Tuesday, February 27, 2007

The Toyol Code 2007:
PRU Ke-12 Dah Dekat

Baru-baru ini, ada pihak bertaruh dengan saya satu gelas teh tarik kalau Pilihan Raya Umum (PRU) ke-12 diadakan tahun ini.

Hamba Allah tersebut tak spesifik sama ada teh tarik halia, the tarik tongkat ali, atau pun teh tarik misai kucing yang dipertaruhkannya.

Apa pun yang dia pertaruhkan, saya tak ambil pusing satu sen pun. Ini kerana ‘toyol’ saya amat pasti bahawa PRU ke-12 memang akan diadakan secara kilat tahun ini.

‘Toyol’ saya kata, semua penafian pasal PRU ke-12 baru-baru ini, termasuk penafian menantu Perdana Menteri, cuma bangsawan politik.

Maksudnya, jangan percaya penafian itu. Kata ‘toyol’ tersebut, PRU ke-12 tak lama lagi. Bersiap sedialah mana-mana pihak yang berkenaan.

Calon

Mereka yang berangan nak jadi calon, buatlah apa yang patut. Siapkan bush jeket, tempah coat cendol [jargon sahabat-sahabat saya di Batu Pahat Club, maksudnya suit], lobi menantu Perdana Menteri, dan sebagainya.

Inilah mesej terbaru yang saya terima daripada ‘toyol’ berkenaan pada Ahad, 25 Februari 2007.

“Terkini. Mungkin Julai atau Ogos hari raya besar lepas lagu ombak Mac atau April 2007 ini.”

Setelah menerima berpuluh-puluh mesej daripada ‘toyol’ berkenaan sejak Ogos 2006, saya boleh tafsirkan coded message di atas seperti berikut:

“Terkini. PRU Ke-12 mungkin Julai atau Ogos 2007. Sebelum itu ada rombakan kabinet pada Mac atau April 2007.”

Mesej di atas diperkuatkan lagi dengan sms berikut:

Rombakan

“Mereka sedang siap sedia nak udarakan lagu ombak tak lama lagi, dan sambut lagu raya besar Julai atau Ogos 2007. Mereka sedang usaha. Banyak sudut kena baiki.”

Mesej kedua ini membawa erti yang lebih kurang begini:

“Pihak kerajaan sedang bersiap sedia nak adakan rombakan kabinet tidak lama lagi. Ini akan diikuti dengan PRU ke-12 pada Julai atau Ogos 2007. Mereka sedang perbaikki pelbagai aspek yang lemah.”

Mesej ‘toyol’ di atas boleh diperkukuhkan lagi dengan berita dalam Agenda Daily di bawah tajuk: Desas Desus Rombakan Kabinet Bergema Semula.

Antara lainnya, berita itu mengatakan: Rombakan kabinet? Ini mungkin cerita lama, tetapi entah kenapa tiba-tiba hangat balik di pasaran. Bunyinya macam tak lojik cakap pasal rombakan kabinet sekarang diketika banyak spekulasi bertumpu kepada soal pilihan raya umum.

Bergoyang

Tidak pasti kenapa tiba-tiba pokok bergoyang dan dari mana angin yang bertiup itu. Agendadaily sendiri ada dengar dan turut terima panggilan dari beberapa rakan media termasuk dari agensi berita asing untuk saling bertanya soal ini.

Cakap-cakap itu sudah terdengar di kalangan circle tertentu sejak beberapa hari lalu.Dalam politik memang tidak ada yang mustahil.

Kisah selanjutnya boleh diakses menerusi link di bawah ini:
http://www.agendadaily.com/cms/content.jsp?id=com.tms.cms.article.Article_acb3b7a3-cabec5bb-171b2460-5fa9965b

Jadi, saya harap Hamba Allah yang bertaruh teh tarik dengan saya, fikirlah panjang-panjang. Anda mungkin menang, dan saya mungkin menang. – Ruhanie Ahmad.

No comments: