Monday, May 19, 2008

Update Daripada Utusan.com:
Najib Harap Ahli UMNO Bertenang, Terus Sokong Parti

19/05/2008 6:40pm

KAHERAH 19 Mei – Datuk Seri Najib Tun Razak berharap ahli UMNO bertenang dan terus memberi sokongan kepada usaha untuk memulihkan parti.

Sambil menyuarakan rasa terkejut dan sedih, Timbalan Perdana Menteri tidak mahu asalah dalaman UMNO ini menganggu-gugat tanggungjawab kerajaan BN yang ditunjangi UMNO kepada rakyat.

Beliau mengulas tindakan bekas Presiden UMNO, Tun Dr. Mahathir Mohamad yang mengumumkan keluar daripada parti itu hari ini. – Utusan

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0519&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_16.htm


Duri Dalam Daging Sudah Terkeluar - Musa Hitam

19/05/2008 5:38pm

KUALA LUMPUR 19 Mei _ Bekas Timbalan Presiden UMNO, Tun Musa Hitam menyifatkan tindakan Tun Dr. Mahathir Mohamad meninggalkan UMNO bererti ‘duri dalam daging sudah terkeluar’.

Walaupun mengakui sedih dan berdukacita dengan tindakan Dr. Mahathir itu, tetapi katanya, ia memberikan peluang kepada pucuk pimpinan memperkukuhkan kembali parti.

“Saya berasa sedih dan dukacita mendengar berita Dr. Mahathir keluar daripada UMNO, lebih lagi dalam waktu UMNO menghadapi keadaan yang sangat-sangat mencabar sekarang.

“Bagaimanapun, ahli-ahli UMNO harus menerimanya dengan hati terbuka dan tenang,

tentu ada hikmahnya di sini, duri dalam daging sudah terkeluar,” katanya.

Beliau berkata demikian melalui satu sistem pesanan ringkas (SMS) kepada Utusan Malaysia, di sini hari ini.

Musa Hitam menambah, kini pucuk pimpinan harus menumpukan usaha mereka kepada dua perkara.

Perkara pertama, jelas beliau ialah menerima realiti bahawa UMNO sekarang bukan lagi sekuat atau diterima sepenuhnya oleh rakyat terutama Melayu.

“Kedua, menerima realiti bahawa konsep ‘Mahathirisme’ sudah berlalu dan UMNO haruslah balik kepada konsep ‘bersih, cekap, amanah’ yang pada awal tahun 80-an dulu diterima dengan begitu positif oleh rakyat jelata.

“Tetapi dalam jangka pendek kita semua dalam UMNO telah kesesatan jalan,” katanya.- Utusan.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0519&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_12.htm

23 comments:

Berita dari gunung said...

Kini baru gabenor iskandar bersuara. Iskandar sebenarnya sangat rumit. Orang Johor seperti Dato Ron risau dan lemas dengan Iskandar.

Penamat kepada Iskandar adalah bencana, tapi waktu itu Musa sudah terlalu tua untuk mengangkat jari telunjuk. Kalau terdaya sekalipun, ingatan mungkin kabur dan luput seperti luputnya ingatan terhadap pusara Memali.

Adakah Musa pasti bahawa usaha memulih UMNO lebih senang tanpa Mahathir sebagai ahli? Apa credential Musa untuk beranggap demikian? Iskandar bukan bukti kehebatan UMNO atau Musa.

Sedingin Salju said...

Dato, adakah pengunduran TDM ini akan menggugat keharmonian parti? Dan adakah pihak parti lawan akan menggunakan kesempatan ini untuk mengucar-kacirkan Umno?

has@cat city said...

baguslah lautu

antubiul said...

A dream come true and a birthday prsent to UMNO 62 birthday also a pre birthday present to Datuk Abdullah Ahmad Badawi. What a relief. At last Dr Mahathir gave up on UMNO. He resigned as member no 001.What a relief to Malaysian especially Badawi, KJ, Nazri,Najid,Sharir, Musa Hitam, Karpal, Hadi, Anwar,Kit Siang,Kuan Yew, Bush, Blair,Howard,Rafidah, Muhammad Taib,Khir Toyo,Zam and all those who have been demonising Dr M oh yea! not to forget Zaid. Now these people can sleep well. No more 'telinga sakit,', hati sakit, makan tak kenyang tidur tak lena.Syabas to AAB. He lost 5 state and he won the war against his mentor MAHATHIR. Dr M gave up on UMNO. UMNO grassroot members had shown the exit door to AAB thru the last election but AAB still on cloud 9. Ater the election the truth is , UMNO grassroot member wants AAB OUT, and still AAB on cloud 9. So, its better for DR M to go. Since 2004, this is the weakest goverment we had for the past 50 years. In 2004, Malaysia gave 90% mandate to AAB to rule and continue Malaysia prosperity and uphold Malaysian dignity. With that mandate AAB should have build a strong foundation and sterr Malaysia to the greatest high, probraly greater tha DR M era. Unfortunetly, he turn like a Baby in the cradle that fall asleep whenever anyone closed to him, mother,father,uncle,brother or anyone start to rock the cradle slowly,peacefully and start ushering sweet words plus of course some goocy goocy goocy hi hi hi .. sleep my baby ..sleep my baby. and there he goes fall asleep.I lost confident when AAB start the Hadhari Islam. For me Hadhari Islam is Islam in disguiste. That the fisrt sign of AAB going down. how many time the goverment under AAB bow to opposition demands? The VK Linggam tape is not about lobbying,or integrity on the judicial. Opposition knew the best weapon to hit the goverment badly is thru judiciary crisis 1988. What they do, add spice to it. VK Lingam breach the profession ethic by talking nonsense on the phone that this Goh Burn .. start his phone camera rolling. The goverment should now bow to opposition preasure. Who rules Malaysia, opposition or BN aka AAB. They should leave it to ACA to continue to investigates for any element of bribe. Thats what the end result of the commission right. Investigates. The bar council should penalised VK Lingam for his act ,maybe suspense his practice. Did VK Lingam comit an offence?. The only offence he did was being naive at the wrong time and it will haunt him for the rest of his live. I respect the commission findings and decission, but what the VK Linggam tape got to do with Dr M. By hook or by crook DR M is the final say on Judge appointment. He should not be called as a withness. What is his offence. Base on the contistution as a PM he has the right to this case. Anyone can loby anybody to achieved someting right!. The subordiniate will lobby his supervisor for promotion, the supervisior will lobby his superior for promotion, the car dealy will lobby MITI for AP, the contractor will lobby the Goverment for project, the UMNo members or any polical party members will lobby their grassroot memebrs to vote for them, the recent election saw manny lobbyist going around to lobby for votes. Lobbying is a way of lifer, anywhere in the world. The only thing matter is the person, the boss or the authority who has the final say and at the end it my say, not yours. I have not read anywhere , has the authority made a 'voice ' authentication whether it that Lingam voice, or whether is that Fairuz voice on the other end.Hey man technology is out there. Lingam was in a way right to say 'It looks like me and sound like me but it might not be me., anyway that what laywer do, He guilty unless proven innocence. Prior to the election I have wrote that BN will win but they will be shock on how many seats and states that will fall to the opposition. Going forward, if Anwar fail to mitigate the cross over , relax Anwar, BN especially UMNO please say bye bye to the nest general election.

cakapsiang said...

Saya bersama Mahathir meninggalkan UMNO sebagai duri meninggalkan daging yang telah busuk. I will be with you Tun!

Berita dari gunung said...

ANTARA LAIN .....“Tetapi dalam jangka pendek kita semua dalam UMNO telah kesesatan jalan,” katanya.

Saya sukar menyelami minda Musa. Beliau suka bawa diri seperti negarawan, suka tampil bila perlu, menyepi bila tidak menguntungkan.

Apa Musa kata wajar dilihat atas bawah. Dari dulu Musa dikenali sebagai licik. Orang licik sukar diramal.

Saya masih terselak-selak, apakah credential Musa dalam UMNO.

Fikir Tajam said...

Usaha apa yg Najib dah buat? Najib lakukan hanya satu perkara - angguk Pak Lah. Kamu gagal Najib. It's too late!

Perasaan marah yang makin menggelegak dan membuak-buak di peringkat akar umbi LANGSUNG TIDAK DIPEDULIKAN. Apa jenis punya pemimpin(?) kalian ini! Janganlah ingat UMNO stabil, kerajaan masih kukuh atas alasan hanya kerana gaji menteri, elaun MP terus saja masyuk setiap bulan.

Apa punya BENGAP lagi TONGONG dan BUTA KAYU kalian ini! Abdullah ternyata GAGAL dan DITOLAK RAKYAT. Ini pun tak faham lagi ke?

Abdullah teryata LOST CONTROL! Suhu kemarahan Rakyat tak dapat dibendung lagi. Harga barangan asas terus naik dan menekan kehidupan Rakyat yg semakin terhimpit. Ditamabah pula kata-kata penghinaan oleh Abdullah yg suruh Rakyat mengubah gaya hidup, berjimat cermat! Woi BANGSAT!

1. Yang kau ubahsuai Seri Perdana sampai RM17 juta tu apa?

2. Tak pasal2 belanjakan RM200 juta untuk pesawat baru tu tak boros ke?

3. Berpoya-poya di Seri Perdana ketika sambutan Soiree 50 tahun kemerdekaan dengan muzik jazz, arak siap peluk pinggang Michelle tu tak membazir ke?

4, 5, 6, ..... , 1001 akan menyususl nanti. Siap kau Dolah!

Kepada Najib, Ali Rustam, Hishamuddin yg bagaikan BANGKAI BERNYAWA DALAM MKT UMNO:

Apakah nanti sampai ada marhaen yg letupkan diri bersama Abdullah, Najib, ali Rustam, Musa Hitam, Hishamuddin maka barulah kalian hendak tersedar!

LazerJuan said...

Totally disgusted by what Musa Hitam has to say. Itu aje yang dapat dikomen ke Musa Hitam....I thought somebody as smart as him can come up with something better...bagi advise ke, solution ke...He has remained silent most of the time, ..sangkakan diam-diam ubi...nampaknya diam-diam emosi!! Sorry musa Hitam, I had expected so much more from you...now and then. Nampaknya i was wrong.

Juraimi Zainal said...

GURINDAM JIWA

Tuai Padi Antara Masak,
Esok jangan layu2an,
Intai kami antara nampak,
Esok jangan rindu2an...

Marilah kita keluar UMNO beramai-ramai and tubuh Parti Baru... "PARTI SEMANGAT YANG HILANG"

Sahabat-Gunung said...

Kemelut Politik UMNO - B.A.B.I. yang UNTUNG

Apa yang dapat aku katakan, melihat kepada kemelut UMNO hari ini, B.A.B.I. yang untung. Brother Anwar Bin Ibrahim. Sesungguhnya dia benar-benar Berjaya mengucar-kacirkan UMNO.

Tahniah kepada diri kita sendiri yang mengeluarkan Brother Anwar Bin Ibrahim dari penjara, Menelauskan dia untuk mengucar-kacirkan kita.

Letting the time pass me by said...

With these kind of political situation, what is more alarming is its impact on the economy that may trigger an economy instability...

Well with the high inflation rate and the current high rice prices, there will be a rough ride ahead..

pemerhati said...

Salam Dato.

Percayalah.. Tun keluar UMNO bukan benci pada parti tetapi untuk menyelamatkan perjuangan parti demi KEDAULATAN dan KESELAMATAN NEGARA.

Kawan menyeru semua warga UMNO harus sedar negara kita cintai kini telah dikuasai oleh kuasa asing melalui Presiden UMNO sekaran ini.

Salam Perjuangan daripada :
Anak Jati Muar Johor.

politica said...

Tahniah Kepada Musa Hitam

Politica

Saya hormat kepada Tun Mua Hitam. Hari ini beliau sifatkan Tun Dr Mahathir Mohamad yang keluar meninggalkan UMNO umpama “duri dalam daging yang sudah terkeluar.” Cukup hebat kenyataan itu. Dan cukup kurang sopan juga kenyataan tersebut.

Pada 1987, Musa juga meninggalkan UMNO kononnya untuk berkecuali dan tidak memihak kepada sesiapa. Tapi, dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Johor Bahru pada 1988, beliau izinkan Shahrir Samad gunakan tape video kenyataannya dijadikan bahan kempen. Dalam PRK Parit Raja, juga pada 1988, Musa yang kononnya berkecuali, juga berkempen pula untuk calon bebas.

Musa ketengahkan imej nasionalis. Tapi, bila Mahathir - nasionalis tulen, negarawan ulung dan tokoh dunia yang disegani - bertindak demi sayangnya kepada agama, bangsa dan negara, Musa pula sifatkan Mahathir sebagai “duri yang terkeluar daripada daging.”

Inilah caranya tokoh-tokoh terbilang UMNO menangani kemelut UMNO ketika ini. Putar-belit, dolak-dalik dan semata-mata berdasarkan kepentingan diri sendiri. Inilah caranya orang yang saya hormati bertindak dalam krisis.

Saya ucapkah tahniah kepada Musa kerana kenyataan beliau pastinya menggembirakan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi. Mudah-mudahan kegembiraan Abdullah ini mempercepatkan lagi proses UMNO hancur, musnah dan punah ranah.

putera bentan said...

Saya sangat setuju dengan Anak Jati Muar. TDM memang tinggalkan UMNO demi kedaulatan negara. Apa tidaknya? Hari ini sebahagian negara kita sudah pun digadaikan oleh Presiden UMNO kepada orang asing. Senang cakap, Singapura.

Sabtu lalu, Datuk Kuda-Kepang pun cakap macam tu. Contohnya Iskandar Malaysia. Tidak benarkah Iskandar Malaysia adalah satu perancangan konspirasi Singapura untuk menjadikan sebahagian bumi Johor Darul Takzim sebagai wilayah Singapura Raya atau Greater Singapore?

Kenapa Abdullah tak insaf hal ini? Sebaliknya, dia kata Iskandar Malaysia adalah brainchildnya sendiri. Jadi, jelaslah Abdullah gadai bumi Johor kepada Singapura. Pemimpin macam ini macam mana kita nak sokong lagi? Suruh berhenti, dia tak berhenti. Jadi, marilah ramai-ramai kita yang keluar dari UMNO. Tapi, janji, jangan masuk mana-mana parti lain. Kita semua balik anggotai UMNO selepas Abdullah tiada lagi dalam UMNO.

nakhoda said...

Datuk.

Tun kata ada seratus satu cara untuk "singkirkan" Abdullah. Kalau gitu, jom kita cari yang 99 lagi supaya banyak lagi kejutan kepada Abdullah.

Pada pendapat saya, satu darinya adalah kita tulis surat, hantar telegrem dan kirim email kepada Abdullah dan desak dia berhenti serta merta...

Berita dari gunung said...

Najib juga ada berkata dari Kaherah bahawa beliau akan terus berbincang mengenai peralihan kepimpinan.

Kata sebegini dari Najib adalah tanda awal hasrat Najib untuk menyimpang. Kita tidak tahu apa yang Najib dan Mahathir bincangkan selama dua jam baru-baru ini.

Kedua-duanya adalah insan yang cerdas lagi cergas dan mampu melihat lebih dari yang mundane.

Era ini adalah era yang sangat pahit, dengan perahu yang sudah terlajak dan jeram ada dihujung sana. Malangnya, ramai yang mahu teruskan jua. Ramai yang sedih dan kecewa.

salabu salabi said...

syokkk...syookkk dan sedap apa yg Musa kata.Inilah pembela p.lah,pembodek berirama tapi sumbang langkahnya.Manusia semacam ini lah meranapkan UMNO selama ini.Dan banyak lagi manusia Semacam Musa bakal muncul selepas ini. Percayalah SEMUA KERANA nama dan pulusss.

salabu salabi said...

Nak bertenang apa lagi....hangpa kan kuat.bagi la c.det keluaq pati.Dok gelabah biawak tu buat apa????Kata p.Lah boleh sattle,abis tu dok takut buat apa???? hee...heee macam anjing takut bayang sendiri kee???

Sutera Timur said...

Dato,

Apakah Dato Musa hitam sedar apa yg diucapkan?Jadi maknanya apa yg AAB BUAT SELAMA INI BETULLA YA?Kalah dalam PRU12 2008 pun bukan krn AAB lemah tapi ,kerana TDM penyebab RUPANYA. Saya nak tanya sikit Dato Musa dlm hati tu ada lg ke isu dendam kesumat macam Dollah juga ke?Tapi apa nak diherankan jasa Mahathir hanya pd rakyat biasa saja tidak pd org lain.Pembesar Melayu jauh sekali,itu sbb dia cakap macam tu lain tak nampak sbb itulah kita tak heran kalau pembesar pembesar ini masih nak pertahankan AAB.Apa nak heran kalau hancur pun org seperti ini tak rugi apaapa krn mereka dah jadi bgsawan dan hartawan.Sila Singgah la ke blog saya dan komen.

tombiruo said...

Musa hitam penjilat no. wahid.. worthless. Totally lost my respect..

azlan said...

Kepada Tun Musa apa perlu ke belakang ke zaman 80an? Mahathirisme unggul pada dekad 90an, justeru kita harus berpandangan di era milineum. Rasulullah diriwayatkan pernah bersabda, yang antara lain bermaksud didiklah anak kamu mengikut zamannya.Sepatutnya yang dikhuatirkan ialah apakah yang berlaku selepas ni? Rata-rata daripada kita telah merasa susah sengang 22 tahun dengan Tun Mahathir. Jangan ambil enteng!

Mr Dino Ponorogo said...

Who is Musa Hitam? As far as I am concerned he is a coward of the first order. He doesn't deserve to be called a statesman. He is glaringly an opportunist. A man who introduced "the elegant silence" mentality. This is actually a reflection of a person who is trying to be an impressionist.Sorry, Musa, you don't get my respect at all. You are just like other lower ranking "gurkha" of UMNO !!

ns boy said...

saya takkan masuk UMNO selagi AAB masih presien