Friday, November 24, 2006


Orang Kampung Marah
& Mahu Tukar Citarasa?

Pada Isnin, 20 November 2006, saya poskan pertanyaan ke http://www.kuda-kepang.blogspot.com/. sama ada siri The Toyol Code perlu saya teruskan.

Saya menerima lima komen daripada pertanyaan di atas. Pertama, daripada blogger di http://www.apekome.blogspot.com/. Hamba Allah ini mngenali saya dan katanya dia pun “dulu anak murid” saya di bidang kewartawanan. Kedua, daripada Mat PWTC di Universiti Islam Antarabangsa. Ketiga, daripada Saudara Zaim Atras. Keempat, daripada blogger Dr. Butiq. Akhirnya, daripada Saudara Aiman.

Komen Saudara Aiman amat membimbang dan memeranjatkan saya. Antara komennya adalah sperti berikut:

“Sejak ada cerita Toyol (Code) makin seronok orang kampung dapat belajar cara politik orang atasan. Kita orang duduk kampung manalah faham politik orang bandar. Tapi kali ini kami sudah faham cara politik fikiran orang atasan.

Pilihanraya akan datang tidak perlulah hantar perayu undi lagi. Kami penduduk kampung sudah boleh berfikir dan percaya sumber maklumat dalam internet.

Saya sokong undi BN bukan mahukan projek tapi pembelaan. Tapi sampai sekarang janji tinggal janji tidak tertunai. Saya ceritakan ini bukan melepaskan batuk ditangga. Tapi, kami sekampung sudah bersatu akan mengubah undi kepada pihak lain.

Ada seorang pakar tilik di kampung ini mengatakan, kali ini UMNO tidak akan mendapat undi orang Melayu kerana semua sudah meluat dengan sikap menantu Perdana Menteri. Ini bukan lawak. Tapi, betul-betul. Bukan dugaan. Kita tunggu saja pilihanraya nanti siapa yang menang besar.

Pengundi berdaftar di kampung saya tidaklah ramai. Tapi, hampir 15,000 orang, tidak termasuk yang baru mendaftar. Kami semua punyai kaitan pertalian keluarga. Perjumpaan Hari Raya baru-baru ini semua sudah bersetuju mahu berikan Parlimen dan Adun pada pihak lain.”

Begitulah antara komen Saudara Aiman. Saya yakin beliau serius. Tetapi, saya harap Saudara Aiman dan saudara mara di kampungnya akan bersabar dan berfikir masak-masak sebelum berubah citarasa.

Biar pun begitu, saya harap Yayasan Sumber Maklumat Umno Malaysia yang sentiasa memantau blog ini akan bertindak sewajar-wajarnya. – Ruhanie Ahmad.

No comments: