Wednesday, October 29, 2008

PECAT LIOW TIONG LAI

Dengan takzimnya di bawah ini saya siarkan kenyataan rasmi saya selaku Ketua Penerangan PERKASA mengenai apa yang dikatakan oleh Naib Presiden MCA, Datuk Liow Tiong Lai.

Kenyataan ini telah direstui oleh YB Datuk Ibrahim Ali selaku Presiden PERKASA. – Ruhanie Ahmad

Kenyataan Akhbar
Datuk RuhanieAhmad
Ketua Penerangan PERKASA
Dikeluarkan Pada 29 Oktober 2008

Mutakhir ini terdapat beberapa pihak yang seolah-olah sengaja bertindak untuk memprovokasi kesabaran Bumiputera dan mempertikaikan semangat Fasal 152 dan Fasal 153 yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

Terbaru sekali, Naib Presiden MCA, Datuk Liow Tiong Lai, telah dilaporkan oleh pelbagai media perdana pada 28 Oktober 2008, sebagai telah meminta kerajaan menghapuskan syarat pemilikan 30 peratus ekuiti bumiputera dalam syarikat-syarikat senaraian awam bagi memastikan ia terus bersaing.

Liow juga dipetik sebagai berkata pada 27 Oktober 2008, bahawa “ekuiti perlu dibuka, berikan kelonggaran agar sesebuah syarikat itu berdaya maju dalam menghadapi situasi ekonomi dunia yang semakin meruncing.”

PERKASA amat kesal dengan kenyataan di atas. Ia adalah satu tindakan ekstrim oleh pihak yang seolah-olah buta sejarah, sengaja cuba memprovokasi perasaan Bumiputera seluruhnya, dan dengan terang-terang mempertikaikan Fasal-Fasal tertentu dalam Perlembagaan Persekutuan.

Kenyataan itu juga hanya mencerminkan ketidakbijaksaan dan kedangkalan minda segelintir barisan kepimpinan baru MCA dalam memahami serta menghormati semangat Perlembagaan Persekutuan, terutamanya yang termaktub dalam Fasal 152 dan Fasal 153.

Oleh itu, PERKASA memberi amaran keras kepada pemimpin MCA terbabit dan pihak-pihak lain yang kini cuba menyemarakkan sentimen perkauman di kalangan rakyat Malaysia pelbagai keturunan, agama, budaya dan latarbelakang ekonomi, supaya jangan ulangi apa jua kenyataan atau tindakan yang boleh menjejaskan perpaduan dan ketahanan nasional.

PERKASA juga mendesak Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi supaya memecatkan Liow daripada kabinet negara dengan seberapa segera. Mana-mana individu yang tergamak mempersoalkan semangat Fasal 152 dan Fasal 153 Perlembagaan Persekutuan tidak layak dan tidak boleh diizinkan berada dalam Jemaah Menteri Malaysia. Liow juga wajar dikenakan tindakan ini kerana beliau juga telah meminggirkan nasihat Majlis Raja-Raja Melayu mengenai kontrak sosial yang terkandung dalam satu kenyataan rasmi baru-baru ini.

Terima kasih.

Ruhanie Ahmad
Ketua Penerangan PERKASA

52 comments:

valencias said...

Kini topeng MCA dah ditanggalkan sedikit demi sedikit Umno sediri terpaksa terkedu dgn apa yang dikatakan. Dulu Umno bangga dengan MCA. Tapi kini bak menggendong biawak hidup. Lebih baik DAP yang terus terang dan mudah nak dibawa berbincang dari MCA menggambil peluang dari kelemahan Umno. Padan muka Umno.. Gerakan ppng dulu lagi terik drpd dap ppng skrg... Melayu PP dari dulu tertindas Dollah sendiri merempat kat negeri sendiri nak memimpin negara skrg. Nampak lah orng orang yang dulu sanggup jilat kasut Dollah skrg kat belakang menjolok jer...

Hawaii five -O said...

salam ta'zim

Jika hal ini berterusan akan menyebabkan Malaysia dalam keadaan genting....

1. MCA gunting dalam lipatan
2. MCA tidak berterima kasih pada undi orang Melayu
3. MCA menghina dan memperlekehkan Yang diPertuan Agong dan Raja-raja Melayu

Orang Melayu seharusnya tidak mengundi MCA pada PRU akan datang, biarpun MCA komponen BN

Kepada pembesar2 UMNO yang terus membisu di dalam perkara ini, seharusnya di pecat juga kerana mereka ibarat telur tembelang.

profit said...

Dear Ruhanie,
What if AAB does not heed to PERKASA's demand?What is next course of action?
Action is far more better than words.What we need is action so that we can bring back the spirit of UMNO,as a party that represent the malays as a whole.I doubt PERKASA will turn words into action,since the president is not an UMNO member.
Looks like you become the DONKEY.

Fireroll said...

MCA semakin lama semakin berani bertindak seperti mahu merobek kesabaran orang melayu....
Apa mereka sebenarnya dah xde peluang untuk memajukan kaum mereka dalam ekuiti syarikat lain..
bukan itu sebenarnya niat mereka, padahal mahu lebih menguasai negara ini...
ntah la...
pecat aje mereka yang berbuat demikian...
pantau semula tindak tanduk MCA kebelakangan ini...

rem said...

at a time when bn is not popular anymore, shouldn't the components be nice to one another rather be attacking one another?
there are of course many many issues that need airing and resolution, but perhaps showing a united front now is good. although i guess mca feels it has to fight like this to ensure its own survival.
so what can umno do? fight back to ensure its own survival?
then bn could just die (and not everyone will cry either).

keris panjang said...

Dalam kamus hidup mereka tidak ada perkataan "kenang budi"..tula pasal 28 kerusi majoriti melayu, umno dok sedekah kat dia orang..skg apa jadi? Depa tikam kita balik dari belakang..Ade ke kaw majoriti cina/india bagi kat umno?Melayu ni mmg mudah lupa dan x mau sedar2..dah terantuk pun blum juga sedar lg..

keris panjang said...

Jika hal ini berterusan akan menyebabkan Malaysia dalam keadaan genting....

1. MCA gunting dalam lipatan
2. MCA tidak berterima kasih pada undi orang Melayu
3. MCA menghina dan memperlekehkan Yang diPertuan Agong dan Raja-raja Melayu

Orang Melayu seharusnya tidak mengundi MCA pada PRU akan datang, biarpun MCA komponen BN

Kepada pembesar2 UMNO yang terus membisu di dalam perkara ini, seharusnya di pecat juga kerana mereka ibarat telur temparti manabelang.

1:56 PM

Undi melayu tak kira parti..PU lalu 28 kerusi bg kat depa.

adibeta said...

Dato' dan Valencias..sesuatu perkara yang terjadi masti ada sebab dan musabab.

Kenapa MCA begitu ghairah, kenapa MCA begitu berani menuntut sesuatu yang pasti akan difahami bahawa akan ditentang oleh semua orang Melayu (mengkin termasuk Melayu PKR dan PAS)? pasti ada sebabnya..

Saya cuba huraikan dan perlulah semua pihak terutamnya Valencias memikirkan. Kalau benar jadikanlah panduan untuk membuat penilaian dalam menyentuh isu-isu seterusnya.Jika salah terpulanglah..

MCA perlu melakukan semua perkara demi memastikan kaum CINA kembali menyokong semula parti mereka.Kenyatan ini berlandaskan pada fakta iaitu semenjak merdeka hingga kini dibandingkan MCA, GERAKAN dan DAP parti manakah yang stabil mempertikaikan hak kesitimewaan orang Melayu dan Islam.

Soalnya kenapakah MCA dan GERAKAN menggunakan isu ini untuk memulihkan semula parti mereka?Tidak adakah isu-isu lain yang lebih bersifat harmonis dan praktikal.

Dalam PRU yang lepas, isu-isu perkauman telah digunakan dengan begitu meluas untuk meraih sokongan kaum bukan melayu. Kain-kain rentang "UNDI MCA,UNDI MELAYU",Ketuanan Melayu berganti Ketuanan Rakyat, DEB dan segalah yang berkaitan dengannya akan dihapuskan dan diganti dengan dasar yang memberikan hak yang sama kepada semua rakyat dan banyak lagi isu telah dimainkan oleh PKR demi meraih undi untuk mereka.

Hasilnya, hampir semua calon MCA,Gerakan tewas dihampir semua kawasan yang majoritinya kaum Cina dan India.Namun di kawasan yang majoritnya Melayu dan Bumiputera UMNO masih berkuasa kecuali di Kelantan.

Oleh sebabitulah dari PRU hingga sekarang DAP dah mula tersenyum kerana arah perjuangan mereka yang anti keistimewaan Hak MELAYU telah diambil alih oleh PKR.

MCA hanya membuat desakan namun amatlah malang,memual dan memalukan jika ORANG MELAYU sendiri sanggup 'kuburkan'apa yang telah diberikan mengikut kontrak sosial.Apakah tindakan mereka ini kerana ikhlas untuk menyedarkan orang Melayu supaya gigih berusaha untuk mengubah hidup atau untuk terus mendapat simpati Kaum Cina dan India.

Siapa sebenarnya gunting dalam lipatan, musuh dalam selimut ataupun haruan yang telah meratah anaknya dengan begitu lahap sekali sambil ketawa berdekah-dekah!!!

Seterusnya apakah pula tujuaan Jawatan Pengurus Besar PKNS dipangku oleh sorang bangsa Cina sedangkan tujuaan penubuhan PKNS sendiri untuk memartabatkan orang Melayu.Dapatkah beliau memberi apa yang terkandung dalam Hak keistimewaan Orang Melayu kepada orang Melayu?Lalu cuba kita tinjau pada syarikat-syarikat gergasi milik bukan melayu,berapa ramaikan kaum Melayu yang memegang jawatan-jawatan utama?

Akhirnya, MCA tetap salah, Gerakan tetap salah kerana masih bermain dengan isu perkauman. Sepatutnya mereka lebih releven dalam membuat sebarang tuntutan dan keputusan.Maruah dan kesabaran kaum Melayu jangan terus dibelasah dan dicabar.Buatlah apajua tuntutan asalkan bersifat harmonis dan mesra.Sepatutnya mereka juga berfikir apa akan berlaku jika kaum Melayu mula bertindak dan mendesak untuk mengkaji atau menghapuskan dasar kerakyataan yang mereka dapat secara mudah dan percuma itu.

Jangan nanti hanya kerana meraih undi, kesabaran dan keharmonian kaum diratah sewenang-wenangnya.Jangan kerana hanya ingin jadi popular kita musnahkan apa yang telah kita kecapai selama ini.Fikir-fikirkan lah.

MANTRA said...

Salam Datuk,

Apa kata KJ dalam hal ekuiti ini? Pandangan Khir bagaimana? Mukhriz telah pun bagi pandangannya..

Inilah akibatnya, UMNO sibuk dengan pemilihan, sibuk nak berdebat... tiada ramai ahli UMNO yang berani bersuara... Cube datuk tanye sikit mereka2 yang nak berdebat sangat2 tu... Another good topic!

Mika Angel-0 said...

Sdr Ruhanie Ahmad,

Well, in a movie animation, the donkey made wonderful, loyal companion to the ogre.

Looking at it from another perspective, I wonder if another anak Pahang will reiterate his stand on the NEP as he has quite recently in that the NEP could or would be dismantled when the right time and the right condition prevails itself. Ahh, a couple of sharp minds from Pahang.

I do wonder if MP Bentong did permit himself to be made a donkey or he alway was and is one? Or is he warming up to the portfolio of roles that he but must manage well.

I did notice that Tun Dr Mahathir is still very much a BN old faithful on the manner of handling issues such as this but it shows very much that age is catching up fast on him - how I am touch with a strong note of sadness.

However, it is refreshing to note that Abdullah is a bundle of energy and is hands on as to how to proceed in a world facing a food crisis. A couple of sharp Malay minds wouldn't you think so, Sdr Ruhanie? But wouldn't it at the same time put the Pekan MP between a rock and a hard place? Let it be than, as he has a lot of educating PM to catch up to in these uncertain global economic times.

Congratulation on a wonderful stand on the Constitution.

Terima Kasih, donkey.

pek percubaan said...

jangan setakat keluar kenyataan saja/
Tapi apa tindakan yang membina spt UMNO sendiri yang menggangtung Datuk ahmad bukit bendera dari UMNO hasil tekanan GERAKAN.
giatkan usaha PERKASA tanpa ada sebarang unsur bias kpd mana pihak

BlueMoon said...

Saya mengharapkan tulisan ini datangnya dari UMNO. Tidak, mereka sekali-kali tidak akan berbuat demikian melainkan ada habuan datang menggolek. Betulah apa yang Tun M. katakan bahwa sindrom "what's it for me" menimpa sebahagian besar ahli UMNO. Tanpa projek, lesen, tender, AP, dll lidah mereka kelu dan mulut mereka terkunci rapat.

burujerdi said...

Salam ukhuwwah,

Didoakan PERKASA akan berkembang menjadi satu pertubuhan yang berwibawa, berani dan menyegat, khusus dalam suasana kaum pendatang sudah tergamak 'menceroboh kawasan larangan' dan 'mengkhianati setiakawan'.

Gemblengkan seluruh kekuatan Melayu untuk menghadapi kebiadaban mereka. Orang Melayu wajib bersatu.

add said...

Kesimpulannya kita orang melayu harus sedar dan bersatu demi bangsa dan agama. Tengok macam kaum cina dan keling bersatu hati.

anuarhashim said...

Mca sudah menunjukkan taring hantu cina .Sudah lama satu demi satu di tuntut. Bila ada alasan kukuh dia buat tuntutan ,yang dulunya angguk bukan-bukan . Sebabnya UMNO dah rapuh.Melayu dah masing-masing haluan . Bak kata Tun Dr. Ismail(Allahyarham )Kera dihutan di susukan . Anak dirumah mati kehausan . Nasib...nasib.. menang sorak kampung tergadai .

permatang said...

A.kum dato..
Saya menyokong ketegasan dato dalam perkara ini TETAPI dimana kah orang melayu ketika pemimpin melayu sendiri terutama UMNO yang cuba menghapuskan hak orang melayu?Pada saya teori bangsa tolong bangsa memang tak boleh pakai.Kenapa kita terlalu cepat melenting dato dengan kenyataan-kenyataan sebegini?Kenapa kita terlalu emosi?Satu kelemahan orang melayu terlalu mudah tewas dengan perang psikologi sebegini.Dan lagi 1 Dato, mana perginya pemimpin-pemimpin UMNO dengan kenyataan Liow Tiong Lai ni?

voice said...

Instead, they should abolish the rule of BUMIPUTRA, how you define it? based on skin colour?
NO TO RACISM, end the border of the ethnics, UNITE!

Sukj said...

Salam Datuk,

1. Macam mana PM nak pecat Liow.

2. Sedangkan 'Hero Seks' dari Labis, kemungkinan selepas ini akan dilantik semula sebagai Menteri?

3. Dah tak boleh nak buat apa dah..

lawyesui05 said...

Datuk Ron,

Cegah sebelum parah. Cegah bisul sebelum jadi barah.

Satu keputusan yang bernai dan benar.

CUCU TOK KEDU said...

Dato ron yang dihurmati!

Buai laju-laju,
sampai hari senja;
pemimpin Umno kaki sapu,
pemimpin Mca buat gila!

http://rp-semantan.blogspot.com

SynergyBiz said...

Tahniah kepada Datuk Ibrahim Ali dan Datuk Ruhanie Ahmad kerana menubuhkan PERKASA. Walaupun saya tidak pernah setuju dengan politik Ibrahim Ali tetapi dalam hal PERKASA ini saya menyokong dia 100%.

Orang Melayu memang memerlukan NGO seperti PERKASA terutama diwaktu yang mencabar seperti sekarang. Harapan saya PERKASA bebas dari sebarang parti politik. Harapan saya biarlah PERKASA menjadi tempat Melayu berjuang menpertahankan hak-hak kita di bumi Malaysia ini yang dahulunya dikenali sebagai Persekutuan Tanah Melayu.Saya juga ingin mencadangkan supaya dijemput YB Zulkifli Nordin untuk bersama-sama PERKASA.

Tentang MCA ... parti ini perlu diajar tentang ketuanan Melayu (walaupun sekarang ni kebanyakannya Cina yang jadi tuan ... boss dan towkey majoritinya Cina).Semasa PRU 13 nanti UMNO ambil balik semua kerusi majoriti Melayu dari MCA. Kalau UMNO tak mau PERKASA letakkan calun bebas Melayu di kawasan tersebut dan kempen habis-habisan.

Jika calon bebas PERKASA menang jangan masuk mana-mana kem ... BN jangan masuk ... PR pun jangan masuk. Biar jadi YB bebas yang tujuannya untuk menjaga kepentingan Melayu. Bagus juga kalau PERKASA ada wakil di Parlimen atau DUN. Bukan untuk berpolitik atau menubuhkan kerajaan tetapi untuk menjaga kepentingan Melayu dengan lebih teratur dan sistematik.

Tophill said...

Datuk Lee Kim Sai terpaksa menyembunyi diri beberapa ketika setelah buat kenyataan seakan-akan LTL, tapi LTL bebas muncul dimedia tanpa rasa apa-apa. Hanya suara Tun M yang kita dengar, mana dia juak-juak AAB, sepi...

anonymous said...

I salute you.
For even your voice cannot be heard (hopefully it will be) at least you voiced it out.
You are better than me when i am only able to give comments while others give you negative ones also in blog.

dizzy boy said...

Datuk Ron,
Siapa yg ada kuasa penuh untuk memecat Nsib Presiden MCA Liow Tiong Lai,Tan Lian Hoe??Boleh kah PERKASA menjalankan usul ini kpd pihak tertinggi??Di manakah UMNO sekarang??Jgn dok asyik nak berkempen saja,mana hulubalang UMNO pd saat ini??Desak Pak Lah sorang tidak boleh buat apa2,seru semua NGO2 melayu,bangun dan bangkit melawan org2 munafik.Kumpulkan badan2 NGO mendesak Pak Lah guna kuasa yg ada untuk menangkis ancaman begini.Jgn kita tunggu sehingga barah menular kpd ancaman lain.Sy dah mula nampak semakin ramai samada Gerakan,MCA dah berani buka idea yg cukup mengarut pd org melayu.Jgn salahkan Pak Lah,kita wajib berpimpin tangan,bersatu desak Pak Lah dan Najib membuat keputusan,MCA dan Gerakan mencari peluang yg ada setelah UMNO sedang dlm pemilihan calon.Sy tak mahu beri api kemarahan,tetapi sy menyeru pd blog2 yg ada di malaysia sampaikan mesej ini kepada umum.Dan juga sy berharap pd Datuk Ron,gunakan pengaruh Datuk Ron agar mulut2 MCA dan Gerakan bwewaspada apabila keluar kenyataan.Ini tiba masanya UMNO perlu menunjukan taringnya kepada pihak musuh islam.Jgn hanya tunjuk berani pd pihak pembangkang sahaja...TUNJUKKAN JANTAN UMNO PD RAKYAT.......PAS JUGA MEMPERTAHANKAN EKUITI MELAYU 30% DAN MENYOKONG PENUH DLM ISU INI....

aoazmi said...

Assalamualaikum Datuk,

Tak payahlah kita anjing menyalak bukit. Biar pemimpin atasan UMNO sedar sendiri kerana maruahnya hampir tergadai dek gunting-gunting dalam lipatan dan pemimpin-pemimpin kompenan BN yang duri dalam daging. Kalau pemimpin-pemimpin UMNO atasan dok gila kuasa dan pangkat (berebut jawatan dalam PA UMNO bulan Mac'09) kesudahnya maruah dan bangsa tergadai.

Kompenan BN (MCA)ini, sudah jadi 'Merak Buih' (kata orang Kedah). Lupa diri. Jadi MP dan ADUN pun atas ihsan pengundi melayu juga. Mereka-mereka ini ibarat 'belanda minta tanah'. Kalau kita lemah dan tunduk wallahuaklam lah apa nak jadi. Mereka buat-buat buta mata dan hati, semuanya kerana kepentingan politik masing-masing.

Kalau DAP yang minta bukan-bukan itu, lain lah sikit kerana mereka parti pembangkang di Parleman.

Kalau MCA, Gerakan dan MIC tidak faham berkaitan isu-isu berkaitan bangsa melayu (atau saja provokasi?) saya tidak percaya. Mereka sengaja bangkitkan kerana pemimpin-pemimpin atasan kita lemah dan dijangkiti sindrom 'bisu', takut dan sangat toleransi.

Kita mahu Pak Lah, Najib, Muhyiddin (bakal TPM?) berani menyuarakan pendirian kerajaan secara tegas,jelas tanpa takut dengan MCA (Atau Gerakan,MIC juga parti komponen BN yang lain). Mana pergi kenyataan-kenyataan Ketua Pemuda yang berkobar-kobar itu?

Semuga desakan 30% ekuiti bumiputera oleh MCA itu dijadikan iktibar tidak menjadikan kerajaan sekarang tunduk dan lemah. Saya percaya PAS akan bersama dalam pemilikan ekuiti bumiputra ini. Tiada parti melayu yang akan duduk diam melihat maruah dan hak bumiputra di hakiskan oleh anasir-anasir macam pemimpin MCA itu.

Sekian. Wassalam..

shahbandarmalakat said...

Itu pun banyak Melayu tak sedar...MCA ke Dap ke mereka sama dan mereka adalah racist yang sebenar..mereka akan terus ambil sikap beri betis nak peha ..lepas tu dah dapat peha nak celah peha..
sebenarnya kita Melayu perlukan ketua yang di segani..di segan ni atas kebenaran dan kewibawaannya...Itu menunjukkan tiada seorang leader yang memacu UMNO sekarang yang di hormati..Baik Dolah ,Najib atau Mahyudin..
Saya hanya yakin Pada Ku Li yang dapat memulih keadaan tapi ahli UMNO tu buta..bah kata aspan dalam blognya..ahli UMNO ibarat ulat tahi

anakbandaraya said...

Ya...tembelang dah pecah. Tapi orang2 Melayu masih nak berpecah belah. PRU 12 dah lama habis tapi berpolitik tak sudah2. Banyak perkara yang perlu direnungi dari musibah demi musibah yang kita hadapi sekarang. Kenapa UMNO semakin diperlekehkan...jawapannya ada pada orang2 UMNO juga. Segala pekung,kurap,kudis,kayap dsbnya dipertontonkan kepada khalayak ramai tanpa segan silu. Apa yang kita tak dengar dalam proses pemilihan pucuk pimpinan UMNO kali ini ugut-mengugut melalui SMS, rasuah, berpuak2, tekanan dsbnya. Macam ni ke parti yang menjadi teras BN yang membentuk kerajaan menyelesaikan pemilihan `pemimpin' mereka. Jangan kerana ghairah nak jadi pemimpin nanti menjadi orang yang dipimpin.

Panglima Perang Cyber said...

Bolehkah jika PRU akan datang, majoriti cina diwakilkan kpd bangsa cina SHAJA?

dan melayu perlu berpindah tmpt mengundi ke kawasan tertentu bagi membanyakkan undi Melayu Islam ?

harap perkasa dpt fikirkan perkara ini demi agama bangsa dan tanah air.


sekadar mencelah !

http://penembak-tepat.blogspot.com

Ayah said...

Dato'

Saya rasa dia misguided.Bagi peluang dia bercakap lagi sambil kita teruskan mengkaji motif dia atau organisasi dia.

Cuba juga kita tanya, kalau ada cadangan pemansuhan itu, apa agaknya 'tawaran daripada pihak dia sebagai galang gantinya'? Mansuh sekolah cina?

NOBISHA said...

Dato,

Saya dah masukkan blog dato dalam blogroll saya (25 posting terkini). Sekiranya ada kelapangan, jemputlah ke blog saya di htpp://nobisha.blogspot.com

zyosman said...

Terlebih dahulu saya minta maaf jika komen saya menyinggung saudara-saudara bumiputera saya, serta rakan-rakan bukan bumiputera juga.

Saya akan sokong kenyataan Naib Presiden MCA tersebut supaya syarat 30% ekuiti di dalam syarikat-syarikat senaraian awam dihapuskan, dan seterusnya jika ia digantikan dengan syarat supaya 30% dari pasaran modal hendaklah terdiri dari syarikat-syarikat senaraian awam yang mana 100% ekuiti milik bumiputera, tidak termasuk GLC.

Secara ini, pada pendapat saya, Malaysia akan dapat menentukan supaya 30% daripada ekonomi di sektor pasaran modal dimiliki dan DIKUASAI oleh Bumiputera. Bagi saya, peraturan sekarang hanya memberi Bumiputera pemilikan ekuiti tetapi tidak KUASA ekonomi.

Pada terjemahan dan pengiraan saya, 30% pegangan ekuiti adalah tidak bersamaan dengan 30% KUASA ekonomi.

Tidakkah kita harus PERKASAkan objektif sebenar iaitu 30% KUASA ekonomi ini.

Hawaii five -O said...

Salam

di dalam hendak menukar teraju Pemuda UMNo, adalah pula calon yang terpilih terlalu sibuk untuk mengada debat di antara calon2 Ketua Pemuda kononnya bertujuan memperlihatkan wawasan masing2.

Yang pelik pula semasa PRU lepas, kenapa pula calon tersebut hilang kelakian apabila diajak berdebat dengan calon PKR di N9, ini yang menimbulkan banyak kemusykilan.

Nmpknya telur tembelang akan pecah lagi dan menambahkan lagi bau busuk di rumah UmNo

abunawas said...

What have we been doing since merdeka? What have they been doing since merdeka. The state of affair today do not happen overnight.

How did Melaka fall? Now then, how did they gain economic strength?

Put ourselves in their shoes....then think again.

Look at most of the so called rich or successful bumiputra. See who they are, how they get there.....look deep into them. Some we are very proud of them, others there is nothing great about them. Phrase "Ali Baba" did not surface for nothing and for no reason.

We surely have to work harder, be more knowledgeable, be accountable and be good muslim. Our earlier brothers have done it before with great integrity, noble, not represive, not oppressive, without denying the right and opportunitues for others.

But if we are drown in our bad habits be it corruption, terlalu asyik bersuka ria dan berhibur, membelakangkan nilai murni dalam hidup sebagai orang islam, terlalu terpaku dengan program2 dikaca TV yang lebih menghayalkan dari mendorong dan menjana minda etc....ke manakah bangsa ini akan hanyut? Masjid dan majlis ilmu sepi berbanding pesta dan majlis yang membesarkan dan membodek pemimpin.

Dunianya tak kemana dan akhirat jauh ketinggalan berbandaing generasi sebelum apatah lagi para sahabat.

Surely a lot of you out there agree that we do have quite a number out there working so hard, with skill and knowledge, honest and sincere but could not maximise their potential and some could not even have a fair chance to compete simply because of the leakages and bad practices,

Hence we should realise the importance of honesty, integrity and high moral of those that we put and/or choose into high office. Ever wonder how many can be accepted by their people if their people know the bad habit that these "seen as good and respectable people" behind the voters?

No such thing as their bad habit (if any) is personal. How could we trust someone who has bad personility. Allah lantik nabi pun terbukti denagn personality yang utuh.

Kalau anak itu di corak oleh ibu bapa.....perhaps it is not wrong to say that rakyat dan bangsa itu tercorak oleh pemimpin.

What we see today is nothing more that what we bred all this while

ChengHo said...

any comments from MM ,KJ and KT ?

all of this KP candidates and what about brother reezal and razali NKP candidates no comment also from them?
we want to hear how they can articulate this issues.

Baru said...

Spotlighting the Abdullah years
30 Oct 08 : 9.00AM
By N Shashi Kala
shashikala@thenutgraph.com

IT'S been exactly five years since Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi took over as prime minister. Admittedly, he had some big shoes to fill — his predecessor Tun Dr Mahathir Mohamad reshaped the country's physical and psychological landscape in his quest to fulfil a particular vision of development by 2020.


(© Wan Leonard)
But aside from the gleaming towers and the Malaysia Boleh! sloganeering, there was also growing disenchantment with Mahathir's iron rule. His 22 years saw, among others, the suppression of dissent, the rise in cronyism, the growing prevalence of money politics within Umno and corruption within government.

He brooked no opposition, whether within his own party or among critics of his policies, be they the media, opposition politicians or the judiciary.

So, when he decided to step down, handing over to his chosen successor Abdullah — his fourth deputy after Tun Musa Hitam, Tun Ghaffar Baba and Datuk Seri Anwar Ibrahim — his decision was greeted at first with shock, followed by much relief.

Kinder, gentler politician

Abdullah, who was known throughout his long political career as a clean politician, took office on 31 Oct 2003 in an atmosphere of good will and much anticipation. He promised a kinder, gentler form of governance. He vowed to do away with corruption and cronyism, and to put the people's interests first. To counter the threat posed by PAS, he put forth a progressive face for the religion by espousing Islam Hadhari.

In his first address in Parliament on 3 Nov 2003, Abdullah outlined his vision for the country, pledging to continue with his predecessors' policies. More importantly, he called on legislators, administrators, the private sector, political parties, the media and Malaysian citizens from all walks of life to "work with" him.

For a while at least, his message, delivered in his soft-spoken, almost cajoling manner, seemed to work. There was a renewed sense of hope for a better Malaysia for all Malaysians, with a prime minister who promised to be PM for all.

It was this pledge of reform to reduce corruption and improve racial unity that helped sweep the Barisan Nasional (BN) to its best ever showing at the 11th general election in 2004. The BN won 198 out of 220 seats, wiping out the opposition parties and leaving PAS holding on to Kelantan with only the slimmest of margins.

Buoyed by the huge mandate, Abdullah could easily have leveraged this to sweep out the vestiges of the Mahathir era from his cabinet. Yet, despite expectations that he would drop several unpopular ministers who were closely aligned with Mahathir, Abdullah kept them.


Despite the BN manifesto promises of security, peace and
prosperity in the 2008 general election, the coalition lost its
two-thirds majority in Parliament (Source: bn2008.org.my)
Tackling corruption

On the corruption front, he did make some headway, at least in the beginning. There were a few notable arrests such as those of former head of Perwaja Steel Tan Sri Eric Cheah and former Land and Cooperative Development Minister Tan Sri Kasitah Gaddam. Even Umno seemed determined to clean up, with party vice-president Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad charged with money politics.

(Cheah was acquitted in 2007 while the trial of Kasitah, who resigned from his post after being charged with criminal breach of trust, is ongoing. Isa resigned from his party post on 17 Oct 2004 after being found guilty by the Umno disciplinary board.)

But after the initial flurry of arrests, Abdullah, reacting to pressure from within his party, seemed to lose his nerve and called back the hounds.

It didn't help matters that Abdullah was also prone to flip-flopping on major issues, such as the Independent Police Complaints and Misconduct Commission (IPCMC), the memo by non-Muslim cabinet ministers on religious conversions and the interfaith commission.

The recent changes in the date for the transition of power to his deputy, Datuk Seri Najib Abdul Razak, is another example, though this may have more to do with the infighting within Umno than anything else.

Controlling the media

Abdullah's administration also saw the media, cowed from years of Mahathirism, attempting to reassert themselves in the role of keeping the government honest. Newspapers such as theSun began to highlight cases of abuse of power, while on the internet, news portals and blogs began taking a critical look at the government's failings.

But press freedom under Abdullah was only skin deep — the administration began to clamp down on the media, sending out show cause letters to the press and in some instances threatening the use of the Printing Presses and Publications Act. In the latest incident, three newspapers - theSun, Sin Chew Daily and Suara Keadilan — received show cause letters on 12 Sept 2008.


Raja Petra Kamarudin's wife, Marina Lee Abdullah, speaking to the media
at an anti-ISA candlelight vigil in Bukit Aman on 13 Sept 2008
Additionally, the Abdullah administration detained Malaysia Today blogger Raja Petra Kamarudin and Sin Chew Daily reporter Tan Hoon Cheng on the same day under the Internal Security Act (ISA). Tan was later released. Another blogger, Shieh "Kickdefella" Syed Azidi Syed was arrested for sedition later that month.

During Abdullah's premiership, Malaysia's ranking in the Reporters Without Borders Worldwide Press Freedom Index dropped from 92 in 2006 to 132 in 2008.

Battling Mahathir

One of Abdullah's major changes was the discontinuation of grandiose projects, namely the so-called crooked bridge to Singapore which had been championed by Mahathir. But the former prime minister would not take this lying down and soon began an increasingly acrimonious war of words with the Abdullah government.

In the beginning at least, Abdullah chose to keep an "elegant silence" but the venomous attacks from Mahathir did not cease. A reconciliation meeting on 22 Oct 2006 failed to achieve anything, and Mahathir continued to be Abdullah's worst critic. It culminated with Mahathir's call for a stronger opposition in the run-up to the 8 March 2008 elections.

But even before then, the tide had turned against Abdullah because his administration was seen to have failed to fulfil the promises he had made. People started to take to the streets. There was the Bersih (Coalition for Clean and Fair Elections) rally on 10 Nov 2007, followed by another rally organised by the Hindu Action Rights Force (Hindraf) on 25 Nov. Both rallies were dispersed with force, and in the case of Hindraf, five leaders were detained under the ISA.

The backlash, especially from the non-Malay Malaysian community who had lost faith in the prime minister, was dramatic. When the results were tallied for the March general election, Abdullah and the BN had lost their two-thirds majority, besides losing Selangor, Penang, Perak, Kedah, Kelantan and the Federal Territory of Kuala Lumpur to the opposition.

He faced immediate calls to resign, but managed to fend off the wolves within his party by agreeing in June 2008 to a succession plan with Najib, to take effect in mid-2010.

But after the 26 Aug 2008 Permatang Pauh by-election, which marked Anwar's return to Parliament, Abdullah faced calls for an even earlier exit, culminating with his decision on 8 Oct to not contest the Umno presidency.

Transition of power

Abdullah said he would stay on until the Umno elections in March 2009, and then hand over the reins to the incoming party president and BN chair, who traditionally becomes the prime minister.

Until then, Abdullah is intent on carving out a legacy for himself as a reformist. He has several major reforms he hopes to see through before leaving office — to reform the judiciary and enhance the Anti-Corruption Agency (ACA)'s effectiveness, as well as to widen the social safety net for Malaysians.

These initiatives involve tabling two bills in Parliament — one on the setting up of a Judicial Appointments Commission, and the other on the Malaysian Anti-Corruption Commission. He also hopes to push through a bill to establish a Special Complaints Commission to Enhance the Effectiveness and Integrity of Law Enforcement Agencies.

Whether he can push through the reforms, some of which are opposed by Umno members themselves, in the remaining months is left to be seen. But in the final analysis, Abdullah's administration will be remembered for its failure to deliver on his promises.


Websites - http://thenutgraph.com/spotlighting-the-Abdullah-years , http://mybaru.blogspot.com/ ,

Baru said...

Attorney General's Profile







The Honourable Tan Sri Abdul Gani Patail
Tan Sri Abdul Gani Patail was appointed as the eighth Attorney General of Malaysia on 1 January 2002.
His illustrious career began on 15 April 1980 with his appointment as a Deputy Public Prosecutor in Kota Kinabalu, Sabah.
In 1985, he was appointed as the Senior Federal Counsel for Sabah and held this post until his appointment as the Head of the Prosecution Division of the Attorney General’s Chambers on 16 January 1994.
His next appointments were as the Head of the Advisory and International Division in 1995 and the Commissioner of Law Revision in 1997. He was then appointed to a second tour of duty as the Head of the Prosecution Division in 2000.
Tan Sri Abdul Gani Patail graduated from University Malaya (LLB. Hons.) in 1979. He was born on 6 October 1955 and is married to Puan Sri Maimon bt. Datuk Hj. Ariff.





Tan Sri Abdul Gani Patail


Awards Received Bodies and Committees
1. Conferred the Kesatria Mangku Negara (KMN) : 14 April 1993
2. Conferred the Dato’ Paduka Mahkota Perlis (DPMP) which carries the title Dato’
: 01 July 1995
3. Conferred the Panglima Gemilang Darjah Kinabalu (PGDK) which carries the title Dato’
: 16 September 2001
4. Conferred the Seri Panglima Darjah Kinabalu (SPDK) which carries the title Datuk Seri Panglima
: 16 September 2002
5. Conferred the Ahli Yang Pertama (Seri Paduka) bagi Darjah Kebesaran Jiwa Mahkota Kelantan Yang Amat Mulia (SJMK) which carries the title Dato’
: 30 March 2003
6. Conferred the Pingat Setia Mahkota (PSM) which carries the title Tan Sri : 07 June 2003
7. Conferred the Darjah Kebesaran Datuk Setia Sultan Sharafuddin Idris Shah (SSIS) which carries the title Datuk Setia : 13 December 2003
8. Conferred the Darjah Gemilang Seri Melaka (DGSM) which carries the title Datuk Seri : 09 October 2004
9. Conferred the Panglima Mangku Negara (PMN) which carries the title Tan Sri
: 04 June 2005
10. Conferred the Darjah Sri Sultan Ahmad Shah Pahang (SSAP) which carried the title Datuk Seri : 24 October 2005
Tan Sri Abdul Gani Patail is the Chairman of Malaysian Kuwaiti Investment , Legal Profession Qualifying Board of Malaysian and the National Higher Education Council.
He is also a member of the Judicial and Legal Service Commission, Pardons Board of States in the Federation and the Federal Territories, Management Board of the Judicial and Legal Training Institute, Advisory Panel, Central Bank of Malaysia, Cabinet Committee of the Reorganisation of Mimos and a member of the Board of


Website - http://mybaru.blogspot.com/

Gembala said...

Sebenarnya datuk, siapa yang harus dipersalahkan dulu. UMNO atau MCA. kebiadapan MCA? mengapa dibiarkan. UMNO tak berani ke?Kalau presiden UMNO tak berani nak tunjukkan ketegasan jangan harap le MCA akan insaf. UMNO takut apa? Saya kata takut sebab dari segala tindakan UMNO macam tindakan yang penuh ketakutan. Takut hilang kuasa. Ishhh...geramnya aku punya pemimpin yang lembap. Kalau dah tak mampu nak pimpin bagi kat orang lain yang mampu le.

mad said...

saya tidak setuju dengan tulisan datuk kali ini, tapi untuk pencalonan bertanding jawatan mt umno tulisan datuk ini memang kena pada tempatnya.

dan kajang said...

As'kum Datuk,

Saya sebenarnya amat kesal sekali dengan kenyataan yang dikeluarkan oleh YB Datuk Liow.Saya memang kenal dia semenjak beliau menjadi Set Pol pada bekas Menteri Sumber Manusia dulu Tan Sri Lim Ah Lek.

Saya juga kenal betul bekas bosnya,TS Lim Ah Lek kerana beliau adalah diantara pemimpin MCA yang paling dihormati oleh ramai,tak kira parti lawan,parti komponen BN,orang Melayu,Cina dan lain2.Beliau pernah menjadi bos saya semasa saya berkhidmat di Kem. Sumber Manusia dulu.Beliau tidak akan membuat kenyataan2 yang berbau perkauman.Walaupun beliau orang nombor 2 MCA namun beliau bukan seoang yang chauvanis dan pernah mengeluar kenyataan yang boleh menguris perasaan kaum lain.Walaupun kita tahu pendiriannya kadang kala menyebelahi dan mempertahan hak kaumnya,tapi beliau tidak meluahkan pendiriannya itu secara umum khususnya kepada media tapi sebaliknya secara berhemah dimeja perundingan BN.Beliau begitu berhemah sekali.

Beliau tidak menagih populariti murahan bagi mendapat political millage melalui cara murahan ini.Itulah Lim Ah Leh contoh pemimpin nasional MCA yang patut dicontohi.

Malangnya anak buahnya YB Liow telah tersasar jauh apabila sahaja memegang jawatan nombor 3 MCA.Dia menjadi riak dan sombong, seolah2 jawatan itu memberi pasport kepadanya untuk bercakap apa sahaja isu yang difikirkan baik bagi political millagenya sehingga tidak kira samada ia akan menguris perasaan kaum lain,khususnya orang Melayu.Beliau harus jangan lupa bahawa kemenangannya di Bentong dulu adalah sebahagian besarnya datang dari sokongan pengundi Melayu yang telah selama ini begitu menghormati bekas bosnya,TS Lim Ah Lek.Tidak hairan jika sokongan ini akan berubah sekelip mata kesan dari kenyataanya yang tidak bertanggungjawab.

Saya harap YB Liow hendaklah terus belajar dari bekas bosnya tentang seni politik tanah air jika beliau mahu terus kekal dihormati oleh semua.

cmk said...

Alang-alang pecat nak Liow Tiong Lai, pecatlah sekali MCA dan Gerakan dari BN kalau betul-betul berani.

Jalak Lenteng said...

Sekiranya kita berpegang kepada ISLAM, perkataan bangsa Melayu, Cina dan India takkan timbul.
Sejarah membuktikan bahawa 13 Mei berlaku kerana isu bangsa. Sekiranya parti MCA dan MIC itu ahli-ahlinya semua beragama ISLAM, adakah kita akan terus memperjuangkan survival MELAYU?

Datuk RON, kita hendaklah berpegang kepada syariat ISLAM, itu yang utama, jauhi rasuah dan jangan sentuh ARAK.
Perjuangkan ISLAM sebagai matlamat utama.

Mika Angel-0 said...

Sdr Ruhanie Ahmad,

Kata-kata dhaif saya:
it is refreshing to note that Abdullah is a bundle of energy and is hands on as to how to proceed in a world facing a food crisis

maka ia bersandarkan kata-yang lebih ilmiah dan meyakinkan:

October 29, 2008
The Global Meltdown
How the Food and Financial Crises are Interconnected

By ERIC TOUSSAINT

In 2007-2008, the biggest international economic and financial crisis since 1929 broke out. Were it not for the massive and concerted intervention of public authorities in coming to the rescue of thieving bankers, the present crisis would already have reached more ample proportions. Here too, the interdependency is striking. Between 31st December 2007 and the 18th October 2008, all the world's stock exchanges fell dramatically, by 30 to 40%, sometimes more, for the stock exchanges of the industrialized countries, 45% for Turkey, Argentina, Brazil and India, 60% for Russia and China[2]. The colossal build-up of private debts, which is entirely created from fictitious capital, has finally exploded in the industrialized countries starting with the United States, the most heavily indebted economy of the planet. Indeed, in 2008, the sum of public and private debt in the United States amounted to 50 000 billion dollars i.e. 350% of GDP. This economic and financial crisis, which has already spread to the entire planet, will affect the developing countries more and more, even those which still believe themselves safe. Capitalist globalisation has not delinked or disconnected economies. On the contrary, countries like China, Brazil, India or Russia have not been able to protect themselves from this crisis, and this is only the beginning.

The food crisis.

In 2007-2008, the standard of living of more than half of the world population dropped dramatically when the price of food soared. There were massive demonstrations in at least fifteen countries in the first half of 2008. Tens of millions of people more than before faced hunger, and hundreds of millions had to reduce their food consumption (and consequently, their access to other essential goods and services[3]).

All of this was the result of decisions made by a handful of companies in the agro-industry and the financial sector (the institutional investors who contribute to doping the prices of agricultural products) with the backup of the US administration and the European Commission[4]. In fact, the percentage of exports in the world production of food remains small. Only a small part of the rice, wheat or corn produced in the world is exported, while by far the greater amount is consumed in the country of production. However, the price on the export market determines the price on the local market. The export market price is fixed in the United States, mainly in three stock exchanges (Chicago, Minneapolis and Kansas City). Consequently, the price of rice, wheat or corn in Timbuctu, Mexico, Nairobi, and Islamabad is directly affected by the evolution of the prices of these cereals on the United States stock markets.

In 2008, under pressure and to avoid being overthrown by the rioting at the four corners of the earth, the authorities in the developing countries had to take measures to guarantee their citizens access to staple foods.

This state of affairs resulted from several decades of governments gradually withdrawing their support from local cereal producers – who are mainly small producers – and following the neoliberal requirements imposed by institutions such as the World Bank and the IMF as part of the Structural Adjustment Programmes and programmes to reduce poverty. In the name of the "fight against poverty" the institutions have convinced governments to carry out policies which have reproduced or even reinforced poverty. Furthermore, during the last few years, many governments have signed bilateral treaties (especially free trade treaties) which made the situation worse. The WTO Doha round of trade negotiations also had dire consequences.

What happened?

Act 1.

The developing countries gave up the trade barriers which protected the local producers from competition from foreign agricultural producers, mainly North American and European large agro-exportation companies. These then swamped local markets with agricultural products sold for less than it cost local farmers to produce them. This bankrupted local producers, many of whom migrated to the big cities of their own countries or the industrialized countries.

According to the WTO, subsidies paid out by the governments of the North to their big agricultural firms on the domestic market are not in breach of anti-dumping regulations. As Jacques Berthelot wrote, "whereas, for the man in the street, dumping means exporting at a price lower than the average production cost of the exporting country, for the WTO, it cannot be called dumping as long as exports are at the domestic price. Even if that is less than the average production cost[5]."

In short, the countries of the European Union, the United States or other exporting countries may swamp the markets of others with agricultural products benefiting from heavy domestic subsidies. The corn exported to Mexico by the United States is a typical case in hand.

Because of the free trade agreement (FTA) signed by the United States, Canada and Mexico, the latter has abandoned its trade barriers regarding its northern neighbours. Corn exports from the United States to Mexico increased nine fold between 1993 (the last year before enforcement of the FTA) and 2006. Hundreds of thousands of Mexican families have had to stop producing corn as theirs cost more than corn coming from the United States, produced with industrial technology and heavy subsidies. Not only was that an economic disaster, but it also undermined their cultural identity as corn is the symbol of life in Mexican culture, particularly for people of Maya origin. Many corn growers abandoned their fields and went to look for work in the industrial towns of Mexico or the United States.

Act 2.

Mexico, which has thus became dependant on US corn to feed its population, was confronted with a sharp price rise of the cereal caused partly by speculation on the stock exchanges of Chicago, Kansas City, and Minneapolis and partly by the production of ethanol from corn by the northern neighbour.

The Mexican corn producers were no longer there to satisfy domestic demand and Mexicans were confronted with a soar in the prices of their staple food tortilla, the cornmeal pancake which replaces the bread or the bowl of rice of other parts of the world. In 2007 enormous riots shook Mexico.

In specific conditions, the same causes have produced almost exactly the same effects. The interdependency of food markets on a global scale was pushed to a level never reached before.

The global food crisis lays bare the workings of our capitalist society: the pursuit of maximum private profit in the short term. Capitalists see food as nothing more than a merchandise to be sold for the highest possible profit. Food, an essential element of survival for human beings, is transformed into an instrument of pure profit. This sinister logic must be brought to its knees.

It is time to abolish the control of capital over large-scale production and marketing and give priority to policies of food sovereignty.

The climate crisis. The effects of climate change have temporarily disappeared from the headlines, supplanted by the financial crisis. Nevertheless, the process is underway on a global scale and here too, interdependency is obvious. Indeed the populations of the "poor" countries will be much more affected than those of the "rich" countries, but no one will come out of it unscathed.

The convergence of these three crises shows populations the need to free themselves from capitalist society and its productivist model. The interdependency of capitalist crises highlights the need for an anti-capitalist and revolutionary programme on global scale. Only international and systemic solutions can make for a favorable outcome for the populations and the environment. Humanity cannot be fobbed off with half measures.

Translated by Elizabeth Anne in collaboration with Vicki Briault

Eric Toussaint, president of the Committee for the Cancellation of Third World Debt – Belgium www.cadtm.org , author of The World Bank: A Critical Primer, Pluto, London, 2008.

Notes

[1] Eric Toussaint, president of the Committee for the Abolition of Third World Debt CADTM-Belgium www.cadtm.org, author of The World Bank: Critical Primer, Pluto Press / Between the lines / David Philip Publisher, London - Toronto - Cape Town, 2008; World Bank: A Never-Ending Coup d’Etat Editorial VAK (Mumbai-India), 2007.

[2] See The Economist, 18th October 2008

[3] In the face of soaring food prices, poor households have cut down on health and education as well as accommodation.

[4] See Damien Millet and Eric Toussaint "Retour sur les causes de la crise alimentaire mondiale", August 2008 and Eric Toussaint "Une fois encore sur les causes de la crise alimentaire", Octo 2008

[5] Jacques Berthelot "Démêler le vrai du faux dans la flambée des prix agricoles mondiaux", 15 July 2008, p.47



(ingat senang hendak bersaing dengan budak-budak tingakat empat)

Ramprashad said...

Sorry to say...after reading all the comments above, only now i understood that malays can never learn and will continue getting cheated. They talk about article article 153 and social contract but they tend to be blind when we talk about article 8(http://mt.m2day.org/2008/content/view/14365/84/) How i wish if all Malays are intelligent like RPK. How i wish if we have a brilliant leader like Lim Kit Siang in DAP for stronger voice. How i wish if MIC have no leaders like Samy Vellu. 1 thing for sure, this country can never move forward with such narrow minded mindset. For Malays, they just cannot differentiate Religion and Politic. The best part is, they dont realize that they are in such situation, narrow minded and blind. What the know is Malay rights, Islam and wanting a Malay leader for every single shit organization even if they are corrupted. When people challenge the constitution, they will call Perpaduan Melayu demi bangsa and Agama. Perpaduan Negara tak yah ke? Pity Malays. Kesian Melayu...Its ok, stick to your rights if you think Malays cannot live without help.

Mohd Afnan said...

MCA tidak sepatutnya mempertikaikan apa yang terkandung dalam perlembagaan kerana ia hanya mengundang rasa tidak puas hati di kalangan masyarakat negara ini khususnya bangsa Melayu. Pertikaian untuk menghapuskan salah satu akta dalam perlembagaan samalah seperti menghina YDPertuan Agong dan institusi Raja-raja. Sebelum ini tidak pernah perlembagaan yang dah termaktub dipertikaikan...

alfred said...

Dato' ,

Ini salah siapa ?

We should be pointing our fingers to the Malays leadeship yang penakut, bachul dan goyah sekarang.

Latest statement by DPM."we should liberalize NEP".

In the first place, who the hell is Najib to say this. Kalau hendak populariti pun, not at the expense of the Malays.

Ini lah dia jenis pemimpin2 UMNO sekarang. Penakut dan bachul.

Yang sekarang menjadi PM sudah ternyata bachul dan penakut.

Sampai bila masih hendak tajut2 lagi.

With regards to MCA's proposal tu, saya rasa why not forget all about equity given. Why not give 100% to the Chinese!!!

Let's see the implications.

Mereka kena ingat yang Malaysia ni adalah ibarat seperti burung 'flamingo'. Untuk terbang mesti ada kesimbangan diantara badan, kepak dan kepala. Salah satu tidak balance akan membuat burung itu jatuh.

I believe, MCA or other non Malay party hendak melihat keadaan yang semikian. Baru puas hati mereka.

They can try tetapi mereka jangan lupa yang orang2 Melayu pun tidak lah sebodoh untuk membiarkan nya.

Salam

pentola said...

Saban hari disua di kaca berita;
Anak Palestine punya cerita;
Yang tua yang muda ummi pun serta;
Semangat membara bekalan mereka;

Lempar batu protes tanda;
Sunah Nabi dapat pahala;
Peluru meriam peduli apa;
Pantang hidup dalam neraka;

Tiba masa giliran kita;
Banyak petanda walau tak serupa;
Syabas PERKASA; Syabas DrM juga;
Kenapa hanya mereka berdua?;

Dulu kata panglima bangsa;
Pilihlah saya bukan mereka;
Mengapa sekarang hilang suara?
Sibuk menghimpun nak jadi kera?

Usah dibiar kudis menjadi tokak;
Takut kanser naik keotak;
Usah sampai teragak-agak;
Takut kiasu bertambah bongkak.

Melayu liberal masaalah nyata;
Dengarnya semua luar negara;
Harta menggunung tentu selesa;
Mengapa sanggup jadi derhaka?

kucar kacir ribut umpama;
lemah fikiran lena kerana;
walaupun berat perlu diusaha;
dibaham singa hidup merana;

Ketua yang awas sudah tiada;
Sejarah tercipta tetap mulia;
Negara merdeka tanahair tercinta;
Terlena sejenak terjerat kita;

Hang Jebat said...

Datuk,

Kenyataan (statement) demi kenyataan yang dikeluarkan oleh mana-mana pihak sekalipun, termasuk dari istana jika tidak disusuli dengan tindakan atau plan tindakan, maka kenyataan-kenyataan itu akan tinggal sebagai satu kenyataan sahaja. Kita mesti lakukan tindakan. Itu yang penting. Bertindak BUKAN bercakap sahaja. Ia tak membawa kita ke mana-mana.

Hang Jebat said...

Datuk,

1. Kita dah banyak pertubuhan yang ditubuhkan untuk mempertahan dan memperjuangkan hak kita sebagai kaum bumiputera. PERKASA adalah yang terbaru. Mungkin yang lebih 'power' dari yang lain. Soalnya adakah pertubuhan-pertubuhan itu memainkan peranan, berfungsi dengan baik dan yang paling penting - BERKESAN?

2. Bayangkan kalau kenyataan Majlis Raja-Raja pun tidak diendahkan, bagaimana pula dengan 'statement' pertubuhan-pertubuhan ini?

3. Sudah sampai masanya kita BERTINDAK bukan BERCAKAP lagi. Kita buang masa kalau terus bercakap dan keluarkan 'statement' sahaja.

Mika Angel-0 said...

Sdr Ruhanie Ahmad

Sekiranya kita ambil kira kata-kata Ramprashad maka lingkuplah ekonomi melayu kerana kita berada di Kemunting merengkuk bercuti.

Bukankah lebih baik sekiranya lebih ramai Melayu yang saperti Nik Aziz, Musa Hitam, Daim dan KJ sebagai contoh, Ramprashad?

Mahathir kita itu saya kira terlalu pandai mahu ditiru sapertimana termaklum orang Sri Langka, orang Fiji dan orang Kashmir sedia maklum dan tahu.

Mika Angel-0 said...

Sdr Ruhanie Ahmad,

Saya kagum usaha Raja Dr Nazrin ke Saudi Arabia berjumpa Crown Prince Walid.

Terima Kasih

spycatcher03 said...

Ini bukan kali pertama anggota parti BN mempersoalkan dasar dan perlembagaan Malaysia. Mereka berani bebrbuat demikian kerana Pengerusi BN tidak berbuat sesuatu untuk menahan mereka bersuara dikhalayak rami. Perkara seperti ini tidak pernah terjadi zaman kepimpinan TDM. Atas apa jua alasan Pak Lah seharusnya telah memanggil mereka untuk menghentikan menyentuh isu2 sebegini sensitif. Kalau nak tunjuk ketelusan tanpa batas, inilah padahnya. Saya lihat ketiga2 pemimpin MCA agak lantang dalam hal ini , mungkin untuk meraih kembali sokongan kaumnya. Pada hemat saya, ini bukan cara terbaik, kerana MCA juga perlu sokongan orang melayu dan seharusnya lah menjaga sensiviti isu2 berhubung dengan hak dan keistimewaan orang2 melayu.

Nampak gaya nya mana2 parti komponen BN bebas menyuarakan perkara dasar yang seharusnya terhad kepada mesyuarat majlis tertinggi BN. Kalau begini lah kebebasan dan ketelusan yang dimaksudkan olih Pak Lah, maka BN tidak mungkin akan bertahan lama kerana pada akhir2 ini ianya dilihat amat rapuh sekali!

Kita juga dapat saksikan akhir2 ini juga ramai pemimpin MCA yang memberi sokongan terbuka kepad kerajaan PR tanpa segan silu atau menghormati parti komponen lain. Tidak kah mereka sedar bahawa sokongan saperti itu memberi impak yang tidak baik kepada BN? .

Saya berharap tim baru yang akan menerajui kerajaan Malaysia, meneliti perkara ini, kalau perlu memperkuatkan mental kemelayuan dari sekarang lagi, teruskan lah. Kalau tidak pi mai, pi mai , tang tu juga!!!!!

Mika Angel-0 said...

Tongkat Dagu
(kenyit-kenyot, dapatkan info cewek)

Masakan MCA dan lainnya tak begitu, Sdr Spycatcher03.

Dalam PRU12 mereka yang sungguh setia kepada UMNO/BN pun buat kerja 'sabotage'!

Biarlah, kebebasan bersuara itu corak sistem demokrasi.

Yang tak seronoknya paksaan dalam beragama dan berpura-pura, tak begitu, Sdr Spycatcher03?

Apa kata anda sekira dikatakan yakni elok sangatlah BN dibubarkan dan parti-parti komponen pandai-pandailah cari raison d'etre masing-masing dan cuba yakinkan rakyat dan pengundi akan dagang siasah mereka?

Bukankah NEP itu dilihat sebagai tongkat dan bukankah MCA, MIC, Gerakan dikatakan bertongkatkan UMNO? Kekayaan negara ibarat Ceweklah...

Terima Kasih Sdr Ruhanie dan Sdr Spycatcher03.

(kalau hendak disalahkan Abdullah, salahkan Nor Mat MoF2 dahulu, lepas itu faham-faham sahajalah)

Kepada Allah Berserah