Tuesday, February 20, 2007

Bloggers Bersatu Teguh Bercerai Roboh
Biar Patah Sayap Namun Terbang Jua..

Perpaduan dan solidariti di kalangan bloggers Malaysia kini semakin terserlah. Jumlah blogs yang memaparkan sticker Bloggers United: No Fear, semakin besar.

Sepatah kata Blogger Sheih Kickdefella, pemaparan sticker itu kini merebak dari Lembah Klang ke Miri. Dari Kota Kinabalu ke Pulau Pinang. Dari Gwangjau di China ke Vancouver di Kanada. Dari Bangkok ke Sudan. Mulai semalam, sticker itu digunakan oleh M. Bakri Musa di Silicon Valley, Amerika Syarikat. Blogger Kak Teh di London pun gunakan sticker yang sama.

Sejak dua hari lalu, Malaysia Today (MT), akhbar internet-based yang kini menerima lebih 1.5 juta hits sehari, pun secara rasmi mula memberikan pengiktirafannya kepada bloggers Malaysia.

MT mendedikasikan satu ruang khusus – Around The Blogs – kepada bloggers tempatan. Sebelum ini, usaha tersebut dilakukannya secara adhok.

Tetapi, setelah MT memaparkan sticker Bloggers Malaysia United: No Fear, usaha tersebut dilaksanakan secara rasmi. Terima kasih kepada Raja Petra Kamaruddin (RPK) dan MT.

Perkembangan di atas bukan di dorong oleh sesuatu motif yang terancang. Ia terjadi secara natural. Ia berlaku secara sukarela. Ia melambangkang komitmen bloggers Malaysia kepada kesejahteraan masing-masing mutakhir ini.

Perkembangan di atas jadi realiti kerana bloggres Malaysia tidak rela dan tidak redha di perkotak-katikkan oleh mana-mana pihak yang menganggap bloggers di negara ini sebagai pendukung serta penyebar fitnah.

Sekarang terdapat dua kes mahkamah di Malaysia yang membabitkan blogger Ahirudin Attan (Rocky’s bru) dan blogger Jeff Ooi (screenshots).

Kes yang membabitkan Saudara Ahirudin akan dibicarakan di Mahkamah Tinggi, di Wisma Denmark, Kuala Lumpur, pada Khamis, 22 Februari 2007, jam 2.30 petang.

Kita kena sokong kedua-dua sahabat kita ini kerana kedua-dua kes tersebut adalah kritikal dan penting kepada kesejahteraan semua bloggers di seluruh dunia.

Datanglah beramai-ramai untuk menyokong Ahirudin pada Khamis ini. Blogger Nuraini Samad (3540 Jalan Sudin) telah ditugaskan membawa kek harijadi Blogger United: No Fear!

Teruskan dan peliharalah perpaduan dan solidariti yang telah sama-sama kita wujudkan setakat ini. Bersatu teguh, bercerai roboh. Patah sayap, bertongkat paruh, namun tetap terbang jua! – Ruhanie Ahmad.

3 comments:

LUBOK MELAYU said...

Jom! Moh!
Mari kita ke sana
Bangkit bersama rebah sekali
Namun berundur takkan terjadi

Kita bukan wira
Kita bukan petualang
Blogger hanya mencari kebenaran.

Jom! Moh!
Jangan biarkan mereka
mempermainkan kita
Asak hingga retak
Pasak sampai lolos
Pijak biar lunyai
Alang-alang selok pekasam
biar sampai kepangkal lengan

wutever said...

Bersatu kita bersatu......

cam lirik lagu UMNO la pulak

takpe2 lagu nih best gak

Amin Iskandar said...

Tahniah kepada Bloggers United kerana telah berkembang luas. Begitulah hakikatnya, bila penindasan semakin berleluasa, perlawanan juga akan semakin membara. Ini posting saya untuk Rocky's Bru dan Bloggers United: http://blackinkorea.blogspot.com/2007/02/its-aginst-th-law-to-write-for-rockys.html