Sunday, October 07, 2007

Reaksi (2)
Benarkah Amerika Syarikat
Mahu Kuasai Selat Melaka?

Seorang surfer yang mendakwa daripada Indonesia, dengan menggunakan nama Keni, mencadangkan supaya ditubuhkan “satu organisasi rakyat Indonesia-Malaysia untuk protect Selat Melaka. Usah apa-apa. Organisasi sosial cuma. Sekali-sekala kita jumpa-jumpa, ngomong-ngomong, berinteraksi. Organisasi kaye gini kan enggak salah toh. Saya kira, badan pemerintah kita pun akan sokong. Bagaimana kalau Kuda Kepang anjurkan ide ini? Bisa kan?”

Saya panjangkan gagasan Keni seperti di atas untuk dituntasi dan dirincikan oleh anda semua. Seandainya perlu, blog ini sedia menjadi fasilitator kepada kewujudan organisasi berkenaan.

Berikut adalah reaksi Nakhoda kepada persoalan sama ada benarkah Amerika Syarikat mahu kuasai Selat Melaka?:

Nakhoda: Selat Melaka satu subject matter yang menarik. Ikut senario dunia hari ini, Selat Melaka adalah perairan strategik dan terpenting di Asia Tenggara. Mana-mana kuasa besar yang dapat kuasai selat ini akan jadi superpower dunia yang boleh ganggu-gugat China.

Dalam konteks dunia, Selat Melaka dikuasai oleh dua negara Islam. Di satu pihak adalah Indonesia - negara yang mempunyai jumlah umat Islam terbesar sekali di dunia. Di satu pihak lagi adalah Malaysia - negara Islam yang progresif dan pesat membangun.

Dua negara ini mestilah pertahankan Selat Melaka hingga titisan darah terakhir supaya ia tidak berjaya dikuasai oleh mana-mana kuasa besar dunia. Ini sesuai dengan objektif ASEAN untuk menjadikan wilayah ini sebagai zon aman, bebas dan berkecuali.

Malangnya, ada juga anggota ASEAN, terutamanya Singapura, yang mahu kuasa besar dunia menguasai Selat Melaka. Singapura bertindak demikian kerana dia sekutu Amerika Syarikat. Singapura juga sekutu Israel. Singapura adalah pusat zionis penting di Asia Tenggara.

Malaysia dan Indonesia mesti insaf, beratus tahun dulu, Selat Melaka berada dalam kekuasaan Eropah – Portugis, Inggeris dan Belanda. Kehadiran kuasa penjajah ini menyebabkan rakyat Malaysia dan Indonesia dijajah dan menderita beratus tahun lamanya. Kekayaan mereka dikuasai oleh kuasa penjajah tersebut. Kegemilangan empayer-empayer Nusantara dilenyap dan dimusnahkan secara sistematik. Kegemilangan kuasa Islam juga di lemah dan diporak-perandakan.

Hari ini kuasa penjajah itu mahu kembali bertapak di Malaysia dan Indonesia berasaskan kepentingan dan perkiraan geopolitik yang baru dan semasa.

Usaha neo-imperialis dan konco-konconya ini mesti disekat, ditentang dan dipatahkan dengan apa jua cara. Satu caranya adalah dengan Malaysia dan Indonesia mewujudkan dasar kerjasama yang seerat-eratnya. Kalau Malaysia dan Indonesia berbalah, neo-imperialis akan kembali berkuasa di wilayah kita.

Hari ini beberapa sekutu neo-imperialis di Asia Tenggara tengah kerja keras untuk mengadu-dombakan Malaysia dengan Indonesia. Mereka akan menghasut. Mereka akan cari jalan buruk-burukkan Malaysia dan Indonesia menerusi propaganda hitam dan operasi “bendera palsu”.

Usaha ini sedang kita rasakan bahangnya sekarang. Ini dilakukan menerusi talibarut-talibarut neo-imperialis d kalangan kita yang merupakan saudara serumpun di Nusantara. Perhatikanlah sekeliling kita. Pasti kita akan menyedari usaha ini dengan jelasnya.

Sudah sampai masanya Malaysia dan Indonesia memperkasakan semula persahabatannya secara jujur, ikhlas dan bersungguh-sungguh. Kalau kedua-dua negara ini terpengaruh dengan hasutan dan propaganda neo-imperialis dan sekutunya, Malaysia dan Indonesia pasti akan rugi, kecundang dan ditimpa musibah yang mungkin boleh menyebabkan kehancuran.

No comments: