Sunday, November 26, 2006

Ucapan Dasar Presiden Umno
Memang Tak Ada Apa-Apa?

“Saya seorang pemerhati yang berada jauh di luar gelanggang Umno. Sebab itulah saya amat teruja sewaktu mengikuti ucapan dasar Datuk Seri Abdullah Ahmad, di Perhimpunan Agung Umno (PAU) 2006, menerusi telvisyen baru-baru ini.

Saya tertanya-tanya sendirian. Mengapakah ucapan dasar itu tidak menjawab seluruh isu dan kritikan yang dibangkitkan oleh Tun Dr. Mahathir Mohamad?

Saya dan banyak pihak di seluruh negara menjangka Datuk Seri Abdullah akan menjelaskan secara terperinci setiap isu yang dikemukan oleh Tun Dr. Mahathir.

Malangnya, Datuk Seri Abdullah mengambil sikap berdiam diri terhadap kritikan Tun Dr. Mahathir.

Nampaknya, akan terus berpanjanganlah persengketaan Abdullah-Mahathir. Perkembangan seperti ini pastinya tidak sihat kepada Umno dan kita semua.

Di zaman Tun Dr. Mahathir jadi Prsiden Umno, beliau sentiasa menjawab semua isu secara tegas dan jelas sehingga memuaskan hati seluruh para perwakilan.

Datuk Seri Abdullah tidak bertindak begitu. Sampaikan soal politik wang di dalam Persidangan Perwakilan Umno Bahagian Kubang Pasu pun tidak dijawabnya.

Kesimpulannya, saya dan rakyat Malaysia yang teruja untuk mendengar ucapan dasar Datuk Seri Abdullah, berpendapat sama seperti Datuk Mukhriz Mahathir. Iaitu, memang “tak ada apa-apa yang baru” dalam ucapan tersebut!” – JH, Sabah.

Saudara JH mungkin tersilap. Ucapan dasar Datuk Seri Abdullah tidak kosong. Banyak perkara telah dihuraikan. Ada huraian mengenai polisi keterbukaan kerajaan dan parti. Ada huraian mengenai ruginya bangsa Melayu kalau terus bersengketa. Ada huraian mengenai modal insan dan sebagainya.

Tetapi, Saudara JH memang betul bila menyatakan bahawa isu dan kritikan yang dibangkitkan oleh Tun Dr. Mahathir kebelakangan ini tidak dijawab oleh Datuk Seri Abdullah. Mungkinkah isu dan kritikan itu tidak relevan? – Ruhanie Ahmad.

1 comment:

Habub said...

Tun M takkan kritik atau timbulkan isu yang tak releven. Sepatutnya kita dah kenal Tun M.Rasanya ada kenyataan sayamintak bg betulkan