Tuesday, January 23, 2007


Reaksi Isu Politik Tiga Segi:
Mungkin Atau Tak Mungkin
?

Hubungan politik tiga segi memang rumit. Datuk Seri Anwar Ibrahim dipercayai serius untuk berbaik-baik dengan Tun Dr. Mahathir Mohamad. Datuk Seri Abdullah Ahmad nampaknya terus membisu terhadap segala masalah dan isu yang telah dibangkitkan oleh Tun Dr. Mahathir selama ini. Beberapa individu di sekeliling Datuk Seri Abdullah pula kononnya sedang merintis jalan supaya Datuk Seri Anwar kembali ke pangkuan UMNO.

http://www.kuda-kepang.blogspot.com/ telah membuat satu posting mengenai kisah politik tiga segi ini menerusi postingnya pada 20 Januari 2007. Pada 21 Januari 2007, disiarkan pula reaksi blogger Aspan Alias dan juga komen Mika Angel-O.

Hari ini, banyak lagi komen mengenai kisah berkenaan. Semuanya berbeza-beza. Inilah adat manusia. Walaupun rambutnya sama hitam, pendapatnya tetap berlainan. Komen-komen berkenaan adalah seperti berikut:

Lamandau: Perdamaian antara Datuk Sri Anwar dan Tun Dr. Mahathir, tak mungkin, walaupun saya berpegang kepada prinsip politik is an art of possible.

Tun Dr. Mahathir buang Datuk Seri Anwar kerana misdemeanournya. Datuk Seri Anwar belum sebersih seperti tanggapan blogger Aspan Alias.

Kalau berdamai dengan Datuk Seri Abdullah mungkin. Itulah 'deal'nya dengan Datuk Seri Abdullah sebelum dibebaskan. Strait Times Singapura percaya wujudnya deal ini, walaupun Datuk Seri Abdullah dan Datuk Seri Anwar menafikannya!

Khairy

Apa yang berlaku sekarang (Khairy Jamaluddin hentam Datuk Seri Anmwar dan sebagainya) hanya lakonan dalam episod terakhir sebelum Datuk Seri Anwar dipulihkan. Kalau ini berlaku, maka populasi UMNO lebih tiga juta itu akan turun dengan drastiknya.

Kalau senario perdamain Tun Dr. Mahathir dengan Datuk Seri Abdullah, ada besar kemungkinannya akan berlaku. Tun Dr. Mahathir amat pemaaf orangnya. Ia akan berlaku sekiranya penesihat 24jam Datuk Seri Abdullah, bersetuju!

Harat: Sebenarnya saya tidak mengharapkan sangat Tun Mahathir berdamai dengan Datuk Seri Anwar. Saya fikir kalau mereka tidak terus "bermusuh", dan sebaliknya menjalankan peranan mengikut cara dan jalan masing-masing pun sudah baik.

Sebagaimana yang kita tahu, Tun masih mampu menjalankan beberapa peranan yang penting, walaupun beliau tidak lagi menjadi Perdana Menteri. Datuk Seri Anwar pula sedang berhempas pulas untuk memasuki politik arus perdana.

Saya kira Datuk Seri Anwar belum dapat "dimatikan." Hari esok bagi beliau mungkin masih ada. Dan di saat orang Melayu sudah ketandusan pemimpin yang berwibawa, Datuk Seri Anwar sekurang-kurangnya boleh menjadi salah satu pilihan kita !

Saya fikir lebih baik jika ketiga-tiga tokoh itu terus berjalan mengikut haluan masing-masing: buat sementara ini biarlah Pak lah terus memerintah, Tun Mahathir secara perlahan-perlahan akan ‘terketepi’ juga, dan Anwar pula terus berjuang melalui Keadilan.

Dirancang

Walaupun sekarang belum begitu pasti, manalah tahu Keadilan akan mampu mengetuai dan memimpin BA, dan pada satu masa nanti boleh menjadi alternatif kepada BN.

NMY: Saya percaya semua yang berlaku kepada Malaysia, kepada Pak Lah sendiri adalah mainan Datuk Anwar melalui Khairy.

Percayalah, ini semua telah dirancang sejak dari mula. Iaitu, Khairy akan membuka peluang kepada Datuk Seri Anwar untuk kembali ke UMNO dengan mempengaruhi Datuk Seri Abdullah.

No such thing mengenai perdamaian antara Tun Dr. Mahathir dan Datuk Seri Anwar. Ini kerana apa yang berlaku bukanlah pergaduhan antara mereka. Undang-undang yang telah menghukum datuk Seri Anwar atas perbuatannya sendiri, bukan Tun Dr. Mahathir.

Begitu juga Datuk Seri Abdullah. Perdamaian apa? Tun Dr. Mahathir bukan mengajak Datuk Seri Abdullah bergaduh. Tun Dr. Mahathir hanya menegur apa yang patut ditegur. Tun Dr. Mahathir sememangnya berada dalam keadaan damai. Datuk Seri Abdullah sahaja yang masih tercari-cari damai abadi!

Tun Dr. Mahathir bukan bermain politik. Tun Dr. Mahathir hanya bekerja dan berkhidmat selama ini. Jika mereka mengajak Tun Dr. Mahathir bermain politik seperti mereka, iaitu berdamai atau bergaduh mengikut kepentingan semasa, mereka salah.

Politicide

Mullah: Ingin saya gunakan istilah ini kepada Datuk Seri Anwar - 'politicide', walaupun ianya istilah khusus untuk Ariel Sharon.

'Politicide' ini, secara teori dan praktikalnya, boleh dilakukan. Datuk Seri Anwar perlulah mengikut suara rakyat dan sentimen yang tengah meluap-luap ketika ini, dan lakukannya dengan bersungguh, membara, dan paling penting 'berkesan'.

Namun tindakan Datuk Seri Anwar membuka gelanggang terhadap Datuk Seri Mohd. Najib Tun Razak, membuat orang bertambah meluat dengannya.

Umum melihat seorang 'ambitious' bersedia untuk datang kembali ke dalam.... Perlukah Datuk Seri Anwar memberatkan isu Datuk Seri Mohd. Najib, sedangkan banyak isu lain yang perlu dibangkitkan oleh BA?

Perbuatan Datuk Seri Anwar untuk berbaik dangan Tun Dr. Mahathir juga sudah lama diketahui dari temubual RPK dengan Tun Dr. Mahathir sebelum ini.

Memang tiada respons positif daripada Tun Dr. Mahathir. Namun ini tidak bermaksud Tun Dr. Mahathir tidak memikirkannya..

Namun pendedahan kuda-kepang menunjukkan ada usaha sedang dilakukan lagi. Sekali lagi, Tun Dr. Mahathir tidak boleh diketepikan.

Wabak

Dan yang paling penting, Datuk Seri Anwar haruslah 'mengubati' negara ini secara bijak, kerana 'wabak penyakit' yang dibawanya, sehingga kini masih terasa?

InMine: Pengunjung ini mengirimkan sedutan wawancara RPK dengan Tun Dr. Mahathir baru-baru ini seperti berikut:

“Do you know that Anwar has tried to meet me many times?” asked Tun Dr Mahathir.

I know this was a question but there are times when statements are presented in the form of questions so I took this as one such case.

I hesitated awhile, not knowing how I was supposed to respond. What should I reply anyway? When someone asks you whether you think he is stupid, he clearly does not expect you to say ‘yes’ as he means to say that he is not stupid.

Nevertheless, not being one who likes the other to have the last word, I replied, “Yes, I have heard.”

This is actually true and I was not lying. I had heard about it from one chap who alleged that Anwar spoke to him and asked him to act as a go-between to arrange a meeting with Mahathir.

“Anwar has spoken to a few people and asked them to approach me. He wants to meet me though I don’t know why. Why do you think he wants to meet me?”

Demikianlah reaksi kepada perjalanan politik tiga segi yang dipaparkan oleh www.kuda-kepang.blogspot.com. dua hari yang lalu. Komen-komen di atas telah disunting serba-sedikit komen-komen berkenaan. Tapi, tidak disunting intipatinya.

Jadi, setelah meneliti seluruh komen di atas, apa agaknya kesudahan kepada ura-ura perdamaian ini? Masuk angin keluar asap? Atau, mungkinkah ia jadi realiti demi bangsa dan negara? – Ruhanie Ahmad.

2 comments:

Mika Angel-0 said...
This comment has been removed by the author.
Mika Angel-0 said...
This comment has been removed by the author.