Saturday, February 07, 2009

DAULAT TUANKU, DAULAT TUANKU, DAULAT TUANKU!

[dipersembahkan oleh MAS khusus kepada Sultan Azlan Shah]


Melayu di tanah airku
kini begitu bercelaru dan haru biru
akibat berpuak dan semakin keliru
yang mana politik yang mana ketuanan mu
maka sanggup kau mencabar Raja Melayu
Raja sebangsa mu!
Raja seagama mu!
yang jadi tunggak kekuasaan Melayu
di manakan maruah mu?

Tidak pernah Melayu
mencabar dan derhaka seperti kamu
di manakah nilai keIslaman mu?

Akibat hasutan iblis dan kafir keparat
maka kamu sanggup menjadi bangsat
hinanya kamu yang telah diangkat Raja
dan diberi pangkat
kini kamu anjing maka tuan digigit!

Wahai Melayu
sedarlah kamu
kamu dipergunakan untuk tujuan tertentu
perhatikan keliling kamu
bukankah yang terpekik di jalanan
hanya bangsa kamu
bukankan yang emosi terbaring
juga bangsa kamu
di mana mereka yang kamu perjuangkan itu
apa sebenarnya perjuangan kamu
Islam?
Melayu?
Lalu di mana jati dirimu?

Janganlah kerana emosi
kamu derhaka kepada Sultan
ingatlah
Raja Melayu akan tetap dipertahan
Raja Melayu adalah Raja berdaulat
selagi Melayu tidak hilang di dunia
selagi itu Raja Melayu
akan terus bertakhta di hati rakyat!

DAULAT TUANKU!
DAULAT TUANKU!
DAULAT TUANKU!

Kiriman Mas
9 Februari 2009

28 comments:

Unknown said...

Asslamualaikum wbt.

Entahlah......., Begitu ramai yang memberi reaksi tetang perkara ini, tapi berapa ramai orang yang di sekeliling kita yang mendarhakai Allah tak pulak kita berusaha sebegini untuk mencegahnya. Sebenarnya inilah yang akan ditanyakan kepada kita bila kita berjumpa dengan Pencipta kita itu Semoga kita diberi hidayah dan jalan yang betul dalam mengharungi kehidupan.

pemuda99 said...

Kalau Pakatan Rakyat tolak letak jawatan ..orang kata derhaka kepada sultan raja tapi bagaimana pula umno di terengganu...yang kata "natang" sapa lagi yang derhaka...emmm dunia politik makin haru biru..malas dan muak rasanya nak berpolitik ..baik dok diam ja..Tahniah kepada BN kerana merampas kuasa di Perak...imej BN makin menampakkan keburukan..he he he he ...

burungjantan said...

Musuh tetap ada, kawan tetap menyokong, tapi jika seseorang itu lembab. Serahkan sahaja kepimpinan itu kepada yang tahu.

Bukankah di zaman awal dulu bahawa peranan sultan itu rakyat yang tetapkan. Ditulis dalam perlembagaan negeri dan perlembagaan persekutuan iaitu Sultan hanya campur tangan apabila berlaku krisis seperti untuk pembubaran dewan, peristiharan darurat dan pelindung bangsa melayu.

Mengapa nak dipertikai pula apabila sultan itu berfungsi?

AhmadRazinHjYob said...

Salam,

Barisan Nasional sudah kembali memerintah Perak dengan cara yg kontroversi pada pandangan rakyat.Modus operandi yg telah berlaku itu telah dilihat dengan jelas dan keputusan pun sudah diketahui ramai. Ada yang pro dan ada juga yang meluahkan penentangan secara terang terangan. Malah penentangan ini sampai ke tahap melawan Sultan. Sebenarnya mereka bukanlah berniat untuk derhaka kepada Sultan dan Raja Pemerintah,cuma mereka merasakan sudah tidak ada lagi tempat untuk mengadu dan mendapat keadilan di tanah tumpah darah ini jika Sultan sudah berpihak kepada satu satu pihak.

Jika saya boleh menyampaikan pendapat kepada Tuanku Sultan Perak dan pucuk kepimpinan negara (terkini) terutama Pak Lah dan DS Najib maka akan saya nasihatkan begini:

DYMM TUANKU SULTAN PERAK,
YAB PERDANA MENTERI,
YAB TIM. PERDANA MENTERI.

Assalamualaikum w.b.h.

Suasana yang berlaku di Perak adalah satu peristiwa yang besar dalam menentukan kesinambungan Raja Raja Melayu dan juga UMNO di masa hadapan. Walaupun keputusan yang telah di buat adalah berlandaskan kepada prinsip undang undang, masih ada yang belum jelas dan mungkin dipandang rakyat ada keraguan di sebalik keputusan tersebut. Maka pihak yang tidak berpuas hati akan menentang keputusan tersebut malah akan sampai ke tahap menderhaka kepada Sultan. Adakah ini sesuatu yang di jangkakan sebelum ini? Sudah tentu lah ia tidak dijangkakan malah ia bakal menjadi semakin parah dan makin membesar jika tidak dikawal. Mampukah kerajaan mengawal emosi dan perasaan orang ramai?

Apa yang dipertikaikan adalah cara oengambil alihan kerajaan negeri, situasi yang berlaku sebelum pengambil alihan, isu moral ADUN yang melompat dan sebagainya. Itulah yang dipertikaikan. Ketika kerajaan berusaha membersihkan kerajaan dari isu rasuah, Barisan Nasional pula dengan senang hati menerima 2 ADUN yang masih dalam perbicaraan kes rasuah untuk bersama sama membentuk kerajaan.Masalah ini cukup memalukan BN dan UMNO, kerana dalam keadaan terdesak BN sanggup melakukan apa saja untuk berkuasa. Persepsi rakyat yang semakin hari semakin menyakini UMNO semakin menurun akibat penerimaan ADUN ADUN dari PKR tersebut. Sepatutnya Barisan Nasional dan UMNO mempertimbangkan dahulu perkara ini kerana kita ada sistem dalam pemerintahan ini, bukannya keputusan di buat secara 'ad-hock' untuk mencapai matlamat. Ini adalah Malaysia, bukannya Italy yang mengamalkan politik ala Marchieveli. UMNO adalah satu parti yang bermaruah bukannya parti yang di bina dari jalanan. Apakah kita sudah tidak ada nilai lagi untuk menilai yang mana baik ataupun buruk? Kemasukan mereka adalah seumpama 'santau' yang akan memusnahkan UMNO secara perlahan lahan. Apalah guna kuasa seandainya persepsi rakyat terhadap BN dan UMNO menjadi semakin buruk? Kita tidak boleh menolak takdir bahawa Kerajaan BN telah pun di bentuk di Perak dan sudah tentulah kita merasa sedih kerana Sultan Perak turut 'terpalit' dengan peristiwa ini dan menerima kesan yang tidak sepatutnya di terima sebagai seorang Sultan dari susur galur Raja Melayu Melaka itu.

Ampun Tuanku..

Kerajaan baru sudah pun terbentuk malah ia juga di anggap menepati undang undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak malah ia tidak lah boleh dipertikaikan lagi. Tetapi patik merasa sedih akan nasib dan penghinaan yang dilontarkan kepada DYMM Tuanku. Walaupun DYMM Tuanku telah bertindak seadil adilnya dalam perkara ini tetapi DYMM Tuanku telah menerima kesan yang tidak sepatutnya akibat peristiwa peristiwa yang telah berlaku sebelum itu yang mungkin tidak dimaklumkan secara jelas dan munasabah kepada DYMM Tuanku.

YAB Perdana Menteri,YAB Tim.PM dan YAB Menteri Besar Perak.

Sebagai ahli UMNO dan rakyat Malaysia yang mempunyai hak untuk bersuara dan meluahkan pendapat ,saya merayu kepada kepimpinan agar menyelamatkan maruah Sultan Perak kerana ia melibatkan keseluruhan pemerintahan Raja Raja Melayu malah kesinambungan UMNO jua di bumi Malaysia ini.

Maruah Sultan Perak dan maruah boleh diselamatkan oleh UMNO juga. Apalah sangat dengan sedikit kuasa itu berbanding dengan Kedaulatan Raja Melayu dan juga kesinambungan UMNO.

Saya merayu agar Kerajaan BN Perak yang baru ini dengan penuh bermaruah dan berani secara suci hati demi menyelamatkan Institusi Raja Raja Melayu di masa depan malah menyelamatkan UMNO juga nati mengambil satu keputusan iaitu mencadangkan Pembubaran Dewan Undangan Negeri Perak supaya kuasa penentu nanti di putuskan oleh rakyat jelata. Soal menang ataupun kalah itu adalah soal yang berlainan. Ini adalah soal maruah dan kesinambungan Raja Raja Melayu dan UMNO. Jika kita tidak dapat menyelamatkan UMNO sekalipun sekurang kurangnya kita dapat menyelamatkan sistem Raja Raja Melayu di bumi Malaysia ini. Saya mencadangkan sedemikian kerana inilah jalan yang terbaik sebelum kita menghadapi suasana yang sukar di jangka di masa hadapan. Sebagai Muslim, orang Melayu dan juga sebagai ahli UMNO saya hanya memperingatkan sahaja demi Agama, Bangsa dan Negara. Hanya Pembubaran Dewan Undangan Negeri sahaja mampu mengembalikan maruah UMNO dan Barisan Nasional di samping memadamkan penghinaan terhadap DYMM Tuanku Sultan Perak yang tidak sepatutnya di heret sama di dalam kancah ini. Jika keangkuhan dan sifat tidak sensitif kepada keadan semasa masih menebal di dalam jiwa pemimpin UMNO, maka tidak mustahil satu hari nanti seorang demi seorang akan perlahan lahan menapak meninggalkan UMNO dan siapakah yang akan mempertahan kan Institusi Raja Raja Melayu pada masa tersebut....

Unknown said...

Salam Dato',
Saya tenguk ramai Melayu kita dari zaman Melaka hingga ke abad ke-21 masih emosional dan tak nak guna akal yang Allah berikan... sejarah membuktikan taat membabi buta & tak bertempat membawa padah pada bangsa, ugama & negara dan amat mengecewakan. Siapa yang lelong nasib bangsa pada Portugis. Belanda & British? Rakyat? Raja2? Pikir2lah sikit wahai bangsa ku...

dd said...

ya,saya sangat setuju dengan anda Encik kamaludin,mungkin inilah yang dinamakan kehidupan?

Mika Angel-0 said...

Sdr Ruhanie Ahmad,

Terima kasih kita kepada Sdr Mas kerana kiriman puisinya yang pastinya mengembirakan orang-orang istana di mana-mana.

sekarang semuanya kebijaksanaan tuanku sultan perak itu sudah ke Dewan Undangan Negeri untuk dibuktikan.

Ya, ada sedikit cerita:
kalau keluar topik itu perspektif anda: saya tidak gemar mendurhaka tanpa sebab. Orang Amerika Syarikat dan Indonesia ini yang kuat kebudayaan - malah budaya mereka berasaskan durhaka kepada Raja!; jadinya cerita ini buat gelak ketawa mera'ikan kemenangan UMNO di Perak!:


Alcohol And Driving
(apakah on the rocks, tuanku?)

February 5, 2009
14 Studies Have Exposed the High Cost of Ethanol and Biofuels
The Unraveling of the Ethanol Scam
By ROBERT BRYCE

On its website, Wisconsin-based Renew Energy says it is the “biofuels industry leader for innovation and efficiency.” It goes on, saying that its new 130 million gallon per year ethanol plant in Jefferson, Wisconsin is “the largest dry mill corn fractionation facility in the world” which uses 35 percent less energy and 33 percent less water than similar ethanol plants.

That would be impressive but for one fact: Renew Energy just filed for bankruptcy.

The failure of Renew is the latest bankruptcy in the corn ethanol industry, a sector that despite billions of dollars in federal subsidies, hasn’t been able to prove its long-term economic viability. About 9 percent of all the ethanol plants in the US have now filed for bankruptcy and some analysts believe the numbers could go as high as 20 percent.

Even if the 20 percent figure is never reached, it’s readily apparent that billions of investment dollars will be lost on the corn ethanol scam, a darling of farm state legislators. Today, about four years after Congress increased the mandates on the use of corn ethanol in gasoline, the US is nowhere close to the much-promised goal of “energy independence.” Instead, the increasing use of corn to make motor fuel has caused a myriad of problems. Chief among them: increased food prices.

While it’s true that other factors have helped inflate food prices, including rising energy prices and increased grain demand in other countries, it’s also abundantly obvious that the corn ethanol industry has had a major effect on food prices. The reason is obvious: in 2008, some 4.1 billion bushels of corn – fully one-third of the US crop – was used to make motor fuel. And the results are being seen in the supermarket.

In mid-January, the Bureau of Labor Statistics reported that in 2008, food prices jumped by nearly 6 percent. That comes on the heels of food price increases of 4.8 percent in 2007. Some agricultural economists are now predicting that food prices could increase by as much as 10 percent in 2009. Worse still, those increases are coming at the same time that the global economy is foundering and U.S. unemployment rates are soaring.

Some of that unemployment is happening within the ethanol sector itself. Renew, which had $184.2 million in revenue in 2008, filed Chapter 11 papers on January 30, just nine days after it posted an article on its website from Ethanol Producer Magazine which touted their new ethanol production process as one that “adds up to higher profitability and sustainability.”

The failure of Renew occurred just two days after Oregon-based Cascade Grain Products filed for Chapter 11. Cascade began operating its 108 million gallon per year distillery in Clatskanie, Oregon last June. Another distiller, New York-based Northeast Biofuels, filed for bankruptcy on January 14. That company’s plant, a $200 million facility with 100 million gallons per year of capacity, began operating last August. In October, VeraSun Energy, the second-largest ethanol producer in the country, declared bankruptcy. Other recent failures in the sector include Greater Ohio Ethanol and Gateway Ethanol.

It may be unkind to kick the ethanol industry while it is circling the drain, but little of this financial news is overly surprising. The corn ethanol industry has always depended on federal handouts for its existence. And given this string of bankruptcies, it’s worth reviewing the many studies produced over the past two years that have shown the high costs of ethanol and biofuels. Thus far, I’ve found 14 of them. If readers find more, please send them along.

1. In May 2007, the Center for Agricultural and Rural Development at Iowa State University released a report saying the ethanol mandates have increased the food bill for every American by about $47 per year due to grain price increases for corn, soybeans, wheat, and others. The Iowa State researchers concluded that American consumers face a “total cost of ethanol of about $14 billion.” And that figure does not include the cost of federal subsidies to corn growers or the $0.51 per gallon tax credit to ethanol producers.

2. In September 2007, Corinne Alexander and Chris Hurt, agricultural economists at Purdue University, found that “about two-thirds of the increase” in food price increases from 2005 to 2007 was “related to biofuels.” The report also says, “Based on expected 2007 farm level crop prices, that additional food cost is estimated to be $22 billion for U.S. consumers compared to farm prices for the crops produced in 2005. A rough estimate is that about $15 billion of this increase is related to the recent surge in demand to use crops for fuel.”

3. October 2007, the International Monetary Fund said, “Higher biofuel demand in the United States and the European Union (EU) has not only led to higher corn and soybean prices, it has also resulted in price increases on substitution crops and increased the cost of livestock feed by providing incentives to switch away from other crops.”

3. In March 2008, a report commissioned by the Coalition for Balanced Food and Fuel Policy (a coalition based in Washington, D.C. of eight meat, dairy, and egg producers’ associations), estimated that the biofuels mandates passed by Congress will cost the U.S. economy more than $100 billion from 2006 to 2009. The report declared that “The policy favoring ethanol and other biofuels over food uses of grains and other crops acts as a regressive tax on the poor.” It went on to estimate that the total cost of the U.S. biofuels mandates will total some $32.8 billion this year, or about $108 for every American citizen.

4. An April 8 internal report by the World Bank found that grain prices increased by 140 percent between January 2002 and February 2008.
“This increase was caused by a confluence of factors but the most important was the large increase in biofuels production in the U.S. and E.U. Without the increase in biofuels, global wheat and maize [corn] stocks would not have declined appreciably and price increases due to other factors would have been moderate.” Robert Zoellick, president of the Bank, acknowledged those facts, saying that biofuels are “no doubt a significant contributor" to high food costs. And he said that "it is clearly the case that programs in Europe and the United States that have increased biofuel production have contributed to the added demand for food."

5. In May, the Congressional Research Service blamed recent increases in global food prices on two factors: increased grain demand for meat production, and the biofuels mandates. The agency said that the recent “rapid, ‘permanent’ increase in corn demand has directly sparked substantially higher corn prices to bid available supplies away from other uses – primarily livestock feed. Higher corn prices, in turn, have
forced soybean, wheat, and other grain prices higher in a bidding war for available crop land.”

6. Also in May, Mark W. Rosegrant of the International Food Policy Research Institute, testified before the U.S. Senate on biofuels and grain prices. Rosegrant said that the ethanol scam has caused the price of corn to increase by 29 percent, rice to increase by 21 percent and wheat by 22 percent. Rosegrant estimated that if the global biofuels mandates were eliminated altogether, corn prices would drop by 20 percent, while sugar and wheat prices would drop by 11 percent and 8 percent, respectively, by 2010. Rosegrant said that “If the current biofuel expansion continues, calorie availability in developing countries is expected to grow more slowly; and the number of malnourished children is projected to increase.” He continued, saying “It is therefore important to find ways to keep biofuels from worsening the food-price crisis. In the short run, removal of ethanol blending mandates and subsidies and ethanol import tariffs, and in the United States—together with removal of policies in Europe promoting biofuels—would contribute to lower food prices.”

7. In mid-June, Kraft Foods Global sponsored a report by Keith Collins, the former chief economist for the U.S. Department of Agriculture economist. In his 34-page analysis of grain prices, Collins concluded the ethanol scam “may account for up to 60 percent of the increase in corn prices between 2006/07 and 2008/09.

8. In late June, Oxfam, the non-profit group that fights global hunger, released a report declaring that biofuels are responsible for about 30 percent of the recent increases in global food prices, and are pushing 30 million people into poverty. Rob Bailey, Oxfam’s biofuel policy adviser, summarized the report: “Rich countries' demands for more biofuels in their transport fuels are causing spiraling production and food inflation.”

9. In early July, Britain’s Renewable Fuels Agency concluded, “Biofuels contribute to rising food prices that adversely affect the poorest.” The report, known as the Gallagher Review, also said that demand for “[biofuels] production must avoid agricultural land that would otherwise be used for food production. This is because the displacement of existing agricultural production, due to biofuel demand, is accelerating land-use change and, if left unchecked, will reduce biodiversity and may even cause greenhouse gas emissions rather than savings. The introduction of biofuels should be significantly slowed.”

10. On July 16, the Organization for Economic Cooperation and Development (O.E.C.D.) issued its report on biofuels that concluded: “Further development and expansion of the biofuels sector will contribute to higher food prices over the medium term and to food insecurity for the most vulnerable population groups in developing countries.”

11. Also in July, the U.S.D.A., the federal agency that has long been one of the corn ethanol sector’s biggest boosters, admitted that corn ethanol is driving up food prices. That’s somewhat remarkable given that the agency’s leaders have consistently downplayed the link. Nevertheless, in July 2008, the department released a report called “Food Security Assessment, 2007,” which states very clearly that the biofuels mandates are pushing up food prices. The first page of the report says:

…the persistence of higher oil prices deepens global energy security concerns and heightens the incentives to expand production of other sources of energy including biofuels. The use of food crops for producing biofuels, growing demand for food in emerging Asian and Latin American countries, and unfavorable weather in some of the largest food-exporting countries in 2006-07 all contributed to growth in food prices in recent years.”

While that admission is noteworthy, the July 2008 report’s importance lies with its projections about the growing numbers of people around the world who are facing food insecurity. And while the U.S.D.A. report does not correlate this increasing food insecurity with soaring ethanol production, the connections are abundantly clear: As the U.S. uses more corn to make motor fuel, there is less grain available on the market. That means higher prices. And that’s a key factor for residents of poor countries who generally spend a higher percentage of their income on food than their counterparts in the developed world.

For instance, in the U.S. only about 6.5 percent of disposable income is spent on food. By contrast, in India, about 40 percent of personal disposable income is spent on food. In the Philippines, it’s about 47.5 percent. In some sub-Saharan Africa, consumers spend about 50 percent of the household budget on food. And according to the U.S.D.A., “In some
of the poorest countries in the region such as Madagascar, Tanzania, Sierra
Leone, and Zambia, this ratio is more than 60 percent.”

The July 2008 U.S.D.A. report goes on saying that the number of people facing food insecurity jumped from 849 million in 2006 to 982 million in 2007. And those numbers are expected to continue rising. By 2017, the number of food-insecure people is expected to hit 1.2 billion. And, says the U.S.D.A., “short-term shocks, natural as well as economic” could make the problem even worse.

12. In September 2008, the International Monetary Fund estimated that 70 percent of the recent increase in corn prices was due to the ethanol scam. In a report to the United Nations, Olivier de Schutter, a Belgian academic, said “Policies aimed at promoting the use of agrofuels from feedstock, having an inflationary impact on staple foods, could only be justified under international law if very strong arguments are offered.”

13. On October 7, 2008 the United Nations Food and Agriculture Organization weighed into the debate with a 138-page report called “Biofuels: prospects, risks and opportunities.” In the section on food, the report concludes that “Rapidly growing demand for biofuel feedstocks has contributed to higher food prices, which pose an immediate threat to the food security of poor net food buyers (in value terms) in both urban and rural areas.”

14. On January 30, the University of Minnesota announced the results of a new study which compared the overall cost of corn ethanol with that of gasoline. “Total environmental and health costs of gasoline are about 71 cents per gallon, while an equivalent amount of corn-ethanol fuel costs from 72 cents to about $1.45, depending on the technology used to produce it,” said the university. Stephen Polasky, a professor in the university's applied economics department, said that "These costs are not paid for by those who produce, sell and buy gasoline or ethanol. The public pays these costs.”

Robert Bryce is the author of Gusher of Lies: The Dangerous Delusions of "Energy Independence."

kalau tidak kerana undang-undang 'tubuh badan' menteri besar itu dah jadi caca marba kata orang melayu dan kenapa begitu?

mas, orang indon bukan orang melayu tahu dan fahamkah kamu?

tahukah siapa yang telah beli istana dahulu dan sekarang, mas?
atau ini puisi mabuk dijamu arak bukit buckingham street? atau kita katakan saya merepek khayalan? mana istana ada datuk wong tau-tau tauke balaknya - melainkan istana durjana.

cheers, mas!

islam itu daulah ku, mas.

Anonymous said...

Syabas.....

kerana memperjuangkan hak bangsa dan agama ...

tapi inilah jadi masih ramai yang tidak sedar mereka sekarang dipergunakan oleh pihak 2 tertentu .......sanggup menderhaka kepada raja dan sultan ....

orang kitalah yang merosakkan bangsa sendiri ...
bangsa lain bertepuk tangan ....

PORDAH .....
SEDARLAH DIRI MELAYU YANG LAIN, ANDA SEDANG DIPERGUNAKAN OLEH PIHAK LAIN ...

Alhandulillah kerajaan boneka telah tumbang ...inilah pembalasan kepada mereka yang tidak jujur dalam menjalankan tugas ...

pembalasan didunia pun telah nampak ....DIAKHIRAT MENANTI ...

CULA TUPAI said...

Asslamualaikum Yg Berbahagia Dato' & Semua
.......................................................................

Saya Sebagai rakyat Malaysia amat bersedih cara UMNO merampas kerajaan perak cara tak bertamadun dan seolah olah kita masih hidup di zaman jahiliah..

Kepada semua yg terlibat dengan peristiwa ini ingat lah ALLAH MAHA MENGETAHUI BALASAN NYA Tetap ada. Pada pandangan saya yang tidak menjadi mana mana Ahli parti.. UMNO sebenar nya menempah maut saya kira paling laman pun umno akan bertahan sehingga pilihanraya akan datang. BN akan kehilanagn sokongan yang parah dari kaum cina,india dan juga melayu. Hanya melayu dalam UMNO sahaja yang masih buta mata dan buta hati...Tunggu..........kematian UMNO ...

unimportant person said...

haha,skrg baru nak cakap soal islam,mcm la alim sgt. cina dgn keling semua tgh gelak guling2.dah tgk negara2 yg kononnya islam?pakistan,bangladesh,somalia,afghanistan,iraq? semuanya konon menegakkan islam,tp tgklah.ha jgn kata saya murtad pulak.jgn terlalu jumud

Anonymous said...

MAS kata:

"Tidak pernah Melayu
mencabar dan derhaka seperti kamu
di manakah nilai keIslaman mu?"

Apa kaitannya nilai keIslamanmu dengan derhaka pada raja? Yang aku tau dlm ajaran Islam..jangan derhaka pada ibu bapa adalah dosa terbesar...even kalo ada ibu bapa yg zalim pun, kita wajib menghormatinya dan berusaha membawanya ke arah kebaikan. Jika betul pun sultan atau raja ni bapak negeri ke...dalam istilah bapak walau bukan benih dia sekalipun, kita boleh hormati dia tapi kenalah bawa dia ke arah kebaikan.
Kpd MAS: Jangan main2 ttg Islam...

amirhamzah64/ 64أمير حمزه said...

DAP SEDANG MEMIMPIN REVOLUSI MEMBUANG SULTAN

Apakah Tujuan Tersirat Karpal Saman Sultan Perak

DAP akan sentiasa mengambil kesempatan! Dalam pilihanraya ke 12, Mac 2008 Perak ditakdirkan jatuh kepada Pakatan Rakyat apabila BN hanya mampu mempertahankan 28 kerusi berbanding PR 31 kerusi iaitu gabungan , PAS (6), DAP (18), KeADILan (7).

Disebabkan DAP memenangi majoriti 18 kerusi sepatutnya atas dasar demokrasi DAP yang menjadi Menteri Besar berbanding 2 parti sahabatnya itu. Tetapi Undang-Undang Tubuh Negeri Perak dan kehendak Sultan mestilah Melayu dan Islam layak menjadi Menteri Besar Perak. Dengan kata lain, dengan pembahagian kerusi yang ada sekarang sampai kiamatlah DAP tidak boleh menjadi MB, kecuali DAP berjaya mengalahkan calon-calon UMNO di kawasan majoriti Melayu dengan meletakkan calon-calon Melayu.

Sebab itu pemimpin veteran DAP Lim Kit Siang membantah perlantikan Setiausaha PAS Perak Muhammad IR Nizar Jamaluddin sebagai MB Perak. Kit Siang di dalam blognya membantah calon MB yang diperkenan oleh Sultan Perak atas alasan PAS mempunyai kerusi yang sedikit jika dibandingkan dengan DAP dan PKR.

Dalam kes yang lain Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata tindakan pengerusi DAP Karpal Singh mempertikaikan kuasa Sultan Perak berhubung pertukaran pengarah Jabatan Agama Islam Perak (JAIP) Datuk Jamry Sury secara terbuka adalah tidak betul dan boleh dianggap derhaka.

Dalam hal ini, Pok Nik hanya berani mengeluar kenyataan sahaja tetapi tidak boleh berbuat apa-apa pun kepada Karpal. Kenyataan itu hanya menjadi penyedap halwa telinga sahaja.

Kenapa DAP beriya-iya sangat hendak menyaman Sultan Perak sedang DAP jugalah yang menentang Nizar sewaktu hendak menjadi MB. Sekarang DAP pula menjadi hero mempertahankan pulak MB besar ini. Sebabnya kerana Nizar adalah kuda tunganggan DAP Perak sewaktu menjadi MB dan perletakan Nizar menjadikan 18 kerusi DAP hanya sebagai pembangkang dan kehilangan 6 kerusi exco.

Menyaman Sultan Perak adalah untuk mencabar orang Melayu dan UMNO khususnya yang dikatakan sebuah parti yang mempertahankan Institusi Raja Perlembagaan di Malaysia. Ianya juga dilihat sebagai melihat reaksi UMNO setelah UMNO Terengganu sendiri pernah 'menderhaka' kepada YDP Agong mengenai isu Pok Yeh yang tidak dilantik menjadi MB.

Menyaman Sultan Perak juga adalah untuk menanam rasa benci kepada Sultan yang tidak adil seolah-olah Sistem Feudal telah dikembalikan semula. Kerajaan sekarang seolah-olah tidak mempraktikan Sistem Raja Berpelembagaan dan Raja mempunyai kuasa mutlak dan menafikan hak dan suara rakyat.

Perasaan ini mula ditanam dan disemai secara halus di dalam hati dan sanubari Melayu yang pro PAS dan PKR. Perasaan yang sama sudah lama tertanam di kalangan orang bukan Melayu. Demontrasi di Masjid Ubudiah dan Istana Iskandariah yang terletak berhampiran di Kuala kangsar semalam melihat taktik DAP dan Karpal telah berjaya. Rasa benci dan marah kepada Sultan telah dicetuskan oleh Melayu PAS dan PKR sendiri.

DAP akan menggunakan isu ini sebagai membuktikan hanya DAP sahaja yang berani. DAP sekarang menjuarai politik Malaysia dengan mengalahkan UMNO, PAS dan PKR. Hanya DAP sahaja di lihat banyak membawa isu-isu rakyat dan ianya satu-satu Parti Politik di Malaysia yang berani mencabar Raja-Raja Melayu walaupun kita tahu di belakangnya adalah Anwar dan Hadi.

Inilah kempen terbesar dan terawal DAP sebelum menjelang Pilihanraya ke 13 nanti. Menanam rasa benci kepada Institusi Raja ini sangat merbahaya. Ianya adalah kearah Malaysia sebagai sebuah negara republik. Malaysia sedang menuju ke arah revolusi rakyat seperti mana yang berlaku di Iran pada 1979. PAS Malaysia memang menjadikan Iran sebagai negara contoh mereka. Jika Melayu PAS dan Melayu PKR sudah bergabung dengan DAP perkara ini tidak mustahil berlaku dalam waktu terdekat jika pemimpin-pemimpin Melayu khususnya hanya berpeluk tubuh dan memerhati sahaja.

NGO-NGO Melayu hilang entah ke mana? Ada NGO yang sanggup membuat demontrasi tentang penggunaan Bahasa Inggeris dalam Matematik dan Sains tetapi apabila Karpal menyaman sultan, NGO ini menyorokkan diri. Bukankah Bahasa dan Institusi Raja Melayu itu terletak dibawah Hak-Hak Istimewa Orang-Orang Melayu juga. Perjuangan seperti ini tidak istiqomah.

Kita mengharapkan pemimpin-pemimpin Melayu sama ada daripada parti politik kecuali PAS dan DAP yang telah diberi 'nasi kangkang' oleh DAP, badan-badan atau pertubuhan Melayu supaya bangkit menentang karpal dan DAP bagi mengikis tujuan jahat mereka menanam rasa benci kepada Sultan.

SAYA MENGHARAPKAN AGAR AKTA HASUTAN DIGUNAKAN UNTUK MENAHAN PEMIMPIN-PEMIMPIN TERTENTU YANG MENGHASUT RAKYAT MEMBUAT DEMONTRASI DAN SUDAH TENTU KE ARAH MEMBUAT REVOLUSI MEMBUANG 9 ORANG RAJA-RAJA MELAYU.

DAP berpendapat agak sukar untuk DAP memerintah Malaysia selagi:

1. Adanya Institusi Raja-Raja Melayu dan Perlembagaan Negara yang perlu banyak di pinda.

2. Tidak mendapat sokongan daripada orang Melayu. Perkara ini DAP telah berjaya apabila PAS dan PKR sudah berada bersama mereka.

Seperti mana Anwar, Karpal, Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng juga berhasrat untuk menjadi PM Malaysia.


Amir Hamzah
Batu Pahat
www.amirhamzah64-segalanyamungkin.blogspot.com

slyderrose said...

Paling saya takut derhaka pada Allah dan ibubapa. Tapi dalam islam adakah derhaka sesama manusia?. janganlah nak bersajak pulak. Soal derhaka ini memang tak kena langsung.Apa yg kita mahu ialah pemimpin yg tidak korup dan ikhlas dalam tanggugnjawabnya. Baru 10 bulan memerintah sudah dirampas. Dalam 10 bulan yg penuh dengan cabaran dan gangguan. gangguan dari puak-puak yg kalah yg masih berada dalam pentadbiran negeri memang susah nak ditangani. nak dibuang dikatakan zalim, tidak dibuang inilah jadinya.

kalau sebuah organisasi pun baru diambil alih mengambil masa untuk re-structuring dan membetulkan keadaan, ini pulak sebuah kerajaan negeri yg sentiasa diganggu.

Mika Angel-0 said...

Holier Than Thou - Hit The Bottle
(ar-ruh min amri rabbi)

Tindakan Karpal Singh Sudah Diduga, Kata Rais

KUALA KLAWANG, 6 Feb (Bernama) -- Menteri Luar Datuk Seri Dr Rais Yatim berkata beliau sudah menduga tindakan Pengerusi DAP, Karpal Singh untuk mengemukakan saman terhadap Sultan Perak, Sultan Azlah Shah berhubung keputusan baginda menitahkan Datuk Seri Ir Mohammad Nizar Jamaluddin meletak jawatan dan tidak memperkenankan pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN).

"Kita sudah menduga tindakan saman menyaman ini kerana itu sudah menjadi budaya mereka (pembangkang). Jadi, kita jangan gentar dan perlu berhati-hati mengenai aspek perlembagaan dan perundangan dalam setiap tindakan yang diambil," katanya mengulas mengenai tindakan Pakatan Rakyat yang mahu memfailkan saman terhadap Sultan Azlan Shah, di Mahkamah Tinggi Ipoh, Selasa ini dengan alasan baginda bertindak di luar bidang kuasanya dalam mengenepikan kerajaan negeri pimpinan Mohammad Nizar.

Rais berkata demikian selepas merasmikan mesyuarat agung tahunan ke-14 Badan Kebajikan dan Pelajaran (Baka) Jelebu di Dewan Wisma Umno Jelebu, di sini, Jumaat.

Rais yang juga anggota Majlis Tertinggi Umno berkata dalam suasana kuasa raja ketika ini, penasihat perundangan Menteri Besar yang baru tidak mengabaikan aspek perlembagaan dan perundangan dalam setiap tindakan bagi mengelak daripada dipertikai Pakatan Rakyat (PR) hingga membawanya ke mahkamah.

Karpal, dalam satu sidang akhbar di Kuala Lumpur, berkata Pakatan Rakyat akan mengambil tindakan undang-undang terhadap Sultan Perak dan Barisan Nasional kerana pelucutan jawatan Mohammad Nizar oleh Sultan Azlan Shah, yang dikatakan mengikut Artikel 16 (6) Undang-undang Tubuh Negeri, adalah jelas di luar batas kuasa dalam peruntukan artikel itu.
-- BERNAMA


nota:

kita bernasib baik - alhamdulillah -kata-kata dari mereka yang belum masak akidahnya dan yakinnya kepada kekuatan islam datang dari unimportant people, Kuda Kepang.

saperti kata che det: modern malays

dan saperti che det kita: saya orang lama.

siapa 'cina dgn keling' kamu yang gelakkan orang islam? atau kita pun bergelak-ketawa bersama.

do all unimportant people have such low esteem of themselves, Kuda Kepang?

mal887 said...

Salam Dato...

Malam tadi saya bermimpi mengenai perjalanan politik di Malaysia ni...

1. PRU13 Umno/Bee End akan melakukan penipuan undi kerana mereka tahu tak boleh dah nak menang....mereka tahu rakyat dah membenci mereka..

2. Rakyat memberontak...berlaku huru hara...Najib & Semua Sultan lari meninggalkan Malaysia duduk kat luar negara...rakyat?? Peduli dengan mereka..

3. Malaysia jadi negara republik... hanya ada presiden dan sistem 2 parti sahaja...

4. Raja2? Najib & the gang?? Sedang bersenang lenang kat luar negara...Rakyat??? Peduli dengan mereka...

ahhh...betul ke MIMPI saya ni dato???

Mika Angel-0 said...

Hairan(lost in translation)Dan Takjub
(apa dia sebenarnya cerita)

2 Afghans face death over translation of Quran
By HEIDI VOGT, Associated Press Writer Heidi Vogt, Associated Press Writer
Fri Feb 6, 7:39 am ET

KABUL – No one knows who brought the book to the mosque, or at least no one dares say. The pocket-size translation of the Quran has already landed six men in prison in Afghanistan and left two of them begging judges to spare their lives. They're accused of modifying the Quran and their fate could be decided Sunday in court.

The trial illustrates what critics call the undue influence of hardline clerics in Afghanistan, a major hurdle as the country tries to establish a lawful society amid war and militant violence.

The book appeared among gifts left for the cleric at a major Kabul mosque after Friday prayers in September 2007. It was a translation of the Quran into one of Afghanistan's languages, with a note giving permission to reprint the text as long as it was distributed for free.

Some of the men of the mosque said the book would be useful to Afghans who didn't know Arabic, so they took up a collection for printing. The mosque's cleric asked Ahmad Ghaws Zalmai, a longtime friend, to get the books printed
.

But as some of the 1,000 copies made their way to conservative Muslim clerics in Kabul, whispers began, then an outcry.

Many clerics rejected the book because it did not include the original Arabic verses alongside the translation. It's a particularly sensitive detail for Muslims, who regard the Arabic Quran as words given directly by God. A translation is not considered a Quran itself, and a mistranslation could warp God's word.

The clerics said Zalmai, a stocky 54-year-old spokesman for the attorney general, was trying to anoint himself as a prophet. They said his book was trying to replace the Quran, not offer a simple translation. Translated editions of the Quran abound in Kabul markets, but they include Arabic verses.

The country's powerful Islamic council issued an edict condemning the book.

"In all the mosques in Afghanistan, all the mullahs said, 'Zalmai is an infidel. He should be killed,'" Zalmai recounted as he sat outside the chief judge's chambers waiting for a recent hearing.

Zalmai lost friends quickly. He was condemned by colleagues and even by others involved in the book's printing. A mob stoned his house one night, said his brother, Mahmood Ghaws.

Police arrested Zalmai as he was fleeing to Pakistan, along with three other men the government says were trying to help him escape. The publisher and the mosque's cleric, who signed a letter endorsing the book, were also jailed.

There is no law in Afghanistan prohibiting the translation of the Quran. But Zalmai is accused of violating Islamic Shariah law by modifying the Quran. The courts in Afghanistan, an Islamic state, are empowered to apply Shariah law when there are no applicable existing statutes.

And Afghanistan's court system appears to be stacked against those accused of religious crimes. Judges don't want to seem soft on potential heretics and lawyers don't want to be seen defending them, said Afzal Shurmach Nooristani, whose Afghan Legal Aid group is defending Zalmai.

The prosecutor wants the death penalty for Zalmai and the cleric, who have now spent more than a year in prison.

Sentences on religious infractions can be harsh. In January 2008, a court sentenced a journalism student to death for blasphemy for asking questions about women's rights under Islam. An appeals court reduced the sentence to 20 years in prison. His lawyers appealed again and the case is pending.

In 2006, an Afghan man was sentenced to death for converting to Christianity. He was later ruled insane and was given asylum in Italy. Islamic leaders and the parliament accused President Hamid Karzai of being a puppet for the West for letting him live.

Nooristani, who is also defending the journalism student, said he and his colleagues have received death threats.

"The mullahs in the mosques have said whoever defends an infidel is an infidel," Nooristani said.

The legal aid organization, which usually represents impoverished defendants, is defending Zalmai because no one else would take the case.

"We went to all the lawyers and they said, 'We can't help you because all the mullahs are against you. If we defend you, the mullahs will say that we should be killed.' We went six months without a lawyer," Zalmai said outside the judge's chambers.

The publisher was originally sentenced to five years in prison. Zalmai and the cleric were sentenced to 20, and now the prosecutor is demanding the death penalty for the two as a judge hears appeals.

Nearly everyone in court claims ignorance now.

The mosque's mullah says he never read the book and that he was duped into signing the letter. The print shop owner says neither he nor any of his employees read the book, noting that it's illegal for them to read materials they publish.

Zalmai pleaded for forgiveness before a January hearing, saying he had assumed a stand-alone translation wasn't a problem.

"You can find these types of translations in Turkey, in Russia, in France, in Italy," he said.

When the chief judge later banged his gavel to silence shouting lawyers and nodded at Zalmai to explain himself, the defendant stood and chanted Quranic verses as proof that he was a devout Muslim who should be forgiven.

Shariah law is applied differently in Islamic states. Saudi Arabia claims the Quran as its constitution, while Malaysia has separate religious and secular courts.

But since there is no ultimate arbiter of religious questions in Afghanistan, judges must strike a balance between the country's laws and proclamations by clerics or the Islamic council, called the Ulema council.

Judges are "so nervous about annoying the Ulema council and being criticized that they tend to push the Islamic cases aside and just defer to what others say," said John Dempsey, a legal expert with the U.S. Institute of Peace in Kabul.

Deferring to the council means that edicts issued by the group of clerics can influence rulings more than laws on the books or a judge's own interpretation of Shariah law, he said.

Judges have to be careful about whom they might anger with their rulings. In September, gunmen killed a top judge with Afghanistan's counter-narcotics court. Other judges have been gunned down as well.

Mahmood Ghaws said that even if his brother is found innocent, their family will never be treated the same.

"When I go out in the street, people don't say hello to me in the way they used to," he said. "They don't ask after my family."


perjuangan yang belum selesai, mas

Unknown said...

DAULAT TUANKU

Ampun tuanku
Sembah patik,pacar yang hina
Tidak terlintas sembah DERHAKA
Tuanku Raja yang adil
Raja yang patik taat

Maaf Datuk
Bukan hamba cuba mengajar
Tetapi Datuk terkurang ajar
Bagaimana rakyat ingin menghormat
Bangsa Melayu dipenuhi adat
Bangsa Melayu penuh sopan

Dey Lawyer
Lu sudah tua
Jangan dihina RAJA aku
Sejarah lu kita semua tahu
Pernah ditampar di negeri Selangor

Wei Melayu
Kita bersorak Raja dihina
Dimana payung pada negara
Dikepala atau di kaki
Atau
Di hati pada yang gila berkuasa

Kalau 16 september terjadi sejarah
Mereka kan kata ini kuasa rakyat
Tapi kini terjadi di Perak
Raja dihina
Kata-kata lama sudah lupa

UMNO oh UMNO
Peluang dah diberi
Jangan dok belagak dan lupa diri
Makan Nasi
Jangan Makan Rasuah lagi
Jangan bagi rakyat benci
Jangan buat sesuka hati

Esfandiari said...

Saya cuba bayangkan apa yang berlaku di Perak berlaku di Negeri Sembilan, cuma in reverse, just a hypothetical scenario.

Bayangkan berduyun-duyun Adun BN lompat ke PR sehingga membolehkan puak PR membentuk kerajaan baru di Seremban.

Apakah reaksi orang-orang PR jika Adun BN yang lompat ke kem mereka? Apakah reaksi Nik Aziz, Haji Hadi, Anwar Ibrahin, Karpal Singh dan semua pengikut/penyokong PR?

Hari ini semua pemimpin dan penyokong PR amat marah dan menuduh orang-orang yang lompat ke BN itu pengkhianat yang mengkhianati rakyat yang mengundi mereka.

Apakah kemarahan orang-orang PR ini berdasarkan penegakan prinsip keadilan atau hanya bermotifkan politik jijik yang mana "kalau orang kau lompat ke kem aku itu demokrasi tapi kalau orang aku lompat ke kem kau itu pengkhianatan"?

Sebenarnya dalam kes Perak, Adun UMNO lah yang memulakan lompat ke arah PR. Nizar dan PR menerima lompatan Nasaruddin dengan begitu seronok sekali and the next day akhbar PKR 'KeAdilan' menjerit di muka depan bahawa "RAMAI LAGI BAKAL MENYUSUL", jelas PKR mahu sangat Adun-Adun BN/UMNO lompat ke ekm dia.

Kenapa sewaktu Nasaruddin lompat ke PR pemimpin dan penyokong PR tak tuduh Nasaruddin pengkhianat kepada pengundinya? Nasaruddin langsung tak dituduh sebagai pengkhianat rakyat tapi dianggap sebagai hero.

Saya merasa sukar nak paham prinsip pemimpin-pemimpin PAS-PKR-DAP yang beria2 suruh Adun BN/UMNO ke kem mereka kononya itu demokrasi tapi melenting sehingga ke peringkat derhaka sultan bila Adun mereka yang lompat ke BN.

Akhir kata: kalau kita tak suka orang ludah kita, kita juga jangan ludah orang. Kalau kita rasa orang tu buruk perangai, kita jangan ikut perangai dia, kita patut jadi lebih baik dari dia. Setakat ini Nik Aziz, Anwar Ibrahim, Nizar dan SEMUA pemimpin PR gagal menunjukkan mereka lebih baik dari orang-orang BN/UMNO. Mereka kata UMNO/BN gila kuasa tetapi mereka juga tak kurang.

Agensi Perisikan Pusat said...

Kata-kata Hang Jebat tetap sy pegang. Raja adil raja disembah, raja zalim raja disanggah.

Saya tak kata raja kita zalim, tapi baginda terikat dengan undang-undang dan perlembagaan.

Bertindak ikut perlembagaan atau bersedia untuk menerima 'penderhakaan' rakyat. Jgn biarkan sejarah Hang Jebat berulang.

Salam.

CINTA suci abadi said...

Saya amat bersetuju dgn pandangan Amirhamzah....
Kita Melayu yang Islam jangan leka dan lalai...Sejarah kehilangan negara untuk orang Palestin akan berulang di Malaysia.Orang orang ini ada agenda ... Orang Melayu kalau tidak puasa hati dengan UMNO jangan di luahkan di luar...sepatutnya kita selesai dengan kita sendiri..segala benda yang menjijikkan yang berlaku dalam UMNO patut kita baiki bersama dari dalam...sepatutnya orang melayu sentiasa membawa 'dialog' dengan pemimpin pemimpin untuk membetulkan dimana saja...NGO melayu juga mesti bergerak aktif memperbaiki mana yang tak kena ....Kalau PRU 13 UMNO hilangan kepercayaan rakyat Melayu bermakna susah lah orang Melayu untuk mengembalikan staus quo yang ada..memang lah orang Melayu yang yang 'Interlect' sikit yang berfikiran 'liberal' akan mengatakan itu satu kebaikan pada bangsa Melayu...tapi ingat Palastin hilang negara dis bebabkan kecuaian mereka juga kerana mula mula mereka membiarkan orang Yahudi membeli Tanah mereka...sekeping demi sekeping sehingga mereka dapat membuat tuntutan untuk jadikan negara mereka...Ingat orang Melayu dah hilamh banyak tanah tanah lbih lebih lagi di bandar bandar...setiap development melibatkan bangunan kilang komercial komplex dan perumahan kita kehilangan melebihi 90% hak( 30% yg di untuk kan untuk bumi tiada yg mampu untuk memilikinya, so naturally di bandar bandar akhirnya hak milik kita akan terus terhakis)... "Penyatuan kita amat penting sekali" Ialah akhirnya takdir juga lah yang menentukan seperti orang Palestin...dan hari ini kita marah pada arab keran tak bersatu,,kita apa kurangnya seperti mereka juga,,baik orang melayu di PKR Pas umno semuanya sama tammak dan gila kuasa semua kerana materialisma nak hidup selese sedikit ...

Seladang said...

Dato Ron yang dihurmati.

Sajak ku pendek saja:

TIKA TUAH DIHUKUM BUNUH,
TIKA ITULAH JEBAT MENDERHAKA
TIKA MANDAT RAKYAT DIRAMPAS
JEBAT WUJUD DI HATI RAKYAT!

ChengHo said...

Kemana menghilangnya Hisham Ketua Pemuda Umno yg sepatutnya berada di barisan hadapan mempertahan kan institusi raja raja
Adakah Hisham ingin meniggalkan legasi sebagai Ketua Pemuda paling lembik dlm sejarah kepimpinan pemuda?

blurryberry said...

Asslamualaikum...
kalau betul pun kerajaan PR di Perak adalah kerajaan boneka, kenape perlu mengadakan peralihan kuase sebegitu rupe?..adakah BN yg baru mengambil alih kerajaan cukop gentleman dlm mengambil alih kuase sehingga sanggop membelakangkan prinsip2 demokrasi dan lunas2 perlembagaan?? Menerima 2 org yg mempunyai kes rasuah dimakahmah sudah cukop menjatuhkan integriti umno..cukuplah sy katakan bahwa ape yg terjadi di perak adalah langkah terdesak bn..jgnlah rakyat dibelakangkan..kite sume punye hak w'pun hanya rakyat biase...

Unknown said...

Salam semua, bertenang semua hendaknya.Komentar saya ini tidak menyebelahui mana2 pihak. Hendaklah kita berfikiran rasional.

Dari sudut perundangan, perlantikan MB baru adalah sah. Ini adalah kerana 28 Adun adalah pihak BN dan 3 adalah Adun bebas yang menyokong BN. Maka, dengan majoriti itu ia bermakna BN menjadi pemerintah.

Dan Sultan Perak telah memperkenankan perlantikan tersebut atas kebijaksanaan beliau yang telah diperuntukkan di dalam perlembagaan negeri.

Maka apakah fakta ini tidak sah?

Kita semua tahu parti yang mempunyai majoriti 1/2 merupakan pemerinthan yang tidak stabil. Ini adalah jelas kita amati dalam kerajaan Persekutuan dan Kerajaan negeri ketika ini.

Saya tahu kita semua tidak puas hati dengan Pemerintahan BN namun kita kena ambil rasional dengan perkara ini. Kita kena akur 31 Vs 28 sudah tentu yang besar akan menang.

Ingatlah Sultan merupakan payung bagi rakyat jelata. Tanpa Sultan, hilanglah warisan melayu. Kita harus ingat Dato Seri Anwar Ibrahim pun pernah mengiakan akan adanya ahli yang akan lompat parti ke pakatan rakyat. Kita pun tak ambik soal akan itu. Tetapi apabila Parti Pembangkang masuk BN ia menjadi isu pula. Padahal ketika itu kita suka apabila Ahli BN akan masuk ke pakatan rakyat.

Dimanakah keadilan pemikiran kita? Yang penting kita kena akur akan peristiwa ini dan hendaklah ia dijadikan pengajaran. Kerajaan yang kuat adalah kerajaan yang memiliki 2/3 majoriti. Jika tidak ia akan menjadi satu kerajaan yang lemah dan saling berdolak dalik. Wassalam

al-Balingi said...

Go on BN! Stage another power 'hijack' in KEDAH. We'll see what will happen.

Mika Angel-0 said...

what wil happen, sdr alBalingi?

takat getak kosong lepas tu lari bertebaran bila datang tentangan apa guna?

jangan mimpi PRU13 akan membawa banyak perubahan tetapi kalau mahu rasa zaman darurat berancang-rancanglah.

macam mana minda penyerang berani mati dan pengebom bunuh diri, mas?

kia71 said...

salam.

buat renungan semua....
kerana kedunguan rakyat palestin,maka bumi palestin tergadai...

dimalaysia,adakh kita mahu perkara yg sama terjadi?

temasik bertukar menjadi singapura,ANGKARA SIAPA?

Pulau mutiara dikuasai cina ,ANGKARA SIAPA?
Dan yg terkini lembah iskandar.....

adakah ini semua angkara pakatan rakyat....????

siapa yg penderhaka???
siapa yg memaksa sultan kelantan turun tahta....?? anuar musa dan ibrahim ali,org pakatan rakyat atau org BN....
siapa yg baya lari anak raja selangor......?? mat taib,org pakatan rakyar kah atau org BN....

saudara...

berkata benarlah walaupn ianya pahit...

harta yg dikejar x kn boleh dibawa ke dalam kubur....

Unknown said...

Salam

Nak tanya sikit kat Mas ni...

(1) Sajak masa imuniti raja di tarik balik pada era Tun Mahathir ada tak?

(2) Sajak masa UMNO Trg memanggil Sultan Terengganu NATANG ada tak?

(3) Sajak Shahidan menentang Raja Perlis ada tak?

Nak gak dengar camne bunyi nye yer...