Thursday, October 19, 2006

THE TOYOL CODE
- NASIB WAYNE
Bahagian Lima
Oleh Ruhanie Ahmad
Kita telah sama-sama memecahkan berpuluh-puluh kod rahsia daripada SMS yang saya terima menerusi The Toyol Code sejak lima hari yang lalu. Bagaimanapun, ada satu lagi kod yang agak sukar untuk dipecahkan maksudnya. Kod itu adalah “wayne.” Pelik sungguh. Siapakah “wayne?” Saya tidak tau erti kod ini. Saya juga tidak pernah mendengar kod ini disebut di mana-mana sebelum ini.

Walau macam mana, generasi saya pasti ingat “wayne” ini sebagai John Wayne, pelakon filem cowboy yang terkenal pada tahun 70-an. John Wayne terkenal dengan filem-filemnya yang penuh aksi lagi mendebarkan. Tetapi, tidak mungkin “wayne” dalam kod rahsia yang dikirimkan kepada saya ini adalah mengenai filem cowboy.

Bagaimanapun, saya tetap berterima kasih kepada anda semua yang masih sanggup bersama saya buat sekian kalinya. Kedatangan anda ke blog ini secara beramai-ramai telah menjadikan blog ini mencecah angka 10000 pada hit-countrnya semalam. Ini bermakna bahawa dari mula siri The Toyol Code dalam blog ini hinggalah sekarang,
www.kuda-kepang.blogspot.com telah pun menerima kunjungan sejumlah melebihi 6000 orang.

Saya prcaya hakikat ini dipantau oleh sesetngah pihak yang bertanggungjawab. Tetapi, syukur alhamdulillah kerana The Toyol Code masih boleh terus menemui anda semua tanpa sebarang gangguan, ancaman atau kecaman.

Anwar

Oleh itu, marilah sama-sama kita kembali fokus kepada soal kod “wayne.” Untuk itu, sama-samalah kita baca semula mesej yang mengandungi kod ini dalam SMS yang dikirimkan kepada saya pada 13 Oktober 2006, seperti berikut:

“Lepas youngman didapati tidak bersalah dan semua tuduhan terhadapnya digugurkan oleh mahkamah, dia boleh masuk pertandingan lagu raya. Boria kita, kata budak hantu tu, sebab youngman nak belasah wayne pasal ada kaitan dengan hal buku dalil yang dulu. Yang buat hal Benggali. Tapi, yang kena wayne. Hebat games Benggali. Sebab tu dia dapat jadi penyanyi pusat.”

Beberapa kod dalam SMS di atas telah pun kita pecahkan maksudnya sebelum ini. Contohnya, “youngman” merujuk kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim, “benggali” merujuk kepada Datuk Seri Mohd. Ali Rustam, dan “lagu raya” adalah pilihanraya.

Tetapi, apakah maksud kod “wayne” dan juga “buku dalil” dalam konteks “youngman” atau pun Datuk Seri Anwar Ibrahim? Cuba kita perah sikit ingatan kita dalam hal ini. Adakah “wayne” kait mengait dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim? Tak ada! ‘Buku dalil?” Ada? Betul ada? Oh ya. buku 50 dalil yang tu…

Kalau “buku dalil” ini adalah buku 50 dalil yang dikatakan telah menyebabkan kejatuhan Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 1998, adakah ini bermakna bahawa“wayne” adalah pihak yang berkait dengan pengeluaran buku berkenaan?

Kalau hakikatnya adalah demikian, adakah ini bermakna politik negara kita, khususnya UMNO, sedang berhadapan dengan satu perkembangan yang serius? Adakah ini bermakna Datuk Seri Anwar Ibrahim akan kembali menganggotai UMNO tidak lama lagi?

Sulit

Saya rasa, buat sementara waktu ini, kita kembali kepada soal “wayne.” Ini kerana agak sukar untuk kita merasionalkan soal Datuk Seri Anwar Ibrahim kembali kepada UMNO mutakhir ini. Memang, politik adalah seni yang serba mungkin. Tetapi, kemungkinan Datuk Seri Anwar Ibrahim diterima masuk semula ke dalam UMNO adalah agak luar biasa. Ia hanya mungkin terjadi kalau pucuk pimpinan negara pada hari ini memang mempunyai satu perancangan sulit dan besar mengenainya.

Jadi, mungkinkah kini wujud satu perancangan besar dan sulit untuk membawa balik Datuk Seri Anwar Ibrahim kembali ke pangkuan UMNO? Kalau perancangan seperti ini wujud, apa kaitannya dengan “wayne?” Ya, sekali lagi, siapakah “wayne?”

Anda bagaimana? Siapakah “wayne?” Tak dapat teka? Tak dapat apa-apa clue mengnainya? Tak dapat apa-apa pembayang? Tak dapat? Habis, kita nak give up pasal “wayne?” Kalau kita putus asa, The Toyol Code ini mungkin tergantung mesej sepenuhnya. Kalau kita give up, kita mungkin akan terlepas pandang sesuatu yang penting dalam The Toyol Code ini? Jadi, teruskan mencuba? Baiklah!

Syukur Alhamdulillah! Dalam saya terkial-kial menggaru kepala, rupa-rupanya satu SMS yang dikirimkan kepada saya pada 17 Oktober 2006, ada mengandungi kod “wayne”. SMS itu adalah seperti berikut:

“Lepas ni, nampak gayanya wayne kena balik pekan. Dia dah tak ada kawan lagi. Semua kawan-kawan budak hantu yang jadi penyanyi baru. Last sekali, wayne kenalah balik ke pekan. Dengan sendirinya dia mungkin tak berpeluang lagi untuk rakam album lagu raya 2007.”

SMS di atas adalah mengenai “lagu raya” atau pilihanraya. Kod “wayne” muncul dalam SMS di atas. Tetapi, kenapakah dikatakan “lepas ni, nampaknya wayne kena balik pekan” kerana dia dah tak ada kawan lagi.” Kenapakah “wayne” kena balik ke pekan bila “semua kawan-kawan budak hantu yang jadi penyanyi baru?” Kenapakah “wayne” perlu balik pekan kerana dia “mungkin tak berpeluang lagi untuk rakam album lagu raya 2007?”

Benggali

Astaghfirullahalazim!!! Mungkinkah kod “wayne” ini merujuk kepada Datuk Seri Mohd. Najib Tun Razak, Timbalan Perdana Menteri kita? Sebab itukah dikatakan “wayne kena balik pekan” kerana Pekan adalah kerusi Parlimen Datuk Seri Mohd Najib? Macam mana? Anda rasa-rasa bolehkah kod “wayne” ini ditafsirkan sebagai Datuk Seri Mohd Najib? Boleh? Kalau boleh, ini bermakna kita akan berhadapan dengan satu perkembangan siasah yang lagi menggemparkan tidak lama lagi.

Tapi, saya rasa baik kita tak usah rungkai-rungkai lagi mana-mana kod selepas ini. Kita juga tak payah cuba mentafsir apakah ertinya SMS di atas yang mengatakan seperti berikut:

“Lepas youngman didapati tidak bersalah dan semua tuduhan terhadapnya digugurkan oleh mahkamah, dia boleh masuk pertandingan lagu raya. Boria kita, kata budak hantu tu, sebab youngman nak belasah wayne pasal ada kaitan dengan hal buku dalil yang dulu. Yang buat hal, Benggali. Tapi, yang kena wayne. Hebat games Benggali. Sebab tu dia dapat jadi penyanyi pusat.”

Pada waktu yang sama, kita juga tidak harus mentafsirkan SMS yang mengandungi mesej seperti berikut:

“Lepas ni, nampak gayanya wayne kena balik pekan. Dia dah tak ada kawan lagi. Semua kawan-kawan budak hantu yang jadi penyanyi baru. Last sekali, wayne kenalah balik ke pekan. Dengan sendirinya dia mungkin tak berpeluang lagi untuk rakam album lagu raya 2007.”

Fitnah

Saya mengajak anda semua mengelak daripada melakukan tafsiran kepada kedua-dua SMS di atas kerana implikasinya amat besar dan sangat luas. Jadi, kalau betullah apa yang ditegaskan oleh SMS di atas, biarkanlah gagah sama gajah bertempur, asalkan kita sebagai pelanduk, tidak terburai perut mati di tengah-tengah gelanggang pertemputan itu!

Bagaimanapun, saya anggap mesej di sebalik SMS di atas adalah fitnah semata-mata. Kalau anda semua hendak berbeza pendapat dengan saya, apa saya boleh buat? Pokoknya, ingat. Kemuliaan agama, maruah bangsa, serta kemerdekaan dan kedaulatan negara kita ini mestilah kita pelihara selama-lamanya.

Untuk itu, kita kenalah sentiasa prihatin, sensitif dan bijak menganalisa sesuatu perkembangan dan suasana. Untuk itu, kita kena rasional dan berwibawa. Untuk itu juga, kita kenalah berfikiran luas dan positif.

Akhir kata, saya rasa lemah lutut bila dapat memecahkan kod “wayne” seperti di atas. Saya jadi begitu kerana bimbangkan sesuatu akan terjadi tidak lama lagi. Saya jadi begitu kerana khuatir UMNO akan bergolak. Saya jadi begitu kerana saya harapkan mesej-mesej SMS di atas, walaupun mungkin fitnah dan palsu, tidak seharusnya kita pandang remeh dan enteng.

Maka, terserahlah kepada semua pihak untuk membuat rumusan sebenar-benarnya kepada SMS di atas setelah kita berjaya memecahkan kod rahsia “wayne.” Saya serahkan kepada kebijaksanaan anda semua untuk bertindak dengan waras, tenang dan positif pada setiap masa.

- Ikutilah sambungan misteri The Toyol Code ini dalam Bahagian Enam.

1 comment:

A Voice said...

BUdak sekarang kenal ke John Wayne?

Wayne Ronney dia orang kenal gut?