Friday, January 05, 2007

Bolehkah The Toyol Code
Muncul Semula Di Blog Ini?

Sebelum saya ziarah ke Iran baru-baru ini, saya menerima beberapa maklumat baru dan panas yang dikirimkan oleh seorang ‘toyol’ secara berkod.

Sipemberi maklumat minta saya pecahkan kod-kod berkenaan dan olah semula maklumat itu untuk jadi kisah lanjutan kepada siri The Toyol Code.

Sewaktu di Tehran, saya pun kaji seluruh kod-kod berkenaan. Ia ada iras-iras dengan kod-kod yang telah sama-sama kita analisa dalam siri The Toyol Code beberapa bulan lalu.

Soalnya, adakah perlu kita sama-sama menganalisa kod-kod tersebut? Saya was-was kerana ia terlalu sensasi dan panas. Saya juga cuak, takut-takut ianya satu perangkap.

Jadi, macam mana ya? Maklumat itu dah lama juga saya peram. Hampir-hampir dua minggu lamanya.

Kalau sahabat-sahabat sudi membantu saya dan menasihati saya, maka saya akan berfikir masak-masak, sama ada nak sambung atau tidak siri The Toyol Code.

Pokoknya, maklumat ini panas, sensasi dan kalau jadi realiti, ia merupakan satu scoop [jargon kewartawanan, ertinya berita eksklusif] yang besar.

Ia membabitkan personaliti besar, orang kecil yang bernafsu besar, satu konspirasi besar, dan seorang insan yang pernah membuat satu kejutan besar.

Jadi macam mana ya? Nak kaji atau tidak kod-kod tersebut? Atau, kita main jalan selamat, biarkan saja kod-kod itu masak, lunyai, dan jadi pekasam?

Demi agama, bangsa dan negara, wajarkah saya paparkan maklumat yang dihantar secara berkod itu dalam siri The Toyol Code yang baru? – Ruhanie Ahmad.

4 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum wb yg berbahagia Datuk,

Syabas kerana terus menulis untuk watan dan tanahair tercinta.

Terasa sepi juga kehilangan coretan Datuk selama seminggu lamanya. Ialah boleh dikatakan blog Kudakepang antara yang bukan sekadar popular (tidaklah seperti AAB yang terkial-kial kemaruk sangat ingin dilihat popular) malah bernas, tuntas, menjentik minda, bahkan sesekali mengundang 1001 persoalan yang cukup memberansangkan untuk dikupas, ditelusuri, dirincikan sehalus-halusnya sebaik-baiknya oleh para pembaca.

Di sebalik cernaan minda yang bisa diperoleh dalam blog Kudakepang, Sang Kelembai, Kadirjasin blogspot, bakrimusa.com, Rocky's bru, Cuit Sikit, AM Ubaidah, Din HuluSelangor, malah yg terbaru alhaqdaily, para pembaca bisa saja menganalisis segala isu dan sembangbicara secara lebih seimbang berbanding dengan apa yang disogokkan dalam media cetak/elektronik saban hari.

Para pemikir seperti Datuk, Kadir Jasin, Bakri Musa, A M Ubaidah, dan Ahiruddin Atan ternyata sangat-sangat diperlukan oleh Rakyat yang telah amat bosan, cemuih, geli, muak, jelak dengan permainan kotor para pemain media masakini yang begitu jelas berkiblatkan hipokrisme dan hasrat menghalalkan cara. Begitupun di sebalik apa yang berlaku masa kini (memasukki 4 tahun pentadbiran penuh kalut AAB), para pemerhati yang terdiri daripada para cendekiawan, akademia, profesional, mahasiswa, nelayan, petani, pemandu teksi, pengangkut/pengutip sampah dan segala lapisan masyarakat marhaen di segenap pelosok negara di setiap lorong dan denai di segala ceruk dan hirukpikuk kota tetap CELIK, PASANG TELINGA, TAHU MEMBEDA mana merjan mana kaca.

Para profesor di setiap universiti tetap menulis/membicara/menganalisis/berhujah/bersembangbicara sama ada di seminar/konvensyen/simposium mahupun di kantor universiti atu di kafe kampus (meskipun segelintirnya hanya bisa saja goyangkaki tanpa peduli apa yg terjadi terhadap bangsanya/negaranya/masyarakatnya/pelajarnya/kecendekiawanannya/kesarjanannya asal saja elaun dan gaji cukup bulan tetap masyuk).

Kesilapan besar dan perhitungan silap yg telah dibuat oleh AAB bersama segenap jentera dan regimnya ialah: mengambil mudah dengan cukup rasa selesa membawa trade mark 'elegent silence' sedangakan mereka terlupa bahawa sikap sunyi membisu Rakyat bisa saja membawa jentaka!

Anonymous said...

Assalamualaikum Datuk,
Bagi sesetengah perkara, untuk berjaya dan dapat keputusan yang terbaik, tak boleh menyeluk sampai ke pangkal lengan je. Kena masuk badan dangan kepala sekali ni. Apa-apa pun Datuk lebih pakar dari kami.
Saya sekarang ni dah jarang baca surat khabar, harapkan blog sahaja. Lagi banyak informasi dan pembongkaran lagi bagus, disamping mengajak berfikir secara analitikal. Toyol code ni ada keistimewaan yang tersendiri, macam baca science fiction campur metafizik sikit, maklumatnya lain berbanding blog lain yang banyak isu semasa.

Anonymous said...

Selamat kembali datuk.
Dah agak dah, ni mesti pasal earthquake kat taiwan.Boleh kata hari2 dok jengah "rumah"datuk, tapi senyap sunyi je. Hari ni dah nampak ada orang dah tu. Apa lagi, jomlah borak pasal toyol code tu. Tu yang kita nak tahu tu. Pro-kons nya tak dapat saya nak nilaikan, yalah, sekadar minat ikut benda2 politik ni, bukannya orang politik. Terpulang pada datuk lah nak sembang ke tak pasal code ni, tapi sebagai peminat, saya amaaaaat lah menanti. wassalam

wutever said...

sama2 kita kaji datuk...
betul x betul kita hanya merancang...
Wama karu wama karallah Wallahu hairul makirin-kita merancang, tuhan pun merancang; tapi perancangan tuhan yang terbaik.