Tuesday, April 10, 2007

Terima Kasih Kepada PM
Kerana Memelihara BOG

Thank you sir! Itulah kata-kata ringkas dan ikhlas daripada saya kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad, yang mengatakan bahawa “para penulis blog tidak perlu mendaftar dengan Kementerian Tenaga, Air dan Komunikasi.

Saya berterima kasih bukan kerana takut kena daftar dengan pemerintah. Saya tidak gentar kerana saya blogger yang tidak bertopeng. Ketiga-tiga blogs saya ada nama dan muka saya.

Tetapi, soal blogger pakai topeng atau tidak, bukan isunya di sini. Isunya adalah prinsip demokrasi siber di Malasia yang termaktub dalam MSC Bills of Guarantee (BOG) mesti dipertahan dan dilaksanakan.

Selagi pemerintah tidak memansuhkan BOG, maka selagi itulah ianya menjadi paksi kepada bentuk demokrasi berkenaan di negara ini.

Perdana Menteri akhirnya mengiktiraf hakikat ini. Sebab itulah beliau dipetik oleh Utusan Malaysia 10 Mac 2007, sebagai berkata bahawa adalah tidak menjadi dasar kerajaan untuk memaksa penulis-penulis blog untuk mendaftarkan diri dengan kerajaan.

Realiti Undang-Undang

“Undang-undang untuk mendaftarkan penulis-penulis blog ini belum ada dan kalau hendak dilaksanakan, ia perlu dikaji dengan mendalam. Kalau kerajaan mewajibkan mereka untuk mendaftar mungkin ada yang tidak akan mendaftar.

“Penulis blog ini juga menggunakan saluran di luar negara seperti di Amerika Syarikat (AS). Oleh itu, undang-undang sedia ada akan dikuatkuasakan ke atas mereka apabila ia boleh dikuatkuasakan,” katanya.

Saya ucapkan terima kasih kepada kerajaan kerana apa yang ditegaskan oleh Perdana Menteri seperti di atas adalah realiti undang-undang Malaysia pada ketika ini.

Bagaimanapun, saya agak musykil bila Perdana Menteri menyatakan “oleh itu, undang-undang sedia ada akan dikuatkuasakan ke atas mereka apabila ia boleh dikuatkuasakan.”

Adakah ini bermaksud, oleh kerana tiada undang-undang yang boleh memaksa bloggers mendaftarkan diri mereka dengan kerajaan pada ketika ini, maka “undang-undang yang sedia ada,” seperti akta-akta berkaitan jenayah ICT dan lain-lain akta konvensional membabitkan liable, defemation dan sebagainya, akan dikenakan ke atas bloggers yang melanggar undang-undang menerusi tulisan masing-masing?

Disiplin Dan Etika

Saya timbulkan kemusykilan ini bukan untuk mempertikaikan keputusan pemerintah mengenainya. Tetapi, sekadar untuk saya jadikan renungan kepada diri saya sendiri dan semua bloggers secara umumnya, yang mungkin terbabas batas dan terlajak kata dalam kita berbicara.

Moga-moga selepas ini tidak ada lagi menteri atau timbalan menteri yang melatah tak tentu hala. Sebaliknya, ayuh sama-sama kita cari titik persefahaman yang abadi demi masa depan demokrasi siber di Malaysia.

Pihak National Alliance of Bloggers (NAB) sudah pun melontarkan gagasan supaya dielakkan sebarang elemen konfrontasi di antara semua pihak sebagai langkah awal ke arah mewujudkan kod etika yang akan kita persetujui melalui konsensus, secara bersama, dalam aktiviti blogging di negara ini di hari-hari mendatang.

Sementara kita menanti wujudnya titik persefahaman itu, kita sebagai bloggers yang sentiasa cintakan Malaysia, kemerdekaannya, kedaulatannya, kepelbagaiannya, dan sensitivitinya, buktikanlah kepada dunia bahawa kita mampu mengkritik apa jua yang perlu dikritik, tetapi secara berdisiplin dan beretika.

Walau pun di antara kita berbeza ideologi, agama, kerjaya, pengalaman, persepsi, latarblakang, budaya dan lain-lain input kehidupan, marilah kita buktikan kepada dunia bahawa kita mampu jadi bloggers yang berdisiplin dan beretika kerana berdisiplin dan beretika adalah perilaku insan yang progresif, berilmu, berbudaya dan bertamadun tinggi. – Ruhanie Ahmad

3 comments:

wutever said...

nampak ckit rasional lah PM la ni...tapi bila tanya kes rasuah Taib Mahmud dia leh jawab x sedar pulak..pimai2 tangtu lagi rupanya..
lagu ni walhasil balik asal LAH

kudakepang said...

Dear ANON:

I just don't understand why there should be a cold war amongst us. My best edvice, if it is accptable to the parties concrned, is let bygone be bygone.

I know, it is easier said then done. But, what else can we do? I don't know monstrball in real life, as much as I don't know who Big Dog is.

To me, what is happening between the two of them is a blessing in disguise. This very much proves that we must have self-discipline, self-inculcated codes of ethics as well as sense of humour in all our endeavours.

So, for the sake of the larger bloggers community in Malaysia, please put an immediate stop to this open bickering.

Well, those words come from the bottom of my heart. Up to both of them to think and ponder before they decide on any further actions or ractions in the coming days.

Salam and thank you.
Regards: Ron

Unknown said...

Bila membaca ucapan terima kasih Datuk kepada PM kerana "memelihara blog", teringat pulak koleksi janji-janji PM, antaranya mengenai rasuah...