Tuesday, April 17, 2007

Pasal Terusan Segenting Kra
Dan Masa Depan Singapura?
[Bahagiah Satu]

Di bawah ini saya paparkan sebahagian daripada tulisan Ketua Perusuh dalam blog ketuaperusuh.wordpress.com. Saya meminjam tulisan ini kerana ianya menarik dan memprovokasi minda. Oleh itu, saya paparkan di sini untuk dikongsikan dengan anda semua.

Pernah ada cadangan dari pihak Malaysia agar dibuat satu terusan di Segenting Kra (seperti Terusan Suez) yang menghubungkan Laut Andaman dan Teluk Siam/Laut China Selatan. Ianya pernah menjadi satu agenda yang kuat pada awal tahun 90-an.

Kerajaan Thailand dan Indonesia amat bersetuju dengan perkara ini, sehinggakan satu segitiga ekonomi telah dipersetujui untuk dibangunkan. Ianya dikenali sebagai Segitiga IMT-GT (Indonesia, Malaysia, Thailand - Growth Triangle).

Salah satu pemangkin segitiga ekonomi tersebut adalah wujudnya satu terusan yang membolehkan kapal-kapal kargo dan tanker melaluinya. Kewujudan terusan ini akan memungkinkan pembangunan industri maritim bagi kawasan Sumatera Utara, Langkawi dan Selatan Thailand. Secara automatiknya ianya akan menguntungkan ketiga-tiga negara ini dan membolehkan mereka memajukan industri perkapalan secara maksima.

Jika IMT-GT ini terjadi di mana terusan Segenting Kra ini berjaya dilaksanakan, maka secara logiknya mana-mana kapal dagang yang kini menggunakan Selat Melaka akan menggunakan terusan tersebut untuk menjimatkan masa dan kos bahanapi. Secara automatiknya, laluan di Selat Melaka pun akan berkurang dengan mendadak.

Pelabuhan di Aceh (Sumatera Utara), Langkawi dan Hadyai pula akan jadi lebih maju dan dimaksimakan penggunaan serta operasinya melangkaui Pelabuhan Keppel di Singapura. Jika ini berlaku, Pelabuhan Keppel di Singapura akan menjadi malap dan operasinya pula hanya melibatkan kapal-kapal dagang berskala kecil serta yang melalui Selat Melaka dalam perjalanan mereka ke Jakarta, Australia atau New Zealand.

Perkara inilah yang paling dirisaukan oleh pihak Singapura. Jika ini berlaku, maka akan berlakulah satu kegawatan ekonomi bagi Singapura. Umum sedia maklum bahawa ekonomi Singapura dijana melalui industri perkapalan sejak sekian lama. Oleh sebab itu Singapura perlu mengambil satu tindakan drastik.

Teori konspirasi berkaitan hal ini ialah “Singapura dengan kerjasama Agensi Risikan Pusat Amerika Syarikat (CIA) serta pihak risikan Israel (MOSSAD) telah menganjurkan satu ketegangan dan kekacauan di selatan Thailand dengan cara mengadu-domba warga wilayah selatan Thailand tersebut. Ianya dikuatkan lagi dengan beberapa insiden yang boleh dianggap sabotaj atau espionage yang dilakukan supaya wilayah tersebut senantiasa bergolak. Ini akan menyebabkan agenda IMT-GT dan Terusan Segenting Kra tidak dapat dilaksanakan dalam masa terdekat mahupun sampai bila-bila.”

Untuk maklumat lanjut, sila tunggu pada episod akan datang.

http://ketuaperusuh.wordpress.com/2007/04/02/segenting-kra-episod-1/

[Nota: Ketua Perusuh adalah bekas Fellow Kanan Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa atau ISIS]

Komen:

Sebagai laterbelakang sejarah kepada tulisan di atas, sila klik link di bawah ini:
http://translate.google.com/translate?hl=en&sl=de&u=http://www.thaipage.ch/aktuell/krakanal.php&sa=X&oi=translate&resnum=7&ct=result&prev=/search%3Fq%3Dthe%2Bithmus%2Bof%2Bkra%26hl%3Den%26sa%3DG

Seterusnya, cuba kita imbas semula, benar atau tidak bahawa wilayah selatan Thailand kembali bergolak dengan siri pembunuhan dan pertumpahan darah sejak Amerika Syarikat mengisytiharkan Asia Tenggara sebagai lawang kedua kepada Peperangan Antiterorisme Global (PAG)?

Cuba rasionalkan, kenapakah jadi begitu? Apakah kaitannya PAG dengan selatan Thailand? Mungkinkah apa yang terjadi di selatan Thailand ini juga berkaitan dengan Selat Melaka yang pada ketika itu dikatakan tidak selamat sebagai laluan tanker minyak dan gas, kononnya kerana teroris Islam mungkin menyerang tanker berkenaan dalam siri serangan yang besar-besaran? Fikirkanlah sementara kita menunggu Bahagian Kedua tulisan Ketua Perusuh mengenai hal ini. – Ruhanie Ahmad

No comments: