Saturday, December 02, 2006

Kenapakah RTM Blackout
People’s Power Di Lubnan?

Pada 1hb. Disember 2006, kira-kira 800,000 rakyat Lubnan berdemonstrasi di Beirut. Mereka menggesa Perdana Menterinya, Fuad Siniora, supaya segera meletakkan jawatan.

Saya menyaksikan peristiwa di atas menerusi siaran langsung dari saluran CNN, BBC, dan juga Aljazeera.

Saya lihat bagaimana rakyat Lubnan, tanpa mengira agama, bersatupadu menentang Perdana Mnterinya yang kononnya pro-Amerika Syarikat.

Gelombang merah daripada kibaran ratusan ribu bendera Lubnan oleh para pendemonstrasi membuatkan sesiapa sahaja yang menyaksikan peristiwa itu naik semangat nasionalisme dan patriotismenya.

Malangnya, saya begitu hampa bila saya gagal menonton peristiwa di Lubnan itu menerusi program Dunia Hari Ini, RTM Satu, pada jam 11 malam, 1hb. Disember 2006.

Apa dah jadi? Kenapakah RTM langsung tidak menyiarkan klip video yang menunjukkan ratusan ribu rakyat Lubnan yang berdemontarasi secara aman?

Sebaliknya, mengapakah RTM hanya menyiarkan klip video yang menunjukkan kesiagaan bala tentera Lubnan dengan kereta kebal yang berderet-deret atau pun senapang yang sentiasa terhunus di tangan?

Saya setengah tak percaya dengan apa yang ditayangkan oleh RTM. Saya tertanya-tanya, mengapa? Mengapa?

Isteri saya pula mengomel sendirian. Dia juga bertanya kepada dirinya sendiri, apa yang menyebabkan RTM tidak menayangkan klip video yang menunjukkan pople’s power di Lubnan itu? Kenapa ya? Kenapa? – Ruhanie Ahmad.

2 comments:

sahabat said...
This comment has been removed by a blog administrator.
sahabat said...
This comment has been removed by a blog administrator.