Sunday, October 01, 2006

ZAHARIN DIPECAT
AHLI UMNO HINA PARTI

KUALA LUMPUR 28 September 2006 – Bekas Setiausaha UMNO Bahagian Bandar Tun Razak, Zaharin Mohd. Yassin dipecat sebagai ahli UMNO kerana didapati bersalah menghina parti dan pucuk pimpinan.

Presiden UMNO, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, pemecatan Zaharin yang juga penulis laman blog diputuskan sebulat suara oleh Majlis Tertinggi (MT) yang bermesyuarat hari ini.

‘‘Laporan (mengenai salah laku Zaharin) diterima oleh Lembaga Disiplin parti dan ia dibentang dan dibincangkan oleh MT yang mengambil keputusan sebulat suara, Zaharin Mohd. Yassin dipecat,’’ katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat MT UMNO di sini, hari ini.

Difahamkan, Zaharin didapati bersalah atas 22 tuduhan menghina dan memburukkan UMNO serta pucuk pimpinan parti.

Sementara itu, Setiausaha Agung UMNO, Datuk Radzi Sheikh Ahmad ketika ditemui pemberita menjelaskan keputusan itu tidak ada kena-mengena dengan blog beliau.

Sebaliknya kata Radzi, tindakan itu diambil kerana Zaharin memburuk-burukkan parti dan kepimpinan UMNO.

Katanya, perkara itu telah dibawa ke Lembaga Disiplin UMNO yang mendapati dia bersalah dan mencadangkan supaya digantung keahlian sehingga pemilihan akan datang.

Keputusan lembaga itu kata Radzi dibawa ke peringkat Jawatankuasa Pengurusan parti dan dibentangkan pada mesyuarat MT hari ini.

‘‘MT bagaimanapun memutuskan memecat Zaharin kerana menganggap ia merupakan perkara yang tidak sepatutnya berlaku.

‘‘Keputusan MT adalah sebulat suara. Ia membabitkan banyak tuduhan,’’ jelas Radzi.
Zaharin, kata Radzi hanya boleh membuat rayuan selepas tiga tahun daripada tarikh pemecatan itu.

– Utusan Malaysia 29 September 2006
http://www.utusan.com.my/utusan/archive.asp?y=2006&dt=0929&pub=Utusan_Malaysia&sec=Politik&pg=po_02.htm
[Sebelum berita di atas tersiar dalam akhbar tempatan, saya menerima beberapa kiriman sms mengenainya. Waktu itu saya berada di luar Kuala Lumpur. Saya tidak dapat memberikan reaksi spontan. Apa pun, Saudara Zaharin adalah salah seorang sahabat saya. Saya kenali beliau sejak 1972. Kata orang, beliau bermulut lazer. Tetapi, sebenarnya, ramai lagi manusia bermulut lazer sepertinya. Bezanya, mereka tidak jadi blogger seperti Zaharin. Kelompok lazer bukan Zaharin ini terdapat di mana-mana. Hari-hari, berbakul-bakul maki, hamun, caci, umpatan dan apa-apa lagi kata-kata nista terhambur dari mulut-mulut lazer berkenaan. Kini, Zaharin dibebaskan dari ikatan siasah UMNO. Lepas ini, kita kenalah ikuti tulisan Zaharin. Lebih panas dan lebih pedas? - Ruhanie Ahmad]

No comments: