Wednesday, January 17, 2007

Perut Membawa Penyakit
Oleh Aspan Alias
www.aspanaliasnet.blogspot.com

Saya berjumpa doktor kerana kurang sihat dua hari yang lepas. “Hi doc! saya menegurnya. Dia menjawab, “Hi man! Why are you allowing your body to grow sideways! You must be taking tons of food! Hampir semua penyakit datang dari perut tau! Kalau makan banyak dan cepat pasti penyakit akan datang kat you. Bila makan tu, do it slow dan jangan terlalu banyak!” katanya dalam bahasa rojak Melayu Inggeris.

Selesai mengambil ubat saya duduk di kedai kopi di sebelah klinik kawan saya itu. Saya mula berfikir tentang nasihat doktor tadi. Memang betul kata doktor itu. Penyakit selalunya datang dari perut.

Kalau makan banyak dengan kadar yang cepat penyakit akan menghampiri kita. Nasihat doktor tadi tepat dan pemimpin kita patut dinasihatkan oleh doktor ini.

Di peringkat negara, penyakit rasuah, salahguna kuasa, masalah kroni dan banyak yang lain yang sedang kita hadapi sekarang ialah kerana PERUT. Perut-perut ini ‘makan’ terlalu banyak dan hendak cepat habis, dan perut rakyat bertambah kempis.

Apabila ‘perut-perut’ yang memimpin tidak pernah merasa kenyang maka mereka akan makan tanpa henti sehingga hinggap penyakit yang bermacam-macam. Jika ‘perut-perut’ ini masih makan dalam kadar yang ada pada hari ini, penyakit-penyakit ini amat sukar untuk diubati.

Kita kena selesaikan isu ‘perut-perut’ yang kuat makan ini. Kalau tidak diselesaikan nanti anak cucu kita akan kerugian. Rakyat khususnya ahli UMNO jangan hanya menghilangkan ‘sakit’, kita wajib hilangkan penyakit.

Kita nampak dengan jelas, mereka bukan sahaja makan banyak tapi cepat-cepat pula.

Ingat kepada nasihat yang di berikan oleh doktor kepada saya tadi, PENYAKIT SELALUNYA DATANG DARI PERUT.

WASSALAM

Dipetik daripada www.aspanaliasnet.blogspot.com

No comments: