buat pemilihan kerana macam-macam lagi. Tetapi hasilnya orang meluat juga dengan UMNO. Ahli UMNO tak bersatu padu juga. Jadi, betulkah cara sebegini?

kudakepang said...

Di bawah ini saya siarkan komen Fikir Tajam. Saya terpaksa censored satu barisan kata-kata kemarahan beliau yang mungkin boleh dijadikan asas tindakan undang-undang jika pihak terbabit memilih berbuat demikian. Saya tidak sentuh lain-lain bahagian komen tersebut. – Ruhanie Ahmad

Salam Datuk Ron,

Kesemua ADUN Terengganu yg memulaukan Majlis Mengangkat Sumpah Jawatan di Istana Terengganu adalah PENDERHAKA dan wajib DISULA!

Mesti disula sama Abdullah Ahmad Badawi (Ketua Penderhaka), Mohd Najib Abdul Razak (Glokal Malaya), Mohd Ali Mohd Rustam (Ketua Pembodek Malaya), Muhamad anak Muhamad (Naib Ketua Pembodek Malaya), dan jangan lupa Hishamuddin (Keris Malaya).

Apa punya spesies kesemua ADUN itu pun tak dapat dipastikan Datuk. Tak kenal kaca tak kenal merjan. Demi periuk nasi mereka tergamak PERSETANKAN SULTAN! BIADAP!

Kami Rakyat Melaka yg telah kehilangan Sultan masih tahu memartabatkan/menghormati/mensanjungi Raja-Raja Melayu yg menaungi Bumi Malaysia BerTuah ini, memayungi Rakyat jelata.

DAULAT TUANKU! DAULAT TUANKU! DAULAT TUANKU!

SUBHANALLAH MAHA SUCI ALLAH Tuhan yg menjadikan sekelian alam, langit dan bumi, segala isinya, menurunkan wahyu pada junjungan nabi Muhammad saw, mengurniakan takhta buat para Raja-Raja Melayu yg bersemayam semenjak ratusan tahun malah ribuan tahun jika ditelusuri Kerajaan Melayu Purba Sri Wijaya di Palembang, Langkasuka, Cik Siti Wan Kembang, Champa dan Funan. Rujuklah buku yang dihasilkan oleh Persatuan Sejarah Malaysia berkenaan Salasilah Raja-Raja Melayu daripada susur galur Nabi Muhammad saw.

SUBHANALLAH MAHASUCI ALLAH YG MENJADIKAN

Datuk,

Kebiadaban demi kebiadaban yg dipertontonkan oleh para pembesar UMNO (meminjam istilah Datuk Kadir Jasin) kian MEMUALKAN, MENJIJIKKAN, dan MEMBAKAR HATI KAMI = RAKYAT!

Benar kata Hovidpure dalam komen beliau itu Datuk. Keseluruhan entiti pucuk pimpinan UMNO kini telah kehilangan kredibiliti. Tidak lagi gah dipandang kawan apatah lawan! Lihat saja bagaimana kesemua MT UMNO berdiam diri tatkala ratusan blog memperkatakan kepincangan pimpinan Dolah semenjak awal 2006 lagi. Mereka tetap mengambil sikap "SOKONG MEMBAWA REBAH", terus laung "Kami Sokong Pak Lah! Kami Sokong Pak Lah! Kami Sokong Pak Lah!". Hinggakan parti dah nak ranap pun masih pekikkan "Kami Sokong Pak Lah!". Apa punya pembesar yg ada di zaman ini Datuk?

Ternyata mereka (MT UMNO) tidak berwibawa langsung! Hilang kepercayaan ahli UMNO sendiri. Lihat saja bagaimana Ali Rustam Naib Presiden UMNO paling LEMBIK dalam Sejarah UMNO Malaysia!

Demi kelestarian kuasa dan wang mereka sanggup terus-terusan MENYALAK "Kami Sokong Pak Lah!" walau musuh kian hampir di pintu gerbang!

[Dengaan pintaan jutaan maaf kepada Fikir Tajam, saya terpaksa censored bahagian ini untuk mengelakkan sebarang kemungkinan tindakan undang-undang ke atas anda sendiri, blog ini dan saya.]

Tatkala Lim Kit Siang mencabar Sultan kamu singsing lengan. Sekarang ADUN Terengganu bukan setakat cabar lagi bahkan dah hunus keris pada Sultan kamu dok DIAM MEMBISU!

UMNO parti keramat warisan nenek moyang kami telah kamu tunggang semahunya untuk memboyotkan perut kamu sendiri, keluarga, kroni!

Dengan nama ALLAH kami Rakyat BERSUMPAH akan menyeret kalian di pintu pengadilan! NANTI KAU! - Fikir Tajam, 12:33 PM

-ctz- said...

Ya Allah...
Apa nak jadi dengan kita la ni?
TAKKAN MELAYU HILANG DI DUNIA!

Neo Jebat said...

Assalamualaikum Dato',

Nampak gayanya kita perlukan Hang Jebat di zaman ini. Namun Hang Jebat ini bukan melawan institusi beraja tetapi institusi presiden.

Pendapat saya, kita tidak perlu memangkah pembangkang kalau kita tidak suka pada orang-orang tertentu, tetapi kita boleh buat melalui cara dalaman.

Namun pengalaman saya sebagai Pegawai BTN dan juga fasilitator Biro Latihan dan Keahlian UMNO, jelas tersebut di dalam modul-modulnya mendokong Institusi Presiden di dalam kursus-kursus untuk UMNO. Kita berjuang di dalam UMNO untuk umat Melayu sejagat bukan untuk seorang sahaja.

Pak Lah orang Penang, negeri yang tidak beraja, maka secara logiknya kurang dididik dengan menghormati raja (lagipun Pak Lah hidup zaman baru merdeka, orang Penang baru nak rasa raja). Maka tidak hairanlah Pak Lah tidak merujuk kepada sesiapapun dalam membuat keputusan. Banyak keputusan dibuat tanpa dirujuk seperti menetapkan calon-calon pilihanraya, senarai menteri malahan agaknya calon isteri pun tidak dirujuk dengan Datin Seri Jeanne. Hanya seorang sahaja yang Pak Lah rujuk, semua orang tahu.

Kita tidak mahu Hitler, Moussolini atau firaun lagi di Malaysia. Cukuplah.Cukuplah.Cukuplah.

Kembalikan UMNO ke zaman kegemilangannya. Besi yang bengkok boleh kita luruskan, harap-harap pemimpin UMNO yang tertentu yang bengkok dapat diluruskan.

Neo Jebat said...

Assalamualaikum Dato' dan semua pembaca,

Saya nak berkongsi kepada semua, saya merupakan anak muda yang belajar dan menghayati sejarah.

Nampaknya sejarah negara kita akan berulang, bukan 10, 20 atau 50 tahn ke belakang tetapi 600 kebelakang. Banyak orang terutama anak-anak muda tidak menghayati sejarah ditambah pula banyak pemimpin-peminpin yang lupa atau buat-buat lupa sejarah.

Bukan semua orang pentingkan perut sendiri. Bukan semua pemimpin UMNO pentingkan perut sendiri. Malahan bukan semua golongan marhaen atau golongan bawahan tidak pentingkan perut.

Bukan UMNO yang mengejar pangkat malah PKR, DAP, PAS dan lain-lain parti semua kejar pangkat. Kalau tidak kenapa masuk organisasi sahsiah dan masuk bertanding. Raja kalau tidak dibenarkan Perlembagaan pun rerasanya nak gak bertanding.

Kalau kata UMNO rebut jawatan, PAS pun rebut jawatan. Kalau tak kenapa Mahfuz Omar kena sisih lepas kalah Ketua Pemuda PAS. Kenapa PAS dulu berpecah kepada BERJASA, HAMIM, AKIM dll.

Jangan bandingkan, kita dalam parti masing-masing kena tahu peranan masing-masing. Kita tahu banyak musuh kita di luar menunggu untuk jatuhkan Melayu/Islam. DAP, MCA, Gerakan mereka ni semua sebenarnya bermuka-muka. Cuma MCA & MIC agak mild sedikit kerana sanggup bertoleransi. PKR yang ada orang bukan Melayu juga tidak boleh dipercayai.

Jadi sebenarnya kita orang Melayu mesti berfikiran matang sebagai mana orang Cina. Walau mereka berparti-parti tetapi mereka bersatu dalam beberapa hal.

Untuk menjatuhkan orang tertentu, kita perlu buat secara dalaman. Lepas ni Pemilihan UMNO akan dilangsungkan. Gunakan kaedah ini untuk menjatuhkan orang-orang tertentu dan rombak balik agak Melayu bertaut kembali.

Akhir sekali, untuk masa depan anak cucu kita agar mereka tidak menjadi bangsa Red Indian di Amerika, Maya dan Inca di Mexico, orang Melayu bersatu, walau apa parti, ideologi, kita mesti bersatu.

Hidup Melayu. Allahu Akbar.

pakllang said...

sekarang tumbul pula cadangan untuk menangguhkan pemilihan UMNO kesuatu tarikh yang lain dan bukan pada tahun ini.. bagi saya cadangan ini tak boleh diterima.. kita kena terima hakikat dan kehendak parti sekiranya kita mahu terus relevan didalam dunia politik sekarang.

jangan hanya nak jaga kepentingan diri sendiri seluruh UMNO akan hancur.. ingatla pemilihan bukan hanya pada peringkat tertinggi sahaja.. pemilihan juga akan diadakan diperingkat cawangan dan bahagian. takan lah ini juga perlu ditangguhkan.. jangan sampai ahli UMNO anggap UMNO sudah tidak relevant lagi. ini pun ahli dah mula feed-up dengan permainan yang dilakukan oleh pak lah dan KJ.

tak gedebe said...

assalamualaikum Datuk
Saya berpendapat sekarang adalah masanya Raja2 bersuara. Hari tu, Raja Nazrin telah bersuara semasa majlis maulud Nabi. sesungguhnya hamba rakyat perlukan satu suara yang dapat neutralise kemelut yang berlaku sekarang, dan suara itu adalah suara raja, tak kiralah samada dari pihak agong sendiri atau Majlis Raja2. UMNO dan Raja2 adalah simbol ketuanan Melayu di bumi Malaysia. tetapi apabila UMNO tersasar sehingga 'melawan; raja2, maka amatlah malangnya Melayu. Lalu, kita tagih suara keramat dari pihak Raja2. Saya ada menulis tentang isu kemaafan terhadap Kit Siang yang belum kita terima dari pihak istana. tak kan sekadar minta maaf melalui media? tahap itu kah Raja kita? indirectly, tahap itukah kita, Melayu?
wassalam
http://takgedebe.blogspot.com/2008/03/kesultanan-melayu-dicabar.html

hazwan ahmad said...

assalamualaikum dato

pemikiran cetek neo jebat...
berikut petikan ayat neo jebat.
"Pak Lah orang Penang, negeri yang tidak beraja, maka secara logiknya kurang dididik dengan menghormati raja (lagipun Pak Lah hidup zaman baru merdeka, orang Penang baru nak rasa raja)."----



ape kene mengena pak lah duduk dan dibesarkan di penang tak mengenal erti tidak menghormati raja...???
takkan lah pak lah tak blaja sejarah masa sekolah dulu kot..
yang kau neo jebat lagilah pelik..
tanggungjawab menghormati sultan dan mendaulatkan sultan tu sahaja bukan saja diketahui oleh orang2x tua atau orang2x muda ,bahkan kanak2x diperingkat sekolah rendah pun tahu erti kedaulatan raja.
orang dewasa apatah lagi...dah tentu tahu kewajipan menghormati kedaulatan sultan.
kepada penderhaka...kau orang melayu...takkan kau ingin cabar sultan yang menaungi engkau...menyelamatkan engkau nasib dan ketuanan melayu sejak zaman berzaman dahulu..
kesultanan melayu sejak zaman dahulu lagi telah menyelamatkan ketuanan melayu untuk terus kekal sehingga skrg dibumi malaysia ini.
lihat saja apa yang berlaku di perak dan di selangor.
perlembagaan negeri nyata telah mengekalkan orang melayu sebagai manusia nombor satu dalam negeri.
cina dan india semua terpaksa tunduk dengan kemahuan sultan.
katalah apa akan terjadi jika institusi kesultanan melayu MUSNAH disebabkan perlakukan kebiadaban sesetegah pemimpin melayu UMNO satu ketika nanti,siapa akan membela kepentingan org melayu pada nasib2x genting sebeini seperti yg telah terjadi di perak dan selangor..
oleh sebab itu...JANGAN ENGKAU MENDERHAKA WAHAI MELAYU..
Sultan nyata adalah SANGAT PENTING bagi ketuanan melayu di bumi malaysia ini wahai engkau si penderhaka!!!

jiwakitamerdeka said...

Orang lain sedang melihat sebahagian kita yang berani MENDERHAKA kepada Sultan kita.
Apa akan jadi bila mereka pun berani MENDERHAKA juga...kerana kita mengajar mereka!

Lebih baik tunjukkan akhlak yg baik di mana2.

ABDULHADI said...

Salam semua,
Alhamdulillah Dato' telah meninggalkan pemimpin munafik dalam UMNO. Saya ingat dulu sdr juga sama2 dalam kumpulan mantan PM; semasa beliau mencerca Raja2 Melayu Dato' punya kedudukan untuk membela raja-raja. Apakah yang telah sdr lakukan? Berdiam diri? atau campur semangkuk dengan Ahli2 J/K Tertinggi UMNO yang telah menghapuskan kekebalan raja2 itu. Tapi, syukurlah ramai pimpinan UMNO telah sedar akan malapetaka yang boleh menimpa orang2 Melayu yang terus bernaung di bawah bendera UMNO/BN. (Harap2 bukan kerana telah terlepas kedudukan dan kemewahan2 lain disebabkan tidak lagi dipercayai oleh pimpinan sekarang!)

Ahmad Said boleh jatuh seperti 'nangka masak' - Rais.(Utusan Malaysia). Begitulah kebodohan Menteri Luar yang punya Ph.D undang2 tetapi tidak langsung menyerlahkan kepintaran berdiplomasi semata2 kerana mahu mengampu dan mengekalkan jawatan yang disandang supaya dapat terus bersama2 isteri tua yang telah berkerepot, berambut perang menjelajahi dunia di mana jua ada misi negara, kalau boleh lama2, justeru memerlukan perlantikan Timbalan segera.Waktupun sudah asar, apa perlunya nak melawat ke semua misi Malaysia ni, bukankah Ketua2 misi itu telah diberikan kepercayaan penuh untuk mentadbirkan hubungan diplomatik dengan negara2 berkenaan, lebih2 lagi setiap tahun diadakan pula Persidangan2 Ketua2 Misi di mana semua isu/masalah telah diwacana dan dirumuskan.

Apakah Menteri tua ini tela jua jumut pemikiran, sedangkan semasa kemelut UMNO di Perlis beliau akur bahawa Raja punya kuasa mutlak dalam pemilihan calon MB asal ia mendapat sokongan majoriti. Tidak- kah keadaan serupa ujud di Terengganu, di mana Sultan telah berkenan perlantikan Ahmad Said dari kelompok UMNO, bukannya parti lawan, dan beliau ada lebih 22 ADUN UMNO di belakangnya. Mana2 yang engkar menyokong harus dipecat oleh Abdullah Badawi dari UMNO, bukan sebaliknya!(Oh, saya lupa bagaimana seorang yang selalu tidur, lemah intelek, tak berwibawa yang melatah ke atas kes semudah ketuk-ketampi dapat bertindak betul dan bijak!) Hakikat ini sahih membuktikan PM mempunyai kepentingan tersembunyi/terang2 dalam mempertahankan kedudukan bekas MB yang telah dan akan terus memunahkan kekayaan minyak yang dulu dirampas Mahadhir dari Kerajaan Pas Terengganu yang diketahui umum diperalatkan khusus untuk menjatuhkan Kerajaan PAS dan kemudiannya digunakan membina monumen2 Hadhari yang membaham beratus juta ringgit untuk memenfaatkan hanya segelintir kroni dari dalam dan luar Terengganu. Sedangkan projek2 itu tidak langsung membawa faedah kepada orang2 Melayu yang rata2 tediri dari golongan nelayan, petani dan pekerja2 dhaif, yang masih papa kedana. Mengapalah UMNO mempunyai pemimpin2 baghal seperti ini sekian lama? Benarlah UMNO ini tidak lagi relevan dalam senario politik negara, apatah lagi kalau mahu mewakili kepentingan pribumi!

Hai pengikut2 UMNO, hai pemimpin2 baghal, pengampu, hai pacat lintah kroni bangsat taubatlah dan berhijrahlah ke tempat2 yang lebih diredhai kerana sekutu2 anda dalam MIC, MCA, dan GERAKAN telah terjun ke dalam air meninggalkan kapal BN yang sedang parah, punah, pecah dipukul badai dan menunggu saat berkecai sebelum dibaham lautan yang bergelora untuk bernaung pula di tempat yang lebih selamat.Akhirnya tinggallah tompok2hitam tebal minyak negara yang dirompak oleh pemimpin2 rakus, gelojoh hingga menyebabkan negara ini hampir2 bankrap di permukaan lautan.

Abdul

abuaqib said...

ada beza antara manusia dan natang.

contohnya bila orang politik ambil wang, dipanggil 'politik wang'. tindakan hanya gantung keahlian.

bila orang bukan politik ambil wang, dipanggil rasuah. tindakan boleh masuk penjara.

inilah undang2 dicipta khusus untuk natang dan manusia. double standard supaya sesuai untuk natang dan manusia.

tapi kelihatannya seolah2 orang umno suka kepada undang2 natang. rakyat jelata kena guna undang2 manusia.. sementara kuasa masih di tangan janganlah buat sesuka hati.. ALLAH MAHA ADIL

Suara Marhaien said...

Saya mempunyai satu pandangan yang mungkin tidak relevan dengan apa yang telah diperdebatkan oleh bloggers yang lain. Dan ini juga mungkin pandangan peribadi saya sendiri yang cuba berfikir di luar kotak sebagai mana dolah berfikir.

Saya melihat semua kejadian dan peristiwa yang berlaku selepas PRU12 adalah satu perancangan atau konspirasi halus untuk menjatuhkah Dolah(sebenarnya KJ) yang secara hakikatnya masih enggan meletakkan jawatan sebagai PM.

Saya mempunyai keyakinan, bahawa ujud satu kumpulan yang berkuasa yang sekarang berusaha untuk mengagalkan perancangan KJ sebenarnya, yang dilihat amat merbahaya kepada negara Malaysia.

Atas dasar untuk memelihara Malaysia dari terus di jajah oleh KJ, maka satu golongan yang mempunyai kuasa, terpaksa melakukan konspirasi setelah usaha menekan Dolah untuk meletakkan jawatan secara bermaruah gagal.

Menurut perkiraan saya, golongan konspirasi ini akan cuba mengujudkan satu senario, dimana Dolah akan ditonjolkan sebagai pemimpin yang gagal menangani sesuatu isu secara berkesan.Ini, pada akhirnya akan memaksa satu tindakan drastik diambil untuk menggantikan Dolah bagi memelihara kestabilan dan keamanan Malaysia.

Saya juga berkeyakinan, bahawa semua ini akan berakhir dalam sedikit masa lagi.

Tunggu dan lihat...

Salam Perjuangan said...

Uncle...... jgn pecah belahkan lagi bangsa melayu... mintalah mereka merapatkan barisan... cukuplah melayu berpecah... antara faktor Perpecahan melayu pada PRU 12 provokasi seperti ini dari media alternative... sedih-sedih... jgn kerana kebencian kita pada seseorang atau terlalu memegang prinsip kita akhirnya bangsa tergadah... renung-renungkan...

kalijaga87 said...

dato,

umno sewajarnya kembali kepada asal usul perjuangan. contohnya memperjuangkan hak istimewa melayu. generasi awal terjemahkan hak istimewa melayu melalui mara.

terima kasih kepada tun ghaffar semuga allah merahmatinya. juga kepada dato yang pernah jadi pengerusi. ada juga jasa. antaranya mrsm parit sulong.

tapi hak istimewa mula diselewengkan oleh pembesar umno moden. dulu anak2 melayu dapat biasiswa. sekarang kena pinjam kalau nak belajar. tidaklah dikatakan istimewa kalau dipanggil pinjam. ada pinjam ada hutang.

melayu ditindas oleh melayu umno moden kerana dasar berubah dari sosialis kepada kapitalis. wang.. dan wang..

pinjaman pelajaran pun ada tindas menindas. kalau kerja dengan mara, hapus pinjaman. kalau kerja dengan kerajaan atau swasta kena bayar pinjaman. ada ke beza antara mara dan kerajaan. mana mara dapat duit. agensi kerajaan pungut cukai lalu bagi mara duit tu dari bajet. duit rakyat la bukan duit pembesar umno atau mara.

ini kira double standard la. mana boleh macam tu.

isunya yang buat pinjaman pelajaran tu tentulah pandai sikit. sebab dah masuk univ. boleh fikir. ramai pulak golongan ni. berpuluh ribu yang kena bayar balik pinjaman kecuali yang kerja dengan mara.

sebab mara mereka jadi marah. sakit hati. hak istimewa melayu dipermainkan. diseleweng. ditindas. chain effect jadi 10 kali ganda. cakap sana cakap sini. anak, isteri, mak bapak, rakan taulan semua tahu si melayu marhain kena bayar hutang. dah tak istimewa. mereka pun tumpang marah dan sakit hati. masa undi siap la.

40,000 peminjam x 10 jadi 400,000 orang. kalau 1 kawasan parlimen 50,000 orang maka dah jadi 8 kerusi. kan BN kurang 8 kerusi nak dapat 2/3 majoriti.. next election tak tahulah apa nak jadi..

oleh itu saya menyeru pembesar melayu umno supaya kembali kepada basic. dengarlah rintihan orang melayu. tunaikan hak istimewa mereka. jangan menindas bangsa sendiri.

ubahlah dasar sebelum terlambat atau terhukum kelak.

MataHatiJohor said...

Boss, Jangan lari dari matlamat. Mcmana pun kita tetap Orang UMNO. Kita bukan Pembangkang. Matlamat kita tetap sama. Yang kita usahakan adalah perubahan kepimpinan supaya persepsi terhadap UMNO kembali mengukuh.

Tak boleh guna pegangan 'aku tak ngira' asalkan hati puas tapi parti semakin hancur.

Boss yang mula ajar saya politik kannnn... (wak kota tinggi, johor)sayangbangsa.blogspot.com