Wednesday, February 14, 2007

Siapa Berani Mencabar Barat
Selepas Tun Dr Mahathir?

Baru-baru ini, semasa Forum Keamanan Perdana III, "Membongkar Jenayah Peperangan: Menjenayahkan Peperangan", 5-7 Februari 2007 di PWTC, Kuala Lumpur, begitu banyak hujah-hujah berserta bukti-bukti dan akuan bersumpah mereka yang menjadi mangsa peperangan, terutama di Asia Barat, diutarakan. Isu isu yang tiada penyelesaian seperti Isu Palestin, Penentangan Ke atas Penubuhan Israel, Pencerobohan Iraq dan tafsiran Barat, terutama AS dan UK terhadap keganasan yang berpunca kunun-kunun dari umat Islam begitu intensif dibincangkan.

Pakar-pakar perundangan, sains radiasi, ekonomi antarabangsa, hubungan antarabangsa dan diplomasi, mantan penjawat utama PBB, penganalisa politik, termasuk dari Barat dan ahli politik AS yang menentang peperangan sendiri membentangkan kes-kes mereka mengenai kekejaman yang timbul dari dasar dan tindakan AS, UK, Israel dan Australia kepada berjuta umat Islam tidak berdosa dan tertindas di sekitar Asia Barat. Berpuluh kertas kerja dibentangkan dan sesi soal jawab yang tidak kurang hangat menyusul di setiap akhir setiap sesi.

Semasa Ucaputama Majlis Pembukaan persidangan ini, mantan Perdana Menteri Malaysia dengan lantang menegaskan bahawa "Sejarah sepatutnya mengingati bahawa Blair dan Bush ialah sebagai Pembunuh Kanak Kanak dan/atau Perdana Menteri dan Presiden yang berbohong! Apa yang Blair dan Bush telah lakukan adalah lebih buruk dari apa yang Saddam telah lakukan. Kita tidak sepatutnya menggantung Blair sekiranya Tribunal Peperangan ini mendapati mereka bersalah TETAPI mereka seharusnya membawa label dan dikenali sebagai Penjenayah Perang, Pembunuh Kanak-kanak dan Pembohong. Ini juga sepatutnya kepada Bush dan Bush yang di dalam poket, yang tinggal di Bushland".

Suruhanjaya

Usaha mengadakan Suruhanjaya Peperangan Kuala Lumpur, yang akan mengkaji aduan aduan bersumpah dan membawa kes-kes mereka yang dizalimi dari sudut jenayah peperangan dan hak-hak mereka yang dicabuli, akibat kancah konflik "haram" kepada Tirbunal Peperangan Kuala Lumpur mendapat perhatian dunia. Kes-kes seperti Ali Shalah, Abbas Zaid (yang diseksa tentera pencoboh AS dipenjara Al Ghuraib) dan rayuan remaja tidak berdosa, Najwa kerana dizalimi tentera ganas Israel adalah manifestasi berapa pentingkan kancah konflik bersenjata ini perlu diharamkan dan pemimpin Barat seperti George W Bush, Tony Blair dan John Howard wajar dilabel sebagai "Pembohong, Pembunuh Kanak-kanak dan Penjenayah Perang" oleh warga dunia, termasuk rakyat mereka sendiri dan ini kekal sebagai mercutanda mereka dalam lipatan sejarah.

Semasa Ucapan Penggulungan pula, Tun Dr Mahathir menegaskan bahwa bangsa Barat tidaklah seperti bangsa Timur. Kita di Malaysia ini seudah menjalankan perhubungan dan perdagangan dengan bangsa Timur seperti China melebihi 1000 tahun dan mereka tidak pernah sekalipun mengancam keselamatan kita, apatah lagi ingin menceroboh dan menakluki kita. Tidak seperti Barat, mereka yang asalnya datang untuk berdagang, mudah sangat merasa tamak dan ingin membolot kepentingan perdagangan itu dengan menggunakan kuasa. Ini dibuktikan banyak kali oleh Portugis, Sepanyol, Belanda, Inggeris dan akhir sekali, Amerika, semenjak 500 tahun ini. Akibatnya, banyak tanah tanah di Asia ini jatuh kepada pencerobohan dan penjajahan Barat dalam tempoh itu dan peperangan dan keganasan merupakan saluran untuk sampai kepada agenda ketamakan itu.

Dunia melihat bagaimana Tun Dr Mahathir Mohamad, mantan Perdana Menteri Malaysia merangkap mantan Pengerusi NAM dan OIC, makin lantang mengutarakan pandangan dan pendirian menentang dasar berat sebelah Barat, terutama AS, UK dan sekutu-sekutu kuat mereka dalam banyak isu melibatkan diplomasi antarabangsa, isu Palestin dan konflik Asia Barat, isu Afghanistan, isu perdagangan, isu keganasan berstruktur mengunakan bala tentera dan sebagainya. Semasa beliau dalam jawatan, pemimpin kuasa besar dunia seperti Presiden Perancis Jacques Chirac dan terakhir sekali, Presiden Russia Vladimir Putin sanggup menurunkan sokongan mereka kepada isu-isu yang dibangkitkan Tun Dr Mahathir. Penentang imperialisme Barat AS paling utama, iaitu Presiden Fidel Castro juga amat mengagumi mantan Perdana Menteri Malaysia ini kerana ketegasan dan sikap terbuka, kepada isim dan roh sebenar 'demokrasi', iaitu hak suara ramai didengar (bukan tafsiran demokrasi ala AS, yang memberi tafsiran berat sebelah yang hanya mementingkan mereka sahaja!)

Kecaman

Tun Dr Mahathir juga menerima banyak perhatian negatif dan kecaman media Barat apabila dalam tahun 90-an, beliau dengan lantang mendedahkan bahawa kaum Yahudi 'mengawal' dunia secara proksi.

Hari ini, sebagai rakyat Malaysia dan warga dunia, beliau masih lagi begitu lantang mempersoalkan dengan penuh keyakinan bahawa kuasa Barat seperti AS, UK dan sekutu mereka seperti Australia mengunakan kudrat mereka untuk menzalimi dunia, terutama sebahagian orang-orang Islam di Asia Barat. Kini beliau memulakan usaha antarabangsa dalam menggelar pemimpin AS, UK dan Australia iaitu George W Bush, Tony Blair dan John Howard sebagai "Pembunuh kanak-kanak, pembohong dan penganas"!

Suara lantang Tun Dr Mahahir ini datang dari seorang pemimpin yang akan mencecah 82 tahun, Julai ini. Adat alam, jika kita semua, warga dunia bergantung kepada insan mulia ini meneruskan Perjuangan ini, mungkin tidak lama. Persoalan sekarang, siapa lagi yang tinggal dalam dunia ini yang mampu meneruskan obor Perjuangan menentang kezaliman dan ketidakadilan Barat, selepas Tun Dr Mahathir?

Merdeka

Apakah ada pemimpin-pemimpin dunia Islam hari ini, yang cukup "merdeka" dan "bebas" dari 'belenggu' Barat, untuk benar-benar memperjuangkan hak dan kesengsaraan saudara-saudara seIslam mereka? Pemimpin mana yang mampu mengatakan yang benar dan hak, tanpa sebarang sekatan dan tekanan, sama ada langsung atau tidak? Pemimpin mana yang sanggup dan ada waja diri untuk bangkit dan didengari, bagi pihak mereka yang tidak berdaya "berbunyi"?

Perdana Menteri Abdullah Ahmad Badawi, Malaysia? Raja Al Malik Abdullah Al Saud? Raja Abdullah, Jordan? Presiden Gen Pervez Musharaff, Pakistan? Presiden Muammar Al Ghadaffi, Libya? Presiden Bashir Al Assad, Syria? Raja Sheikh Al Sabah, Kuwait? Presiden Sheikh Al Makhtoum, UAE? Presiden Hosni Mubarak, Mesir? Sultan Hassanal Bolkiah, Brunei? Presiden Susilo Bambang Yudhoyono, Indonesia? Presiden Ahmadinejad, Iran?

Mungkin hadiah keamanan tahunan Alfred Nobel yang amat berprestij yang dicadangkan beberapa NGO di Bosnia dan Croatia kepada Tun Dr Mahathir Mohamad sebenarnya belum memadai bagi dunia betul-betul menghargai usaha, keberanian, kecekalan dan ketegasan beliau meletakkan apa yang hak di tempatnya. Dunia akan benar-benar menunjukkan penghargaan apabila ada legasi meneruskan apa yang Tun Dr Mahathir Mohamad buat selama 25 tahun ini, terutama dari ketegasan mesej-mesej beliau melalui Perdana Global Peace Organisation.

Semoga warga dunia beroleh kebaikan sejagat dan diberkati Allah s.w.t., dari langkah yang dimulakan, YABhg Tun Dr Mahathir Mohamad, insan warga dunia yang unggul, abad ini.

- Oleh Pusat Media Forum Keamanan Perdana III
http://malaysia-today.net/blog2006/letters.php?itemid=2444

1 comment:

Mika Angel-0 said...

Nih, bubba babe!

bukit tak macam mat saleh
depa macam mei 13.

Hancur ekonomi orang Malays(ia)

Johor in shock
Det in shock
no movement in all
states except
Penang and Selangor
why?

You had the floods
that is an excuse...
ganti MB baru
khalid turun jadi local
ada dalam toyol code?