Monday, November 03, 2008

KUDA-KEPANG TETAMU BERNAMA TV DAN TV9 MALAM INI

BERNAMA TV (Astro saluran 502)
Waktu: 10.00 malam
Program: Hello Malaysia (live)
Tajuk: Liberalisme Politik – Ke mana Melayu?
Moderator: Saudara Dahlan Maamor
Panelis: Datuk Fuad Hassan (Timbalan Presiden PERKASA) dan Datuk Ruhanie Ahmad (Ketua Penerangan PERKASA)

TV9 (Astro Saluran 119)
Waktu: 10.30 malam
Program: Hujjah (recorded)
Tajuk: Debat Calon Ketua Pemuda UMNO: Bermanfaatkah Kepada Parti?
Moderator: Dr Mohd Agus Yusoff
Panelis: Datuk Ruhanie Ahmad (kuda-kepang) dan Dr. Abu Hassan Hasbullah (Universiti Malaya)

24 comments:

Jed Yoong said...

Datuk Fuad is a cool guy.
Saw him once.
Very vocal. Can talk. At reasonable volume too....

mata putih said...

Salam Dato'

For your knowledge Dato' that guy from MU is not so knowlegeable...so so saja lah

abghalim said...

Salam Dato....

Jangan jadi macam Datuk Zam...pandai menulis tak pandai bercakap....
AKHIRNYA tersungkur

profit said...

Dear Ruhanie,
Are both of you going to talk on behalf of Perkasa?

Mika Angel-0 said...

Sdr Ruhanie Ahmad,

Saya gemar bab nasi sepinggan:

Dear MT Candidates,

03-11-2008: Victim of uncertainty
by Gan Yen Kuan

KUALA LUMPUR: The ringgit, which has taken a beating from foreign funds’ liquidation and the overall bearish market sentiment, has fallen to a level that does not match the country’s economic fundamentals, according to some economists.

However, they said the ringgit’s depressed level may not matter as much as ensuring its stability to minimise disruptions to economic and business activities. But it means concerns about rising domestic inflationary pressure remain.

Year-to-date, the ringgit has weakened by 7.3% against the US dollar and is down 13.3% from its peak of RM3.1320 on April 23. At about 7pm last Friday, it was quoted at RM3.5485 versus the US dollar.

Aseambankers Research chief economist Suhaimi Ilias said the ringgit was “somewhat undervalued” when compared to Malaysia’s fundamentals, such as sustained current account surplus, long-term capital inflows and sound banking system.

This was in contrast to negative factors surrounding the US dollar, such as anticipation of a worsening US macro balance, namely larger twin deficits (current account and fiscal deficits), and the fact that US was an economy in recession, he told The Edge Financial Daily in an email reply.

The US economy shrank 0.3% in the third quarter. The Federal Reserve reacted by slashing key interest rate to 1%, which prompted several other countries to cut rates as well. Last Friday, Japan slashed its key interest rate to 0.3% from 0.5%.

While the ringgit had come under selling pressure because of short-term and portfolio capital outflows, Suhaimi said: “The pressure from portfolio capital outflows should subside as we think foreign shareholdings in the local stock market have already dropped substantially to mid- or low-teens percentage-wise, in turn providing the relief and stability for ringgit.”

On short-term technical grounds, he said the local unit could stay volatile in the range of RM3.50 to RM3.60 against the US dollar, on concerns over slower export growth.

“But on purely fundamental reasons, we think the ringgit should be slightly firmer at around RM3.45 by end-2008 and further to RM3.35 by end-2009,” Suhaimi said.

According to Bloomberg consensus, the ringgit was forecast to trade at an average of RM3.49 in the fourth quarter of the year; RM3.49, RM3.44 and RM3.49 in the first three quarters of 2009, respectively, and at RM3.43 at end-2009.

While some parties believed that Malaysia’s current account surplus and trade surplus could provide support to its currency, CIMB Investment Bank Bhd rates/FX strategist Suresh Kumar Ramanathan said these two factors were not the key drivers of the ringgit’s performance.

He opined that Malaysia’s decreasing international reserves, large fiscal deficit, falling commodity prices and the “boomerang effect” of global economic slowdown were instead the determinants.

Bank Negara Malaysia’s international reserves stood at US$107.6 billion as of Oct 15, down 1.9% from US$109.7 billion as of Sept 30. The government has stretched 2008 fiscal deficit to 4.8%, up sharply from the 3.1% projected earlier.

“Our international reserves are dwindling rapidly. Our fiscal deficit also has the tendency to widen in the next few months. And then there’s the global slowdown. Under current circumstances, these factors outweigh the strength of current account surplus and trade surplus,” Suresh said.

“US is almost one foot in recession. They have seen a 0.3% contraction in GDP (gross domestic product) in the third quarter. Remember that US is our major trading partner. If they’re in recession, how will they import from us? So, trade numbers are not the key drivers now,” he added.

Nonetheless, Suresh acknowledged that the ringgit was currently trading at an “extremely weak level” — far from CIMB’s estimated fair value of between RM3.42 and RM3.45 versus the US dollar.

He expected the local unit to trade at RM3.60 against the greenback at the end of the year, and at RM3.68 at the end of 2009. “We think the ringgit will hit its lowest level of RM3.70 in September next year,” he added.

Meanwhile, the ringgit’s stronger performance against the pound sterling, euro, Australian dollar, New Zealand dollar and Korean won did not necessarily mean the local unit was stronger, according to Suresh.

“The reason we are stronger against these few currencies is because their fall against the US dollar is a lot faster than that of the ringgit. It’s about the speed of decline.

“These four currencies are free-floating currencies but the ringgit is a managed-float. If the ringgit appreciates or depreciates too much, Bank Negara will intervene when it thinks appropriate.

“So, our currency’s competitiveness is rather mixed. I would say it’s better to stay stable now. Only when it is not too volatile, then can we compare the strengths and weaknesses,” he said.

Malaysian Rating Corporation Bhd chief economist Nor Zahidi Alias said the ringgit could find immediate support at RM3.47. He expects the unit to trade at an average of RM3.30 against the US dollar for the whole of this year.

“There are other factors that may lead to a downward bias of the ringgit in the near term, namely sharper-than- expected moderation in GDP growth next year, and political vagaries,” he said.


Nota:

Orang PERKASA pun celik ekonomi.

Kepada Allah Berserah

MNI said...

Salam Datuk Ron

Alhamdullillah,saya merasakan yang Datuk jujur dan ikhlas didlam teguran Datuk melalui forum malam ni. Apa yang dikatakan itu adalah kebenaran walaupun pahit untuk ditelan oleh pihak tertentu.

Tertarik juga apabila Ketua Menteri Pulau Pinang mahu menghapuskan DEB ramai melayu berkumpul di komtar, tetapi apabila TPM DSNTR mengatakan akan tarik berperingkat... melayu senyap!!!!! DEB masih perlu dan perlu diperbetulkan agar sampai ke akar umbi.Kalau berpuluh tahun DEB dijalankan tetapi hanya 5% kaum melayu yang kaya raya... ini sangat kesian... kasihan melayu itu sendiri... Yang kaya raya hanya mereka dan keluarga mereka.

Setuju dengan Datuk Fuad mengenai masalah sekarang ini... "arash" bangsa digoyang....Presepsi memang penting dalam politik...

Hidup melayu....

tok janggut said...

Salam,
Selepas menyaksikan rancangan Debat di tv9, saya rasakan apa yang diutarakan oleh Prof Dr Abu Hassan memang tepat dan betul. Kerana dengan adanya debat kita dapat melihat keterbukaan, ketelusan dan kepimpinan yang berkarisma dalam UMNO.

Kita sebenarnya bukan nak tengok siapa pandai atau tidak berdebat, siapa petah dan siapa gagap dalam debat tetapi kita nak tahu siapa yang lebih matang dalam menjawab persoalan yang bakal dikemukan oleh penanya soalan.

Saya sokong debat diadakan.

sejadahburuk said...

Dato. Ron, dalam hujah tadi masa xcukupla Dato. saya tgk banyak lagi yang dato. nak luahkan tapi xsempat untuk berbuat demikian. saya syorkan agar dato. dapat memberi hujah yang lebih bernas dan teguh dengan prinsip dato. dato selamat berjaya untuk membaiki kapal UMNO yang hampir karam...

cucupakkasim said...

sorry datuk..,i tak tengok tv sebab tak larat nak beli tv,sebab sebelum ni ada tv tapi tiap kali keluar gambar si-Dol,i will throw that tv down from my 4th floor flat..HIDUP SOSIALISMA..!

A said...

Datuk (YB) Ron,

Saya melihat dan mendengar wawancara di Astro Awani sebentar tadi. Saya bersetuju dengan kebanyakan hujahan Datuk.
Dan memanglah majoriti orang Melayu masih mengharapkan Umno itu terus kekal mewakili orang Melayu dan menjaga kepentingan mereka disamping kedaulatan raja-raja.
Dan saya melihat perkembangan terkini di tanahair bukan sangat kearah mempertikai institusi raja2, tak nampak suara-suara atau perbuatan yang mendorong kearah mempersoalkan institusi ini tetapi mengapa kini menjadi isu. Kedudukan itu sudah terjamin didalam perlembagaan. Kecualilah golongan pucuk pimpinan Umno dan institusi raja2 itu tahu perkara yang orang Melayu kebanyakan tidak tahu sebab tak dibagi tahu. Kalau ini betul, maka, elok sangat maklumat tersebut dimaklumkan kepada orang Melayu supaya orang Melayu kebanyakan boleh nampak apa yang sedang dilakukan oleh pihak tertentu itu.
Persoalannya sekarang, bukan orang Melayu kebanyakan tidak suka atau benci keapda Umno, orang Melayu kebanyakan cuma hendak menumpang teduh sebentar kepada pemimpin Melayu yang kuat, ikhlas dan cerdik didalam melaksanakan amanah yang dipikul mereka. Bukannya pemimpin Melayu yang sibuk menjaga pangkat dan kekayaan diri sendiri dan rakan2 sendiri dikalangan kelompok mereka. Yang menjadi perhatian utama orang Melayu sekarang ialah tentang status pemimpin Melayu dari Umno yang banyak dicemar dengan berbagai isu. Baik isu moral, isu pegangan agama juga isu ekonomi. Persoalannya juga baikkah budi pekerti pemimpin didalam Umno itu? Samada pemimpin tertinggi diperingkat pertama, kedua atau ketiga, semuanya tidak menampakkan ketokohan yang memuaskan kecuali seorang dua sahaja. Kenapa pemimpin dan ahli didalam Umno menjauhkan diri dari persoalan2 yang timbul diluar sana seperti kes pembunuhan wanita Mongolia yang mengaitkan TPM sekarang. Isu rasuah didalam dan diluar Umno yang melibatkan pemimpin Umno. Bolehkah ahli Umno soal perkara2 ini terus kepada pemimpin mereka? Dengan tujuan menjernihkan keadaan dan membersihkan parti Umno itu dari cemuhan dan prasangka berterusan. Jika angkat sumpah yang dilakukan itu memadai, saya mengatakan disini, perbuatan itu tidak ada kredibiliti dimata orang ramai khususnya dikalangan orang Melayu sendiri.
Kalau pemimpin Umno merasakan perkara ini sensitif untuk dibincang secara umum, jadi, buatlah perbincangan dan muzakarah terbuka dikalangan ahlinya. Apa yang orang Melayu kebanyakan mahu sekarang ialah mereka mahu pemimpin Melayu yang bersih, ihklas, merendah diri, pandai dan berbudibahasa selain ada ihsan terutama bila berada dikalangan orangnya sendiri. Orang Melayu sekarang tidak mahu pemimpin Melayu yang syok sendiri dan perasan, tak mahu pemimpin yang nampak mewah dari segala segi baik cara pemakaian dia dan isterinya, cara pergaulan bebas mereka dan cara mereka mesti diberi sanjungan dan keistimewaan dimajlis-majlis. Bukan saja menjengkelkan tetapi menjauhkan orang Melayu dari mereka. Nampak semakin jelas sekarang sistem feudal semakin digunapakai oleh pemimpin Melayu.

Bagi saya, orang Melayu kebanyakan juga ahli Umno biasa, mahu maruah bangsa dimuliakan dahulu pertama sekali melalui pemimpin Melayu yang nampak dimata kasar kita seorang yang berhemah serta berakhlak tinggi dan berbudi bahasa. Seorang yang kita tidak rasa terasing dan takut untuk dekati. Seorang yang kita rasa bangga dan pandang tinggi kerana tingginya budibahasa dan baik budi pekerti.
Sayang sekali, apa yang kita nampak sekarang, kepimpinan didalam Umno hanyalah untuk kelompok tertentu datang dari keluarga tertentu malah keahlian diperingkat cawangan bahagian dan negeri juga mesti datang dari kelompok tertentu kerana sistem didalam Umno itu mempunyai satu haluan saja sekarang. Jadinya, walaupun Umno menggembarkan jumlah keahliannya sehingga 3 juta orang tetapi, hakikatnya, semua orang tahu bahawa yang menentukan pemimpin dan siapa menjadi ahli terletak didalam tangan beberapa kerat orang yang telah ditentukan dari peringkat atas lagi. Jadi, orang Melayu kebanyakan sudah celik dan faham sekarang bahawa untuk mendapat transformasi politik didalam Umno seperti yang diwar-warkan sekarang melalui media hanyalah usaha sia-sia sahaja.

Rasa hormat itu hanya boleh diperolehi bukan dipaksakan. Bagaimana Melayu itu boleh kuat kalau pemimpinnya bercakap lain berbuat lain. Untuk julung kalinya, bolehkah pemimpin Melayu jujur kepada orang Melayu dan mengaku tentang kelemahan mereka dan bertindak untuk meperbaiki keadaan sekarang yang sudah kusut masai dengan membetulkan yang salah dengan menukar pemimpin yang bermasalah dan berkait dengan banyak isu ditukar dengan pemimpin lain yang layak. Meminjam kata-kata dari Al Gore, perkara pentingnya bukan pemimpin itu tetapi negara dan bangsa itu yang lebih utama dari pemimpin.

Oleh itu, bagi kebaikan negara dan bangsa khasnya orang Melayu dan kedaulatan raja-raja serta agama sebagai yang termaktub didalam perlembagaan itu, Umno mesti buang mana-mana pemimpin yang rosak akhlak, tidak amanah, tidak pandai dan tidak ehsan walaupun mendapat pencalonan terbanyak, dari menjadi pemimpin negara.

Datuk, bukan orang Cina atau India yang meruntuhkan orang Melayu tetapi orang Melayu sendiri. Orang Melayu apakah yang memberi Singapura kepada Cina? Orang Melayu apakah yang menjadi alibaba? Orang Melayu manakah yang menjual syarikat yang diberi kerajaan kepadanya dan dijual kemudiannya kepada orang Cina? Misalnya, Perwaja, akhirnya jatuh ketangan orang Cina juga. Banyak contoh lain. Orang Melayu manakah yang walaupun menang besar dalam pilihanraya tetapi masih memberi tampuk pemerintahan kepada orang Cina? Orang Melayu Pas ke? Orang Melayu diluar dijalanan sana ke? Ya, DEB itu untuk kebaikan orang Melayu, tetapi untuk Melayu tertentu sahaja dan DEB itu juga berjaya menambahkayakan kaum lain juga! Itu adalah kenyataan.

Saya bukan seorang yang berpegang kepada perkauman tetapi apabila mendengar pemimpin Melayu khususnya Umno, yang bercakap tentang ketuanan Melayu, saya merasa sedih pilu kerana yang bercakap itulah yang menggadaikan bangsa. Ada upayakah orang didalam Umno itu membuat perubahan ini? Nampakkah pemimpin Umno itu dengan sejelas-jelasnya bahawa yang menjadi isu sekarang ialah pemimpin didalam Umno yang sudah rosak imejnya akibat penglibatan atau pengkaitan dalam perkara-perkara yang amat dicurigai. Itu sahaja. Bolehkah transformasi didalam Umno itu menjadi kenyataan atau ianya hanya semata-mata angan-angan Mat Jenin? Nama baik negara kita di mata umum antarabangsa akan tercemar sekiranya transformasi yang digembar-gemburkan itu semata-mata 'khidmat bibir'.

suaraselangor said...

Saya telah menonton Hujah dan Helo Malaysia dimana Dato telah menjadi tetamu rancangan tersebut.

Saya amat setuju dengan kata2 Dato dan Datuk Fuad mengenai perkara yang dibincangkan.

Perkasa boleh menjadi peneraju dalam mempertahankan 152 & 153 terutama sekali dalam keadaan sekarang dimana melayu berpecah.

Saya kurang senang dalam keadaan semasa dimana melayu diperlekehkan dan pihak berwajib untuk memperjuangkan perkara ini seperti dalam keadaan lemah kerana krisis kepimpinan.

Saya bersemangat perjuangan dan lebih kepada bertindak daripada bercakap.

Semangat perjuagaan ini saya realisasikan dengan memohon menjadi ahli UMNO. Saya juga telah cari 20 rakan saya dengan menelefon mereka, isikan borang mereka, fotosat IC mereka untuk bersama saya menjadi ahli UMNO. Namun apabila borang saya dan 20 rakan saya dihantar kepada salah satu bahagian di selangor, borang2 tersebut telah hilang. Saya diberitahu oleh Ketua Cawangan bahawa Team B telah hilangkannya.

Saya agak kecewa dengan mereka mengunakan taktik kotor ini. Usaha saya menjadi ahli UMNO dan usaha saya mencari 20 rakan2 utk menyertai UMNO telah diperlekehkan kerana pihak tertentu ingin mendapat jawatan dalam bahagian UMNO. Kenapa susah nak jadi ahli UMNO?

Sehingga hari ini, saya bukan ahli mana2 parti politik. Saya tidak ada "avenue" untuk berjuang.

Saya berharap tertubuhnya PERKASA, saya dapat berjuang atas nama PERKASA. Namum sudah dua minggu saya fax kan borang saya, senyap sepi. e-mail yang saya hantar pada PERKASA pun tidak ada respond.

Saya ingin menyatakan manakah STANDARD OPERATING MANUAL (SOM) PERKASA ? Seperti Dato wawarkan dalan Hujah bahawa UMNO perlu ada (SOM), saya rasa PERKASA pun perlu ada satu. Mulakan dengan process kemasukan ahli.

Saya ingin berjuang, nak masuk UMNO pun susah, nak masuk PERKASA pun susah.

Melihat keadaan ini, saya tidak ada pilihan lain. Saya berjuang dengan memulakan blog saya suararakyatselangot.blogspot.com.

Saya berharap Dato dapat perbetulkan apa yang patut diperbetulkan. Mulakan dengan keahlian PERKASA harus ditadbir dengan baik.

Suara Selangor

tharieq said...

Tahniah Datuk,
PERKASA telah memainkan peranan yang jitu mengenai kepentingan melayu dengan mengenepikan kepentingan politik. Jika PERKASA menjadi pertubuhan politik saya rasa ramai melayu yang berpendidikan (majoriti pengundi) akan menjadi ahli...

Teddy said...

i watched the programme last night. very good points u've raised dato. but i guess we all should be very honest by mentioning the truth that Khairy Jamaluddin is the one who is responsible destroying UMNO from within and he should be stop.

aoazmi said...

Assalamualaikum Datuk,

Saya ada melihat perbincangan Datuk bersama DFH di Bernama TV. Saya bukan hendak membodek Datuk tetapi amat setuju dengan pendapat Datuk berkaitan 'Persepsi Rakyat'. Datuk Fuah seolah-olah mahu menafikan. Itu pun kalau saya tak silap dengar.

Apa yang berlaku sekarang kerana kita terlalu ego dan menidak atau meminggir persepsi orang terhadap kita (UMNO @ BN)tanpa kajiselidik hingga keakar umbi. Kita menggangap persepsi itu bukan suatu igauan maka terjadilah apa yang tak disangka dalam PRU13.

Bercakap dan tingkahlaku yang kurang menyenangkan berserta dengan perawakan wajah juga boleh menyebabkan perbagai persepsi orang terhadap kita (Hal ini Datuk Fuad memberi contoh Muhyiddin). Sudahlah wajah kita nampak garang, kalau bersalam pun tak pandang muka apa persepsi rakyat kepada kita? Tak payah lah hurai...

Jadi untuk menilai kelemahan dan kekuatan kita, tengoklah apa persepsi rakyat kebanyakan berkata tentang kita. Jangan dibakul sampahkan pandangan orang dengan sewenangan-wenangnya. Kaji selidik secara mendalam.

Librelisasi perlu dalam usaha memeningkatkan minda agar kita lebih telus dan keterbukaan dalam perbagai isu-isu semasa bukan dikongkong.

Dasar sedikit liberal yang dilaksanakan kerajaan sekarang patut dilonggarkan lagi samaada dalam politik,agama dll.

Hak dan keistimewaan orang melayu memang tidak dapat disangkal lagi. Bangsa lain tak berhak mempersoalkannya. Tapi apa yang membuatkan ekuiti 30% itu menjadi isu adalah implementasi yang tidak menuju sasaran. Sebenarnya itulah perkara asas yang patut dilihat di bincangkan.Yang paling teruk lagi apabila implementasi tersebut dikelolakan oleh orang-orang atau badan-badan yang tidak berintegriti, banyak penyelewengan dan tertumpu kepada sesuatu golongan atau fahaman politik pemerintah.

Kerangka implementasi ekuiti 30% dilaksanakan oleh orang-orang yang tidak berintegriti menyebabkan kegagalan bumiputra dalam pemilikkan ekuiti tersebut. Sebenarnya perkara 'implementasi' dan integriti ini patut diperdebatkan. Soal bangsa lain hendak menuntut, itu hak mereka. Jangan kita latah, kuasa ada ditangan kita kecuali kita berpecah belah.Selagi kita adalah 'tuan', insyaAllah bangsa lain tetap gagal menuntut yang bukan-bukan. Saya percaya pemimpin-pemimpin melayu parti pambangkang tidak akan mengadai maruah bangsa bila mereka dapat memerintah kelak. Kenyataan-kenyataan sokongan pembangkang dalam isu-isu tertentu adalah 'mainan politik' untuk meraih sokongan kaum lain. Sekiranya mereka dapat memerintah saya percaya langkah 'penjelmaan atau penjenamaan semula' dengan konsep lain pula demi untuk menjaga hati pengundi-pengundi melayu. Semuanya strategi macam juga UMNO sekarang kadang-kadang terpaksa 'bisu' pemimpin-pemimpin diatas bila MCA dan Gerakan bersuara sumbang.

Sekian. Salam Datuk.

rizal hashim said...

Salam, Datuk,

Saya menonton Hello Malaysia dan nak ucap tahniah kepada Datuk dan Datuk Fuad kerana lantang menyuarakan sentimen orang kebanyakan. Saya terkejut kerana rancangan itu membenarkan hujah secara terbuka ini disiarkan, tahniah kepada Bernama TV. Macam mana nak jadi ahli Perkasa? selamat berjuang.

4942 Jalan Bangau said...

Salam Bro,

I wonder why did you not response on Tan Lian Hoes's statement that Malays is also immigrants same as the Chinese and Indians.

I wish you can put some writing on this issue so that this culprit does not get away with stone in her hand.

Same as what Gerakan and MCA did to Ahmad Ismail, Lian Hoe's racist statement must be punished.

I wonder why all the Malay medias on keep focus on the UMNO Election, while this culprit who tried sinisterly retelling our country history is let go just like that!

Some action must be taken on this racist Chinese. Don't let them keep pushing us to the corner without a fight back. Write something you MUST!!

Untuk Agama, Bangsa dan Negara!!

azizah said...

benar sepert kata datuk, generasi kini mempunyai kedangkalan ilmu yang sangat dasyat. baca sahajalah di laman web pembanngkang, siasah dan sebagainya.

Tukang Dok Peghati said...

ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Saya jemput Datuk Ron dan pembaca semua masuk Blog berikut:-

http://sensecredaccountability.blogspot.com/

Kita sembang-sembang sikit dalam Blog baru nih?

Wallahualam..

PUREHADHARIST said...

Datuk Zaid Ibrahim "MABUK" ketika bicara tentang Ketuanan Melayu.Sudilah layari http://pure-hadharist.blogspot.com

adibeta said...

YBHG Dato' Ron,Pertama-tamanya saya minta maaf andainya komentar saya terdahulu agak 'kontras',namun percayalah nawaitul tatap satu..UMNO terus releven untuk sepanjang masa.

Keduanya, saya tetap mendoakan Dato' cukup pencalonan untuk MT dan seterusnya memulakan revolusi baru bagi kepimpinan UMNO.Setelah sekian lama mengikuti hasil pena dato'(wpun tak pernah bertentang mata) saya amat yakin dan percaya Dato' mampu 'merevolusikan' kepimpinan UMNO.Insyaalah dengan izin Allah..

Ketiganya sebagai ahli pergerakan pemuda,saya amat berharap mempunyai ketua seorang insan yang berani dalam memperjuangan hak-hak Islam dan Melayu.Seorang pemimpin yang mempunyai kebolehan berhadapan dengan saat-saat genting Islam dan Melayu dihimpit dan dibelasah oleh kawan dan lawan.Bukannya pemipin yang gah terhadap kawan sahaja.

Sepanjang menjalankan tugas sebagai NKP UMNO,Sdr KJ telah menunjukkan kebolehan dan keberanian terutamnya dalam menghadapi pilihanraya-pilihanraya kecil.Tanyalah mana-mana pemipin pemuda yang terlibat,pasti jawapannya sama.

Bermaksud saudara KJ telah menunjukkan iltizam yang jitu,semangat dan ratasan yang bersepadu dan komintmen yang tinggi.DIMANAKAH calon-calon lain disaat pemuda memerlukan bantuan dan sokongan untuk 'menyambung nyawa'? sedangkan kita juga berjawapan dalam pemuda?

Seterusnya adalah tidak adil menuduh bahagian yang mencalonkan YB KJ kerana disogok.Kenapakan tuduhan yang sama tidak dipalitkan kepada calon yang lain.Sempurnakah ilmu dan akal yang Allah amanahkan kepada kita bila berbicara pada sesuatu yang tak pasti, tanpa bukti yang konkrit?

Akhirnya Dato' saya amat berharap agar pemimpin yang akan memimpin pemuda nanti mewarisi kehebatan pimpinan pemuda yang pernah bergelar 'SINGA UMNO"

Renung-renungkanlah.
Kg Dewan Beta,KB,kel.

antidrM said...

Saudara,

Saya tidak mahu PM pengecut!

Dalam Dewan Parlimen tak beri ruang kepada pembakang!

Apa kah cara ini..nak menarik semula hati rakyat yang dah hancur?!

antidrM said...

Saudara,

Apa ni..Ku li kata dia kalah sebab tak main duit...Najibo main duit ke..sebab dia menang banyak..cakap2 ni dah kuat kedengaran....

wira said...

Datuk Ron, secara pribadi saya tentunya menyokong kembalinya Datuk secara aktif didalam perjuangan memperkukuhkan Umno. Namun, Datuk harus jauhkan diri dari matlamat perjuangan Perkasa, walaupun Perkasa mempunyai ciri perjuangan yang serupa dengan Umno tetapi arahtujunya berbeza. Ini adalah contoh satu arahtuju namun destinasinya berbeza. Sekian Datuk selamat berjuang.

Mika Angel-0 said...

Sdr Ruhanie Ahmad,

07-11-2008:- No threat by Indonesia fin min to resign, says spokesman

JAKARTA: A presidential spokesman denied on Friday media reports that widely respected finance minister Sri Mulyani Indrawati threatened to resign over a dispute about lifting a share trade suspension on the country's top coal miner.

PT Bumi Resources, which is controlled by the family of Indonesia's chief social welfare minister Aburizal Bakrie, is the core asset in the Bakrie group.

President Susilo Bambang Yudhoyono was not involved in a decision on Wednesday to reverse a move to lift a month-long trading suspension on Bumi shares, presidential spokesman Andi Mallarangeng said by telephone.

The Koran Tempo newspaper cited a source at the presidential office as saying Indrawati and a number of senior finance ministry officials had tendered their resignation to the president late on Wednesday over the issue.

"That was not true," said Mallarangeng, who described relations between the president and Indrawati as "fine".

Indrawati, who is also acting chief economics minister, was not immediately available for comment. According to an aide, she was due to travel to attend a G20 meeting in Brazil.

Following a career at the International Monetary Fund, Indrawati became planning minister and was promoted in 2005 to finance minister where she embarked on a clean-up of Indonesia's notoriously corrupt tax and customs departments to raise state revenues.

Concerns about the financial health of the politically connected Bakrie group have contributed to a sharp sell-off in Indonesia's stock market, prompting authorities to suspend shares in the group and close the exchange for three days last month.

The Stock Exchange had sought to lift the trading suspension on Bumi on Wednesday, but the bourse later said on its website it had delayed the move on a request from the government.

"The president did not handle this kind of micro stuff," Mallarangeng said, adding there were appropriate authorities to deal with the issue.

Local media has in recent weeks reported splits among top officials over the issue of the suspension, although Erry Firmansyah, president of the stock exchange, declined to elaborate on Wednesday on why the government had asked for the trading halt to remain in place.

The saga around the Bakrie group is seen as another factor undermining investor confidence in Indonesia, already rattled by the global financial crisis, and raised concerns over policy transparency.

The suspension was lifted on Thursday, prompting sharp falls in Bumi shares.

PT Bakrie & Brothers Tbk, the group's holding firm said last month it hoped to raise US$1.2 billion by selling off stakes in various assets, including Bumi, to pay off debt. - Reuters


(Selepas membaca cerita reuters ini, saya duduk bengung kerana tidak tahu implikasi besar dan kecilnya kepada ekonomi Indonesia dan negara-negara serantau)