Wednesday, January 17, 2007

Pilihan Raya Kecil DUN Batu Talam
Bebas Bukan Tajaan Pembangkang?

Pilihan raya kecil DUN Batu Talam, di Raub, Pahang, tidak ditandingi oleh parti-parti pembangkang. Calon Barisan Nasional (BN), Abdul Aziz Mat Kiram, 47, hanya akan ditentang oleh calon bebas, Ng Chee Pang, yang baru berumur 21 tahun, 11 bulan, 25 hari.

Calon BN datang ke pusat penamaan calon diiringi oleh 10,000 penyokong yang diketuai oleh Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd. Najib Tun Razak.

Ng pula datang ke pusat penamaan calon secara low-profile. Beliau hanya diiringi oleh beberapa orang penyokong yang datang dengan sebuah kereta sahaja.

Jadi, adakah ini bermakna calon BN akan berhadapan dengan jalan paling mudah untuk memenangi DUN Batu Talam? Bagaimana kalau Ng mempunyai penyokong secara rahsia?

Sumber-sumber kuda-kepang di Batu Talam menyatakan, ayah kepada Ng dikatakan pernah bertanding sebagai seorang calon parti pembangkang dalam pilihan raya umum 1990 dan 1995.

Adakah maklumat ini benar? Parti manakah yang pernah diwakili oleh ayah Ng? Adakah personaliti besar parti berkenaan akan berkempen untuk Ng kali ini?

Yang pastinya, hari ini tidak seorang pun pemimpin Dap, Pas atau Keadilan kelihatan di pusat penamaan calon.

Tetapi, tidak mungkinkah para pemimpin serta penyokong ketiga-tiga parti ini berkempen secara sulit? – Ruhanie Ahmad

No comments: