Friday, September 15, 2006

PEMIMPIN BERSARA
USAH CAMPUR
PENTADBIRAN NEGARA

KUALA LUMPUR 14 Sept. 2006:Seorang ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) hari ini meminta pemimpin negara yang sudah bersara supaya tidak mencampuri urusan pentadbiran negara.

Datuk Mohd Alwi Che Ahmad (BN-Ketereh) sebaliknya berkata, seseorang pemimpin itu perlu melakukan tugas lain yang dapat memberi maanfaat kepada masyarakat.

Menurut beliau, tidak wajar bagi pemimpin negara itu bergaduh sesama sendiri sebaliknya perlu fokus untuk mengekalkan keharmonian negara.

‘‘Perbalahan di peringkat pemimpin hanya memberi kesan tidak baik kepada masyarakat di negara ini.

‘‘Pemimpin besar ini seharusnya fokus kepada keharmonian negara dan jangan bergaduh. Hari ini kita hidup dalam masyarakat berbilang bangsa. Tidak ada pergaduhan sesama sendiri,” katanya ketika membahaskan Bajet 2007 pada persidangan Dewan Rakyat, hari ini.

Mohd Alwi yang berbahas tanpa menyebut nama pemimpin itu berkata, pemimpin sedia ada sekarang perlu diberi peluang untuk membuktikan kebolehannya memimpin negara.

‘‘Jika tirai pentas sudah diturunkan, pelakon akan mengundur diri begitu juga dengan penonton akan balik. Apabila tirai sudah berlabuh, buat apa kita tunggu lagi. Tiba masanya untuk kita berundur, kita kena pergi.

‘‘Adalah baik untuk seseorang itu kembali ke masjid menjalankan ibadah dan bagi bukan Islam pergi ke rumah ibadat. Jalankan kewajipan anda supaya ia menjadi bekalan di akhirat nanti,” katanya. - Utusan Malaysia 15 September 2006
http://utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2006&dt=0915&pub=Utusan_Malaysia&sec=Politik&pg=po_02.htm

No comments: