Thursday, November 30, 2006

Betulkah Khairy Jamaluddin
Punca Masalah Dalam Umno?

Kebelakangan ini saya menerima macam-macam e-mail daripada pengunjung blog ini. Apa yang membimbangkan saya ialah majoriti kandungan e-mail tersebut membayangkan keresahan sesetengah golongan rakyat akar umbi terhadap pucuk kepimpinan hari ini.

Keresahan ini pula rata-ratanya berpunca daripada persepsi umum kononnya Datuk Seri Abdullah Ahmad dimanipulasikan oleh segolongan individu di sekelilingnya.

Individu yang sering dijadikan sasaran utama persepsi umum ini adalah Khairy Jamaluddin – Naib Ketua Pergerakan Pemuda Umno Malaysia merangkap anak menantu Datuk Seri Abdullah.

E-mail di bawah ini adalah antara contohnya. Pengirimnya menggunakan nama sebenar. Tetapi, saya hanya gunakan singkatan namanya sahaja dalam blog ini. E-mailnya adalah seperti berikut:

“KJ adalah punca perpecahan di kalangan orang Umno. Dia aktif untuk menanamkan kebencian orang Melayu terhadap Umno.

Dengan itu, ramai ahli Umno telah menyertai parti pembangkang, terutama sekali Keadilan.

KJ juga memainkan peranan melemahkan Umno. Sebab itu dia mengeluarkan kenyataan berbau perkauman dan menyerang mantan Perdana Menteri.

Ini dia lakukan untuk menanamkam kebencian ahli-ahli Umno terhadap Umno. Tindakan ini dilakukannya dengan begitu teliti sehingga tidak di sedari oleh ahli-ahli Umno.

Kenapa KJ menghentam Tun Dr. Mahathir Mohamad? KJ berbuat begitu kerana dia sedar orang-orang Umno kebanyakkannya menghormati Tun Dr. Mahathir.

Dengan itu, dia terus menerus menggunakan konco-konconya untuk mengutuk Tun Dr. Mahathir supaya kebanyakkan ahli Umno benci dan muak dengan tindakan seperti itu.

Bila tahap kemarahan ahli-ahli Umno terlampau tinggi, maka jalan yang merka ambil ialah menjadi ahli pembangkang.

Oleh itu, ahli-ahli Umno harus sedar dengan perilaku KJ ini. Mereka harus menolak KJ dan bukannya keluar dari Umno.” - ZN

Demikianlah persepsi ZN terhadap Khairy. Berasaskan lain-lain komen dalam blog ini dan juga berasaskan beberapa e-mail yang saya terima, persepsi seperti di atas nampaknya sedang merebak luas di kalangan rakyat akar umbi, khususnya golongan professional.
Jadi, janganlah persepsi seperti di atas dipandang remeh. Gunakanlah kebijaksanaan kepimpinan kita di semua peringkat untuk mengatasi persepsi negatif seperti di atas dengan segera dan berkesan. – Ruhanie Ahmad.

1 comment:

Anonymous said...

thanks for this tips