Sunday, February 10, 2008

Kerajaan Sementara:
Dr Aziz Bari Sanggah Rais Yatim Dan Shad Faruqi

Tarmizi Mohd Jam
[
http://sanggahtoksago.blogspot.com]

Setelah meneliti tulisan Datuk Ruhanie Ahmad bertajuk “Realiti Kerajaan Sementara Sesudah Parlimen Bubar” yang disiarkan dalam blognya kuda-kepang.blogspot.com pada 7hb. Februari lalu, saya terus menghubungi Profesor Dr Abdul Aziz Bari untuk mendapat penjelasan tentang isu-isu berhubung dengan kerajaan sementara, pembubaran parlimen dan banyak lagi, yang saya kira ia patut diketahui oleh rakyat.

Pensyarah Undang-Undang di UIAM itu agak kecewa kerana katanya apa yang disiarkan dalam akhbar perdana tidak begitu tepat dan cuba mengesahkan apa sahaja yang dibuat oleh kerajaan Barisan Nasional.

Dr. Abdul Aziz telah lama memperkatakan malah telah menerbitkan buku tentang isu-isu yang kini menjadi perbahasan hangat.

Persoalan tentang kuasa pembubaran dewan oleh Agong telah disentuh oleh Dr. Abdul Aziz dalam kolumnya di Mingguan Eksklusif sewaktu era reformasi pada 1999. Ia kemudian diterbitkan oleh IKD sebagai salah satu bab dalam sebuah buku bertajuk Politik Perlembagaan pada 2006.

Buku ini turut memuatkan persoalan kerajaan sementara. Dr. Abdul Aziz telah menghuraikan konsep kerajaan sementara dan sebuah lagi buku beliau yang diterbitkan pada tahun 2002 ialah Cabinet Principles yang turut menyentuh isu ini.

Apapun Dr. Abdul Aziz berasa positif tentang keprihatinan yang ditunjukkan oleh Datuk Ruhanie Ahmad dalam blognya kuda-kepang.blogspot.com itu.

“Bagaimana rencana dalam Utusan Malaysia yang memetik pandangan Dr Rais Yatim itu semacam meremehkan isu kerajaan sementara tetapi Rais tidak bertegas.

“Walaupun Rais betul dalam menyebut bahawa Perlembagaan tidak menyatakan konsep kerajaan sementara! Apa yang menjadi masalah, Rais tidak begitu tegas dan semacam cuba mengharuskan tindakan kerajaan mengumum atau meluluskan projek sewaktu berkempen,” komen Pensyarah Undang-Undang UIAM itu.

Untuk posting sepenuhnya sila akses: http://sanggahtoksago.blogspot.com/2008/02/kerajaan-sementara-dr-aziz-bari-sanggah.html

1 comment:

kudakepang said...
This comment has been removed by the author.