Thursday, March 01, 2007

Pilihan Raya Umum
Dan Anwar Ibrahim

Sedia hadapi pilihan raya. Jentera UMNO jangan ambil mudah sebarang cabaran. Begitulah kata Ketua Penerangan UMNO Malaysia, Tan Muhammad Muhd. Taib, Selasa, 27 Februari 2007.

Beliau dipetik oleh Utusan Malaysia sebagai berkata bahawa semua jentera UMNO, termasuk Pergerakan Wanita, Pemuda dan Puteri kini diletakkan dalam keadaan bersiap sedia sepenuhnya untuk menghadapi pilihan raya umum pada bila-bila masa.

Maka, sahlah pilihan raya umum (PRU) sudah berada di ambang mata. Sementara itu, sumber-sumber UMNO Malaysia pula memberitahu www.kuda-kepang.blogspot.com, tidak lama lagi akan diadakan konvensyen Barisan Nasional (BN).

Konvensyen seperti ini lazimnya diadakan menjelang sesuatu PRU. Ia bertujuan mengendurkan apa-apa ketegangan yang wujud di kalangan komponen BN. Ia juga dianjurkan untuk mengukuhkan lagi solidariti seluruh penyokong BN.

Bercakap mengenai PRU, saya teringatkan satu mesej daripada ‘toyol’ yang sering mengirimkan sms kepada saya sejak pertengahan 2006.

‘Toyol’ tersebut berkata: “Sebelum raya besar mungkin terjadi satu tsunami politik. Ia membabitkan Datuk Seri Anwar Ibrahim.”

Saya tidak mahu menghuraikan apakah yang dikatakan sebagai tsunami politik dalam posting ini. Saya takut ianya tidak benar. Tapi, kalau betul, memang apa yang terjadi boleh disifatkan sebagai satu tsunami siasah di Malaysia.

Bagaimanapun, ‘toyol’ tersebut membayangkan yang tsunami siasah ini mungkin berlaku pada Mei 2007.

Salah satu tarikh dalam bulan Mei yang signifiken kepada politik tanahair ialah 11 Mei. Tarikh ini adalah hari ulang tahun UMNO ke-61. UMNO lahir pada 11 Mei 1946.

Jadi, apa agaknya yang akan terjadi menjelang 11 Mei 2007, atau pun pada 11 Mei 2007?

Hari Datuk Seri Anwar Ibrahim kembali ke pangkuan UMNO? Hari parti Keadilan akan dibubarkan? Hari parti Keadilan menganggotai BN? Atau…. – Ruhanie Ahmad.

No comments: