Tuesday, September 26, 2006

TIDAK PERLU LAYAN
CAKAP KUAN YEW

KENYATAAN Lee Kuan Yew bahawa orang Cina di Malaysia sedang disisihkan secara sistematik oleh kerajaan memang ‘nakal’ seperti yang disuarakan oleh Timbalan Perdana Menteri kita.

Bagi saya, Lee Kuan Yew bolehlah di kategorikan sebagai seorang yang terlalu gemar kepada tarian Melayu lama. Itulah keganjilan beliau yang saya lihat.

Oleh kerana terlalu sunyi dan tidak pernah dicabar oleh sesiapa maka beliau pun sesekali ingin ‘menggeletek’ jiran-jirannya seperti Thailand, Filipina, Indonesia dan yang paling digemari ialah Malaysia kerana orang Melayu di negara ini suka ‘melatah’ apabila digeletek.

Selepas melatah akan diikuti pula dengan nyanyian Bangau, Oh! Bangau kemudian menari pula tarian inang, joget dan zapin.

Untuk pengetahuan semua warga Malaysia, itulah yang paling digemari oleh Kuan Yew.
Kenyataan tempoh hari adalah sekadar pandangan peribadi beliau mengenai masyarakat Cina di Malaysia yang kononnya disisihkan secara sistematik oleh kerajaan.

Kalau apa yang dinyatakan itu ‘BENAR’, maka kita perlu menerimanya secara terbuka dan perbetulkan.

Kalau perkara itu ‘TIDAK BENAR’, perlukah kita melayan kerenah Kuan Yew?

Oleh itu, memadai Timbalan Perdana Menteri sahaja yang menyatakan kenyataan Kuan Yew sebagai nakal. Yang lain boleh diam. Jangan melatah dan menari-menari kerana Kuan Yew gemar tarian-tarian Melayu.

Jangan pula kita menyuruh Kuan Yew memohon maaf atau menarik balik kenyataan beliau. Satu lagi perkara yang amat digemari oleh Kuan Yew ialah membuat kenyataan menghentam kepimpinan dan negara lain.

Oleh itu, seruan saya kepada warga Malaysia dari atas hinggalah ke bawah, tolonglah jangan melatah setiap kali Kuan Yew menggeletek kita.

Saya rasa ada sesuatu yang tidak kena pada Kuan Yew. – MUHAMMAD NOOR ISMAIL,Sitiawan,Perak . Utusan Malaysia 25 September 2006.
http://www.utusan.com.my/utusan/archive.asp?y=2006&dt=0925&pub=Utusan_Malaysia&sec=Forum&pg=fo_01.htm

No comments: