Sunday, February 15, 2009

Siri Satu: BLOGGERS DAN REALITI POLITIK MALAYSIA

Ruhanie Ahmad

Saya sentiasa menganalisis reaksi, tabii, aspirasi dan kekecewaan para pengundi Melayu terhadap BN yang meluahkan isi hati mereka ke blog ini mulai petengahan 2006 hingga sekarang.

Sebab itulah saya tulis di blog ini pada awal 2007 bahawa kepimpinan tertinggi BN wajar berwaspada akan kemungkinan belakunya tsunami politik menerusi PRU12.

Sebab itulah bila saya diwawancara oleh sebuah saluran TV tempatan menjelang PRK Permatang Pauh, saya katakan bahawa kemenangan BN sukar untuk diramalkan – segala-galanya bergantung kepada perilaku, strategi dan kemuafakatan BN dalam PRK berkenaan.

Sebab itulah juga saya tegaskan di ambang PRK Kuala Terengganu bahawa perasaan serta sentimen warga pendidik di kawasan Parlimen itu jangan sekali-kali diketepikan.

Ingatan-ingatan di atas adalah berdasarkan rasa marah dan kecewa rakyat jelata, majoritinya pengundi, terhadap pembesar negara dan pemimpin siasah pemerintah yang disifatkan sebagai dijangkiti sindrom penafian, berdolak-dalik, out-of-control, out-of-date dan wujud di awang-awangan.

Kemarahan dan kekecewaan itu juga berdasarkan pesepsi negatif rakyat terhadap segelintir pesonaliti muda UMNO dan BN yang seolah-olah bermaharajalela, terlalu mementingkan kroni, ego-centric, angkuh dan celupar.

Bagaimanapun, suara ikhlas yang saya curahkan ke blog ini menjelang PRU12 dirangkumkan sebagai suara penghasut dan pemfitnah. Lantaran itulah di ambang PRU12, bloggers politik seperti saya dilabelkan sebagai pembangkang dan perosak negara.

Alhamdulillah, prejudis terhadap peranan bloggers politik berubah 360 darjah sesudah PRU12. Sebab itulah banyak orang besar-besar UMNO dan BN kini membuka blogs dan portal berita masing-masing. Tetapi, kredibiliti blogs mereka sukar untuk dipastikan. Yang pokoknya, blog milik Tun Dr Mahathir Mohamad menerima ratusan ribu pengunjung seminggu, sementara blogs pembesar BN ketinggalan dan tercorot di belakang.

Kesimpulannya, blogs dan bloggers politik memang berperanan dalam memantau sentimen rakyat dan pengundi Malaysia. Feed-backs yang diluahkan oleh rakyat jelata menerusi blogs politik tidak wajar dibakul-sampahkan.

Oleh itu, adakah pembesar negara dan pembesar UMNO serta BN akan terus menganggap blogs dan bloggers politik yang menyuarakan realiti politik tanah air sebagai peramal kehancuran? Atau, tidak perlukah indikator mengenai kehancuran BN dan UMNO pada hari ini ditapis, disaring dan dijadikan pemangkin ke arah perubahan radikal dan strategik kepada BN dan UMNO demi survivalnya sendiri?

42 comments:

mal887 said...

Salam Dato'

Saya sangat bersetuju dengan Dato'. Kebanyakan rakyat hari ini sudah hilang kepercayaan kepada media perdana yang mengampu keterlaluan.. akhirnya rakyat pilih alternatif lain iaitu sumber yang tidak berpihak iaitu blog...

Bila PRU12 berlaku tsunami politik yang mengatakan blog memainkan peranan yang penting maka ramai pembesar2 BN buka blog masing2 tapi seperti kata dato' adakah mereka ikhlas???

Buktinya, ruangan komen mereka ditutup langsung, suara rakyat dizip terus ..... setelah rakyat dilarang melontarkan komen adakah mereka yakin blog mereka dilawati??? Akhirnya mereka SYOK SENDIRI bahawa mereka ada blog tapi sayang tiada pelawat kerana apa kerana rakyat tidak dibenarkan memberi pandangan yang bertentangan dengan kehendak mereka. Tapi mereka silap blog bukan seperti media perdana yang mana rakyat boleh dipaksa menerimanya kerana bukan semua ada capaian internet..blog kalau syok sendiri.... kirim salam lah orang nak datang lagi...

Takut dikutuk dan dicaci??? Itu bermakna ilmu blog mereka masih belum mencukupi lagi....kan kita boleh menapis pendapat/pandangan yang keterlaluan????

Kalau takut nak berdepan dengan rakyat, jangan buka blog. Nanti orang kata SYOK SENDIRI JE....

tok iskandar said...

Kuda kepang,
Sedari dulu kita tahu UMNO terlalu angkuh untuk menerima perubahan.
Kekalahan demi kekalahan yang diterimanya baik PRU12 mahupun PRK di Permatang Pauh dan Kuala Terengganu bukan semakin mematangkan pemimpin dan penyokongnya tetapi kewarasan masing-masing dalam politik turut hilang sehingga sanggup mengenepikan aspirasi rakyat dengan merampas kuasa secara haram pentadbiran negeri Perak.

Derhakakah rakyat jika bangkit menentang sedangkan bukan baginda Sultan Perak yang ditentang tetapi politik kotor,keji dan tak bermaruah pemimpin UMNO dan isu ini masih boleh diperdebatkan di sini atau di medan-medan forum.

Tok nak tanya jika benar pemimpin UMNO benar-benar membela orang Melayu dan bukan sekadar retorik untuk mendapatkan undi mereka,mengapa sehinga kini sejuta hektar tanah rizab Melayu dirampas kerajaan UMNO-BN dengan alasan rapuh untuk tujuan pembangunan.
Bukan pemimpin UMNO yang menyerahkan Pulau Singapura dan Pulau Batu Putih kepada Lee Kuan Yew dan anaknya,Lee Hsien Long.
Wilayah Pembangunan Iskandar dan Kampung Baru juga berdepan dengan situasi yang serupa.Perjanjian air dengan kadar 3 sen untuk seribu gelen juga kepaad Singapura juga dilakukan oleh pemimpin UMNO.


Jika disebut satu persatu boleh dibuat novel pebohongan besar UMNO terhadap bansga Melayu.

Penderhakaan terhadap Raja-Raja Melayu dimulakan oleh UMNO.Contohnya sepanduk yang tertulis"kami mahukan Idris,natang" jelas biadap dan menghina Sultan Mizan yang merupakan penghulu kepada Raja-Raja Melayu.Kenapa sehingga ke hari ini penyokong bekas MB Terengganu,Idris Jusoh yang berdemo itu tidak dikenakan sebarang tindakan sedangkan jelas mereka menderhaka.

Mengapa pula Mat Taib,bekas MB Selangor yang bawak lari Ku Yah,adik Sultan Selangor tidak dicop sebagai penderhaka dan gelarannya ditarik balik.Ketua Penerangan UMNO itu jelas menderhaka.

Begitu juga dengan Shahidan Kasim jelas menderhaka kepada Raja Perlis kerana tidak menghadiri majlis angkat sumpah MB Perlis.

Penderhakaan UMNO terhadap Raja Melayu dimulakan oleh Tun Dr Mahathir apabila bertindak menghapuskan kekebalan Raja-Raja Melayu.Ketika itu media totok UMNO memburukkan imej raja Melayu di dalam akhbar dan media elektronik yang sememangnya penderhakaan terang-terangan.

Tindakan Standard Chartered menyaman mantan Yam Tuan Besar Negeri Sembilan,Allahyarham Tuanku Jaafar baru-baru ini juga sangat biadap tetapi usahkan UMNO,Perkasa juga diam menikus.

Sedarlah kuda kepang,isu derhaka dan sentimen perkauman jika dimainkan UMNO bukan sahaja bakal menumbangkan parti yang hampir luput tarikh itu tetapi generasi akan datang akan mengingat UMNO sebagai parti yang sanggup membelakangkan kehendak rakyat asalkan dapat berkuasa.

Earl of Longford ke 7,seorang bangsawan politik terkenal England pernah berkata,"hanya ikan mati sahaja yang mengikut arus sungai".

Rakyat Malaysia sekarang sudah bijak dan tidak mahu menjadi ikan mati dan pak turut kepada UMNO-BN.

LESONGINDEK said...

Salam Datok Ron,

Memang benar apa yang Datok perkatakan tu. Kenyataan lepas satu satu terjadi realiti nya. Di timbulkan dan di percakapan tapi tindakan nya amat tak memuaskan rakyat@ marhaem.Kenape ye?.

2. Apakah mereka yang berkuasa dan mempunyai autoriti tak mempelajari nya.

3. Peranan media seperti Blog sangat mempengaruhi pola pemikiran para pengundi. Ini memang di akui oleh saintis politik di luar negara berdasarkan kajian mereka.

4. Tengok saja keruntuhan blok sosiali USSR dan Eropah Timur dan berubah kepada demokratik liberal juga kerana pengaruh media. Justeru itu pandangan blogger dan komen - komen rakyat melalui blog tak boleh dibutakan dan di pekap oleh partai pemerintah maupun partai belum memerintah.

5. Melalui blog lah rakyat dapat menyuara kan secara langsung tanpa sekatan dan rasa takut melahirkan pandangan dan kritik nya. Rakya menilai dan memperhalusi apa yang pemimpin cakap dan buat.

6. Pemimpin menerima amanah untuk melindungi rakyak dari aspek sosial, ekonomi, teknologi, psikologi, alam sekitar dan politik. Elakan membangkit soal siapa berhutang budi kerana rakyat tidak perlu berhutang budi pada pemimpin sebab rakyat yang memilih nya tapi pemimpin lah perlu balas budi dengan cara melindungi dan membei kesejahteraan kepada rakyat.

7. Menunjuk- nunjuk kemewahan dan berdegar-degar bercakap tidak perlu berlaku. Kalau ini berlaku rakyatakan jelak dan muak. Ahli partai bermotivasi maka wang jadi senjata dan 'Tuhan" akibat nya rosak lah bangsa.agama dan negara. Jika itu slogan dulu, kini dan selama jadi bahan sejarah pelajar sekolah dan universiti. Setelah itu kedengaran lah....oh begitu bangsa ku.....kemudian jadi bahan disertasi dan di simpan di perpustakaan atau di masukan dalam wikipedia atau Scribd.


wasallam.

Quantum Metal Consultant said...

Pemilik Blog sewajar tidak terlalu fanatik dan condong kepada mana mana parti atau individu kecuali sekadar menyokong jika ia membawa kebaikan.

Pemilik Blog sewajarnya mengupas isu dan individu semasa berdasarkan situasi semasa dan bukannya menyokong individu itu atau parti itu dalam semua masa dan semua perkara.

Apakah Anwar terlalu baik dan Najib terlalu buruk.

Apakah PAS terlalu Islam dan UMNO terlalu sekular.

Apakah DAP terlalu cina dan MCA itu terlalu rasional.

Apakah Koh Tsu Koon dan Gerakan itu terlalu lalang dan Samy Vellu dan MIC itu terlalu setia.

Apakah pengundi cina dan india perlu ditatang minyak yang penuh dan pengundi melayu seperti kera di hutan disusukan, anak di pangkuan mati kebuloran.

UMNO makin jauh di hati orang Melayu jika Melayu diabaikan dan pemimpin Melayu sebok memburu undi cina dan india.

Biarlah UMNO tewas sebagai pembela Melayu dan Islam tulin daripada tetap kalah ketika cuba menjadi hero pada semua kaum.

kasutlama said...

SALAM,

KEBANYAKAN PARA2 BANGSAWAN POLITIK NEGARA, TIADA MASA DENGAN BLOG NI..
MEREKA RASA SEAKAN MEMBUANG MASA MELAYAN INTERNET TETAPI BANYAK MASA KELAIN.

anakmerdeka said...

Dato Ron,
Kesungguhan Dato membawa trend pemikiran rakyat jelata dalam mempengaruhi landskap politik Malaysia amat saya sanjungi. Suatu hal yang perlu kita sedari, secara umumnya luahan bloggers adalah luahan ikhlas rakyat Malaysia yang mahukan yang terbaik untuk negaranya. Media arus perdana tidak menjalankan peranan sepatutnya dalam membentuk landskap politik yang terbaik untuk Malaysi. Sebab itulah, ahli-ahli politik yang tidak bersih dan yang mempunyai keperibadian yang meragukan boleh bolos dengan selesa dalam kerjaya politik mereka di negara ini. Kalaulah media perdana berperanan bersih dan tulus, sudah pasti jagoan politik yang sedemikian tidak akan bolos saringan mana-mana parti politik termasuk UMNO. Lantas, rakyat biasa tiada pilihan lain melainkan bergantung kepada blog untuk memberikan input kepada pembinaan negara bangsa. Nasib inilah juga yang terpaksa dilalui oleh Tun Dr Mahathir sendiri. Hakikat ini harus menjadi iktibar kepada komuniti media perdana di negara ini.

amirhamzah64/ 64أمير حمزه said...

Salam Datuk,

Saya tak tahu sama ada komen saya ini bertepatan dengan tulisan Datuk.

UMNO : Buat Salah Tak Buat Salah!


Ketua Penerangan Umno Tan Sri Muhammad Muhd Taib berkata, UMNO akan terus memberikan penjelasan kepada rakyat mengenai situasi sebenar politik negara terutama di Perak bagi membolehkan rakyat mengetahui sikap sebenar pembangkang.

Muhammad yang juga Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah juga meminta Kementerian Tenaga, Air dan Komunikasi supaya mengambil tindakan segera ke atas penulis blog yang menghina institusi raja di negara ini.

Ada dua perkara yang dibangkitkan iaitu memberi penjelasan kepada rakyat dan tindakan kepada penulis-penulis blog yang menghina sultan.

Rakyat Malaysia kebanyakannya telah mendapat pendidikan yang sepatutnya mereka dapat. Mereka telah dapat memikirkan mana satu tindakan yang baik atau tidak. Mereka tidak terdedah banyak tentang 'politiking' ahli-ahli politik. Rakyat sekarang lebih terdedah dengan ceramah-ceramah Pakatan Rakyat yang tidak putus-putus sejak 1998 lagi.

PAS misalnya telah menjadikan medium ceramah bergerak ini lebih awal dari itu. Setiap ceramah politik mereka semakin bertambah peminatnya dari sehari ke sehari. Bukan sedikit yang terpengaruh dengan ceramah-ceramah begini. UMNO memang memandang enteng cara pembangkang berceramah kerana UMNO menggunakan medium media massa elektronik dan bercetak yang mereka kuasai.

Ceramah secara terus kepada khalayak ramai sangat berkesan meresap sanubari pendengarnya. Syaratnya seseorang itu perlu hadir ke tempat ceramah, memberi fokus dan akhirnya jika berkali-kali mereka hadir lambat laun yang totok UMNO pun boleh cair dan terpengaruh.

Dahulu, memang pembangkang merasa tidak puashati dengan laporan, liputan dan layanan berat sebelah tentang media-media di negara ini. Kini mereka sudah ada surat khabar sendiri, tv sendiri, laman web sendiri dan ceramah-ceramah yang tidak putus-putus hingga ke hari ini.

Perkembangan dan kemajuan pembangkang tidak pernah diambil tahu oleh BN dan UMNO sendiri.'Think Tank' UMNO sudah khayal dengan kemewahan dan SB Polis laporannya sudah tidak didengari lagi oleh pemimpin-pemimpin UMNO. Inilah akibatnya.

Hari ini pemimpin-pemimpin UMNO khususnya Ketua Penerangan UMNO Malaysia mahu memberikan penjelasan kepada rakyat mengenai situasi sebenar politik negara. Siapakah yang mahu hadir dan siapakah yang sudi mendengarnya? Kalau ada yang hadir tetapi ianya bukan sasaran golongan yang diinginkan. Apakah kerja Ketua Penerangan UMNO pusat, UMNO Negeri dan UMNO Bahagian-Bahagian sebelum ini?

Mengambil tindakan kepada blog-blog yang memutarbelitkan dasar-dasar kerajaan atau yang menghina sultan bukanlah satu tindakan yang bijak. UMNO boleh gunakan blog-blog pemimpin UMNO untuk menerangkan dan jangan mengharapkan ianya dipercayai. Penerangan melalui blog wajib dilakukan hasilnya belum pasti. Itu pun kalau ada yang sudi melayarinya.

Blog UMNO Negeri-negeri adalah saluran lain yang boleh digunakan. Disamping itu ada beribu-ribu lagi blog peribadi yang pro kerajaan. BN dan UMNO perlu bijak menangkis serangan dan waktu yang sama UMNO perlu mempertahankan dirinya. Tan Sri Mohamad jangan mengelabah dan marah-marah. Ketika nafsu marah menguasai diri, kecewa yang teramat sangat boleh membuatkan akal kita menjadi pendek.

Amir Hamzah
Batu Pahat
www.amirhamzah64-segalanyamungkin.blogspot.com

ChengHo said...

Datuk KudaKepang,
Pemimpin pemimpin itu misti belajar menulis dari datuk ,bukan main hentam semborono sahaja
Kalau kita baca blog dari 2 calun timbalan presiden Umno macam baca memo dlm pejabat untuk kakitangan jabatan yg berkenaan sahaja dan bukan ditulis olih mereka sendiri
Pemimpin pemimpin ini misti menulis sendiri kerana nya adalah minda dan kata hati mereka bukan nya pekerja mereka
Kalau kualiti penulisan pun tidak ada macam mana nak jadi Tim President dan Tim Perdana menteri
Tim perdana menteri misti lebih pandai dan bijaksana ( secara keseluruhan nya) dari kita , kalau kita rasa kita lagi pandai ini masaalah besar kepada pemimpin tersebut...

Unknown said...

Salam Datuk,

Saya ingin bertanya pada datuk apa akan jadi jika Pak Lah tidak undur dari teraju pemerintahan negara. Bukan kerana Pak Lah tak mau undur, tetapi mungkin hal-hal berikut Pak Lah tidak dapat undur:

1. Pembangkang membuat usul di Palimen supaya Pak Lah jangan berundur atas alasan alasan tertentu. (Kita akan lihat nanti siapa yang sokong? Adakah usul ini turut di sokong oleh AP UMNO dan BN? Pak Lah akan lihat nanti siapa yang setia pada kepimpinan beliau)

2. Mungkin juga perletakan jawatan Pak Lah tidak mendapat perkenan Istana. Jadi Pak Lah tak dapat meletak jawatan.

3. Pak Lah mungkin berhasrat meletak jawatan, ttp atas desakan pucuk pimpinan di setiap negeri, dan anggota UMNO (perwakilan)di dalam PR UMNO bulan mac, menyebabkan beliau memikirkan semula kehendak akar umbi.

4. Kalau KJ berjaya menjadi Ketua Pemuda, mungkin satu gelombang mendesak Pak Lah supaya meneruskan jawatan PM.

salam Datuk. T.Kasih.

Seladang said...

Dato Ron yang dihurmati,

Pemimpin Umno takkan nak dengar apa yang Dato perkatakan, pada mereka dato siapa, dulu lainlah! Inilah nilai yang diberikan oleh pemimpin Umno hari ini pada tokoh-tokoh masa lampau. Mereka percaya sangat bodekan dari akhbar harus perdana dan tv yang melampau-lampau hingga rakyat meluat.

Pada mereka bloggers yang berselerak ini hanyalah kuman yang mendatangkan penyakit pada mereka. Hakikatnya memang benar! Bloggers menyatakan yang tersirat lebih dari yang tersurat.

tombak karat said...

Dato,

Untuk apa pemimpin UMNO ambil tau pasal blog ni sebab mereka ada media arus perdana yang sentiasa menyiarkan berita mengikut kemahuan mereka dan bukannya menyiarkan berita yang sepatutnya. Kalaupun ada blog, untuk apa rakyat nak melayari blog mereka sebab apa yang nak mereka sampaikan ada disiarkan di media perdana. Masalah pemimpin sebegini ialah mereka tidak kreatif. Bila dilihat internet berjaya merubah pola pemikiran rakyat, maka pemimpin UMNO disuruh menggunakan media alternatif ini sedangkan mereka tiada masa dan idea untuk mengendalikannya.

UMNO ada kelebihan media arus perdana tapi tak tahu bagaimana nak menggunakannya bagi menangkis serangan dari media internet ini.

Betul kata dato. selagi pemimpin-pemimpin ini enggan menerima kenyataan dan berpijak di bumi yang nyata, selagi itulah rakyat akan secara beransur-ansutr menolak mereka. Mereka sepatutnya sudah meninggalkan cara lama iaitu budaya menggertak rakyat dsb hanya kerana rakyat meluahkan rasa tidak puas hati dan tidak bercakap apa yang pemimpin-pemimpin ini hendak dengar.

Saya pun tak faham mereka ni. Apa sebenarnya yang ada dalam fikiran. Adakah mereka masih berada dalam era 10 ke 20 tahun lalu dimana mereka fikir semua orang akan ikut dan percaya membuta tuli apa yang mereka katakan?

slyderrose said...

Untuk memenangi hati rakyat, beberapa langkah perlu diambil olih umno, contohnya seperti berikut:

1. Memencenkan beberapa pemimpin tertinggi umno yg mempunyai sejarah atau rekod yg buruk.
2. Bersikap adil dalam mengunakan media. Biar ikhlas. Beri peluang pada semua pihak memberi pandangan dalam semua isu.
3. Bersikap adil pada negeri2 yg dibawah PR.
4. Jangan menganggu pentadbiran negeri2 di bawah PR. JKKP tidak perlu. Ini menambahkan kebencian rakyat.
5. Mesti dapat membezakan antara urusan parti dan urusan kerajaan. Kalau PRK atau PRU jangan mengunakan jentera kerajaan untuk berkempen. Jangan gunakan pihak berkuasa untuk berkempen.
6. Mesti telus dalam semua urusan kerajaan.
7. Kehakiman jangan diganggu. Biar telus.
8. Kes2 yg melibatkan pemimpin tertinggi mesti disegerakan. Dan mesti telus.
9. Satu kes yg masih jadi misteri ialah kes Altantuya. banyak jawapan yg tidak terjawab dan meragukan dari pihak polis apabila soaljawab dalam kes RPK. Macam ada sesuatu yg cuba diselindungi. begitu juga razak baginda dan penyiasat persendirian, Balasundram yg tiba-tiba buat U-Turn dan terus menghilangkan diri sampai sekarang. Misteri-misteri ini mesti diungkap dan dibongkar secara jujur walaupun melibatkan pemimpin tertinggi.
10. Hentikan memutarbelitkan berita dan isu. Menambah fitnah yg bolih merosakkan negara. Contohnya, kes kerajaan Perak dan Sultan. Hentikan. kembalikan hak pada rakyat. Tunjukkan kejujuran. Biar rakyat yg menentukan bukan nafsu pemimpin tertinggi umno.

Banyak lagi langka-langkah yg perlu diambil. Umno mestilah berani berubah demi survival sendiri dan negara. Kalau tidak pihak lain dan rakyat akan merubah umno dan sudah pasti umno akan menuju kehancuran.

Siti Khadijah said...

Datuk Ron,

Tahniah kerana menulis berkaitan kami para pemblog. Semoga usaha murni kita diterima pemimpin. Saya membaca rakyat secara umum mahukan pemimpin yang berkaliber yang mementingkan hak rakyat.

burungjantan said...

Banyak sangat tolerasni, sebab itu UMNO (BN) ditolak oleh rakyat yang tidak puas hati.

contohnya ialah siapakah yang berani buat repot polis tentang bekas speaker perak V Sivakumar membuat surat palsu kepada SPR (suruhanjaya Pilihan Raya)kononnya dua exco perak telah mengosongkan kerusinya baru-baru ini?

THE PUREHADHARIST said...

KEGAWATAN POLITIK MALAYSIA : ANTARA PERSEPSI DAN REALITI! sudilah layari http://pure-hadharist.blogspot.com

sang kancil said...

Dato'

saya angkat topi.Jika ingin terus relevan, Pemimpin UMNO harus jujur terhadap realiti. Memahami 'Public Opinion'adalah kemestian. Bukan sahaja pandangan rakyat malah pandangan cendiakawan (sejati) harus diambil serius. Tokoh-tokoh veteran seperti Dato, Tun Dr. Mahathir malah Ku Li amat berguna. semoga pemimpin UMNO dapat mendengar kali ini.

imah said...

Salam Dato' dan semua pembaca.

Antara aktiviti utama saya dan keluarga saya ialah menjual akhbar dan majalah sejak tahun 1991 lagi.

Sebelum saya mendapat talian internet pada tahun l998 (gunakan dial-up)dulu, saya akan baca semua tajuk-tajuk penting dalam dua akhbar utama semasa kerja menyusun dilakukan pada setiap awal pagi, sebelum saya jual kepada pelanggan.

Tetapi sejak saya dapat melayari internet (sekarang gunakan streamyx dengan kos tidak kurang RM100.00 sebulan)saya tidak lagi membaca dua akhbar utama itu walau pun setiap pagi saya bergelumang menyusun dan mengatur beratus-ratus naskah dua akhbar itu. Saya tidak kisah pun apa yang dimuatkan dimuka depan. Apatah lagi didalamnya. Tidak ada rasa ingin tahu pun apa yang dimuatkan.

Jika pun ada masa terluang, saya lebih suka membaca akhbar tabloid nyamuk kerana akhbar ini tidak ketara sangat bohongnya.

Bagaimana pun akhbar terbitan pembangkan pun saya tidak baca juga kerana semuanya telah dibaca dalam terbitan online.

Begitu juga dengan siaran berita terbitan TV3, saya tidak menontonnya kerana keterlaluan yang amat sangat putar belitnya. Mendengar tone suara penyampai terutama yang wanitanya sungguh menyeksakan telinga. Saya lebih sedia untuk mengikuti berita oleh Bernama TV walau pun tidak dapat dinafikan, Bernama TV juga berat sebelah tetapi lebih berhemah.

Jadi kalau dalam negara ini ada sejuta orang seperti saya, mana mungkin mesej murahan yang disalurkan melalui dua akhbar utama dan setesen TV sampai kapada saya?

Saya sudah pun berumur. Tidak ada program TV yang saya suka melainkan segmen berita. Tetapi berita yang disiarkan pula jenis putar belit ditambah pula dengan air muka dan nada suara penyampai yang memualkan, terpaksa juga ketepikan berita TV.

Saluran internet tetap menjadi pilihan saya. Di internet ada sesetengah medium seperti blog, bila kita ingin menghujah balik apa yang disampaikan, kita boleh berbuat demikian. Ada interaksi antara penyampai berita dengan penerima berita. Bukan laluan sehala.

Terima kasih.

Anonymous said...

Rakyat kini lebih perya kepada blogger yang tidak tahu mana asalnya, yg tiada kredibilitinya, apa latar belakangnya, dan mana sumber yg diperolehi.

Adalah merbahaya kepada masyarakat jika tersalah tafsir akan artikel yg ditulis.

View Profile: Rantong™

Permatang said...

salam dato
apa lagi saluran yang ada kalau bukan blog?tv dgn suratkhabar kerajaan dah control. berita asyik mengentam yang 1 pihak jer. blog la alternatif nya. tapi kenpa ramai blogger nak ditangkap pada hal sekadar menyampaikan maklumat? pilih siapa lagi derhaka kat www.permatang.blogspot.com

kontraktorwibawa.blogspot.com said...

"...untuk menumpukan usaha membanteras kemiskinan dan menyediakan kemudahan pendidikan".
- Imam Sheikh Yusuf Al-Qaradawi

Gesaan Imam Sheikh Yusuf Al-Qaradawi itu perlu diberi perhatian sewajarnya oleh semua pejuang. Jangan lah asyik berpolitik sampai lupa kemiskinan yang masih membelenggu rakyat marhaen. Rata-rata rakyat sudah tahu parti mana yang akan dipangkahnya pada setiap PRU atau PRK. Tiada istilah 'pengundi atas pagar' dewasa ini. Cuma yang ada 'pengundi yang boleh dibayar' sahaja.

Rakyat sudah muak disajikan berita politiking setiap hari. Dalam keadaan sekarang di mana ramai yang menganggur ditambah pula kenaikan harga barang dan kos sara hidup yang tinggi, hal-hal politik ini akan menguja semangat dan menaikkan amarah. Menjadi kebimbangan apabila emosi rakyat berubah, tidak stabil serta menjadi tidak terkawal..

-Kontraktorwibawa.blogspot.com

bulan said...

Sana sini rakyat telah mengatakan sacara terus terang dan nyata tetapi pembesar UMNO tidak mengindahkan nya. Malah samakin mabok dengan kekuasaannya.

Budaya berkerja untok rakyat bertukar menjadi budaya mencari kemewahan tampa batas.

Memang samula jadi, Melayu agak sukar untok mengkikis perasaan iri hati sasama mereka kalau ada yang hidup bermewahan melebehi dari mereka sacara tidak masok akal. Kebencian akan menjadi-jadi. Cemohan dan fitnah akan berluas-luasan. Perangai mengutok dan membodohkan bangsa sendiri juga, maseh diguna pakai sahingga hari ini untok menjatohkan sasaorang.

Pendekatan ini telah lama digunakan oleh pembangkang untok menjatohkan UMNO. Walaupun mereka sebenarnya sama sahaja. Malah lebeh bahaya, tetapi pembangkang maseh bernaseb baik kerana rakyat lebeh memberi tumpuan kapada keburokkan UMNO yang sedang memerentah.

Melayu belum berubah. Kalau diberi peluang memerentah, baik pembangkang mahu pun pemerentah sekarang, mereka akan melencong dari tanggong jawab dan lebeh mudah menjadi pengkianat dari pembela. Semangat kebendaan lebeh kuat dari semangat tanggong jawab kapada ugama, bangsa dan Negara yang dilaung-laungkan selama ini. Imannya bergoncang dan kebanyakkan mereka gagal untok menjadi pemimpin melayu yg boleh dicontohi, dihormati dan dikagomi seperti Tun Dr Mahathir.

Silapnya UMNO telah meletakkan pemimpin tertinggi mereka dikalangan orang yang lebeh mudah dilihat sabagai pengkianat, bodoh, lemah dan ta bertanggong jawab. Menyedehkan lagi UMNO terlalu lambat untok bertindak dan ta dapat berbuat apa apa untok membetolkan nya kerana mereka sendiri melihat pemimpin mereka sabagai Maharaja yang kebal. ta boleh diganggu gugat kedudukan nya, walaupun telah terlalu banyak membuat kesilapan demi kesilapan besar terhadap bangsa dan Negara.

Fazrulls said...

Salam Dato,

Dato lebih segak menulis blog dari berpolitik...

Saya amat teruja dengan setiap penulisan dato... tapi BN & UMNO memang tak makan saman,

Tak reti apa nak buat sejak kebelakangan ini berkaitan dengan bercambahnnya blogger yang pro PR.

Nasib.. nasib.. dapat pemimpin yang sebegini...

Hanya hidup di awan-awanan.. heeee :)

Sekian,

fital said...

Masalah yang dihadapi oleh BN sekarang ialah untuk memulihkan keyakinan pengundi. Jika keyakinan pengundi dapat dipulihkan insyaaalah BN menang.Bukan semua pengundi mengikuti bloger tetapi mereka semakin mual dengan media perdana yang berat sebelah dan memainkan isu yang sama.Kekuatan pengundi sekarang teletak kepada generasi muda kerana genersi tua telah banyak yang berlalu.Generasi muda lebih berfikiran terbuka dan tidak terkongkong kepada media perdana. Mereka melihat bukan dengan mata tetapi dengan hati.Dengan peluag pekerjaan yang semakin menipis dan melihat kekayaan hanya diboloti oleh pemimpin BN dan kroni maka tentunya pengundi berpaling arah.

mohd ali ismail said...

Ron,
Salahnya pemimpin UMNO, mereka tu cuma nak dengar apa yang hendak didengar dan yang baik untuk mereka sahaja,keluhan rakyat diketepi dan diabaikan.Tindasan demi tindasan dibuat terhadap mereka yang dianggap penentang atau musuh mereka.Pendapat dan buahfikiran orang ramai tak mau digunapakai malahan disifatan sebagai ancaman bagi mereka.Lahirnya BLOGGERS sekian ramai sa akan2 anti UMNO disebabkan buta-tuli, riak,sombong dan bongkak mereka dalam UMNO lah.Keluhan dan ketiada kepuasanhati rayat tak dapat disalurkan atau diluahkan melalui media masa maka lahirlah blogs seumpama yang ada sekarang ini dimana orang persaorangan bolih memberi buah fikiran mereka tanpa sekatan.

mad said...

ade tak sesapa yg boleh memberikan statistik kuantiti penerbitan akhbar2 perdana? saya pasti penerbitannya menurun sekarang berbanding beberapa tahun lalu. begitu juga penonton2 berita tv perdana, khasnya tv3 suku.

pada persepsi peribadi saya melalui internet dan rakan2 sekeliling, sebahagian besar rakyat sudah tidak mempercayai berita2 dari media arus perdana, khasnya berita mengenai politik negara. umum mengetahui berita2 dari medium ini dikawal oleh tangan2 ghaib pihak kerajaan, jadi janganlah hairan mengapa blog2 dan ceramah2 parti pembangkang menjadi tumpuan ramai. putar belit media perdana dilihat sebagai taktik menutup salah laku pemimpin. lebih malang lagi polis, kehakiman dan spr dilihat menyebelahi tangan2 ghaib ini.

malaysia benar2 memerlukan transparensi dan membaikpulih integriti polis dan kehakiman, kalau tidak pelabur asing tidak berani berurusan didalam negara ini kerana banyak lagi negara2 jiran yg mempunyai kestabilan dan sistem perundangan yg baik yg boleh memberikan keyakinan kepada pelabur asing. perlu diingat pelabur asing mengambil kira apa yg dilaporkan media massa sesebuah negara sebelum membuat pelaburan dan mereka lebih arif menghidu kebenaran dalam laporan media.

bob chairell syafieq said...

salam,

betul tue kudakepang...saya paham perasaan anda...itulah masalah ahli politik dari BN yang pada masa itu merasakan mereka berada di zon selesa dan tidak suka apabila ada yang mengkritik...

tahniah kepada anda kerana terus tabah menghadapi semua ini. bagi saya apa yang paling penting adalah niat anda sendiri...

Unknown said...

salam datuk,

saya kemukakan pertanyaan pada datuk tempuh hari berkaitan perletakan jawatan Pak Lah kalau tak jadi.

Mmg betul, TG Nik Aziz dalam harakah hari ni,memetik supaya Pak Lah jangan lagi meletak jawatan hingga PRU 13.

Jadi apa akan jadi kalau Pak Lah tak jadi berhenti kalau dlm persidangan parlimen pembangkang mengusulkan supaya Pak Lah jangan berhenti?

Sutera Timur said...

Dato',

Saya setuju dgn pandangan dato'.Dalam dunia tanpa sempadan kini memudahkan sesiapa saja mengekses matlumat hanya dihujung jari.Sistem memperolehi maklumat melalui televisyen atau radio sahaja tidak dpt memenuhi sepenuhnya kehendak rakyat krn blog kini seolah-olah telah mengambil alih peranan arus perdana melalui tv dijadikan sbg media untuk dijadikan bahan rujukan ramai.....

Oleh itu media blog kini memg mempengaruhi persekitaran dunia pd hari ini,jadi krjaan juga harus mengembg maklumat yg lebih cekap melalui media ini....dan sepatutnya apa yg diperkatakan mengenai kebobrokan kerajaan jgn diambil mudah ,malah sepatutnya kjaan harus ada satu kumpulan pemantau dlm parti untuk melihat mana-mana dasar yg telah lari dr asas perjuangan UMNO DIPERBETULKAN demi kebaikan bukan saja pada parti malah untuk meningkatkan sokongan rakyat terhadap dasar-dasar negara......ini diharap supaya pihak pembgkg tidak dapat menggunakan jarum hasutan yg jahat dlm meruntuhkan institusi kenegaraan ....yg kita cintai ini.

Jelas kini ramai sangat dlm umno yg seolah takut untuk menegur dan memperbetulkan apa yg tak kena hanya kerana nak menjaga periok nasi masing-masing.....

mohammed noh satibi said...

salaam tok,

dah lama tak menulis ni gatal tangan pula.

pada faham sayalah tok, kebanyakan pemimpin (pemimpin?) umno tak pedulikan langsung mengenai apa yang ditulis di blog, di suratkhabar, atau majalah. mereka sebetulnya tak mahu tahu (jadi tak pedulikanlah) apa kata lain orang, kecuali diri mereka sendiri. ini yang sebetulnya.

oleh itu, mereka tak berani membenarkan @mempamerkan komentar lain orang mengenai pendapat mereka. kalau tun mahathir tu misalnya, dia tetap paparkan komentar lain orang, sebab dia masih mahu tahu. dia masih mahu mendengar. pokoknya, dia masih mahu belajar. itu tujuan mahu tahu kan?

jadi, orang yang tak mahu tahu apa kata @komentar lain orang adalah sebetulnya orang yang sudah menganggap dirinya pandai dan tak perlu tahu, apalagi mendengar. kata kami di parit botak, "otak e wes mandeg." ini pemikiran orang pandai yang sebetulnya 'goblog' (maaf, mencarut sedikit bunyinya, tetapi tepat maksudnya).

dan akibatnya kita semua mahu diperbodoh-bodohkan. kalau jadi menteri, bukan mahu bekerja atau berbelanja untuk rakyat jelata, tetapi untuk diri sendiri. masuk akalkah tok, gambar muka menteri-menteri jadi bahan kempen pelancongan? ataupun, gambar muka menteri-menteri jadi bahan kempen mempromosikan sukan negara?

dan menjelang pemilihan umno, wang rakyat jelata diguna untuk kempen pertandingan, seperti muhammad taib berbelanja puluhan ribu setiap minggu (agak-agaknya sampailah ke minggu pemilihan umno kot?) semata-mata untuk mengklaim dirinya sebagai 'arkitek pembangunan'. muhammad taib arkitek pembangunan? kesian tun razak. kesian lagilah tun ghafar baba. terlebih kesiannya ialah rakyat jelata - dianggap 'goblog' oleh pemimpin-pemimpin umno.

suatu ketika dahulu shahrizat sahaja yang buat kerja seperti itu - keluar belanja berjuta peruntukan kementerian untuk mempromosikan diri sendiri sebagai menteri. sekarang dah berjangkit pula. kesiannya rakyat jelata.

inilah antara sekian banyak keangkuhan sebilangan besar (tak kira yang tua ataupun muda) pemimpin umno yang ada sekarang. jangan sampai terlepas pandang sudahlah.

oleh kerana saya bukan perwakilan, tak dapatlah saya memenangkan lawan-lawan mereka.

harap-harap datok sentiasa dalam keadaan sihat sejahtera dan tenteram selalu.

wong soga

TehranIsfahan said...

Askm Dato,
ini adalah kali pertama saya membuka blog Dato. saya memuji dato kerana penganalisaan yang tajam dan tidak keterlaluan bila dibandingkan dengan blog politik yang lain.

Persoalannya sekarang adakah orang melayu sekarang sudah bersedia untuk menerima "so called" pakatan rakyat untuk memerintah? Bersediakah orang melayu apabila, biasiswa sudah tidak lagi hak mutlak mereka; UiTM dibuka untuk semua; tiada sistem kuota di dalam pengajian tinggi; meritokrasi dilaksanakan secara benar dan betul; tanah rizab melayu di tukar status kepada tanah komersial; agama islam bukan agama rasmi lagi di negara ini; raja melayu diperkecilkan lagi tanggungjawabnya; tiada bantuan khusus untuk orang orang melayu; tiada bantuan lagi khusus untuk usahawan melayu. Apakah Melayu sudah bersedia? Kalau sudah orang melayu di mana? Di bandar atau di kampung?

persoalan ini harus dijawab secara jujur. Jika benar orang melayu sudah bersedia dan boleh menerima negara tanah melayu ini diperintah dan dipimpin oleh bukan dari kalangan orang melayu dan ditunjangi oleh parti melayu; maka persialakanlah. Bak kata orang kalau tidak cuba mana nak tahu boleh ke tidaknya.

Mika Angel-0 said...

Sdr Ruhanie Ahmad,

Bolehkah dikatakan Abdullah menderhaka kepada Sultan dan Raja Melayu sekiranya beliau tidak mngindahkan peringatan Tuanku saperti terkanun dalam titah tuanku pada upacara merasmikan sidang dewan rakyat kelmarin 16hb Februari sekiranya si-Abdullah masih mahu menjawat jawatan menteri kanan selain dari jawatan Perdana Menteri dan dia si-Abdullah datang dari sebuah negeri yang telah dijual oleh sultan kedah kepada kerajaan inggeris suatu masa dahulu dan tidak bersultan?

Kuda Kepang, dalam kegawatan ekonomi buruk, kalau seseorang itu tidak ada sumber pendapatan seorang itu bolehlah dia berusaha secara daruriyah?

Mika Angel-0 said...

Tuanku Mizan Rakam Penghargaan Kepada Perdana Menteri

KUALA LUMPUR, 16 Feb (Bernama) -- Yang di- Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin hari ini merakamkan penghargaan kepada Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yang bakal menyerahkan kepimpinannya kepada Datuk Seri Najib Tun Razak bulan depan.

Dalam titah ucapan merasmikan mesyuarat pertama penggal kedua Parlimen ke-12 di Dewan Rakyat, Seri Paduka Baginda berharap peralihan kuasa itu akan berjalan lancar.

"Beta merakamkan penghargaan kepada Perdana Menteri di atas kepimpinan dan segala sumbangannya terutama dalam isu-isu pendemokrasian, akauntabiliti, integriti, pembanterasan rasuah, pengukuhan institusi kehakiman serta pendekatan Islam Hadhari.

"Beta berharap peralihan kepimpinan ini akan berjalan lancar agar agenda pembangunan negara dapat diteruskan," titah Seri Paduka Baginda.

Pada 8 Okt tahun lepas, Abdullah mengumumkan bahawa beliau tidak akan mempertahankan jawatan Presiden Umno pada pemilihan parti Mac ini dan akan meletak jawatan sebagai Perdana Menteri.

Beliau dilantik Perdana Menteri kelima pada 31 Okt 2003.
-- BERNAMA


ps kenapa a rakyat indonesia yang sangat biadap dan amat kurang ajar berserta dalam tunjuk perasaan di dekat mesjid Ubudiyah, Kuala Kangsar, Kuda Kepang? Apakah ramai rakyat indon yang ada di negara kita tercinta ini yang menghormati undang-undang dan perlembagaan negara kita yang tercinta ini?


kepada allah berserah,

Mika Angel-0 said...

Realiti Politik
(nyawa boleh melayang walaupun nabi)

April 9 D-day On Altantuya Murder Case

SHAH ALAM, Feb 17 (Bernama) -- The fate of two Special Action Force (UTK) policeman accused of murdering Mongolian woman Altantuya Shaariibuu will be known on April 9.

Shah Alam High Court judge Datuk Mohd Zaki Md Yasin set the date after hearing submissions from all the parties at the end of the defence's case yesterday and today.

C/Insp Azilah Hadri, 33, and Cpl Sirul Azhar Umar, 37, were called to enter their defence last Oct 31. Azilah testified in his defence from the witness stand while Sirul Azhar read out his written testimony from the dock.

No other defence witnesses were called.

Azilah and Sirul Azhar are charged with murdering Altantuya Shaariibuu, 28, between Lot 12843 and Lot 16735 Mukim Bukit Raja near here between 10pm on Oct 19 and 1 am on Oct 20, 2006.

Before this, they were tried together with Malaysian Strategic Research Centre executive director, Abdul Razak Abdullah Baginda, 48, who was charged with abetment.

However, on Oct 31, 2008, the poltical analyst was acquitted and discharged without his defence being called after the prosecution failed to make out a prima facie case against him.

In his submission, Deputy Public Prosecutor Manoj Kurup had submitted that Azilah could not prove his alibi that he was not at the murder scence on the night in question.

He said Azilah also did not call a single witness to corroborate his alibi.

"All we have is the ipse dixit of the first accused that he was at Wangsa Maju (in Kuala Lumpur). The notice of alibi mandated under Section 402A of the Criminal Procedure Code mentions persons acquainted with the fact of alibi. Yet, for reasons best known to the first accused, he chose not to call as witnesses the persons named in P430 (Azilah's girlfriend, Nur Azila Baharuddin).

"Now, my lord, it is trite that an adverse inference should not be drawn against an accused person for failure to call a particular witness or adduce evidence which he could have. Failure to call any witness or adduce evidence should not be made the subject of an adverse comment, and it must be emphasized that the prosecution is not doing that.

"What we are submitting is simply this, by failing to call his alibi witness, the first accused lost the chance of casting a reasonable doubt on the prosecution's case," he said.

Manoj also submitted that the testimony on oath of Azilah's is littered with inconsistencies, discrepancies and improbabilities, so much so, that only one inference is possible from it, the 1st accused is spinning a yarn.

"The first accused said he did not ask Abdul Razak Abdullah why the Chinese woman and the Chinese man were extorting him ('ugut'). He also said DSP Musa Safri did not give him details about the problems faced by Abdul Razak Abdullah.

"So why did the first accused not ask Abdul Razak Abdullah what the 'ugut' was about? Wouldn't any reasonable police officer want to know? It is respectfully submitted that the evidence of the 1st accused here is inherently incredible," he said.

Manoj said Azilah's evidence was not in the least surprising for the following two reasons. Firstly, he said: "The first accused admitted under cross-examination that he had full discretion as to what action to take with respect to the problem faced by Abdul Razak and that Abdul Razak left everything to him to solve his problem.

"Secondly, the first accused admitted, also under cross-examination, that as far as he was concerned, 'masalah Abdul Razak telah selesai pada malam itu juga' (Abdul Razak's problem had been settled that night itself). Then he quickly denied that he knew what had happened to the deceased. How could he know Abdul Razak's problem was already solved that very night without knowing what had happened to the deceased? The first accused got trapped in his own sticky web of lies here."

Manoj also submitted that both accused persons now competed against each other for the prize of best fiction told in Court and that both versions ought to be rejected as not being able to cast a reasonable doubt as to their complicity and guilt in the murder of Altantuya.

"One critical matter for scrutiny arises here. If indeed it was the case that it was the second accused who was supposed to take the deceased back to the hotel, why continue the journey to Bukit Aman and do the transfer of the deceased there? Why not do it at the place where they had stopped?.

"The first accused said the second accused wanted to proceed on to Bukit Aman first but no explanation was given for this. The first accused was the superior officer of the second accused, but he appeared to have blindly followed the second accused to Bukit Aman, with no reasons being forwarded for this quaint behaviour. The defence of the two accused persons begs questions but answers none," Manoj said.

At the end of his submission, Manoj said the several strands of circumstantial evidence that the prosecution had painstakingly proved had remained unrebutted, unexplained and unanswered by both accused persons in this case.

"The combined strength of those strands of evidence when twisted together has formed two ropes, strong enough to hang each accused person.

It is respectfully submitted that no reasonable doubt is cast on the prosecution's case by either accused. The prosecution has proven beyond reasonable doubt the guilt of the two accused, warranting a conviction on the charge of murder committed in pursuance to a common intention of them both," he said.
-- BERNAMA


(petrocelli once said that this is an open and shut case - gantung sampai mati! sekarang kerajaan negara akan kena saman oleh bapa si-mati)

terima kasih padi malinja

aoazmi said...

Datuk Ron,

Selamat sejahtera. Kesilapan pemimpin-pemimpin UMNO hari ini kerana menggangap para-para bloggers sebagai pecacai atau alat parti pembangkang menyampaikan maklumat. Perangai dan tingkahlaku ini samalah seperti bapa yang tidak ambil puduli dengan gelagat dan perangai anak-anak yang suka meminta-minta atau memberi pandangan yang berbeza dengan orang tuanya lalu akhirnya anak-anak pergi membawa haluan sendiri. Salah siapa?

Gesaan calon TP UMNO TS Muhammad Muhammad Taib itu, undur kebelakang dan menganggap para-para bloggers yang anti kerajaan itu suatu perasit. Ini kah bakal calon TP UMNO yang kita mahu dalam era globalisasi yang mencabar ini?

Pemimpin-pemimpin UMNO seperti ini lah yang menyebabkan rakyat menyampah macam lah mereka itu sempurna atau maksum!

Luahan hati rakyat dimana lagi kalau tidak diruang-ruang blog seperti Datuk ini. Kalau berkumpul di kedai-kedai kopi bercakap hal politik dikatakan 'cuba menghasut' nanti ISA lah jawabnya. Jadi, dimana lagi luahan hati atau pendapat hendak di war-warkan?

Pemimpin-pemimpin UMNO yang menganggap mereka itu maksum sebenarnyalah cuba menutup pekong di dada. Mereka takut kepada bayang-bayangnya sendiri ibarat hantu raya mengejar dari belakang.

Kita sebagai para-para blog bukannya bodoh dan tolol menyuarakan hasrat yang tersirat demi untuk kesejahteraan umat islam. Apa yang kita mahu adalah kebenaran dengan fakta yang jelas bukan dalil atau penafian.

Para blogger bukanlah budak-budak dari tadika yang menyuarakan pendapat (walau pun sesetengahnya mempunyai agenda tersendiri) hingusan tapi kebanyakkan blogger politik mempunyai pendidikan tinggi sehingga ke peringkat PHD. Apa kah pendapat dan cadangan mereka ini 'hampas' untuk didengar dan dihayati. Ada pahit untuk ditelan, itu biasalah. Kita diberikan akal oleh Allah boleh menentukan apa yang betul dan apa yang salah.

Bagi para-para blogger yang tak beretika, saya percaya masyarakat Malaysia yang celik ilmu ini tidak akan terpengaruh 'habis' dengan mereka. Kita tahu yang mana kaca dan yang mana intan tidak timbul kita terpengaruh dengan mana-mana pihak insyaAllah!

Jadi dimanakah relevennya untuk mengambil tindakan kepada para bloger ini sekiranya kita faham fungsi blog itu sendiri (bercerita tanpa sempadan!).

Sepatutnya kita perlu muhasabah diri dan berfikir sejenak kenapa banyak para blogger berpendirian seolah-olah semacam pembangkang. Buat penyelidikan menyeluruh dan kenalilah hati nurali rakyat.

Salam...dari Pengundi Bkt. Selambau. Terus tulis isu-isu yang manpan dan hangat, kami sedia menghayatinya.

mosabit said...

..rumusannya bagi kita umat Islam (jika umno tu Islam)..hendaklah kita bertanya apakah tindakan kita, jika baginda Nabi s.a.w hadir melihatnya, maka baginda akan setuju dan menyokong kita?.....fikir-fikirkan lah....

R@duan said...

sebenarnya ada juga kalangan pembesar BN sebagai blogger. ada pengikut juga. tapi tulisan senada dengan media arus perdana seperti warta perdana, buletin utama, berita hairan, utusan melayau....ah boringnya...!! takkan tak boleh jadi kritikal sikit?. ini amalan dalam BN ke.? baik diam dari kritik, nanti susah cari makan!! alahai....belajarlah dari Tukar Tiub macamana nak tackle orang muda...! saya pernah cakap pada seorang kawan penjawat awam. "apa salahnya baca Tukar Tiub untuk dapat maklumat dan belajar cara menulis yang disukai golongan muda!". Jawabnya : 'kita penjawat awam dilarang baca tulisan pembangkang!" alahai...kesiannya !

Tuan Lokong said...

Salam Dato'
Saya sangat emnyokong apa yang Dato' tulis tu. Kalau sudah terlampau lama memegang jawatan nampak seolah2 nya negara ini dia orang yang punya.

Orang lain sedikit silap terus di ibaratkan penghianat. Entah lah kalau kat Sarawak orang kata kong(tin sadin)yang kita pukul Tin yang dia orang pukul pakai jawab.

Inilah yang menyebap tafsiran orang menganggap Ego. Seorang bersuara dari pembangkang dua puloh orang yang menjawab.

odeen said...

RAMAI PEMILIK ATAU PENULIS BLOG YANG PRO KERAJAAN(BN) MEMBUKA BLOG BUKAN UNTUK BERKONGSI MAKLUMAT ATAU MENGANALISIS SOKONGAN DAN MEMPERBAIKI KELEMAHAN SEBALIKNYA MENGGUNAKAN BLOG UNTUK TUJUAN BERKEMPEN DAN SEOLAH-OLAH MENEGAKKAN BENANG YANG BASAH. SEBAB ITULAH BLOG PRO KERAJAAN(BN) TIDAK MENDAPAT SAMBUTAN JIKA DIBANDINGKAN BLOG TUN DAN JUGA BLOG DATUK SENDIRI. UNTUK MENJADIKAN BLOG ITU DIKUNJUNGI RAMAI IA PERLULAH TIDAK MEMIHAK KEPADA MANA-MANA PIHAK ATAU MESTILAH ADIL. JIKA TIDAK HANYA ORANG YANG MENYOKONG PIHAK BERKENAAN SAHAJA YANG AKAN MENGUNJUNGI DAN MENULIS DALAM BLOG BERKENAAN. MISALNYA AGENDADAILY.COM IA HANYA DIKUNJUNGI OLEH PENYOKONG KERAJAAN(BN) SAHAJA TETAPI PIHAK LAIN SEPERTI PENYOKONG PEMBANGKANG SANGAT MUAK UNTUK MEMBACA KOMEN YANG BERAT SEBELAH.

shahpaskal said...

Ditelan mati bapak, diluah mati anak. Harap2 Umno berubahlah...

wira said...

Salam Bahagia Datuk,

Blogging adalah satu wadah serupa dengan warung kedia kopi dimana pengunjungnya berinteraksi antara satu sama lain dan meluahkan pendapatnya. Bezanya blog adalah seperti kedai kopi sebesar dunia diaman pengunjungnya yaitu pelayarnya dari seluruh dunia berinteraksi dan meluahkan pendapat untuk dokongsi.

Dengan ciri seperti ini manakan sama suasana media perdana menandingi suasana blog.

Seperti Datuk sedia maklum sebagai seseorang yang pernah bekerja dimedia perdana, semua hasil yang dikeluarkan perlu menepati misi dan visi media tersebut. Hasil yang dikeluarkan perlu menepati hasrat yang dinyatakan oleh pihak-pihak yang mempunyai kepentingan terhadapa media tersebut.

Oleh itu dari sudut ketelusan dan bertindak berat sebelah dan mengamalkan hipokrasi adalah lumrah. Ini dapat dilihat dan dilakukan oleh semua media perdana seluruh dunia. Ini jelas dan nyata.

Justeru, ahli ahli politik malaysia harus menggunakan blog sebagai wadah untuk mendengar keluhan pengundi dan rakyat jelata untuk mengukur tahap penerimaan mereka terhadap apa apa dan mana mana perkara atau isu yang melibatkan kepentingan mereka.

Wadah blog ini kalau dikawalselia mungkin akan tertutup seperti berlakunya disemua media perdana.

Alangkah hinanya tindakan, jika warung warung kopi dikawal dan pengunjung tidak boleh berbincang dan bertukar tukar pendapat. Ini samalah seperti diwaktu dharurat dimana rakyat tidak boleh berkumpul melebihi dari tiga orang dikhalayak ramai. Ini ditakrifkan sebagai menyebar berita yang tidak dapat diterima oleh pihak berkuasa.

syahlyn said...

Salam..

Hari2 tgk berita Tv semuanya mengampu kerajaan. Byk putar belit.. sy yg dulu sokong kuat umno dah menyampah dan x mengaku dah dlu sokong umno. Kebanyakan pemimpin Umno ni kaki bodek, ckp besar, berlagak.. terlalu byk salah laku tapi diangkat semula cth Tan sri muhd Taib.. Buang la..org camni. sy ckp yakin Umno berada di akhir hayatnya.. tunggu masa je nak padam!!

Slazir said...

Anwar punca perpecahan umat islam di Malaysia

Pada 29 Mac 1982 Dsai keluar ABIM utk menyertai Umno.. Beliau boleh memilih Pas jika ikhlas untuk meneruskan daulah Islamiyah di Malaysia..maka berpecahlah pemimpin -pemimpin Islam yang mana beberapa pemimpin kanan ABIM termasuklah Allahyarham Al-fadhil Ustaz Fadzil Noor dan TGHAA menyertai PAS..dan Kamaruddin Jaafar serta beberspab ahli ABIM mengikut jejak Anwar Ibrahim..Dengan menyertai Umno ramai meramalkan anwar akan musnah ditangan Mahathir sendiri dan ianya menjadi kenyataan apabila pada Sept 98 beliau dipecat Umno akibat tuduhan liwat keatasnya..Setelah dipecat beliau sekali lagi memecahbelahkan umat Islam dgn menubuhkan KeAdilan..padahal beliau boleh menyertai PAS yang pada ketilka itu memerlukan 'orang kuat sepertinya' untuk menqrik golongan muda menyertai PAS. Ini jelas membuktikan yang beliau tidak mahu melihat gerakan Islam meningkat di Malaysia Kini setelah PRU12, DAP secara terang-terangan menolak penubuhan negara Islam dan hukum Hudud di Malaysia dan beberapa pemimpin kanan PAS merasakan Pas sudah lari dari landasan perjuangannya .TGHA juga pernah menyatakan yang dalam PR tidak ada ketua,dimana DSAI dilihat seperti melantik dirinya sebagai Ketua PR. Akibat daripada ketidaksetujuan degan beberapa pendekatan PAS yang sesetengahnya pro Anwar PAS sekali lagi berpecah,menjadikan dua puak iaitu puak Erdogan yg Pro Anwar iaitu di kalangan Pemuda PAS, Datuk Paduka Husam Musa dan setiausaha agung PAS Kamaruddin Jaafar (bekas setiausaha Anwar) dan puak yg anti Anwar iaitu gologan senior dan ulama dalam PAS.