Saturday, November 18, 2006

Lanjutan Isu Kenyataan
Datuk Mukhriz Mahathir:

APA SELEPAS INI…
http://www.agndadaily.net/.

Andaian selamat yang dapat dibuat ialah Datuk Mukhriz Mahathir bukan tersilap cakap atau disalah petik ketika memperlekehkan ucapan dasar Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi ketika merasmikan Perhimpunan Agung Umno Rabu.

Ini kerana Exco Pergerakan Pemuda Umno itu memberi komen yang senada kritikal kepada dua media berasingan - The Star dan Malaysiakini.com terhadap ucapan Presiden Umno itu.

Tindak tanduk Mukhriz mungkin dilihat cuba mengalas ‘urusan’ bapanya,Tun Dr Mahathir Mohamad yang kecundang dalam usaha untuk menjadi perwakilan Umno Bahagian Kubang pasu ke perhimpuan itu dan tidak dapat hadir ke majlis perasmiannya kerana sedang berehat akibat serangan jantung ringan baru-baru ini.

Apakah beliau cuba ‘memancing’ untuk menarik fokus kepada isu kritikan bekas Perdana Menteri terhadap Abdullah memandangkan ia tidak begitu meriuhkan sangat Dewan Merdeka,PWTC sepanjang perhimpunan yang berakhir petang Jumaat.

Krisis

Mukhriz juga senang-senang boleh didakwa cuba meluaskan gelanggang krisis itu ke dalam kacah Pergerakan Pemuda Umno pula.

Reaksinya marah dari kalangan pimpinan Umno khususnya Ketua Pergerakan Pemuda Umno Datuk Seri Hishamuddin Hussein bukanlah satu hal yang mengejutkan mengambil kira dari kata-kata Mukhriz yang menyengat bahawa tiada apa yang baru dalam ucapan Abdullah.

Semua orang tertunggu untuk melihat tindakan yang bakal diambil ekoran amaran Hishamuddin hendak mengkaji semula kedudukan Mukhriz dalam pergerakan itu jika beliau meneruskan tindak tanduknya.

Yang pasti statusnya sebagai Exco tidak dapat diganggu gugat kerana Mukhriz menang menerusi pemilihan.Beliau mendapat undi terbanyak dalam barisan Exco semasa pemilihan November 2004 lalu.

Jika sesuatu berlaku ia tentunya akan melibatkan jawatan lantikan dalam pergerakan itu seperti Pengerusi Aman Malaysia dan sebagainya.

Kecewa

Setakat ini Mukhriz nyata keseorangan.Tindak tanduknya bukan sahaja tidak disenangi oleh Hishamuddin tetapi boleh kata seluruh pimpinan utama sayap Umno itu.

Hishamuddin yang ditanya oleh para wartawan tindakan yang perlu dilakukan Mukhriz jika ingin menjernihkan suasana semasa beliau melawat Pusat Media untuk Perhimpunan Agung Umno 2006 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) berkata:

"Beliau perlu menjelaskan dan memenangi hati, bukan sahaja saya, sebagai Ketua Pemuda, bukan sahaja Khairy (Jamaluddin) sebagai naib tapi seluruh saf kepimpinan kita dari exco kepada negeri."

Menteri Pelajaran itu berkata seluruh barisan exco dan pemimpin Pemuda Umno peringkat negeri, termasuk yang rapat dengan Mukhriz, berasa kecewa dan marah dengan kenyataan beliau itu.

"Dia dah memalukan pergerakan kita, menghina pendirian Pemuda. Apa yang beliau lakukan walaupun berkisar kepada salah pertimbangan peribadi, dalam perjuangan itu tidak boleh diambil kira bila kita membincangkan kedudukan parti Umno," katanya.

Ditanya sama ada seorang anggota Umno tidak boleh mengkritik kepimpinan, Hishammuddin berkata persoalan itu tidak timbul kerana ini menyentuh soal prinsip Pemuda.

Disiplin

"Dalam Pemuda kita menyokong usul ucapan dasar (Presiden). Sesiapa sahaja bercanggah tak mengikuti amalan kita menunjukkan bahawa tak ada disiplin dalam Pemuda," tegas beliau.

Beliau menambah Pemuda Umno sebelum ini telah memberikan banyak ruang kepada Mukhriz mengeluarkan kenyataan berhubung perselisihan pendapat ayahnya, Tun Dr Mahathir Mohamad dengan Abdullah demi menjaga perpaduan pergerakan itu.

"Tetapi, apa yang dia katakan langsung tak ambil kira apa yang telah kita berikan kepada dia sebagai ruang sedikit, tidak langsung memikirkan apa yang kita nyatakan dalam perhimpunan kita memberi penghormatan kepada Tun (Dr Mahathir).

"Langsung tak mengambil kira bahawa pendirian yang dia cakap itu boleh diinterpretasi sebagai pendirian Pemuda yang sokong ucapan presiden dan bercanggah dengan apa yang saya tuntut dari setiap exco saya," katanya.

Sebelum itu sembilan orang ketua Pemuda Umno Negeri telah mengadakan sidang akhbar di PWTC untuk menyatakan mereka telah hilang perasaan hormat kepada Mukhriz berikutan kenyataannya itu dan mendesak beliau mengkaji semula kedudukannya dalam exco pergerakan itu.

Ketua Pemuda Umno negeri yang hadir ialah Ketua Pemuda Umno Wilayah Persekutuan, Datuk Paduka Mohamad Norza Zakaria,Ketua Pemuda Umno Johor, Razali Ibrahim, Ketua Pemuda Umno Perlis, Rozabil Abdul Rahman; Ketua Pemuda Umno Kelantan, Dali Hussein, Ketua Pemuda Umno Pulau Pinang, Mohd. Salim Abdul Bari, Ketua Pemuda Negeri Sembilan, Ir. Jamlus Aziz dan Ketua Pemuda Umno Pahang, Khairuddin Yaakob.

Hero

Ketua Pemuda negeri yang tidak hadir ialah dari Perak, Sabah,Terengganu,Selangor dan Kedah. Bagaimanapun mereka telah dimaklumkan mengenainya dan bersetuju dengan pendirian yang dibuat itu.

Norza menyifatkan Mukhriz telah keluar barisan dan melampaui batasan. "Beliau telah menyatakan perkara ini sejak beberapa lama. Kita tak perlukan hero yang keluar dari barisan untuk menyatakan (ucapan) tak ada isi, banyak perkara tidak dijawab sedangkan kerajaan telah berkali-kali ambil peluang menjawab segala persoalan yang dikemukakan kepada kepimpinan parti," jelas beliau.

Norza berkata mereka mahu exco pergerakan itu mengadakan mesyuarat khas bagi membincangkan isu itu. Katanya Pemuda Umno bergerak sebagai satu barisan, justeru tidak ada sesiapapun yang boleh bertindak mengatasi kepentingan parti.

“Tindakan Mukhriz melampaui batas dan menyebabkan Pemuda hilang rasa hormat terhadapnya kerana tidak menghormati institusi parti”, ujar beliau.

Razali pula berkata: "Pada saya, kalau dia beranggapan kita akan memecat dia, seolah-olah mencabar kita, kita tidak akan terpengaruh dengan mainan politik sebegitu.

"Sebab itu kita minta dia fikir tanggungjawab dia sebagai exco dan apa yang boleh beliau sumbangkan selain daripada mencari perkara yang menjejaskan perpaduan."

Yesman

Mereka turut menolak andaian bahawa Pemuda Umno hanya menjadi tempat untuk " Yes man " dengan Razali menjelaskan: "I tak suka you kata kita yes man. Orang muda ada sikit idealisme yang tinggi.

"Dalam soal ini dia (Mukhriz) mempertikaikan ucapan dasar presiden dengan menyatakan tidak ada benda baru. Dia meremehkan perhimpunan sebab perhimpunan, perbahasan dan penggulungan adalah berdasarkan kepada ucapan dasar presiden.

"Kalau isinya tak ada, buat apa kita buang masa berbahas. Dia tak nampak ke orang bagi pandangan baru," kata beliau.

Menurut Razali tindakan itu bukan satu teguran tetapi satu penghinaan.

“Jika dia menyatakan ini tidak berapa tepat dan sepatutnya presiden kata begini, itu dianggap teguran.

“Apabila menyatakan tidak ada perkara baru, memandang rendah ucapan dasar, saya tidak dapat terima. Kita mengmalkan adat budaya.

“Pemuda sudah memberi ruang seluasnya mengiktiraf Tun Dr Mahathir sebagai pemimpin terdahulu, kita mengharapkan perhimpunan kali ini menjadi titik pertemuan, tiba-tiba menyatakan kenyataan sebegitu,”katanya.

Ashakari berkata Mukhriz perlu berbuat demikian "jika dia nak bersifat pembangkang".

Jemaah

"Kita bersifat jemaah. Kita buat satu keputusan kolektif untuk berdiri teguh di belakang Datuk Hishammuddin dan presiden kita Datuk Seri Abdullah. Kalau ada individu yang cuba menidakkan keputusan ini, Mukhriz kena lihat kedudukan dia sendiri," katanya.

Menurutnya memanglah Abdullah bersifat terbuka untuk menerima teguran tetapi ia perlu dibuat secara kolektif (dalam konteks Pemuda) kerana "pandangan individu tidak boleh mempengaruhi pandangan keseluruhan".

Sementara itu Mukhriz yang 'diburu' para wartawan pagi Jumaat untuk mengulas kenyataan tegas pertama Hishamuddin Hussein membidasnya Khamis malam enggan mengulas apa-apa mengenainya.

Seorang pembantunya memberitahu beliau mungkin buat kenyataan selepas perhimpunan ini. Apapun ada pemerhati pollitik menilai perkembangan terbaru ini jelas memberi petanda krisis kritikan Dr Mahathir akan berlarutan dan menjadi bertambah panas.

Sebelum ini pun menang sudah tidak terdapat sebarang perunjuk ia akan kendur setelah pertemuan yang tidak membuahkan hasil antaranya dengan Abdullah di Seri Perdana menjelang Hari Raya baru-baru ini.

Kehangatan hari-hari mendatang bertumpu mengenai kedudukan Mukhriz dalam pergerakan Pemuda…namun begitu ada juga yang bertanya apakah Dr Mahathir yang dinasihatkan oleh doktor supaya berehat secukupnya selepas rawatan di Institut Jantung Negara akan terus berdiam diri.- 17/11/2006

Hishamuddin Marah Mukhriz
Perlekeh Ucapan Dasar Pak Lah

Sejak timbulnya isu kritikan Tun Dr Mahathir Mohamad terhadap Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi ini adalah kali pertama Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein membidas dengan keras Datuk Mukhriz Mahathir.

Tegasnya tindakan anak bekas Perdana Menteri itu sudah melampau dan bertentangan dengan cara Pemuda yang membuat keputusan secara kolektif.

Malah beliau memberi amaran akan mengkaji semula kedudukan Mukhriz dalam pergerakan itu jika beliau meneruskan tindak tanduknya.

Hishamuddin menyatakan demikian ketika diminta mengulas kenyataan exco pergerakannya itu yang dianggap memperlekehkan ucapan dasar Abdullah semasa merasmikan Perhimpunan Agung UMNO pagi Rabu.

Mukhriz dipetik oleh akhbar The Star sebagai menyifatkan tiada perkara baru dalam ucapan Abdullah.

Beliau juga berkata Abdullah tidak memberi sebarang jawapan kepada isu-isu kritikan Dr Mahathir.

Penjelasan

“Kita terbuka untuk diyakinkan.Kita menunggu jawapan.Kita menunggu penjelasan kenapa ia begitu tetapi seingga sekarang sudah enam hingga lapan bulan kita masih mennunggu,”katanya.

Kata Mukhriz sebut saja nama ibunya, Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali yang hadir pada majlis itu ia telah mendapat tepukan gemuruh dari para perwakilan.

“Bayangkan jika bapa saya menghadiri perhimpunan ini atau namanya disebut…kita tidak tahu bagaimana reaksi para perwakilan,”ujarnya.

Dalam komennya seperti yang dipetik oleh laman web Malaysiakini pula beliau berkata usaha untuk membenteras rasuah dalam ucapan Abdullah tidak lebih dari retorik saja kerana tiada tindakan konkrit diambil hingga sekarang.

“Isu rasuah bukan perkara baru.Ia sudah berlaku sejak bertahun-tahun.Kita harap tindakan diambil.

“Kita betul-betul berharap tindakan sewajarnya diambil dan menunjukkan kepada rakyat beliau betul-betul senrius dalam memerangi rasuah.
Memalukan

Hishammuddin yang ditemui wartawan selepas majlis makan malam Timbalan Perdana Menteri di Dewan Tun Razak,PWTC sebaliknya menggangap Mukhriz tidak faham dengan apa yang mahu disampaikan Presiden bila berkata demikian.

Katanya apa yang cuba disampaikan oleh Abdullah sebenarnya merujuk kepada janji yang dibuat beliau ketika menjadi Perdana Menteri dan sedang melaksanakan janji tersebut.

Menurutnya tindakan Mukhriz itu memalukan dan bercanggah dengan pendirian Pemuda yang menyokong penuh kepimpinan Abdullah.

‘‘Selama ini saya lihat dan teliti apa yang dibuat beliau tetapi sekarang ini sudah keterlaluan. Jika dia berterusan begini, saya kena memikirkan semula kedudukannya dalam barisan Exco saya,” tegasnya .- 16/11/2006

http://www.agendadaily.com/cms/content.jsp?id=com.tms.cms.article.Article_e3546a97-3132372e-10a4a320-5b705885

2 comments:

cakapsiang said...

Mukriz menang dengan undi tertinggi, sedangkan Hishamuddin, Khairy dan ketua-ketua pemuda negeri-negeri tidak pernah dipertandingkan. Jadi siapakah yang mewakili suara pemuda? Siapakah mereka-mereka yang menyuruhnya berundur sedangkan dia meraih undi tertinggi!

sri tribuana said...

Walaupun lewat membaca blog ini komen saya satu:

Hati2 dgn pemimpin yang Pak Turut walaupun dh bergelar menteri.