Thursday, January 11, 2007

Kuda Kepang Mengalu-alukan
Kemunculan 3540 Jalan Sudin

Hari ini saya mengalu-alukan seorang lagi sahabat, Nuraina A. Samad, yang memulakan blog 3540 Jalan Sudin, dengan alamat http://www.nursamad.blogspot.com/. mulai Januari 2007.

Semalam saya mengalu-alukan M. Hanapiah A. Samad (http://www.sangjenglot.blogspot.com/.) sebagai blogger baru juga mulai Januari 2007.

Hanapiah anak Pak A. Samad, imam di Sungai Balang Muar. Nuraina anak Pak (Tan Sri) A. Samad Ismail, Tokoh Wartawan Negara yang ulung dan unggul. Hanapiah jawa tulen. Nuraina jawa campur mendeleng.

Hanapiah pernah berkhidmat di Berita Harian dan Berita Publishing. Nuraina pula berkhidmat dengan NST selama 27 tahun.

Nuraina pernah jadi pengarang bahagian politik. Dia juga pernah jadi pengarang berita NST. Malangnya, dia terpelanting bila NST dipimpin oleh Dato’ Kalimullah Hassan.

Saya pernah menyebut kisah Nuraina sewaktu menulis kisah MICHIAVELLI, PEMIDATO, BRENDON & PENGAMPU yang saya poskan ke blog ini pada Selasa, 20 Jun 2006, seperti berikut:

“Nuraina anak Pak Samad tu senior. Dia masuk kerja di NST pada tahun 70-an. Paling kurang, Nuraina dah mendedikasikan hampir tiga puluh tahun kesetiaannya kepada NST. Saya hairan macam mana Nuraina Samad tak boleh jadi pengarang kumpulan di NST? Dia dah kerja dengan NST hampir 30 tahun, tapi tak dapat jadi boss. Brendon Preira pula tergolong kepada pihak yang bernasib baik. Kata orang, dia mulai kerja dengan NST pada 2004, tapi dapat jadi boss. Jadi, atas perkiraan apa Nuraina Samad tak boleh jadi boss? Atas perkiraan apa Brendon Preira dapat jadi boss?”

Apa pun, cebisan mengenai Nuraina dan Brendon seperti di atas sudah akademik untuk diperkatakan dengan lebih lanjut. Nuraina sudah dapat kerja baru dan kini mempunyai syarikat konsultansinya sendiri. Brendon pula sudah meninggalkan NST dalam keadaan yang ….. (Rocky’s Bru banyak cerita mengnai Brendon!)

Selamat berblogging Ina! Nampak gayanya semakin meriahlah komuniti bloggers Malaysia. Tulislah apa yang anda fikirkan betul. Tulislah apa sahaja yang membuat anda rasa selesa, waimah kisah tarian gelek sekalipun!

(Yalah.. Sepatah kata Kak Teh kita yang kat London tu, bila lagi Aisah Ali nak jadi blogger?)

Saya harap selepas ini senyaplah pihak-pihak yang pernah secara semberono melabelkan bloggers Malaysia kononnya tak tau etika, penyebar fitnah, atau pun penembak curi.

Akhir kata, sampaikan sembah salam takzim saya pada Pak Samad. Tanpa dorongan beliau, tidak mungkin saya jadi wartawan, penulis, atau blogger!! – Ruhanie Ahmad.

1 comment:

Anonymous said...

assalamualaikum, abang ron,

terima kasih lah saya ucapkan kerana sudi membuat introduction kepada saya dan blog saya.

Insyallah, saya akan dapat memberi sumbangan yang bererti dan berkesan kepada komuniti blog, dan dunia kewartawanan siber.

bapak kirim salam. dia sihat, Alhamdulillah. Orang tua punya sihat... tahu saja-lah.

Wasallam

nuraina