Tuesday, December 12, 2006

Dua Menteri Singapura
Suarakan Keyakinan
Terhadap Potensi Johor

JOHOR BAHARU, 11 Dis (Bernama) -- Dua menteri dari Singapura hari ini menyuarakan keyakinan mereka terhadap potensi besar negeri Johor untuk menarik perlaburan daripada negara republik itu, kata Menteri Besar Johor Datuk Abdul Ghani Othman.

Beliau berkata perkara itu dinyatakan oleh kedua-dua menteri berkenaan dalam satu majlis penerangan mengenai Wilayah Pembangunan Iskandar (WPI) yang berlangsung hampir dua jam di Pulai Springs Resort, di sini.

Malaysia diwakili Abdul Ghani dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Effendi Norwawi manakala Singapura pula diwakili Menteri Pembangunan Nasional Singapura, Mah Bow Tan serta Menteri Industri Perdagangan Singapura, S. Iswaran, pada majlis itu.

"Pertemuan ini secara tidak formal antara saya, Datuk Seri Effendi dan dua menteri dari Singapura, (penerangan) mengenai pembangunan di WPI," katanya.

-- BERNAMA
http://www.bernama.com.my/bernama/v3/bm/news.php?id=235785

Komen:

Saya tidak akan membuat apa-apa komen mengenai berita di atas. Bagaimanapun, saya ulang siar di bawah ini item yang saya poskan di blog ini pada 7 Disember 2006 seperti berikut:

Pemilikan Aset:
Najib Mahu Singapura
Bersikap Lebih Terbuka

KUALA LUMPUR 27 Nov. – Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berharap kerajaan Singapura bersikap lebih terbuka bagi membolehkan lebih banyak syarikat Malaysia memiliki aset di republik itu.

Beliau berkata, aliran pelaburan dua hala yang saksama dan seimbang adalah untuk kepentingan bersama serta menguntungkan kedua-dua negara.

Merujuk pelaburan syarikat milik Singapura, Temasek di negara ini beberapa tahun kebelakangan ini, beliau berkata, aliran kemasukan pelaburan dari Singapura ternyata besar.

“Diperhatikan bahawa jumlah dan saiz pemerolehan kepentingan rakyat Singapura, terutama entiti dikawal kerajaan, jauh lebih besar berbanding pemilikan syarikat-syarikat Singapura oleh rakyat Malaysia.

“Dari satu segi, kita memahami pemerolehan yang dikenal pasti adalah sukar untuk syarikat-syarikat Malaysia, mengambil kira struktur ekonomi Singapura,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ucaptama bertajuk ‘Malaysia dan Singapura: Menyahut Cabaran Baru’ pada Persidangan Serantau London Business School (LBS) di sini.

http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2006&dt=1128&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_01.htm

2 comments:

Anonymous said...

DS Najib kelihatannya seperti mencari political mileage daripada saranan itu. Bukankah semua orang tahu Singapura selamanya tak kan memberi. Merompak lagi adalah!

sahabat said...
This comment has been removed by a blog administrator.