Saturday, February 14, 2009

SENTIMEN PENGUNDI SETEMPAT PENTING DALAM PEMILIHAN CALON - MUHYIDDIN

SHAH ALAM, 14 Feb (Bernama) -- Sentimen pengundi setempat dan pandangan mereka amat penting dalam pemilihan calon jika Barisan Nasional (BN) mahu meraih kemenangan dalam pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri Bukit Selambau di Kedah dan kawasan Parlimen Bukit Gantang di Perak pada 7 April ini.

Naib Presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata pucuk pimpinan BN perlu memastikan calon yang dipilih untuk bertanding pada kedua-dua pilihan raya kecil itu sesuai dan diterima masyarakat kerana mereka yang akan membuat keputusan.

"Biarpun parti komponen BN ada muafakat, ada persetujuan dan selain daripada prinsip, perlu dilihat sama ada calon yang bakal dikemukakan itu sesuai dan diterima masyarakat untuk mencerahkan peluang kemenangan BN," katanya di sini.

Dalam situasi politik pada masa ini, calon yang diketengahkan perlulah yang terbaik, kata Muhyiddin yang juga Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri.

"Yang penting dapatkan calon yang layak atau paling sesuai bukan sahaja diterima oleh parti, disukai oleh ahli-ahli parti, yang lebih mustahak diterima oleh masyarakat dan juga kumpulan pengundi," katanya. - BERNAMA

http://www.bernama.com/bernama/v5/bm/newspolitic.php?id=389816

Di bawah ini adalah suara rakyat yang tebaru daripada blog ini:

Cheng Ho: Salah satu kelemahan Umno hari ini adalah imej dan persepsinya.
Umno harus belajar dari teori sistem pamasaran. Walaupun punya produk yang bermutu tetapi tidak dapat menyakinkan pengguna-pengguna. Pejabat biro dan Ketua Penerangan Umno perlu di rombak supaya kaedah baru kaedah moden dapat dilaksanakan. Rata-rata Ketua Penerangan Umno tidak effektif lagi dengan cabaran masa kini.

@blogger.com: Para pemimpin mesti medengar suara rakyat. Sebahagian dari suara itu adal diblog-blog. Soalnya, apakah pemimpin kita ambil perhatian kepada kewujudan blog? Apahkah pemimpin kita serius inginkan perubahan?


ALAM: PRK Bukit Selambau kali ini akan cukup hebat. Parti-prti politik akan mengambil sikap yang behati-hati dalam pemilihan calon. MIC perlulah berkorban demi kemenangan calon BN dalam PK Bukit Selambau. Berilah peluang untuk UMNO menentang PKR. Kita sudah maklum sekarang ini orang India hanya akan menyokong Hindraf. MIC tidak payahlah hendak menegak kekuatan. Kalau MIC meletak calon di DUN Bukit Selambau, saya yakin calon PKR atau calon bebas Melayu akan menang. – Ruhanie Ahmad

10 comments:

ALAM said...

masa ini bukanlah masa yang sesuai untuk menjaga kepentingan dalam parti komponen BN. Parti komponen BN juga hendaklah bertolak ansur dengan pengorbanan UMNO selama ini. Pada masa inilah MIC perlu berkorban untuk kejayaan BN.

Mika Angel-0 said...

Sdr Ruhanie Ahmad,

The Master's Call
(mereka terbang kembali, ya khalil)

The recovery plan: shock & awe for a shaken nation
By NANCY BENAC and CALVIN WOODWARD, Associated Press Writers Nancy Benac And Calvin Woodward, Associated Press Writers
1 hr 15 mins ago

WASHINGTON – America is bringing shock and awe to the home front, using dollars instead of bombs.

It's the military doctrine of lightning force — fast and brute, or as brute as the shaken country can manage — applied to the campaign for economic recovery.

With a record-busting stimulus plan, the U.S. is marshaling resources against economic catastrophe in ways not seen since Franklin Roosevelt put the New Deal in motion.

President Barack Obama is going with the best deal he could get...


Suspected US missile strike kills 27 in Pakistan
By MUNIR AHMAD, Associated Press Writer Munir Ahmad, Associated Press Writer
2 hrs 6 mins ago

ISLAMABAD – A suspected U.S. missile strike by a drone aircraft flattened a militant hide-out in northwestern Pakistan on Saturday, killing 27 local and foreign insurgents, intelligence officials said.

Several more purported militants were wounded in the attack in South Waziristan, a militant stronghold near the Afghan border where al-Qaida leaders Osama bin Laden and Ayman al-Zawahri are believed to be hiding.

The new U.S. administration has brushed off Pakistani criticism that the missile strikes fuel religious extremism and boost anti-American sentiment in the Islamic world's only nuclear-armed nation.

Pilotless U.S. aircraft are believed to have launched more than 30 attacks since July, and American officials say al-Qaida's leadership has been decimated. Pakistani officials say the vast majority of the victims are civilians.


persoalan: mampukah lagi che det menyuluh menerangi minda generasi pengganti dan bakal muda-mudi? dan apakah keganasan militair negara maju akan berkurangan diketika ekonomi lembap?

Bilakah lagi wajah Kuda Kepang akan berkumandang di layar digital?

(punter: i would put my money on someone who once could bring this country up without destroying it
than on one who never could seem to do anything right even after three tries. god moves in mysterious ways...kalau najib rasa mahu duduk lama dia ambil che det: adakah itu suatu ugutan?)


kepada allah berserah

M.SEPIAL said...

Datuk Ron,

Perkiraan aku mudah aje. Kemenangan calon ditentukan oleh pengundi. Keputusan pengundi untuk mengundi calon yang mana amat di penggaruhi oleh:


i. pengaruh dan pandangan ahli keluarga.

ii. Pengaruh rakan sebaya dan ketua masyarakat yang resmi dan tidak resmi.

iii. Pengaruh pendidik di sekolah, kolej dan universiti.

iv. Pengaruh media massa - media elektronik dan ICT .

v. dapat membezakan antara fakta dan persepsi. Antara betul dan bohong.

vi. Dasar yang menyusahkan rakyat.

vii. kepura-puraan dan cakap berdegar.

viii. simpati dan tentangan pasif.


Congak punya congak , agak perit BN akan menang.Kalah BN berpotensi. Kerana sakit tua dan kronik.Saya rasa Datuk Ron lebih arif dalam hal ini.


TK

matdeboq said...

Salam Sejahtera Datuk,

Se ingat saya, selepas PRU12 tempoh hari, depa ada dok kata pengaruh Blog dan internet telah banyak mencorakkan keputusan pilihanraya yang lepas.

Depa pun mengakui lah kesilapan yang depa telah terlepas pandang tentang pengaruh alam siber dimasa kini.

Pada PRK kali ini...kan nak lepas pandang lagi kut..!! Saya syor kan..bukan setakat jenghok-jenghok sat saja. Tapi mestilah halusi...dan peghati betoi-betoi apa yang dok ada dalam pelbagai laman Blog serta komen-komen nya sekali..!!

Seperti saya dok kata..!! Saya dok kat P059..Larut Tin. Kalau umoq panjang InsyaAllah..saya dan dua orang ahli keluarga akan melaksanakan hak mengundi pada April 07 hb 2009....yang akan datang..!!

Laa ni.!! Kami tengah dok peqiaq tengok yang mana satu patut di pangkah bila tiba harinya kelak..!!

Selamat Berkempen pada yang bertanding. Jangan lupa kat ORANG MELAYU.. di Larut Tin dan Rumah Awam Batu 2 1/2..noo..!!

Sekian.Wassalam

kontraktorwibawa.blogspot.com said...

Nak komen sikit.

Saya perhatikan, kawasan DUN atau parlimen yang tidak pernah bertukar parti, pengundinya mementingkan parti dari calon.

Manakala kawasan yang telah/selalu bertukar parti sangat mementingkan kewibawaan calon dari parti.

Namun selera pengundi masa kini sukar diramal. Kaedah 5M dan rumah sepuluh yang menjamin kemenangan sejak 50 tahun lalu dah tak berkesan lagi.

Sebenarnya rakyat mahu kan UMNO-BN berubah dan kembali ke perjuangan asal..

Madam Curi said...

Datuk Ron,

Tan Sri Muhyiddin is very spot on in his words. Lots of wisdom there. UMNO need more people like him.

Most of people that goes out to vote does not belong to any party.They vote based on what they deemed to be the person that can deliver and do the job well.

In a way DEB is successful as the masses are well informed and educated.

abgglokal@அப்க்க்லோகள் said...

dato,ada kebenarannya pendapat dato,tambahan pula bahagian mic di kedah@di negeri lain sedang dalam proses pemilihan parti mereka.menurut sumber pemimpin atasan sayap pemudanya,lobi melobi calon prk sangat agresif sekarang dan bimbang akan mencetuskan satu keputusan yang amat tidak berpihak kpd bn.

Shade said...

Kalau tak TIPU bukan UMNO namanya.

ChengHo said...

Kenyataan Muhyiddin itu memang benar PRK adalah pilitik tempatan ,issue dan personaliti tempatan misti dikenal pasti untuk diketengahkan . tidak payah lah seluruh kepimpinan Umno dari seluruh negara berkampung datang ke PRK cukup hanya personaliti personaliti yg bersih dan berkarisma sahaja yg datang dgn membawa substance.
Pengundi pengundi sudah bijak dan terdedah dgn segala macam media kalau pemimpin pemimpin Umno datang untuk besalaman ,cium baby ,dtg kenduri rumah dan lain lain cara lama perlu diberhentikan rakyat sudah menyampah cara sebegitu mungkin untuk pemilihan Umno masih bolih lagi cara itu
Kenal pasti anak anak pengundi yg tinggal di Lembah Kelang walau pun mereka bukan pengundi tetapi mereka mereka ini akan mempengaruhi ibu bapa mereka di kampung cara Pemuda , Puteri dan Putera misti berubah dlm mendekati mereka ,dekati mereka dgn intellegensia bukan nya dgn brabus atau Lexus.

Juraimi Zainal said...

TAK PER DATO' RON KITA TUNGGU JER NANTI

Saya berpendapat siapa saje calun dari Barisan Nasional akan tewas;

BUKIT GANTANG

Mudah saje: 63% - Melayu (akan terbahagi 2), 10% - India (75% akan cenderung kpd PR), 27% - Cina (65% juga akan cenderung kpd PR).

So total up:56.55% goes to PR. Tak caya tunggu.........!!!!!!!!!!!!!

BUKIT SELAMBAU

Mudah saje: 50% - Melayu (akan terbahagi 2), 30% - India (75% akan cenderung kpd PR), 20% - Cina (65% juga akan cenderung kpd PR).

So total up:60.50% goes to PR. Tak caya tunggu.........!!!!!!!!!!!!!