Thursday, September 06, 2007

Desas-Desus Wang RM840 Juta
Dari Singapura Kepada UMNO?

Di bawah ini adalah satu desas-desus politik yang menggemparkan. Ia membabitkan kisah kononnya Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi telah memperolehi “wang pendahuluan” sebanyak RM840 juta daripada Singapura untuk “membeli sokongan” anggota Kabinet Malaysia dan ahli Majlis Tertinggi UMNO supaya tidak memujuk Tun Dr. Mahathir Mohamad menukar keputusannya bersara daripada politik dan kerajaan pada akhir 2002.

Desas-desus ini saya cedok daripada tulisan Raja Petra Kamarudin (RPK), dalam ruangan The Corridors Of Power, Malaysia Today, 3 September 2007. Dengan tajuk Fact Or Fancy?, RPK menghuraikan desas-desus yang mendakwa kononnya pada suku akhir 2002, Singapura telah memberikan wang sejumlah RM840 juta kepada Khairy Jamaluddin.

Kata desas-desus itu, Khairy kemudiannya dikatakan menyerahkan wang RM840 juta itu kepada Tun Khalil Yaacob selaku Setiausaha Agung UMNO pada ketika itu. Kononnya, wang itu adalah untuk “membeli” seluruh anggota kabinet Malaysia dan ahli-ahli Majlis Tertinggi UMNO Malaysia.

Untuk kisah selanjutnya sila layari www.puteramalaysia.blogspot.com

2 comments:

Unknown said...

Datuk,kononnya sebagai sebuah kerajaan yang bersih, dipimpin oleh PM yang pra ulamak kononnya, memperkenalkan konsep islam hadhari dalam pendekatan kerajaan nya, maka kita sebagai rakyat Malaysia memohon agar Baadan Pencegah Rasuah (kalau badan ini ada kuasa) atau Polis DIRAJA Malaysia, Bank Negara Malaysia atau mana-mana badan sekalipun yg menyiasat perkara ini. OK, kalau betul, apa kerajaan nak buat dan bagaimana tindakan yang mahu di ambil. Adakah undang-undang yang releven dengan nya. (bagaimana pemindahan wang Loundry bolehkah disabitkan). Jika tidak benar kenyataan itu, bagaimana pula tindakan nya?

Setakat ini kita belum pun mendapat reaksi dari PKR atau PAS apakah perkara yang di bangkitkan oleh RPK ini betul atau tidak. Mustahil, wang yang begitu besar hampir satu billion mahu diberikan hanya untuk melobi. Bagaimanapula MCA dan MIC sudah pasti mereka mahu juga bahagian masing-masing kerana suara mereka dalam Kerajaan ada. Jadi kita tunggulah jawapan dari mereka.

kudakepang said...

Terima kasih Haji.

Email saya adalah puteramaya@gmail.com bukannya @yahoo.com. Sebab tu agaknya tersangkut. Harap ulang hantar ke alamat tu.

Soal wang RM840 juta. Saya cedok kisah ni daripada RPK Malaysia Today. Saya pinjam kisah tu kerana nak cari kepastian supaya parti dan kerajaan kita tidak dituduh sembarangan. Itu niat saya.

Oleh itu, terserahlah kepada mana-mana pihak menyiasatnya. Kita tak ada kuasa mengarahkan sesiapa. Tapi, kalau ada yang nak siasat, eloklah. Nama baik parti dan kerajaan perlu sentiasa dijaga.

Salam takzim.