Tuesday, January 06, 2009

PRK KUALA TERENGGANU DAN POLITIK NASIONAL

Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Kuala Terengganu amat signifiken kepada UMNO, Barisan Nasional (BN), PAS dan Pakatan Rakyat (PR). UMNO dan BN mengharapkan kemenangan Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh. PAS dan PR mengharapkan kejayaan Mohd. Abdul Wahid Endut.

Kepada UMNO pusat, kemenangan Farid selaku proksi Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, akan jadi indikator kepada penerimaan para pengundi kepada Abdullah di saat-saat akhir kepimpinannya. Kemenangan ini juga akan mengukur komitmen Datuk Seri Najib Tun Razak, selaku pengarah PRK tersebut, untuk memastikan kemenangan proksi Abdullah.

Kepada UMNO Terengganu, kemenangan Farid akan mencerminkan tahap perpaduan di kalangan pemimpin parti berkenaan di peringkat negeri. Ia akan jadi manifestasi penerimaan kelompok Datuk Seri Idris Jusoh selaku bekas Menteri Besar, kepada kelompok Datuk Ahmad Said, selaku Menteri Besar mutakhir, dan sebaliknya.

Pelbagai komponen BN bukan UMNO pula mahu memastikan kemenangan Farid untuk membuktikan bahawa tahap kesetiakawanan mereka dengan UMNO yang retak di era pasca PRU12 telah pulih seperti sediakala.

Kepada PAS, kemenangan Wahid akan membuktikan tahap persefahaman antara kelompok Datuk Seri Haji Hadi Awang selaku presiden, kelompok Datuk Nik Aziz Nik Mat selaku Musyidul Am, dan kelompok Erdogan pimpinan Nasaruddin Mat Isa selaku Timbalan Presiden.

Kepada PR, kemenangan Wahid akan jadi ujian utama sama ada pakatan yang longgar dan tidak berdaftar itu akan wujud secara berwibawa dan bersatupadu setelah melalui proses persengketaan antara PKR dengan PAS di Selangor dan antara PKR dengan DAP di Pulau Pinang baru-baru ini. Kemenangan Wahid juga akan membuktikan sama ada pakatan siasah ini akan terus wujud atau mungkin menemui jalan penghujungnya tidak lama lagi.

Begitulah hakikatnya PRK Parlimen Kuala Terengganu kepada politik nasional Malaysia. Banyak pihak meramalkan BN akan berjaya. Tetapi, ada juga pihak mahukan PR memang. Kedua-dua pihak ini wajar menganalisa huraian di atas sebelum meramalkan siapa akan menang dan siapa akan kecundang. Akhir sekali, akuilah hakikat bahawa Allah SWT sahaja akan menentukan segala-galanya! – Ruhanie Ahmad

14 comments:

LensaPR said...

Datuk, Nasarudin kumpulan muqabalah le. Ha ha

Seladang said...

Dato Ron yang dihurmati,

Jangan sampai ada yang lari ke Moggolia.

Anak Pantai Merdeka said...

Salam Datuk,

Datuk Wan Farid (WF)sering dikaitkan dengan KJ dan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi(AAB). Bekas Senator ini mula berkhidmat sebagai Setpol kepada AAB dan mempunyai hubungan rapat dengan KJ. Sekiranya keputusan Pilihan Raya Kecil (PRK) ini memihak kepada WF, bermakna pilihan AAB adalah tepat dan wajar dan pengundi KT mahukan bekas timbalan menteri ini membela nasib mereka dan ianya membuktikan bahawa UMNO masih relevan di Terengganu.

Kalau kalah pula akan timbul pelbagai persepsi antaranya ;

1. Pilihan AAB tidak tepat
2. Datuk Najib tidak berkeupayaan memacu jentera BN menangkis serangan lawan dan belum layak menjadi panglima perang.
3. Pengundi mula muak dengan UMNO dan barisan kepimpinannya di KT.
4. PAS sudah mula berputik dihati pengundi dan Pakatan Rakyat mula diterima rakyat di Terengganu.

Mampukah UMNO/BN mempertahankan kerusi yang dimenanginya dalam PRU yang lalu bergantung kepada sejauh mana kempen yang dijalankan berkesan dihati pengundi. Selain dari pembangunan pengundi akan menuntut lebih dari itu. Ini adalah kerana rakyat telah mula sedar bahawa kuasa yang ada ditangan mereka amat berharga.

M.SEPIAL said...

Dato RON,

Aku amat teruja .. ayat terakhir dalam perenggan terakhir posting Dato.Ayat 32 surah AL-Zukhruf dan ayat 71 Surah An- Nahl mengenai darjat dan rezeki insan @ homo sapien.

Tapi apa kesan nya kenyataan bekas pemimpin UMNO mengenai " Underdog" dan "Proxy" terhadap keputusan PRK- KT?. Adakah itu satu pertanda ?.

kudakepang said...

Sahabat-sahabat,

Jutaan terima kasih.

Saya melihat PRK Kuala Terengganu dari perspektif politik nasional berasaskan analisa cetek yang saya lakukan.

Saya tidak pasti jika label Farid sebagai proksi Abdullah seperti yang ditegaskan oleh TDM akan menjekaskan peluang calon berkenaan. Bagaimanapun, label underdog oleh Khir Toyo tak akan bawa apa-apa impak.

Apa yang saya bimbangkan adalah ura-ura menggagalkan calon BN oleh sesetengah pihak untuk dijadikan satu sebab untuk menutup peluang Najib jadi PM. [Sila baca posting Datuk Fuad Hassan dalam blog dakwat dan kertas]. Kalau ini benar, maka banyak lagi spekulasi mungkin jadi betul.

Apa pun, sama-samalah kita doakan Farid akan beroleh kejayaan. Amin!

Salam takzim - Ruhanie Ahmad

Ahmad Saabun said...

Dato Ron,
Tun Mahathir kata pemilihan Wan Farid antara 'pilihan sangat buruk' pernah dibuat oleh Pak Lah. Nampaknya Tun macam hendak sangat BN kalah di KT.Apakah selamat 22 tahun Tun tidak pernah membuat 'pilihan sangat buruk'. Salam Dato...

Ahmad said...

Assalamualaikum Datuk dan semua,
Bila Tun berkata bhw pemilihan WF kurang tepat, jangan kita baca hanya selapis sahaja. Cuba analisa dengan mendalam dan ke dalam lagi, apa sebenarnya yang ingin dibagitau oleh beliau.
Beliau tidak akan membuat kenyataan begitu jika tiada sebab musababnya. Susah juga nak perjelaskan disini, sebab-sebabnya TETAPI mengenali TUN sukar untuk saya tidak bersetuju dengannya. Apa yang boleh saya katakan secara ringkas ialah apa yang dituturkan oleh TUN terhadap WF ada kebaikan untuk UMNO dan DS Najib, fikir-fikirkanlah maksud saya...tentang persoalan ia akan mengundang kekalahan..bagi saya kemenangan dan kekalahan adalah relatif penerimaan. Apa guna menang jika membawa rebah dan ada gunanya kalah jika membawa keinsafan...itulah kuncinya, barangkali!.

pakhashim said...

Salam Dato',

Hanya orang yang pernah membuat pilihan yang paling buruk saja mampu mengenali samada pilihan calon kali ini 'amat buruk'.

Bukankah pengalaman lepas banyak mengajar kita dalam menilai dan membuat keputusan!

Azman said...

Salam Datuk.

Sentimen kemarahan rakyat terhadap Kerajaan BN (terhadap Pak Lah) masih belum reda sepenuhnya. Pak Lah masih dilihat sebagai meneruskan polisi-polisi yang tidak disenangi oleh rakyat.

Perbuatan tergesa-gesa meluluskan akta mengenai pemilihan Hakim-hakim dan akta rasuah tempohari boleh dijadikan contoh-contoh sentimen rakyat yang tidak di ambil peduli oleh Pak Lah. Sentimen rakyat ini adalah seperti api di dalam sekam.

Yang terbaru, isu penswastaan IJN dan Labu airport dilihat sebagai beberapa lagi polisi Pak Lah yang "berbau ikan".

Tindakan Pak Lah menyokong beberapa calon pembesar-pembesar yang dikaitkan begitu rapat dengan beliau untuk PAU akan datang, juga merupakan satu tindakan menentang arus kemahuan akar umbi rakyat.

Bolehkah rakyat lupa semua ini?

Sekarang pula, segala jentera kempen BN hendak dikerah untuk menolong Wan Farid agar mendapat kemenangan di KT. Cukupkah dengan berbekalkan taktik-taktik berkempen dan segala macam bantuan "kewangan", akan membantu meredakan sentimen rakyat ini semua?

Daripada post mortem tidak rasmi, adalah dipercayai peralihan undi rakyat semasa PRU12 tempohari berpunca daripada kebencian rakyat terhadap Pak Lah. Ramai juga penganalisa politik berpendapat rakyat telah menunjukkan protes melalui undi terhadap Kerajaan melebihi sokongan mereka terhadap Pakatan Rakyat. Saya jangka, sentimen yang sama akan berulang.

Kelekaan Pak Lah terhadap perkara ini yang masih dilihat berterusan, dicampur pula dengan kepekaan Pakatan Rakyat menggunakan isu-isu semasa untuk menaikkan semula sentimen rakyat, mampukah UMNO menang di KT? Saya ragu.

Masih banyak isu-isu dalaman UMNO yang begitu busuk baunya untuk dibendung dengan sekadar kempen-kempen pilihanraya. Jika kepala ikan sudah busuk, sebanyak mana sekalipun disemburkan minyak wangi, tetap tidak akan harum baunya.

Azman Mohd Isa

only said...

salam.

BN boleh memang jika mereka menghentikan seketika persaingan untuk merebut jawatan dalam UMNO dan memberi sepenuh sokongan kepada Wan Farid.

label Wan Farid sebagai proksi Pak Lah sebenarnya tiada apa masalah.Mahathir saja yang cuba menampakkan ia sebagai satu masalah kerana Mahathir memang tidak beberapa gemar dengan Pak Lah.

Binanuar said...

Assalamualaikum Datuk Ron,

Kabareh....
Siapa yg menang hanya Allah yg tahu. Diharap selepas pilihanraya rakyat tidak terabai. Segala janji mesti di tunaikan.Kan ngono si.... Datuk eh.

Pemuda Pelapis said...

Salam Dato',

Diharapkan Dato' sekeluarga sihat-sihat selalu hendaknya. Lama saya tidak membuat sebarang komentar di blog Dato' tapi bersempena PRK P36 - Kuala Terengganu yang semakin hampir ini rasanya ingin juga saya mencelah sepatah dua.

Saya bersetuju dengan pendapat ramai di sini khususnya terhadap pandangan saudara Ahmad di perenggan akhir yang berbunyi:

"Apa guna menang jika membawa rebah dan ada gunanya kalah jika membawa keinsafan...itulah kuncinya, barangkali!"

Saya fikir pandangan beliau ini wajar untuk Dato' kupas dan dibincangkan di blog Dato' ini.

Sekali imbas kedengaran agak mudah namun pada hakikatnya tidak semudah bagai yang disangkakan kerana kita melihat kepimpinan Umno/BN seolah-olah tidak juga mahu mengambil iktibar di atas keputusan teruk PRU12 yang lalu. Sepatutnya ia diambil terima sebagai satu keinsafan dengan kekalahan teruk 5 negeri jatuh ke tangan pembangkang, malangnya keangkuhan pemimpin makin ketara seolah-olah tiada apa-apa yang berlaku kepada Umno/BN.

Maka jika Dato' Seri Najib mahu meraih kembali sokongan padu rakyat agar Umno/BN kembali dihormati beliau haruslah berani melakukan sesuatu yang luarbiasa untuk keluar daripada kepompong Pak Lah dan kroni-kroni Pak Lah yang melingkungi di sekeliling beliau. Nasihat serta bimbingan negarawan seperti Tun Dr Mahathir wajar diadaptasikan oleh Dato' Seri Najib tetapi ini bukan sesuatu yang mudah untuk dilakukan beliau jika tanpa keberanian yang luarbiasa kerana di sepanjang duduk di bawah Pak Lah sebagai Timbalan PM, Najib lebih senang dilabelkan sebagai pemimpin YES MAN sahaja untuk "play safe" dalam karier politiknya.

Apakah di ambang takhta PM yang semakin hampir beliau berani untuk bertindak dengan satu keberanian yang luarbiasa? Rasanya tidak mungkin. Inilah sebenarnya masalah kepimpinan Umno/BN yang menyirap darah majoriti ahli dan rakyat negara. Sama-samalah kita rungkaikan apakah jalan penyelesaiannya sementara masih belum terlambat. Jangan sampai nasi menjadi bubur baru kita mahu sedar dan insaf kerana sudah tiada gunanya lagi.

SALAM PERJUANGAN!

PEMUDA PELAPIS - PEWARIS PERJUANGAN BANGSA

tok_gajah said...

Tok hairan, mengapa PAS ber sungguh2 berbaik dgn DAP. DAP dah umumkan TIADA NEGARA ISLAM dlm Pakatan Rakyat.

Jika sekiranya Pakatan Rakyat dapat majority memerintah negara pun, harapan PAS untuk menubuhkan negara Islam tidak akan berhasil.

DAP akan menentang habis habisan cadangan PAS itu.

Penyokong dari kaum bukan melayu dlm PKR ni bolehlah di ibaratkan lalang. - mereka juga akan tidak setuju negara Islam PAS.

PAS JANGAN ber angan2 negara Islam selagi bersekongkol dgn DAP.

Sebenarnya DAP telah mem perbodoh2 kan PAS/PKR, mereka sokong PAS/PKR se mata2 untuk mereka berkuasa memerintah. - nah, sekarang mereka dah berjaya berkuasa penuh dlm 3 buah negeri, P Pinang, Perak dan Selangor - semua negeri yg kaya dan sudah maju.

Mereka untung besar, PAS/PKR apa dapat? - dapat nama memerintah aje.

Bodohnya!!!!!! PAS/PKR membantu kafir laknat DAP ni memerintah negeri milik Melayu/Islam!

Bila tok cakap begini, dah tentu puak2 PAS/PKR tolol akan kata tok 'perkauman'.

Dlm soal agama, bangsa dan negara kita mesti persoalkan 'perkauman'.

Untuk kepentingan kaum lain, perlukah kita korban kan kaum kita?

Sebenar nye PAS telah mengkhianati agama, bangsa dan negara apabila bersengkokol dgn DAP

abunawas said...

Tok Gajah ni hebat semangat Islamnya. Marah betul Pas bekerjasama dengan DAP.

Cuma minta terangkan sikit le apa bezanya UMNO kerjasama dengan MCA dan MIC?.....bukan 2 x 5 ke tu

Lebih 50 tahun diteraju UMNO .... pencapaian economi tak sampai 20%, tu pun bukan start dari 0% . Ape komen Kuda kepang?

Tapi orang PAS memang macam bodoh. Berjuang habis duit ade le. Tengok wakil rakyat BN! Nik Aziz lagi kesian kot, dekat 20 tahun jadi MB tarak apa pun. Tengok MB BN?

Kita semua mazhab shafie. UMNO dan PAS dua dua kata perjuangkan Islam. Apa salahnya dua dua buat penerangan yang terbaik kepada orang bukan Islam dan cuba meyakinkan bahawa hukum Allah tu baik. Kan lebih bagus....kalau UMNO nak laksana Islam senang atau PAS nak laksana Islam pun senang. Kan sama-sama dapat pahala. Kalau tak mahu terangkan dan cuba menyakinkan, jangan le menakut-nakutkan orang tentang Islam pulak. Tu bukan kerja orang Islam.

Orang Kristian dan Hindu pun tak pernah takut-takutkan orang tentang anutannya.

Mungkin kuda kepang boleh terangkan sikit. UMNO ni kerusi dia banyak kalau ikut sejarah. PAS ni kalau menang semua pun rasanya tak sampai sebanyak UMNO. Jadi PAS ni logiknya tak boleh memerintah, apa nak takut-takutkan orang bukan Islam tentang hudud dan qisas. UMNO dulu kalau nak pakai hukum Islam mungkin dah boleh. Ada kedudukan, kemudahan dan lebih 50 tahun untuk menerangkan dan meyakinkan kebaikan hukum Islam. Apa yang takut sangat hudud. Edar dadah hukum bunuh tak bising pun orang!

Sebagai orang Islam, kita berharap UMNO dan PAS sama-sama berganding bahu memberi kefahaman Islam kepada orang Islam dan bukan Islam. Bukan begitu Datuk?