Tuesday, August 26, 2008

SIRIH PULANG KE GAGANG: PKR MENANG BN KECUNDANG

Kini sudah sah, PKR yang diwakili oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim, memenangi PRK Permatang Pauh dengan majoriti yang besar – setakat 7.30 malam tadi majoritinya 16,210 undi dan latest di NST On-line pada 9.30 malam, majoritinya adalah 29,195 undi. Bagaimanapun, pada 9.44 malam NST On-line membetulkan laporannya seperti berikut: PKR leads with 23,674 votes (Majority 12,912).

Oleh itu, kalau analisa berita oleh The Malaysian Insider hari ini boleh dijadikan asas perbincangan, kerana ia dikendalikan oleh orang kuat Kalimullah Hassan, maka keputusan PRK ini dijangka akan mempercepatkan lagi proses pengunduran diri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dari persada kuasa kerajaan dan UMNO. Analisa berita ini boleh didapati di:
Mungkinkah begitu? - Ruhanie Ahmad

17 comments:

Conspiracy Theorist said...

Bro Dato ron,

Harap2 begitulah sebab ini menunjukkan PLah memang tidak di kehendaki oleh rakyat so if boleh di percepatkan pengunduran nya lebih bagus..kali ni minta lah YM Ku Li boleh jd PM untuk reform govt ni..heheh..wat can I say..(,")

SAY NO TO NWO!! SAT BYE TO AnWar!!

King-Fx said...

Dato'

Kalau saya jadi NAJIB ALTANTUYA, baik terjun selat tebrau jelah.. MALU... ckp besar

BN mcm tulah.. sentiasa ckp berdegar2.

So buat Pak Lah.. Sudah sampai masanya anda mengundur diri. Itu pun kalau rasa tak malu dgn rasa yg diri tu popular lagi.

KJ.. ko memang dah tak relevan.

apisfires said...

siapa ketua bn dalam pilihan raya ini??
dato najib...
mungkin abdullah akan salahkan najib...
dan mungkin abdullah akan spin semua yang rakyat tetap mahukan dia lagi....

Nostradamus said...

“Victory Cries” After Permatang Pauh By-Election.
“Laungan-Laungan Kemenangan” Selepas Pilihanraya Kecil di Permatang Pauh.
---------------------------------

“Merdeka! Merdeka! Merdeka! Merdeka! Merdeka! Merdeka! Merdeka!”

“Hail! Man of Honour” walks again in the Corridors of Power

Posted at http://patek1472.wordpress.com

riwayat said...

Assalamualaikom dato',

Saya tertarik dengan isu yang dato' siarkan ini. Di sini saya ingin meminta penjelasan daripada Dato' berkenaan dengan keputusan undian PRK P44 yang baru diumumkan. Persoalan saya ialah berkenaan dengan perbezaan undi yang diperolehi. Mengikut laporan yang disiarkan oleh Berita Harian Online jam 10.13 malam ini, majoriti yang dimenangi oleh DSAI ialah sebanyak 15671 undi, manakala undi sebenar DSAI ialah 31195, BN = 15524 dan AKIM = 92 undi sahaja.Ini bermakna jumlah keseluruhan pengundi yang keluar mengundi berjumlah seramai 46811 orang berbanding pengundi berdaftar di Pmtg Pauh seramai 58549 orang. Ini bermakna peratusan yg keluar mengundi ialh sebanyak lebih kurang 80.5 %.Akan tetapi laporan yang dikeluarkan oleh pihak SPR cuma 65 %. Adakah berlaku penyelewangan dari segi jumlah undian tersebut. Minta penjelasan dari Dato'.

Sekian.

Wassalam.

tok janggut said...

Dengan rasminya Dsai telah berjaya menjadi ahli parlimen PP. Sekarang saya tunggu pula mana ahli parlimen BN Sabah yang dikatakan oleh Jeffrey Ketingan nak melompat ke PKR sebaiknya sahaja Anwar diumumkan menang di PP. Buatlah sekarang. Saya dah tak sabar nak tunggu 16 Sept, apa akan jadi?

kudakepang said...

Sahabat-sahabat, terima kasih.

Kepada Riwayat secara spesifik, saya tak dapat nak jelaskan perbezaan undi yang anda maksudkan. Ini kerana seluruh laporan sebelum ini adalah bergantung kepada maklumat awal sewaktu pengiraan undi sepenuhnya belum tamat. harap maklum.

Salam takzim - Ruhanie Ahmad

Gagak di Rimba said...

Salam,

Ketika saya menulis posting ini, pukul 11.10 pm, keputusan rasmi pilihan raya kecil Permatang Pauh sudah pun diketahui. Pemenangnya ialah Anwar.

Kalau kita percaya pengundi ialah orang yang bijak, kita kenalah mempecayai bahawa para pengundi telah menggunakan kebijaksanaan mereka.

Tidak ada sesiapa yang memaksa mereka memilih Anwar.

Akan tetapi, mereka (majoriti daripada mereka) telah memilih Anwar, walaupun Anwar telah diaibkan dengan tuduhan liwat, dihadapkan dengan pengakuan bersumpah dan didesak supaya bersumpah, dan ditelanjangi pula keburukannya oleh bekas sahabatnya seperti Ezam dan Nalla Karuppan.

Seorang dua pengundi mungkin silap. Tapi apabila lebih 31,000 pengundi memilih Anwar, mereka tentu bukan melakukan kesilapan!

Admin said...

Dato,

Bagaimana dengan kemenangan ini, adakah kekuatan PKR akan membuatkan DAP makin kuat di Malaysia?

Bagaimana percaturan kaum Cina di Malaysia, adakah mereka akan memerlukan kekuatan dari kaum kaum lain di Sabah dan Serawak untuk terus menguasai Politik Malaysia?

Bilakah kekuatan kaum Melayu merudum jatuh? dan apakah kesan dalam kontek socio ekonomi kaum Melayu seprti saya didalam percaturan politik jenis baru ini?.

anakrimaumalaya said...

Assalamualaikum wbt Saudara seagamaku

ALHAMDULILLAH SYUKUR KEPADA ALLAH YANG MAHA PENGASIH, MAHA PENYAYANG, MAHA MENGETAHUI.

SEBENARNYA KEMENANGAN SAUDARA ANWAR BUKAN ATAS SEBAB PENGUNDI IANYA KERANA ALLAH.

KERANA ALLAH SAHAJA YANG MAMPU MEMBUKA PINTU HATI RAKYAT MALAYA DI PEMATANG PAUH AGAR MEMANGKAH PKR BUKANNYA BN (PARTI DACING YANG DAH BERKARAT DAN SENTIASA MENIPU PENGUNANYA).
KEMENANGAN INI BUKAN KERANA KEMPEN SAMADA ORANG2 SAUDARA ANWAR ATAU PAK LAHAP DAN PENGIKUT AJARAN SONSANGNYA (ISLAM ADA HAD DAN HARI).
MUNGKIN ALLAH NAK BAGI PENUNJUK PADA KITA HAMBANYA AKAN HIKMAH DISEBALIKNYA KEMENANGAN SAUDARA ANWAR INI.

PADAN MUKA DAN SELAMAT TERJUN KEDALAM LUBANG TAHI PADA PAK LAHAP DAN PENGIKUT AJARAN SONSANGNYA.

DAHLAH PAK LAHAP KAU NIE MUKA MANGKUK JAMBAN KE TAK FAHAM FAHAM LAGI RAKYAT MALAYA TAK SUKAKAN KAU.
APA LAGI KAU NAK...TAK CUKUP KE HARTA RAKYAT YANG KAU DAN PENGIKUT AJARAN KAU LAHAP DAN CURI.

NANTI MATI SUSAH NAK JAWAP OOIII.
DENGAN ALLAH PAK LAHAP OOIII...

Unggal said...

Salam Datuk...
Padanlah Rosmah tak nampak ceria bila berlepas dari Heathrow tadi...!!
Selama ni Pak Lah diam sahaja... Yang banyak cerita pasal PPauh tu Najib aje... Is this what PakLah promise Wan Azizah dulu..?. Semalam pulak PakLah sebut pasal tidak ada sebab mengapa wanita tak boleh jadi PM... Is this another twist of the spin, that he wants Rafidah sebab PLah dah ketepikan makcik tu selepas PR12..??..
Sekarang kita tunggu pulak tarikh keramat DSAI...

Unknown said...

Anda bimbangkan pengaruh Melayu merudum?

Penyelesaian: Pakat ramai-ramai orang Melayu termasuk MP UMNO join PKR biar Melayu majoriti.

Kenapa Melayu kini berpecah?

Sebab: Semuanya salah Tun Dr Mahathir. Jika dia tak pecat dan buang Anwar dari UMNO, kemelut yg berlaku sekarang dapat dihindarkan. Melayu tetap kukuh. Bahasa Melayu tetap utuh.

Jadi semua kemelut politik hari ini dan terhakisnya kuasa politik Melayu harus dipertanggungjawabkan kepada Tun Mahathir.

Tun Mahathir juga telah mewariskan UMNO dan pemerintahan negara kepada orang yang lemah dan berupaya mentadbir negara.

Sekadar pandangan.

Mika Angel-0 said...

Kuda Kepang,

Merdeka 51

Panaslah tulisan anda
saperti reporteur ghairah
mengejar dateline

Syabas! Masih ada harapan
untuk untuk negara bangsa
berapa murah bertapa rendah

tunggu dan lihat
(ceritakan semuanya,hebahkan
wahai si-kuda kepang - merdeka!)

Lumu IX said...

Salams Datuk RuhaniKu yang dikasihi,

Kiamat mungkin telah menjelma kini... maka berpusu2lah manusia mengejar menuju kepada Islam... tetapi Dajjal memanggil-manggil dengan seteguk air hitam yang disuling menjadi PETROL... Manusia lupa bahawa al Masih juga ada dan al Mahdi juga ada.... Dan Kiamat akan berlaku pada Hari Jumaat... Benarlah segala2nya dalam al Quran. Kepada Allah kita Berserah.

Just a little thot from a little man again...Wallahu'alam...

//rashid

Lumu IX said...

baru kini ku tahu nilai CintaMu... macam lagu arwah Sudirman... Merdeka... merdeka... merdeka... Allahu Akbar Allahu Akbar Allahu Akbar wallilah Hilhamd...

//rashid
...pagi2 dengar lagu My Baby You dari Marc Anthony pun sedap gak ye Datuk... daripada pikir benda2 yang mengarut

manja98 said...

tapi apa agaknya penjelasan BN dan UiTM yang mengerahkan student bantu UMNO?

laporan polis akan dibuat, tapi selepas aku terima skroll ..

dah final sem. ni, kang tak pasal-pasal kantoi ..

inderaloka said...

Salam sejahtera Saudara Riwayat,

Peratusan 65.25% yang keluar mengundi sebagaimana dinyatakan oleh Setiausaha SPR adalah peratusan awal. Angka 65.25% ini dikeluarkan oleh Setiausaha SPR pada kira-kira jam 6.05 petang. Keputusan rasmi hanya diperolehi pada kira-kira jam 9.47 malam iaitu peratusan rasmi yang keluar mengundi adalah sebanyak 81.1%. Diharap anda tidak terkeliru antara keputusan/peratusan awal dan keputusan/peratusan rasmi.

Tak Sungguh Tak Kata