Sunday, September 24, 2006

BARAT HALANG
ISYTIHAR NUKLEAR ISRAEL

VIENNA 23 Sept. – Kuasa Barat menggagalkan usaha negara-negara Arab dan Islam semalam untuk mengisytiharkan senjata nuklear Israel sebagai ancaman yang mesti dihapuskan.

Usaha itu dipatahkan dalam satu pengundian yang penuh dengan sentimen politik pada mesyuarat Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA).

Kanada menaja usul ‘tiada tindakan’ yang diluluskan dengan 45 anggota menyokong dan 29 menentang bagi menghalang negara-negara anggota IAEA mengadakan pengundian mengenai usul yang menuntut Israel menggunakan tenaga atom hanya untuk tujuan awam dan membantu mewujudkan zon bebas senjata nuklear di Asia Barat.

Bagaimanapun mesyuarat itu juga mengundi untuk meluluskan satu resolusi lebih lembut terhadap Israel, juga atas tajaan negara-negara Arab.

Resolusi yang disokong oleh 89 ahli dan ditentang oleh dua yang lain itu ‘mengesahkan keperluan mendesak untuk semua negara di Asia Barat menerima sepenuhnya langkah-langkah kawalan IAEA terhadap semua aktiviti nuklear mereka.’

Israel tidak pernah mengaku atau menafikan memiliki senjata atom tetapi kebanyakan pakar percayai rejim Yahudi itu mempunyai kira-kira 200 senjata nuklear.

Rundingan hangat gagal memujuk delegasi Arab supaya membatalkan usaha mereka untuk membawa kedua-dua resolusi ke peringkat pengundian.

Kegagalan itu berpunca daripada kemarahan mereka dengan keganasan Israel mengebom selatan Lebanon semasa perang dengan pejuang Hizbullah baru-baru ini.

Diplomat berkata, negara Arab berang dengan kelembapan Barat untuk bertindak menghentikan serangan bom Israel terhadap Lebanon yang kebanyakannya membunuh orang awam sebelum gencatan senjata 14 Ogos lalu dikuatkuasakan menerusi resolusi Majlis Keselamatan PBB.

“Langkah Barat menyekat pengundian amat memeranjatkan sedangkan darah mangsa tidak berdosa di Lebanon masih belum kering,” kata wakil Syria, Ibrahim Othman.

Menurut beliau, kedudukan Israel sebagai satu-satunya kuasa nuklear di Asia Barat menimbulkan ketidakseimbangan kuasa yang menggugat kestabilan.

AS, Eropah dan sekutu Barat lain bergabung untuk menyekat resolusi ‘ancaman senjata nuklear Israel’ itu.

Negara Arab dan Islam juga marah dengan amalan ‘dwistandard’ Barat yang menekan Iran supaya menghentikan program tenaga nuklearnya tetapi membiarkan Israel begitu sahaja sekalipun beberapa resolusi PBB mendesaknya memusnahkan senjata atomnya.

– Reuters

No comments: