Wednesday, April 18, 2007

Pasal Terusan Segenting Kra
Dan Masa Depan Singapura?
[Bahagiah Akhir]

Di bawah ini saya paparkan bahagian akhir tulisan Ketua Perusuh dalam blog ketuaperusuh.wordpress.com. Saya meminjam tulisan ini kerana ianya menarik dan memprovokasi minda. Oleh itu, saya paparkan di sini untuk dikongsikan dengan anda semua.

Segenting Kra dijangka akan menjadi satu kawasan perdagangan yang maju jika projek IMT-GT dilaksanakan. Malah ada beberapa pihak yang bersungguh-sungguh cuba untuk menjayakannya. Prasarana perhubungan darat yang baik di kawasan Segenting Kra yang menghubungkan laluan terus ke Bangkok, Alor Star, dan Kota Bharu, sememangnya membolehkan kawasan ini dibangunkan.

Malah pihak Indonesia juga bersedia untuk membangunkan kawasan Acheh Utara semata-mata ingin mengambil peluang ekonomi yang semestinya akan meningkat dengan keujudan IMT-GT. Malah Pelabuhan di Langkawi bersedia dipertingkatkan kemudahannya bagi menjayakan IMT-GT.

Pihak Singapura sememangnya agak “cuak” dengan situasi ini. Walaupun Kerajaan Malaysia ada bekerjasama dengan mereka menerusi projek kawasan pertumbuhan ekonomi SIJORI (Singapore, Johor and Riau), namun wujudnya IMT-GT akan memungkinkan SIJORI hanya akan menerima kesan yang agak minima dari segi ekonomi.

SIJORI dipelopori penubuhannya pada tahun 1989 oleh pihak Singapura sebagai satu usaha pemangkin ekonomi bagi kawasan serantau. Singapura beranggapan jika SIJORI dapat bergerak dengan berkesan maka keuntungan besar adalah dimiliki olehnya atas sebab pelaburang asing yang berada di Singapura. Pelabuhan Keppel akan menjadi satu daripada pelabuhan tersibuk dunia jika ianya menjadi kenyataan.

Dengan kekuataan dari segi pelaburan asing dan perkhidmatan perbankan bertaraf dunia, Singapura menjangkakan bahawa SIJORI akan mampu memberikan kepadanya satu kekuatan ekonomi dan akhirnya membolehkannya menjadi peneraju utama dan penentu kuasa ekonomi baru bagi rantau ini. Johor dan Riau (Batam) hanyalah menjadi pembantu dalam memangkinkan ekonomi Singapura. Ini kerana Johor boleh memberikan tanah dan kemudahan simpanan (gudang pada kos murah) bagi pihak Singapura dan Batam pula boleh menyediakan satu kumpulan tenaga kerja yang murah.

SIJORI pasti tenggelam jika Projek Segenting Kra berjalan dengan lancar dan dijayakan oleh IMT-GT. Jika ini berlaku maka ekonomi Singapura dan idea SIJOR akan musnah. Untuk memastikan bahawa IMT-GT dan Segenting Kra musnah (dari segi teknikal) maka perlulah satu ketidakstabilan diwujudkan di Segenting Kra.

Perlu diingatkan bahawa sejak dari dahulu lagi kawasan Segenting Kra ini agak kurang stabil kerana pertembungan dua budaya yang berbeza (Melayu Islam Siam dan Masyarakat Buddha Siam). Memang isu agama boleh mencetuskan sebarang bentuk perbalahan dengan mudah. Namun sejak dari dahulu lagi masyarakat Siam (Thailand) amat menghormati Raja Siam tanpa mengira agama dan suku kaum.

Untuk memastikan berlaku ketegangan sosial di Segenting Kra, maka agen perisikan Singapura dengan kerjasama Agensi Perisikan Pusat Amerika (CIA) yang sememangnya berada di sana (selatan Thailand) memulakan satu operasi khusus semata-mata untuk mewujudkan kekacauan kaum di sana. Malah beberapa insiden kekacauan di wilayah itu yang telah dikenalpasti oleh pihak ketenteraan Thailand, adalah dilakukan oleh orang luar yang berkepentingan.

Malah beberapa cakap-cakap kedengaran dari pihak Singapura yang menuduh Malaysia sebagai lokasi melatih “Mujahidin” yang kononnya membuat kacau di selatan Thailand (Segenting Kra). Dengan cara ini, adalah mudah untuk melaga-lagakan Malaysia dengan Thailand dalam isu setempat, sedangkan kita semua sedia maklum bahawa hubungan Malaysia dan Thailand memang amat baik sejak dari dahulu lagi.

Kini ada beberapa usaha yang dilakukan oleh pihak yang dipercayai sebagai agen dari Singapura yang cuba membekalkan bantuan kewangan dan senjata melalui pihak ketiga dari Laos, Myanmar dan Vietnam, semata-mata untuk memporak-perandakan kawasan selatan Thailand. Beberapa penyeludupan telah disekat oleh pihak Thailand dengan kerjasama Malaysia di Laut China Selatan yang bertujuan mengubah geopolitik di selatan Thailand. Pihak Singapura juga dipercayai mendapat kerjasama yang baik daripada bekas Perdana Menteri Thailand (Thaksin) dalam usaha mereka mencetuskan ketegangan di selatan Thailand

http://ketuaperusuh.wordpress.com/2007/04/15/segenting-kra-episod-2/

[Nota: Ketua Perusuh adalah bekas Fellow Kanan Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa atau ISIS]


Saluran Paip Rentas Semenanjung
Didorong Tujuan Komersil, Kata Najib

KUALA LUMPUR, 17 April (Bernama) -- Projek saluran paip minyak Kedah-Kelantan yang masih di peringkat cadangan, didorong terutamanya oleh tujuan komersil untuk mengurangkan kos serta sebagai laluan pintas ke Selat Melaka sekiranya perlu, kata Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

"Ia terutamanya untuk tujuan komersial. Mereka rasa mereka boleh mengangkut minyak pada kos rendah dan mengelakkan beberapa risiko," kata beliau.

"Mereka masih belum memutuskan cadangan itu lagi," kata beliau semasa ditanya mengenai loji penapis minyak yang akan dibina di Yan, Kedah dan satu lagi di Bachok, Kelantan, dengan kemudahan saluran paip menghubungkan antara kedua-duanya.

Projek tersebut dijangka dilaksanakan sebagai sebahagian daripada usaha sama antara syarikat tempatan SKS Development Sdn Bhd dengan National Iranian Oil Company (NIOC).

Cadangan itu akan menyaksikan kapal tangki dari Timur Tengah berlabuh di perairan Kedah dan kargo minyak mereka dipindahkan menerusi saluran paip sepanjang 320-km ke Kelantan untuk dipunggah ke kapal tangki bagi dihantar ke negara-negara di Lingkaran Pasifik seperti China, Jepun dan Korea Selatan.

Mengenai laporan bahawa kerja-kerja awam bagi projek tersebut dijadual bermula pada Ogos, Najib berkata: "Itulah, saya rasa ia masih belum berada di tahap itu lagi. Saya tahu ia masih di peringkat perbincangan dan belum ada apa lagi yang dimuktamadkan."

Keseluruhannya, kata beliau, terdapat tiga inisiatif untuk cadangan projek tersebut. Menurut beberapa laporan, projek tersebut dikatakan menelan kos RM50 bilion.

http://www.bernama.com/bernama/v3/bm/news_business.php?id=257238

Komen:

Berita di atas adalah relevan kepada tulisan Ketua Perusuh dalam Bahagian Satu dan Bahagian Akhir. Walaupun projek di bawah ini tidak membabitkan IMT-GT, konsep asasnya adalah hampir serupa. Iaitu, menyediakan satu laluan pintas, sama ada menerusi sebuah terusan atau menerusi “jambatan darat [land bridge] dalam bentuk paip minyak dan gas daripada barat daya ke timur laut Malaysia. Cara ini akan memudahkan pengeksportan petroleum daripada Asia Barat dan Asia Tengah untuk menuju ke Asia Timur dan Lingkungan Pasifik tanpa sepnuhnya mengelilingi Semenanjung Malaysia, menrusi Selat Melaka dan Laut China Selatan. – Ruhanie Ahmad

2 comments:

joe penang said...

Malaysia tak de idea ka nak buat terusan cam terusan Suez kat negeri Perlis/Kedah?

Yuzray Eusoph said...

Kenapa nak dipedulikan Singapura, anjing zionis tu? Malaysia- Thailand perlu sepakat demi kepentingan bersama. Singapura selama ni dah cukup jadi parasit.