Tuesday, December 12, 2006

Singapura Ghairah
Melabur di Malaysia
Cetus Tanda Tanya

Oleh Saad Hashim
Ampang, Selangor

Sesuatu yang menimbulkan tanda tanya dalam hubungan Malaysia dengan Singapura ialah keghairahan dana-dana pelaburan kerajaan republik itu untuk melabur dalam syarikat atau projek di Malaysia.

Terakhir kedengaran desas-desus Temasik Holdings hendak menyertai projek monorel di Johor dan Ahli Parlimen Johor Baru, Datuk Shahrir Samad, telah awal-awal lagi menyatakan tentangan beliau.

Temasek dilaporkan berminat dalam projek monorel itu menerusi syarikat miliknya, SMRT yang mengendalikan sistem tren bawah tanah di republik tersebut.

Seperti yang diketahui, Temasek dan syarikat-syarikat pelaburan milik Kerajaan Singapura dikatakan sudah pun memegang ekuiti dalam beberapa syarikat Malaysia.

Cambridge

Kita semua tahu bahawa pemimpin-pemimpin Singapura tidak pernah memandang tinggi terhadap kepimpinan Malaysia.

Maklumlah mereka berkelulusan kelas satu dari Oxford, Cambridge, Harvard, Yale, Princeton dan universiti-universiti terkemuka di seluruh dunia.

Pendek kata, Singapura menganggap hanya dirinya mempunyai ‘minda kelas satu’ manakala Malaysia hanya punya ‘minda kelas kedua’.

Ini bermakna segala segi sektor pentadbiran di Malaysia, sama ada sektor awam mahu pun sektor swasta atau sektor korporat adalah berupa sistem pentadbiran kelas kedua atau sederhana dari kaca mata mereka.

Justeru, kenapa Temasik, Keppel dan dana-dana milik kerajaan Singapura sentiasa berminat hendak mencurahkan wangnya ke dalam syarikat-syarikat Malaysia?

Telus

Selalunya pengurus dana pelaburan akan melabur di tempat-tempat yang lebih terjamin di mana pengurusan dan keputusan adalah lebih telus dan bersandarkan naik turun pasaran global.

Di Malaysia, ada yang punya persepsi bahawa naik turun harga saham di Bursa Malaysia bukanlah benar-benar berasaskan sentimen pasaran atau saling pengaruh mempengaruhi dengan Hong Kong dan Tokyo atau Wall Street.

Tidak cukup dengan itu ada pula soal-soal perkauman yang dibangkitkan oleh pemimpin-pemimpin Singapura. Contohnya, Lee Kuan Yew bekas Perdana Menteri yang sekarang bergelar Menteri Mentor, mendakwa Kerajaan Malaysia dan Indonesia meminggirkan rakyat Cina mereka yang katanya, amat rajin bekerja.

Soalnya dengan segala ‘kepincangan’ sistem di Malaysia ini, kenapa kerajaan Singapura masih ghairah hendak melabur di Malaysia? Kita boleh merumuskan pelbagai jawapan untuk soalan ini.

Korporat

Pertama, ia mungkin disebabkan kesimpulan bahawa berbanding dengan negara-negara jiran lain, pentadbiran dalam sektor korporat di Malaysia adalah jauh lebih baik dan telus ditambah pula dengan pertumbuhan ekonomi lebih 5 peratus.

Kedua, kita patut bimbang Malaysia ‘ditakluki’ menerusi sektor korporat.

Ini memang berlaku ke atas sesetengah negara termasuk beberapa negara Islam yang mana ekonominya banyak dikuasai oleh syarikat-syarikat kepunyaan rakyat Yahudi.

Amerika Syarikat sendiri dikatakan sudah menjadi ‘The New Jerusalem’ di mana hampir kesemua sektor ekonominya terletak di tangan rakyat Yahudi, secara terang-terangan atau menerusi pelbagai syarikat.

Yahudi

Begitu juga sektor industri bola sepak di England yang rata-ratanya dibolot oleh pelabur-pelabur Yahudi dari Amerika Syarikat, Rusia dan Eropah atau rakyat Yahudi British sendiri. Ini tidak disenangi oleh rakyat British bukan Yahudi sendiri.

Apa pun, dalam hubungan dengan Singapura yang dari dulu hingga sekarang masih penuh duri dan onak (umpamanya, soal harga air mentah yang tidak ada akhirnya) mungkin ada baik Malaysia merumuskan satu paradigma berlainan dalam soal hubungan ekonomi dengan Singapura.

Mungkin ada baiknya kalau kedua negara memeterai satu perjanjian di mana dana-dana pelaburan masing-masing tidak melabur di dalam syarikat-syarikat satu sama lain.

Ini disebabkan soal pelaburan ini lebih-lebih lagi oleh dana-dana milik kerajaan adalah sensitif kerana ia juga melibatkan penggabungan atau pemgambilalihan.

Temasek

Pendek kata, sudah terbukti pembelian ekuiti terbesar oleh Temasek terhadap Pantai Holdings malah pembelian banglo-banglo dan kondo-kondo mewah di Malaysia oleh rakyat Singapura patut dianggap sebagai satu perkara sensitif.

Amerika Syarikat sendiri yang mengamalkan apa yang dikatakan ekonomi bebas, baru-baru ini tidak membenarkan syarikat dari Dubai mengambilalih syarikat pengendalian pelabuhan di negara itu.

Beberapa tahun dulu syarikat pelaburan Kuwait diperintahkan mengurangkan saham miliknya dalam British Petroleum (BP).

Maknanya pembelian strategik dana kerajaan Singapura tidak sama dengan Sony membeli studio Columbia di Hollywood. Itu pun ramai rakyat Amerika tidak suka studio itu dikuasai oleh syarikat Jepun.

Lihat pula pembelian ekuiti besar oleh Temasek ke dalam Shincorp di Thailand yang akhirnya mengakibatkan kejatuhan Perdana Menteri Thailand, Thaksin Shinawarta.

http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2006&dt=1212&pub=Utusan_Malaysia&sec=Forum&pg=fo_01.htm

Komen:

Saudara Saad Hashim adalah salah seorang wartawan veteran yang pernah berkhidmat di The New Straits Times dan juga Berita Harian. Beliau pernah menjadi Ketua Biro NST di London pada tahun 1980-an.

Tulisan beliau seperti di atas mencerminkan keprihatinan serta kebimbangan sesetengah kalangan rakyat jelata Malaysia terhadap perkembangan mutakhir mengenai hubungan Malaysia dan Singapura.

Moga-moga kita semua, termasuklah kepimpinan kerajaan dan peneraju sektor korporat Malaysia, akan sensitif terhadap apa yang disuarakan oleh Saudara Saad seperti di atas.

Pendek kata, kita boleh jadi pemain global (global players), kita boleh mempunyai mindset yang internasional, kita boleh berurusniaga secara bebas, tetapi jangan lupa, musuh kita juga mungkin boleh menyelinap dan menawan kita menerusi kekuasaan ekonomi dan perniagaan di negara ini. Oleh itu, bertindaklah dengan penuh waspada dan bijaksana pada setiap masa. – Ruhanie Ahmad.

3 comments:

Anonymous said...

Orang Melayu MESTI ubah sikap! Jangan lagi TERPEDAYA hanya dengan paparan imej warak, mulut berbuih hadis dan surah, cakap manis bergula, pantun lenggok bermadu, madah penuh qasidah.

Ambillah iktibar terhadap apa yang berlaku sebelum ini (Anwar Ibrahim) dan sekarang (Abdullah Ahmad Badawi). Kedua-duanya sebok menonjolkan imej warak, menjadi imam, membaca khutbah, memetik surah dan hadis pabila berucap.

Bukan tak boleh seorang TPM/PM menjadi imam tetapi biarlah apa yang dizahirkan di waktu solat itu, apa yang diucapkan di kala berhujah itu siap dengan petikan hadis nabi dan surah kitab suci, turut dijadikan amalan dan kod etika yang menjadi pegangan dan tauladan tidak kira sama ada ketika dilihat orang ataupun bersendirian.

Dulu kita dah lihat bagaimana Anwar Ibrahim memeluk Michel Camdessus, berjoget dengan amoi anak towkay di majlis tari menari siap dengan bow tie lagi! (Mana baju batik ABIM tu pak? apa sudah lusuhkah batik yang dikeluarkan di pinggang itu (dulu Anwar Ibrahim mana pernah pakai baju masuk dalam..masa jadi aktivis pelajar dan ABIM dululah! Itulah yang dinamai perjuangan tahi kucing! Hancing! Cakap saja berdesing!)

Kini kita lihat pula bagaimana AAB bercakap berbolak-balik, berdolak-dalih, berputar-belit, berlintang-pukang. SEBOK mempertahankan anak menantu sendiri daripada memperkatakan hala tuju negara! Perjuangan memartabatkan bangsa! Bayangkan waktu perdana di TV3 hanya sekadar untuk menegakkan, melunakkan, menembehkan perihal anak menantu. AIB! AIB! AIB!

Minda orang Melayu mesti diubah daripada terpesona, terkasima, terpegun-leka dengan paparan lakonan Sang Bobrok kedua-duanya itu (Anwar dan AABlah!). Apalah sangat sekadar baca surah pendek, ayat lazim, khutbah berteks itu! Kalau benar hebat ciptalah satu teori baru dalam bidang Fizik mahupun buktikan Teorem terakhir Fermat dalam matematik yang tersohor itu! Atau remehkan teori keabadian tenaga Einstein! Atau barangkali melekehkan teori kosmos Stephen Hawkings.

Kedua-dua mereka ini (Anwar dan AAB) hanyalah seorang lulusan Pengajian Melayu (Anwar) dan Pengajian Islam (AAB). Paling hebat mereka hanya butuh/layak jadi Pegawai Daerah (itupun kalau layak) sahaja atau Pegawai Pejabat Agama Negeri.

Mereka ini tak punya idealisme langsung. Karismatik basi, lapuk, remeh, goyah, lompong, reput, bubuk malah awang-awangan saja Pak!

Insaflah umat Melayu! Kalau dulu di zaman penjajahan kalian begitu senang sekali menyerahkan anak gadis kepada para Ustaz, Pak Arab yang kelihatan pandai agama (walau sekadar mulut terkumat-kamit), mengasap kemiyan di majlis kenduri selamat. Apakah di millenium baru ini minda Melayu masih membatu, membisu, layu, tak bermaya lalu? Begitu mudah dipengaruh, dibubuh, dikuasai oleh bajingan tengik ini?

Kita tak boleh kenyang dengan sekadar mulut terkumat-kamit membaca doa. Otak mahu jalan. Minda perlu sedar. Tenaga harus disasar pada matlamat hidup yang benar sebenar-benar. Tidak lain melainkan yang benar belaka. Fokus dan hala tuju memacu negara dan martabat bangsa perlu jelas. Objektifnya mesti yang bisa dizahirkan/dikonkritkan. Bukan sekadar lolongan, omongan kosong yang disalakkan saban hari di era Hadhari ini!

Kehebatan YB Tun Dr Mahathir kerana pemikiran strategis beliau yang melangkaui zaman, menerobos batas minda orang-ramai baik yang VVIP, VIP, Profesional mahupun rakyat jelata.

YB Tun begitu realistik dalam mendasari perjuangan memartabatkan bangsa dan mengangkat mercu negara ke persada dunia.

Beliau begitu pragmatis, praktis, objektif, malah kreatif dalam mencorakkan ekonomi negara.

Hari ini AAB dan mantan TPM masih sebok ke hulu ke hilir dengan pelbagai slogan penuh retorik. Bombastik. habuk pun tak ada!

Bioteknologi! Bioteknologi! Bioteknologi! Pergilah ke segenap pelosok negara, di kampung-kampung, di pendalaman Sabah dan Sarawak: apa yang sudah terzahir daripada terminologi Bioteknologi! yang diheboh-hebohkan itu! MAHA yang telah berjalan lancar semenjak sekian lama disogok-sogokkan seoalah-olah ianya hanya terzahir di era AAB. AIB! AIB! AIB!

Integriti! Integriti! Integriti!
Tapi lihatlah apa yang terjadi pada hari ini? Semalam apa lagi! Pertandingan perwakilan UMNO di Kubang Pasu menjadi saksi integriti sekadar slogan basi buat abui mata para Rakyat yang disangkakan buta lagi tuli!

Gabungan ECM-Libra dan Avenue Capital: mana integritinya?

Pengambilalihan saham oleh Parkway ke atas Pantai sedikit masa lalu: mana integritinya?

Pinjaman RM 9 juta yang dibuat Khairy sumbernya daripada mana? Siapa yang tersangat baik hati meminjamkannya? kami Rakyat nak pinjam SME Bank punyalah banyak cekadaknya. Peminjam MARA (yang tak berapa juta itu) dimalukan seluruh negara! BANGSAT!

Kalau benar AAB punya integriti:

1. Beri tahu Rakyat kenapa KJ & Kali terpaksa jual semula sahamnya?

2. Kenapa PERASUAH (SANG NAJIS) di Kubang Pasu didiamkan saja?

3. Kenapa kejap cakap anak tak dapat kontrak kerajaan. Kejap terpaksa ngaku pula! Cakaple! Apa punya integriti AAB ini? Kitab apa yang AAB baca setiap hari? Al-Quran tak ajar penganutnya BERBOHONG! Sejelik begini!

4. Kata KAMI TELUS! Tapi tekup mulut kami Rakyat yang mahu menyuarakan isi hati kami! BANGSAT! KOMUNISKAH KALIAN INI?

5. Menyembah Singapura membuta tuli! Berbaik secara melampau dan melulu! Teragung-agungkan kemodenan Singapura yang sebenarnya terisi oleh eksploitasinya terhadap negara berjiran dengannya. Kenapa tak selesaikan harga air mentah? Kenapa tak bantu kami menuntut wang CPF yang ditahan oleh pemerintah Singapura yang tak beradab?

6. Memenjarakan BSA Tahir untuk menutup kepincangan yang dilakukan syarikat anak sendiri. jawablah!

7. Menyembah Bush agar nama dipadamkan daripada laman web Scandal Oil For Food di Iraq. Jawablah! Kata punya integriti! BANGSAT!

8. Kenapa CEO Khazanah rakyat Singapura? Jawablah! Tak patriotiknya kamu AAB! BANGSAT!

9. Kenapa nak dilenyapkan Utusan Melayu? Berapa mereka (Si Pengkhianat itulah) bayar pada kamu? BANGSAT!

10. Kenapa serahkan khidmat konsultant pelancongan kesihatan kepada sykt Singapura tanpa mengambil kira sensitiviti Rakyat? Kenapa tergopoh-gapah membatalkan kontrak membuat jalan keretapi berkembar ke Utara? Sedangkan terburu nafsu pula nak memberikan kontrak pembinaan keretapi laju kepada YTH menghubungkan Singapura-KL. Kamu ni AAB bangsa Yahudi ke? Mencium punggung Zionis! Singapura itu pejuang Zionisme dan Chauvinisme. BANGSAT!
Sewenang-wenangnya membiarkan sykt Singapura melahap SJER! BANGSAT!

Anonymous said...

Perlu diperhatikan siapa partner atau tali barut Singapore di Malaysia. Kalau orang itu setakat kelulusan MCE, memanglah kena ratah habis-habis. Kan jauh bezanya orang ada kelulusan dengan orang yang setakat kaya bidan terjun. Memang orang yang setakat ada MCE boleh jadi kaya, tetapi ia dengan tipu helah dan bodel saja. Itu pasal dia boleh bawa orang Singapore masuk Malaysia jumpa siapa-siapa yang ada kuasa. Dalam adunia hari ini kalau kenal orang yang ada kuasa, semua boleh jadi.

sahabat said...
This comment has been removed by a blog administrator.