Tuesday, February 19, 2008

Kenyataan “Hamba No. Satu Negara”
Yang Sukar Untuk Dilupakan Rakyat (2)

Sebilangan rakyat jelata Malaysia dilanda dilemma dan keresahan. Mereka dirayu untuk memberikan mandat besar kepada Barisan Nasional (BN) dalam PRU12 seperti dalam pilihan raya umum sejak berpuluh tahun yang lalu.

Untuk membantu rakyat jelata membuat keputusan muktamad, saya siarkan semula di bawah ini beberapa kenyataan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi selaku Perdana Menteri mutakhir.

Buat siri kali ini, pastikanlah mengapa dalam Manifesto BN bagi PRU 11, Abdullah berkata: “saya adalah hamba no. 1 negara” dan “bekerja bersama saya dan bukan untuk saya.”

Sesudah itu, renungkanlah apa sudah jadi kepada “hamba no. 1 negara” kita pada hari ini? Mengapakah kini wujud persepsi negatif rakyat jelata terhadap beliau? Mengapakah terlalu banyak foto beliau yang sedang tertidur dalam sesuatu majlis diabadikan oleh jurufoto lokal dan internasional? [Foto-foto beliau yang menghiasi side-bar blog ini adalah antara buktinya.]

Dan, adakah kata-kata “bekerja bersama saya dan bukan untuk saya” yang terkandung dalam Manifesto BN bagi PRU11 cuma satu retorika atau sudah jadi kenyataan? Kalau jadi realiti, siapakah yang bekerja untuk Abdullah? Menantunya? Konco-konco menantunya? Atau, sekadar segelintir manusia di sekelilingnya yang bertindak “sokong bawa rebah”?

Oleh itu, sekali lagi wajar anda insaf bahawa sebelum anda keluar mengundi pada 8 Mac 2008, renung, tuntasi dan rincikanlah kata-kata di atas dengan tenang dan rasional. Kaji sejauh manakah kata-kata itu telah diberikan roh dan jiwa setelah Abdullah menerima mandat besar melalui PRU 11. Akhirnya, pastikan sendiri sama ada kenyatan di atas adalah realiti atau sekadar retorika dan ilusi. – Ruhanie Ahmad

9 comments:

Unknown said...

Hari-hari Pak Lah tipu rakyat. Dia kata, ekonomi negara terbaik sejak berpuluh tahun lalu. Maknanya zaman Tun Mahathir kurang baik. BN terbaik rekodnya sejak 2004. Maknya Mahathir tak guna. Hakikatnya, ekonomi Malaysia jongkang-jongkit dan BN bawah Dollah tengah nak karam. Cubalah akui kelemahan diri dan minta maaf pada rakyat. Jangan tipu, dosa!!!!!

Unknown said...

Abdullah PM dolak-dalik. Hari dia umum satu perkara, esok dia dah lupa. Macam ni bahaya negara kita. Kawan tak tau lagi apa nak undi kali ni. Kawano rang BN. Tapi kawan belum pasti nak sokong BN pimpinan Abdullah. Kata orang tua-tua: cakap berdegar-degar……

Unknown said...

Saya dah buat keputusan sejak tahun lalu.. Sorry, kali ni saya akan menyongsong arus!

Islam Hebat said...

Pak Lah bukan Ketua yg betul2 boleh menjalankan tugas, sebagai pengikut Tun dulu mungkin dia "nampak" boleh buat kerja tapi bila dah di berikan jawatan ternyata btidak sampai 5 tahun dah membuktikan dia tidak boleh menjalankan tugas2 besar seperti PM, ada logiknya Tun menyatakan dia layak memerintah hanya 1 penggal, itupun huru-hara malaysia dibuatnya... dan saya nampak tiada pimpinan UMNO yg mampu menggantikan tempat beliau, yg mampupun sudah lama kena tendang... politik nasionalis melayu sudah ketandusan pimpinan, dan mungkin politik Islam melayu yg bakal mendominasi pemerintahan negara.. kita nantikan sama2

Kamalkamal said...

Datuk,

Tahun 2008 akan menyaksikan satu penipuan yang lebih besar berbanding Pilihan Raya Umum yang lepas-lepas.

Rakyat memberi undi kepada parti, parti menang dan tubuh kerajaan, sewajar kerajaan kena balas jasa rakyat bukan menaikkan harga pelbagai jenis barangan selepas menang PRU. Jelas rakyat akan ditipu hidup-hidup.

Kalau kerajaan beri subsidi, contohnya petrol, adakah ini wang kerajaan, sebenar ini wang hasil cukai dan pelbagai tarif serta keuntungan Petronas, maknanya wang rakyat dan sewajarnya dikembalikan kepada rakyat. Sekali kita ditipu kononnya kerajaan prihatin dan sebagainya.

Kalau kerajaan laksanakan pembangunan, contohnya Jambatan ke-2 Pulau Pinang, duit pinjam dari luar negara, makna rakyat juga yang harus bayar hutang tersebut dari generasi ke generasi hingga selesai hutang. Rakyat juga yang kena tipu.

Kalau kita nak kata AAB berkerja bersungguh-sungguh susah nak percaya kerana beliau lebih banyak tidur dari kerja. Makanya siapa yang bekerja untuk AAB, tentunya menantu kesayangannya yang akan mengatur susun tugasan para pegawai ditingkat empat supaya semuanya berjalan lancar. Cuma mereka tak dapat nak susun atur jadual tidur AAB, sebab itu AAB selalu tertidur dalam pelbagai majlis rasmi kerajaan.

kamarulzaman ahmad said...

Salam,

Insya Allah, Pak Lah akan dapat mengharungi saat pilihanraya ini dengan selesa. Krisis Anwar dan Tun Mahathir adalah baseline untuk Pak Lah dan BN menang selesa dalam pilihanraya ini. Insya Allah.

Datuk Ruhanie adalah graduan dari UMNO dan BN Datuk tahu mengenainya.

Kepada Islam hebat,

Tun mahathir meniti harinya dan dia sedang membetulkan dirinya dengan menyalahkan orang lain dan menampakkan seolah-olah perkara yang berlaku hari ini adalah datang dari Pak Lah dan bukan dia.

Pemimpin UMNO berhemah dan sebab itu tidak mendedahkan apa yang berlaku sebelum Pak Lah, dizaman TUN. Baru dedahkan sedikit perkara sahaja, sudah ada pihak datang melobi supaya jangan aibkan UMNO dan ini menyelamatkan TUN.

Pemimpin Islam Melayu pula menjilat. Dahulu mengkafirkan UMNO kerana bencinya kepada TUN. Sekarang memuji pula. Sebab itu tidak boleh memerintah Malaysia sampai bila-bila, Insya Allah; melainkan jadi Islam Arab dengan memerintah menggunakan tentera dan polis.

Salam hormat dari GCC

The Eugenist said...

Tok...

HAHAHAHAHHAHAHAHAAH.....

Itu saja comment saya mengenai apa saja statement mengenai Perdana Menteri yang "dikasihi" ini..

May God bless us all..

HESMEL FAZNEE FAISAL

Hovidpure said...

Salam semua,

Apa pun kekurangan dan cela yang ada pada Tun Mahathir, jasa dan baktinya kepada negara tiada siapa pun warga waras yang akan menafikannya.

Apa pun pujian dan sanjungan untuk Abdullah Badawi; kecuaian, keculasan, kebinggungan, kepura-puraan, penipuan dan penyelewengannya tidak siapa pun insan waras yang dapat menerimanya.

Pada hemat saya, dalam keadaan sekarang, walau satu undi yang diberikan kepada BN akan membantu kepada kemenangan 2/3 majoriti BN. Bererti anda merestui Abdullah Badawi untuk terus berkuasa sebagai PM dan meneruskan agenda penjualan Tanah Melayu, merompak harta negara dan memusnahkan maruah dan jatidiri bangsa Melayu.

Maksudnya jika kita beri undi kepada BN, samalah seperti kita membiarkan negara kita tergadai, maruah kita tercemar dan harga diri kita hancur lebur.

Ini bukan persoalan parti lagi, tetapi ini adalah persoalan wawasan dan gagasan masa depan agama, bangsa dan nusa.

Saya merayu kepada semua, berilah undi anda kepada mana-mana saja calon pembangkang. Jadikan ini sebagai wadah perjuangan kita untuk masa depan generasi kita.

Unknown said...

perkara yang paling penting (WAJIB) untuk diperkatakan disini ialah JANGAN GADAI ATAU LELONG UGAMA ISLAM.
maka jika itu pun tak dapat nak dipertahankan maka bala dari Allah akan turun dibumi Malaysia ini.
tolong lah, jangan sekali-kali gadai Ugama Islam yang suci ini.
imam islam hadhari itu terpulang pada dia, nak buat apa pun jangan melibatkan orang lain, OK.