Wednesday, September 27, 2006


JAKARTA TURUT MARAH –
AHLI-AHLI PARLIMEN INDONESIA
TUNTUT KUAN YEW MOHON MAAF

JAKARTA 26 Septmber 2006. – Ahli-ahli Parlimen Indonesia mengambil pendirian sama dengan para pemimpin Malaysia, mendesak Menteri Mentor Singapura, Lee Kuan Yew memohon maaf secara terbuka kerana mendakwa kaum Cina di negara itu dipinggir secara sistematik.

Mereka turut meminta penjelasan daripada Kuan Yew mengenai kenyataannya itu.
“Kenyataan ini satu pembohongan. Kami amat marah kerana ia menghina Indonesia,’’ kata Djoko Susilo, anggota Suruhanjaya Dewan Perwakilan Rakyat mengenai keselamatan dan hal ehwal antarabangsa.

Djoko, dari Parti Amanat Nasional (PAN), dipetik oleh The Jakarta Post sebagai berkata, diskriminasi atau peminggiran secara sistematik yang didakwa itu tidak berlaku di Indonesia.

“Kini masyarakat Cina boleh menduduki pelbagai jawatan, termasuk dalam tentera. Malahan, kita ada menteri dan wakil rakyat daripada kumpulan ini,’’ katanya.
Lee sebelum ini memberitahu satu forum semasa mesyuarat Bank Dunia-Dana Kewangan Antarabangsa (IMF) di republik itu bahawa kaum Cina di Indonesia dan Malaysia dipinggir secara sistematik.

Kenyataan itu telah mencetuskan kemarahan pemimpin-pemimpin Malaysia.

Seorang lagi anggota suruhanjaya itu, Amris Hassan dari Parti Demokratik Indonesia-Perjuangan berkata, kenyataan Lee itu boleh menggugat perpaduan di Indonesia dan hubungan baik antara negara ASEAN.

“Ia amat bahaya kerana ada orang mungkin berpendapat peminggiran seperti ini memang berlaku,’’ katanya.

Indonesia mempunyai sekitar enam juta penduduk Cina yang merupakan tiga peratus daripada keseluruhan 220 juta penduduknya.

Lima orang terkaya di Indonesia merupakan etnik Cina dan turut menjadi majoriti dalam kelompok 40 orang terkaya.

Happy Bone Zulkarnain, seorang Ahli Parlimen dari Parti Golkar turut mengkritik kenyataan Kuan Yew.

“Mungkin benar pada masa lalu tetapi bukannya tahun-tahun kebelakangan ini apabila kami secara giat menghapuskan diskriminasi,’’ ujarnya.

“Lihat saja di Parlimen, Kabinet dan kerajaan, kami mempunyai perwakilan etnik Cina, sesuatu yang tidak akan berlaku dalam masyarakat yang mengamalkan diskriminasi.

“Seorang negarawan perlu berhati-hati dengan kesan percakapannya,’’ tegasnya.

Muhammad Hikam dari Parti Kebangkitan Bangsa berkata, diskriminasi berlaku pada masa lalu tetapi ia sudah dihapuskan.

“Amat dikesali bahawa Kuan Yew tidak mengambil kira perkembangan yang sedang berlaku,’’ ujarnya.

Menurut kenyataan Kuan Yew itu lagi amat penting etnik Cina di republik pulau itu bersatu ketika menghadapi jiran-jiran Islamnya, Malaysia dan Indonesia.

Beliau mendakwa, sikap Malaysia dan Indonesia terhadap Singapura banyak dipengaruhi oleh layanan mereka kepada etnik Cina di kedua-dua negara itu.

“Jiran kita mempunyai masalah dengan orang Cina mereka. Mereka (kaum Cina) berjaya. Mereka bekerja keras dan sebab itu secara sistematik disisihkan,’’ dakwa Kuan Yew.
– Agensi
http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2006&dt=0927&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_01.htm

No comments: