Saturday, September 23, 2006

MAHATHIR AKAN DIKENAKAN
TAHANAN DALAM RUMAH?

KULIM: Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dipercayai sedang menimbang untuk mengambil tindakan tegas terhadap Tun Dr Mahathir bagi menutup mulut bekas Perdana Menteri itu.

Dalam perjumpaan dengan Umno Johor, sebelum berangkat menemui Presiden Amerika baru-baru ini, Abdullah dikatakan menerima beberapa cadangan bagi mengekang kemaraan Dr Mahathir.

Cadangan mengenakan tahanan dalam rumah, seperti yang dilakukan oleh Junta Tentera Myanmar ke atas pejuang demokrasi Aung San Suu Kyi dikatakan mendapat pertimbangan Abdullah.

Mendedahkan perkara itu, aktivis Keadilan Saifuddin Nasution Ismail berkata cadangan itu dibuat oleh salah seorang Ketua Bahagian.

Berucap dalam ceramah di Kampung Siam, di sini, Khamis, Saifuddin menjelaskan maklumat itu diperolehinya daripada sumber dalaman Umno Johor.

Dalam perjumpaan itu juga, katanya Abdullah turut melahirkan perasaan serba salah untuk bertindak ke atas Mahathir.

Sebelum itu katanya, Umno Johor turut mempertikaikan tindakan kerajaan yang banyak menyerahkan projek negara kepada negara jiran - Singapura.

Difahamkan, Abdullah gagal menjawab persoalan yang dibangkitkan itu.

Menurut Saifuddin, beliau membangkitkan perkara ini bukan bermaksud menyokong mana-mana pihak, tetapi bagi membuktikan Umno kini sedang menghadapi krisis kepimpinan yang semakin parah.

Sehubungan itu, katanya penyokong dan pendokong Barisan Alternatif perlu melipat ganda usaha bagi mempercepatkan kejatuhan Barisan Nasional pada pilihan raya akan datang.

Mahathir sebagai Singa luka

Sementara itu, Mahathir kini disifatkan sebagai Singa luka yang akan ‘mengganas’ ekoran ‘tragedi’ beliau dimalukan di ‘kubangnya sendiri’ - Kubang Pasu pada 9 September lalu.

Bekas Presiden Umno itu bertekad akan meneruskan kritikan kerasnya terhadap pentadbiran Abdullah.

Katanya hanya satu-satunya cara boleh menutup mulutnya ialah dengan menyumbat beliau ke dalam penjara.

“Satu-satunya cara mereka boleh menyekat saya ialah menyumbat saya dalam penjara,” katanya pada sidang media di Putrajaya 11 September lalu.

Keazaman Mahathir untuk mendedahkan kepincangan Abdullah turut dibayangkan oleh editor Malaysia Today, Raja Petra Raja Kamarudin, yang menjangkakan sesuatu yang menggemparkan bakal berlaku November ini.

Raja Petra menganggap isu-isu yang dibangkitkan Mahathir selama ini hanya sebagai mukaddimah. Abdullah dikatakan kehabisan isu, sementara Mahathir belum lagi bermula.

Katanya Mahathir belum lagi mendedahkan dokumen ‘Oil For Food’ yang jelas menyenaraikan nama Abdullah sebagai penerima keuntungan berjuta-juta tong minyak Iraq.

Mahathir juga katanya, masih belum lagi mendedahkan kediaman keluarga Abdullah di Perth, Australia bernilai AUD 25 juta (RM69.2 juta) dan kereta-kereta milik keluarga Abdullah di London bernilai 15 juta pound (RM104.9 juta)

Bahkan dakwanya, pentadbiran Abdullah sedang ‘membunuh’ Proton untuk melucutkan aset-aset Proton bagi mengambilalih kekayaan kereta nasional itu.

Patrick Lim, rakan perniagaan anak Abdullah, Kamaluddin sedang menanti peluang untuk membaham Proton. - Oleh Zulkifli Mohamed

From : (http://www.malaysia-today.net/blog_1malay/2006/09/mahathir-akan-dikenakan-tahanan-dalam.html) September 23, 2006

http://www.generasi-m.com/today/index.php?ind=news&op=news_show_single&ide=410

[Berita di atas amat menggemparkan. Saya memohon kepada Allah SWT supaya ura-ura ini tidak jadi kenyataan, khususnya sewaktu kita akan menjalani ibadat puasa selama sebulan mulai Ahad, 24 September 2006. Saya juga berharap semoga YAB Perdana Menteri tidak terdorong melaksanakan ura-ura ini. Kalau dilakukan, parah implikasinya kepada agama, bangsa dan negara. – Ruhanie Ahmad]

No comments: