Sunday, October 01, 2006


KUAN YEW JAWAB SURAT ABDULLAH
MENGENAI KOMEN "CINA DIPINGGIR"

SINGAPURA, 30 September (Bernama) - Pengasas Singapura moden dan Menteri Mentor Lee Kuan Yew telah menulis kepada Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengenai kenyataannya berhubung masyarakat Cina "dipinggirkan" di Malaysia.

Setiausaha akhbarnya YY Yeong berkata surat itu sekarang berada di Suruhanjaya Tinggi Singapura di Kuala Lumpur, menurut laporan Straits Times.

"(Ia) sedia diserahkan secara peribadi kepada Perdana Menteri Abdullah Badawi," kata beliau.

Abdullah menulis surat kepada Lee minggu ini meminta penjelasan beliau berhubung kenyataannya yang mencetuskan kontroversi itu.

Lee, 83, memberitahu satu forum mengenai tadbir urus yang baik di sini pada 15 Sept bahawa sikap Malaysia dan Indonesia terhadap republik itu terbentuk mengikut cara mereka melayani masyarakat Cina mereka.

"Jiran-jiran saya mempunyai masalah dengan masyarakat Cina mereka. Masyarakat itu berjaya, mereka bekerja keras, oleh itu mereka dipinggirkan secara sistematik, termasuk dalam pendidikan," kata Lee.

"Dan mereka mahu Singapura, dalam kata yang mudah, jadi seperti masyarakat Cina mereka -- bersikap patuh".

Kenyataan itu mencetuskan bantahan Malaysia dan Indonesia. Kementerian Luar kedua-dua negara telah memanggil wakil Singapura di negara masing-masing meminta penjelasan kenyataan Lee itu.

-- BERNAMA

From : (http://www.bernama.com.my/bernama/v3/bm/news.php?id=222475) Oleh Jackson Sawatan 30 September, 2006 10:28 AM




1 comment:

A Voice said...

Lee Luan Yew is a racist with malice intentions on the Malays from long ago.

Download this Waspada Malaysia article series by a former PAP activist that was published on MalaysiaKini from the following web addrress:

http://www.savefile.com/projects/1018550