Saturday, September 16, 2006

POPE PATUT MINTA MAAF
- ABDULLAH

Pope Benedict XVI harus meminta maaf dan menarik balik kata-katanya baru-baru ini yang mengaitkan Islam dengan keganasan yang telah menyinggung perasaan umat Islam seluruh dunia, kata Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

"Pope tidak harus mengambil ringan kemarahan yang dibangkitkan. Vatican kini harus bertanggungjawab sepenuhnya terhadap perkara itu dan mengambil langkah perlu untuk memperbetulkan kesilapan itu," katanya.

Menurut laporan Bernama, Perdana Menteri kepada wartawan Malaysia yang membuat liputan Sidang Kemuncak ke-14 Pergerakan Negara Berkecuali (NAM) di Havana semalam.

Abdullah yang juga pengerusi Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) yang mempunyai 57 negara anggota berkata adalah dikesali bahawa kenyataan itu menunjukkan sikap tidak sensitif terhadap perasaan umat Islam dan pastinya akan menghalang pemupukan hubungan baik antara Islam dan Kristian.

"Adalah malang sekali bahawa tokoh terkemuka seperti Pope tidak menunjukkan kepimpinan dalam menggalakkan hubungan baik antara agama.

"Malah, kenyataannya boleh memberi kesan dalam menanam benih perbalahan dan tidak kondusif untuk dialog antara agama," kata Abdullah.
http://www.generasi-m.com/today/index.php?ind=news&op=news_show_single&ide=228

ABDULLAH TO POPE:
VATICAN MUST TAKE
FULL RESPONSIBILITY

BBC 16 SEPTEMBR 2006: Malaysian Prime Minister, Abdullah Ahmad Badawi said the Pope had to do more to calm Muslim emotions.

"The Pope must not take lightly the spread of outrage that has been created," he said, quoted by Malaysia's Bernama news agency.

"The Vatican must now take full responsibility over the matter and carry out the necessary steps to rectify the mistake." - http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/5351324.stm

No comments: