Saturday, September 23, 2006

LEE KUAN YEW TIDAK PATUT
SINGGUNG PERASAAN
KATA ONG KA TING


IPOH, 22 September 2006 (Bernama): Presiden MCA, Datuk Seri Ong Ka Ting berkata Menteri Mentor Singapura, Lee Kuan Yew tidak sepatutnya membuat dakwaan bahawa orang Cina di Indonesia dan Malaysia dipinggirkan secara sistematik, kerana kenyataan sedemikian menyinggung perasaan rakyat Malaysia.

Beliau berkata kenyataan Lee pada forum sempena mesyuarat Bank Dunia-Dana Kewangan Antarabangsa (IMF) di Singapura itu bukan sahaja tidak adil kepada Kerajaan Malaysia, tetapi juga tidak baik kepada keharmonian rakyat Malaysia yang berbilang kaum.

"Beliau sebagai seorang bekas Perdana Menteri tentu tahu kenyataan sebegini akan beri kesan buruk kepada negara jiran. Beliau adalah seorang yang terlalu `over-confident'. Dia sering merasakan yang dia sentiasa betul, tapi kenyataan Lee Kuan Yew itu tidak adil kepada Malaysia," katanya kepada pemberita selepas mengadakan pertemuan dengan para pemimpin MCA Bahagian Batu Gajah di Wisma MCA Bahagian Batu Gajah.

"Saya rasa rakyat Malaysia tidak sepatutnya terperangkap. Kita perlu kekal bersatu, kita perlu terus bekerjasama dalam masyarakat. Kita tahu apa yang kita lakukan dan kita tidak seharusnya membenarkan kenyataan seperti ini menimbulkan suasana tidak harmoni atau keraguan," tambahnya.

No comments: