Wednesday, February 21, 2007

Belon, Belon!
[The Plane, The Plane!]

Ramai di antara kita masih ingat siri The Fantasy Island. Kita ingat watak Tattoo yang kerjanya adalah mengalu-alukan kedatangan tetamu ke suatu pulau hayalan dengan kata-kata “the plane, the plane!”

http://bigdogdotcom.wordpress.com mempunyai satu posting mengenai kisah the plane, the plane ini.

Tapi, kisahnya bukan mengenai pulau hayalan. Ia mengenai belon mewah yang baru dibeli oleh Penerbangan Malaysia Berhad (PMB), anak syarikat Khazanah Nasional Berhad, GLC milik Kerajaan Malaysia.

Kisah belon ini menarik perhatian rakyat jelata Malaysia. Khususnya bila belon berharga $200 juta ini boleh dibeli, tapi skim buku teks untuk seluruh pelajar sekolah rendah dan menengah mulai 2008, yang memakan kos tambahan $100 juta, pula dibatalkan pelaksanaannya.

Inilah ironinya pada hari ini. Pembesar negara asyik buat kenyataan yang berdgar-degar. Tapi, rakyat jelatanya merana bagaikan burung dalam sangkar.

Bacalah kisah Belon, Belon yang sepenuhnya menerusi link ini: http://bigdogdotcom.wordpress.com. Dalam posting berkenaan ditimbulkan soalan-soalan berikut:

Sewaktu Perdana Menteri mengambilalih jawatan dari Tun Dr. Mahathir Mohamad, terdapat beberapa individu tertentu yang melalak kononnyaa negara kehabisan wang kerana kesemuanya digunakan untuk membiayai projek mega Tun Dr. Mahathir. Kalau dah tak ada wang, kenapa beli pesawat mewah hingga bertus-ratus juta ringgit harganya?

Dua ratus juta ringgit adalah satu jumlah yang besar. Khususnya untuk membeli sebuah kapalterbang mewah yang kurang diperlukan kegunaannya.

Jadi, walaupun PMB yang menanggung kosnya, kos itu pastinya datang daripada tabung kewangan negara atau pun dipinjam dengan PMB yang akan membayarnya.

Soalan cepu emasnya di sini adalah: berapa lama lagikah Perdana Menteri akan terlindung daripada kemarahan rakyat terhadap pembelian kapalterbang mewah ini?

Dan, berapa lama lagikah rakyat boleh menerima hakikat kepincangan seperti ini?

Saya tidak mampu untuk menjawab soalan-soalan di atas. Saya hanya mahu pandang dan lihat. Saya mahu pandang dan lihat, mungkinkah kemarahan rakyat jelata akibat pembelian kapalterbang mewah ini akan jadi satu manifestasi yang kukuh dan nyata? Mungkinkah begitu kesudahannya? – Ruhanie Ahmad.

1 comment:

Husin Lempoyang said...

Bermula KMU, disambut YM Petra
Jet baru menjadikan kritikan
Kuda Kepang masuk cerita
Belon pula sambungan bualan

Dato’ dan rakan-rakan

Sila mampir ke posting satira goBlog saya, “Oh belon, oh belon!”