Tuesday, October 28, 2008

JANGAN IZINKAN SESIAPA PANJAT KEPALA KITA…

Baru-baru ni ada desakan minta Barisan Nasional (BN) lantik Timbalan Pengerusi Kedua. Secara tak langsung, mungkin lepas itu mereka akan desak di adakan jawatan Timbalan Perdana Menteri Kedua. Desakan ini sudah pun disanggah secara jelas dan tegas oleh banyak pihak. Syabas.

Semalam ada lagi satu kejutan. Pihak yang sama mencadangkan kerajaan memansuhkan syarat pemilikan 30 peratus ekuiti bumiputera dalam syarikat-syarikat public listed. Contohnya di bawah ini:

MANSUH EKUITI BUMIPUTERA

KUALA LUMPUR 27 Okt. – MCA meminta kerajaan menghapuskan syarat pemilikan 30 peratus ekuiti bumiputera dalam syarikat-syarikat senaraian awam bagi memastikan ia terus bersaing.

Naib Presidennya, Datuk Liow Tiong Lai berkata, ini kerana elemen penting dalam pertumbuhan ekonomi negara kini adalah daya saing yang kuat bagi membolehkan negara berhadapan dengan kesan buruk ekonomi dunia.

“Ekuiti perlu dibuka, berikan kelonggaran agar sesebuah syarikat itu berdaya maju dalam menghadapi situasi ekonomi dunia yang semakin meruncing,” katanya.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=1028&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_01.htm

Saya sifatkan tuntutan ini keterlaluan. Jadi apa kita nak buat sekarang? Duduk diam diri dan peluk tubuh? Menjerit secara emosional? Atau sanggah desakan ini secara bijaksana?

Dan, adakah kita mengharapkan Tun Dr Mahathir Mohamad sahaja yang bersuara mengenai hal ini? Tidak perlukan semua pihak bumiputera bersuara senada menyangkal perkara ini?

INI BUKAN MASA CADANG MANSUH EKUITI BUMIPUTERA - DR M

KUALA LUMPUR 28 Okt. — Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad tidak bersetuju dengan cadangan MCA supaya kerajaan menghapuskan syarat pemilikan 30 peratus ekuiti bumiputera dalam syarikat-syarikat senaraian awam kerana ini bukan masa yang sesuai dan syarat itu juga belum dicapai sepenuhnya.

“Waktu ini saya tak setuju. Kalau capai 30 peratus bumiputera, 40 bukan bumiputera dan 30 peratus orang asing, kalau capai itu kita boleh mansuhlah.

“Kalau tercapai matlamat ekuiti itu patutlah kita hapuskan (ekuiti pemilikan bumiputera itu). Sekarang belum tercapai... banyak lagi nak kena buat. Kalau (kurangkan) 20 peratus hari ini (dan) tak berkembang, sedangkan ekonomi berkembang, (maka) 20 peratus itu akan kurang, jadi ini semua kena ambil kira,” katanya. – Bernama

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=1028&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_11.htm

Kini masanya untuk seluruh warga UMNO seluruhnya berfikir dan bertindak. Parti perlu diperkasakan semula. Proses pemilihan kali ini kemukakanlah barisan pemimpin yang tegas, berani dan ikhlas untuk berjuang secara komited demi agama, bangsa dan tanah air seluruhnya.

Mana-mana bahagian yang belum mengadakan persidangan perwakilan pula wajar merangka usul menyangkal desakan ini. Buktikan kepada semua bahawa kita tidak sekali-kali izinkan mana-mana pihak pijak kepala kita. – Ruhanie Ahmad

29 comments:

burujerdi said...

Salam ukhuwwah,

Kata berjawab, gayung bersambut.
Alhamdulillah. Ada juga pemimpin Melayu yang berani bersuara dan menyatakan pendirian.

Jed Yoong said...

Datuk,

Panjat kepala atau cium tangan, ini semua persepsi saja, IMHO. If it's not important, then such gestures will be irrelevant like "yee pin foong" (wind beside the ears that comes and goes).

Saya tidak setuju dengan cadangan ini.

We are not competitive not because of the NEP but because of PARTS of the implementation.

In my limited experience observing top "Cina" PLCs, their internal systems are simply way behind compared to the West and that has little to do with the NEP.

I shall not bore, Datuk, with the details.

More important is a proper programme in such PLCs to properly train bumis at all levels whether at the site, if construction, or overseas.

The allocation of the bumi shares, if possible, should be allocated to GLCs so that the benefits are easily shared and accessed by all, not just buddies of the Finance Minister, etc.

cucupakkasim said...

Dato'
musibat ni semua,depa dah tau yang tanpa depa atau bila depa join dengan mana-mana(kalau HA + CHA),depa nanti kuat,pasai,depa tau depa yang dok control ekonomi..,apa-apa pun tun m sorang saja yang boleh ajaq depa..

cucupakkasim said...

Dato'
macam mana depa tak panjat kepala kita..,baru-baru ni i ada pi pejabat PKK nak renew lesen,jumpa pula sorang MP dari perak yang pernah kena ISA tak sampai 60 hari,tapi dok sembang macam kena ISA 60 tahun bawa 3 tokey chin mana ka..habis..?nak buat apa??

CUCU TOK KEDU said...

Dato Ron yang dihurmati!
Apa yang Dato tulis ianya telah bermula sejak lama dah! Ini memperjelaskan kelemahan semakin ketara pemimpin UMNO berdepan dengan keadaan zaman. Kerana apa? Kerana untuk individu terus berkuasa dan dapat mengaut laba menimbunkan harta. Mereka perduli apa dengan Melayu atau rakyat! Mereka bukan saja sanggup dipanjat kepala tetapi sanggup dipijak kepala!

Oleh itu kon harapkan kalau perwakilan UMNO nanti mahu jangan terus dipanjat atau dipijak kepala maka Dato Ron adalah antara harapan memperbaikki keadaan ini dengan meletakkan Dato Ron di MKT UMNO!

Kita lihat apa Dato Ron akan suarakan! Kita percaya Dato Ron akan berbuat sesuatu yang baik bukan duit!

kluangman said...

Kita dah lantik pemimpin atas dasar memberi mereka tanggungjawab dan amanah demi ugama dan bangsa, kenapa dalam bab perjuangan, kita diminta bersama..jangan berpeluk tubuh..
tapi bila bab projek, bab kroni, bab habuan, tak ada pun seruan untuk kami bersama..

Janganlah Dato' bawa mentaliti marhaen ketika dah pencen dan dilupakan kawan kawan seperti sekarang tetapi di mana Dato' ketika gagah dan ada sedikit jawatan dulu..

Ada serupa ka..

Anak Pantai Merdeka said...

Salam Datuk,

Kalau kita kuat dan tegas tak ada siapa pun yang akan berani mengeluarkan sebarang kenyataan sewenang-wenangnya.

Bila kita agak lemah, mereka akan tekan kita dan minta yang bukan-bukan.

Maka kepimpinan yang ada hari ini mestilah tegas dan berani. Sudah banyak keistimewaan diberikan kepada bukan bumi. Dalam bidang pendidikan, MRSM, 10% untuk bukan bumi, Biasiswa diberikan sehingga 45%.

Ekonomi Malaysia siapa "control". Hingga barang kawal pun kekadang kerajaan tak mampu nak kawal.

Inilah yang dikata beri betis hendakkan paha. Begitu juga dengan kenyataan Ketua Wanita Gerakan, beliau sanggup memperlecehkan kaum yang memberikan kemenangan kepadanya sehingga beliau bergelar Y.B. Inikah balasan yang layak diterima oleh pengundi di Gerik. Saya rasa Datuk Seri Tajo Rosli ada jawapannya.

izam said...

Datuk,
Lihat la Datuk..mereka lagi sekali mengambil kesempatan atas kelemahan bangsa kita. Sebenarnya dari dahulu lagi mereka ini ada cita-cita dan mereka memang suka orang melayu berpecah supaya senang mereka memberi alasan atas apa yang mereka tuntut dan agar dapat memenuhi kehendak mereka. Wahai sahabatku MCA..jangan berangan la..ia memang nampak seperti kami berpecah tapi hakikatnya tidak..jangan cuba-cuba!!!..jangan paksa kami semua.!!! Kamu dah lupa kah ...bagaimana parang terbang??? jgn kali ini anda semua lenyap samasekali diatas mukabumi malaysia ini.

MNI said...

Hello Datuk Ron...
Inilah yang dikatakan keterbukaan melampau.. apabila diberikan betis mahukan peha.. dah dapat peha nak atas lagi... sampai akhirnya tergadai body...

Perlu ditanya apakah pandangan PERKASA mengenai perkara ini... UMNO dok buat apa lagi... Apa bila puak2 ni dah pandai beri pandangan terbuka dan jelas dan nyata....Apa pula tindakkan kita? Berpeluk tubuh? Sebang di kedai kopi?

Tepok dada tanya selera...

Pinjam sat "Kepada Allah Kita berserah"

suaraselangor said...

Kita sering dicabar, dihentam, diuji dan diserang dengan bermacam-macam kenyataan dari DAP, Gerakan mahupun dari MCA sendiri. Yang terbaru dari Ketua Wanita Parti Gerakan.

Namum pemimpin melayu sekarang bersifat "apologetic" dan ada yang membelakangkan kita.

Yang terbaru dari Selangor, perlantikan Low Siew Moi untuk Ketuai PKNS dan kenyataan Dr Nasir Adun Kota Damanasara mengenai Zakat untuk orang bukan Islam.

BN dilihat dalam keadaan lemah dan beberapa pihak mengambil kesempatan ini untuk tuntut macam-macam. Tetapi semuanya untuk political mileage atau bersifat populis.

Yang amat membimbangkan saya, kita diperlekehkan oleh Parti Component BN sendiri iaitu dari MCA dan Gerakan. Namun Pemimpin Melayu berdiam diri.

Kita semakin di pijak-pijak dan buat masa kini saya berharap PERKASA dengan pimpinan Dato' Ibrahim Ali dapat pertahankan kita dan saya berharap PERKASA mengeluarkan kenyataan mengenai isu ini dalam masa terdekat.

Saya juga berharap, apabila peralihan kuasa sudah selesai dalam UMNO, Pemimpin baru UMNO Najib dan TSM dan Mukhriz atau Dr Khir dapat kembalikan UMNO kepada asas perjuangan dan bersuara untuk Kita.

Hentikan tuntutan yang populis untuk mendapatkan political mileage dan balik semula kepada semangat berkerjasama antara semua pihak dan hentikan mereka yang suka memperlekehkan hak kita.

SuaraSelangor

http://suararakyatselangor.blogspot.com

matdeboq said...

Assalamualaikum Datuk,

Pada masa sekarang ni...nampak gayanya, semacam ada sesuatu yang tak kena dengan pemimpin2 Melayu yang dok ada laa ni...??

Depa-depa tu dah naik tocang...makin lantang dan BerTambah berani...!!! Dan pemimpin Melayu yang ada kuasa...dok diam seribu bahasa...tapi gila kuasa tak tentu kehala...!!

Hari ini isu 30 peratus ekuiti Bumiputra...isu papan tanda jalan...isu TPM ke2... dan bermacam-macam lagi yang saya pasti akan depa timbulkan kelak...!!

Jika pemimpin2 Melayu yang mana orang2 Melayu berharap dapat menjadi Payung Pelindung tidak memberi respon yang tegas dan sepatutnya Demi hak bangsa Melayu, ketuanan Melayu dan agama nya...!!! Masih dok mengelak..apologik...masih berdeplomasi...sedangkan depa-depa tu langsung tak peduli...dengan sentimen Orang Melayu dan Agama nya....maka nasib orang Melayu akan bertambah pudar lah..!

Raja-Raja Melayu dah pun bersuara tempoh hari.Tapi hanya lah sekadar sebagai pemimpin kepada semua rakyat Malaysia dan tidak menyebelahi mana2 pihak.

Kini Pemimpin Melayu pula seharusnua..kehadapan memperjuangkan Hak-Hak orang Melayu dan budayanya yang makin di hakis saban hari oleh mereka2 ini...!!

Sekian dari Melayu Larut Tin Teypin.Wassalam.

BlueMoon said...

Mungkin saudara terlupa bahawa Tun. M juga berkata bahawa UMNO sekarang dilanda penyakit "apa untuk saya?(what's for me?)". Saya tidak kedengaran bantahan hebat dari UMNO apabila MCA menuntut supaya jawatan DPM diberikan kepada mereka. Hanya kedengaran sosek-sosek di sana-sini sahaja. Bak kata pepatah seperti melepaskan batuk di tangga. Begitu juga keadaannya apabila MCA sekali lagi menuntut supaya ekuiti 30% bumiputra dihapuskan. Setakat ini tiada bantahan yang bersungguh-sungguh dari UMNO, jauh sekali dari PAS dan PKR. Jikalau UMNO dilanda sindrom "apa untuk saya?" maka PAS dan PKR mengalami penyakit yang tidak kurang dasyat iaitu "ini semua perkara dunia". Mulut mereka seolah-olah dikunci kecuali serban dan janggut mereka disentuh. Atas alasan ini jugalah Pengerusi PKNS yang baru diberikan oleh pemimpim Islam kepada orang bukan Islam. Jikalau Melayu terus melayu, dan orang Islam terus menerus dibuai dengan kecantikan janggut mereka, maka, nescaya mereka akhirnya akan kehilangan segala-galanya kecuali sebilah keris tumpul untuk Melayu UMNO; segulung serban usang untuk Melayu PAS dan sebuah mangkuk sakti untuk Melayu PKR.

Tun Jeram said...

Salam,

Saya ingin mendengar suara UMNO di peringkat Bahagian dan Negeri lebih tegas menolak "permintaan" MCA itu.

Pemimpin UMNO di peringkat tertinggi, kecuali seorang dua, nampaknya susah sangat hendak memberi respons yang agak tegas.

Mungkin kerana hendak menjaga hati "kawan"?

Artikel 153 said...

Datuk,

Saya tidak setuju dengan cadangan MCA naik timbalan pengerusi BN @ TPM dan hapus 30% ekuiti bumiputra.

Cuma kena perbaiki pengagihan sistem sedia ada.

Saya sudah ada pengalaman sangat pahit dengan sebahagian Cina yang "tamak" tidak memberi peluang langsung kepada saya untuk mendapat apa yang saya patut dapat. Agak sensitif untuk diceritakan buktinya di sini. Siapa makan cili dia rasa pedasnya.

Apa lagi mereka memberi yang mereka boleh beri kepada kita yang Bumiputra.

Kita belum ada bukti yang Cina akan menjamin memberi keadilan kepada kita secara adil.

Timbalan Pengerusi BN dari Bumiputra Sabah dan Sarawak mungkin ada relevannya sedikit. Itupun kalau UMNO bersetuju. Kita bincang secara baik-baik. Umpama mencabut rambut dari tepung, rabut tak putus tepung tak berserak.

Sama-sama kita fikirkan.

nagagua said...

askm.datuk macammana dengan kempen berjalan lancar ke ? Bagi saya kenyataan MCA ni patut kita bagi perhatian, bagus cadangan dia ni.Sebabnya kalau seratus peratus perniagaan dan bangunan bukan hak milik orang bumiputera senanglah sikit orang melayu kampung macam saya ni nak bakar nanti tak payah siasat siasat dah sape punya. cucuh petrol terus bakar jer .KEPADA PARA PEMIMPIN YANG MENGAKU BAGUS KALAU NAK TAHU SEMUA NI SEBAB KERAKUSAN KORANG LAH JUGAK.CUBA TUNJUK MANA DIA ORANG KAMPUNG YANG DAPAT SAHAM 30% PERCUMA TU ? ADA PAK MEON ,MAK CIK SENAH KEROPOK .DOL IKAN YANG DAPAT BENDA TU SEMUA ? CADANGAN YANG BIADAP KENA JAWAB CARA BIADAP JUGAKLAH .APAKAH SELAMA INI TAK CUKUP MONOPOLI MEREKA YANG BERGELAR TAIKUN TAIKUN NI.KENAPA TAIKUN TAIKUN NI TAK MINTAK NAK JADI SULTAN PULAK, SENANG SIKIT AKU BUAT CERITA.

profit said...

Dear Ruhanie,
Its the same all politicians including you,when comes to malay unity is at stake,all politician ask the rakyat to stand behind them.When everything is cool,politicians are the one who avoid the rakyat.
As I said PERKASA is a bunch of disgruntled civil servant and politicians,where are they on this MCA issue.Or may be thinking of the redtape in handling press conference.

Patriot Selatan said...

Dato'

Jawapannya terletak kepada PERKASA...

pak tam said...

salam ta'zim

Apabila Umno lemah, maka banyak permintaan luarjangkaan dari MCA dan Gerakan, mungkin nanti MIC pula...

MCA dan Gerakan harus ingat , mereka masih lagi jadi YB adalah kerana undi dari org Melayu yang menyelamatkan kedudukan mereka, mereka lupa pada pengundi Melayu, dan terus mencetuskan perkara2 yang menyakitkan hati org Melayu,

Sudah sampai masanya , pada PRU akan datang org Melayu seharus menjual mahal undi org Melayu kepada MCA, Gerakan or MIC atau menolak terus dari mengundi mereka itu.

JantanGiler said...

Jika MCA terlalu pentingkan kepada kesejahteraan ekonomi, perkara utama adalah berjuang utk menghapuskan redtape dalam birokrasi kerajaan. Badan bertindak perlu menyenaraikan proses proses yg mana mengambil terlalu lama utk mendapat kelulusan dan menyebabkan hilang nya daya saing dimana keputusan perniagaan perlu bertindak dgn cepat. Org melayu kerap kalah dalam proses proses birokrasi kerajaan ini kerana tidak mempunyai modal utk minyak pelincir.

dizzy boy said...

Datuk Ron,
Sy rasa hala tuju Datuk Ron byk kpd TDM,kita mesti ada acuan sendiri untuk maju,berjaya dan berwawasan,Datuk Ron masih ada pengaruh politik,gunakan sahaja pengaruh itu dan beri pendapat kpd pengaruh Datuk Ron,kami sebagai rakyat hanya boleh mendpt berita,tgk dan dgr.Kami tidak boleh buat keputusan,malah mungkin cadangan kami tidak ambil peduli di peringkat atasan.Sy harap isu ini Datuk Ron dpt menyelesaikan di peringkat atasan,sekiranya masyarakat melayu khususnya UMNO ingin mengekalkan tambuk pemerintahaan.Sy nampak,hanya TDM n Datuk Ron yg ambil kisah dlm hal ini,mana perginya tokoh2 korporat yg lain,pemimpin2 tertinggi UMNO yg lain???? Adakah mereka ini tidak bersuara atau terus diam,mana perginya Ketua Putera Malaysia,dahulunya lantang untuk org melayu,mana perginya KJ??mereka ini yg dahulunya cukup lantang jika di sentuh hal2 org melayu,khususnya agama islam.Mungkin juga mereka2 yg sy sebutkan tadi,sedang sibuk untuk berkempen demi perut mangkuk,belanga mereka.Bukannya untuk kepentingan org melayu khususnya agama islam.Datuk Hishamudin mana taringnya??Dahulu jaguh sehingga cabut keris dan hunung ke hadapan,sehinggakan org2 MCA marah.Lps kejadian hunung keris,Datuk Hishamudin memohon maaf pd kaum MCA.Tak kan Datuk Hishamudin dah kecut perut kot,atau nak jaga nama semasa kempen Naib Presiden??MCA dah mula main isu sebegini,kerana MCA tahu UMNO sekarang tgh berkempen untuk diri sendiri,mana kala untuk parti dah tak ada masa nak jenguk2.Isu-isu semasa pun dah tak sempat nak tgk,asyik dok jaga kroni2 dan perwakilan sahaja.Itu lah UMNO kini,hanya pentingkan diri sendiri,sy dpt rasakan UMNO dahulu cukup menjaga kepentingan org melayu khususnya agama islam.

OTAI (Otak Tenang Akal Inovatif) said...

DATO aberamly.wordpress.com SAYA ADA SEBUT HAL DEB. APA NAK BUAT BILA BUKA... TENTU SUSSAH NAK TUTUP. MACAM PAK HABIBIE BUAT KEBEBASAB PRESS DI INDON... AKHIRNYA TEWAS DENGAN PRESS. KITA NI?

ORANG MINTA TAMBAH HAK. MELAYU MINTA KURANGKAN HAK DAN ISTIMEWA... SAMPAI TAK MAU NAK NGAKU MELAYU... MAKA JADILAH SUKU JAWA DLL. FUNNY KAN DATO

ChengHo said...

Pemimpin melayu terlalu apologetik dan defensif..mana dia pemimpin melayu yg Rightist dah hilang dilamah globalisation? ..hanya perlu tegakkan social contract dan perlembagaan pun pemimpin Umno tak pandai nak artikulasi..

cmk said...

Salam Datuk,

Apabila jawatan Timbalan ke-2 diwujudkan, suatu hari nanti akan ada pihak yang menuntut jawatan Timbalan ke-3 atau yang seumpamanya diwujudkan pula. UMNO mesti berani berkata "TIDAK" dalam hal ini.

Orang bukan Islam seperti Abi Talib sudah tidak wujud lagi. Yang ada hanyalah seperti Abu Lahab, Abu Jahal dan sebagainya. Memang benar ekonomi negara dikuasai oleh mereka tetapi rezeki kita adalah ketentuan Allah, bukan ketentuan pihak MCA dan suku-sakatnya.

Jika mereka masih tamak dan tidak mahu mengurangkan ekuiti mereka, buat apa susahkan diri melayan mereka? Biarkan saja hingga hari kiamat.

tok kemuning said...

Lihatlah apa jadi apabila kita orang melayu nampak lemah (nampak aje lemah tetapi orang melayu semangatnya masih tinggi).

Semua tanah pegangan pajakan hendak dijadikan 100% pegangan bebas, kuota bumiputra dalam berbagai sektor hendak dikurangkan, equiti bumiputra hendak sedikit demi sedikit dihapuskan, hak dan keistimewaan orang melayu yang masih ada diganggu gugat dan hendak dikurangkan malah sedikit demi sedikit dihapuskan.

Apa yang termaktub dalam perlembagaan adalah hak. Hak tidak patut dikurangkan, dihapuskan maupun dipersoalkan.

Hanya pemimpin yang lemah sahaja berganjak dan sanggup berunding dan berkompromi tentang hak. Permimpin sejati sebenarnya sanggup gugur kerana mempertahankankan hak.

Ianya umpama kopi gingseng, kopi tongkat ali, kopi habastu sawda, kopi jantan, kopi merah atau apa saja. Walau apa pun dicampur untuk memperkuatkan nilai kopinya ianya adalah tetap kopi. Begitu juga Melayu dan Malaysia (Kopi) walau apapun dicampur adukkan hak kopi dan sifat kopi hendaklah dikekalkan jika tidak ianya bukan lagi kopi dan kita tidak berhak sebagai kopi lagi.

WAK SAPU said...

Nak lihat transkrip wawancara Dato Sri Najib dengan BLOOMBERG TV pada 24 Oktober 2008? Sila layari http://waksapu.blogspot.com/

Abu Hasan Adam said...

Saudara Ron,

Sebenarnya sebagai orang tua saya sudah terlalu lama memikirkan perkara ini. Sentiasa dalam dilemma. Serba salah. Tak tahu nak kata apa.

Pada hemat saya jikalau dibiarkan perkara ini berleluasa, sudah pasti orang Melayu akan rugi. Orang Melayu akan hilang entah ke mana.

Satu pihak mengatakan Hak istimewa orang Melayu yang 30% tu dihapuskan kerana ia hanya menguntungkan segelintir orang Melayu sahaja. Betul juga.

Tapi takkanlah marahkan nyamuk kelambu dibakar? Fikir orang tua ni.

Orang tua ni berfikir lagi. Menung lagi.

Pada pendapat orang tua ni :
i. Badan pencegah Rasuah mesti betul-betul tegas. Hapuskan rasuah secara berkesan. Jangan pilih bulu. UMNO ke PAS ke jangan peduli. Baru lah rakyat betul-betul yakin hasrat kerajaan nak menghapuskan rasuah.

ii. Hal-hal yang berkaitan dengan perundangan mestilah setelus-telusnya. Jangan pilih bulu.

iii. Pentadbiran kerajaan perlu menampakkkan yang pentadbiran sekarang betul-betul telus dan adil.

Lepas itu baru kita beri amaran!

i. Apa-pa saja yang diputuskan yang berkaitan dengan 'kontrak sosial' dalam perlembagaaan Malaysia jangan diungkit-ungkit demi penerusan negara yang aman dan makmur.

Orang muda sekarang ramai yang tak tahu mengenai kontrak sosial tu. Mereka tak tahu apa yang telah diputuskan oleh datuk nenek mereka dulu.

Sekian. Mungkin pandangan orang tua ni dah obselete.

Abu Hasan Adam

orangkampung said...

Salam Dato' saya sebagai seorang yang bekerja dengan seorang pemimpin cina yang tersohor dan pernah dijatuhkan oleh Tun akibat kelantangan beliau meminta perkara yang sama yakni sekolah cina dan jawatan timbalan perdana menteri sewaktu dahulu...berlatar belakangkang ahli keluarga yang berpolitik dan menjadi sahabat rapat dengan allahyarham megat junid dan puan sri faizah...membuatkan banyak rahsia orang cina telah saya tahu...kenapa kini mereka meminta minta bukan waktu Tun dahulu...kini kita tahu siapa orang belakang takhbir ong tee kiat itu...yg mana siapa yang memberi nasihat kepada beliau...kita juga tahu kenapa sering kereta ong tee kiat itu meluncur masuk kedalam rumah bekas presedin MCA di setiabakti 6 itu berhadapan rumah muhyiddin yassin...kita tahu siapa yg sering ke pejabat bekas presedin MCA itu di jalan yap kuan seng...kita tahu apa yg dibincangkan adalah dari naluri dan pendapat dari siapa...kita tahu kenapa pemimpin bekas pemimpin MCA itu memanggil Raja petra ke rumah beliau...kita tahu betapa bekas presedin MCA itu membuat pertemuan dengan anwar ibrahim...dan kita tahu betapa rapat hubungan bekas presedin MCA itu dengan tan sri khalid menteri besar selangor yg baru ini...persoalannya kenapa ia begitu pro kepada perjuangan PKR...kenapa kita Umno tidak buleh memberi satu pengajaran yang besar pada MCA yang tidak setia ini...jawapannya cukup ringkas...mereka hendakkan kesamarataan...saya tahu siapakah yang memberi cadangan agar kuota bumi dihapuskan...kita tahu siapa yang banyak melantik proksi mereka didalam public co...MCA..dan kita tahu berapa ringgit yg mereka rasuah bagi mendapatakan percalonan didalam dewan MCA...kita tahu mereka mahu menjatuhkan orang melayu...cuma kita cuba ingin membuat tak tahu,,..kenapa?

orangkampung said...

Saya setuju dengan PAK TAM...undi orang melayu hanya untuk orang melayu...dan lagi satu kena gembeleng tenaga dan fikiran kita agar mengalakkan orang melayu mendaftar unutk mengundi,...dengan ini orang melayu akan menunjukkan kekuatan orang melayu itu sendiri...10 juta bukan satu angka yang kecil...banyak tempat yg dulu dikuasai oleh orang cina akan diambil alih oleh orang melayu...dalam masa yang sama kita kena desak agar tempat yang majoriti pengundi melayu wajib meletakkan orang melayu..(merujuk kepada 28 parlimen)...jangan bagi muka sangat kat orang cina ni...bak kata rais yatim kita buleh buat parti tunggal jika kita mahu...mereka yang rugi...mereka harus sedar bahawa ahli politik mereka telah berpesan mereka akan menghadapi masalah populasi dalam jangka masa 10 tahun lagi ini kerna akibat dari trend kelahiran dan perkahwinan yg terlalu kecil bagi masyarakat cina...ini akan menggagalkan aspirasi politik mereka sindiri...itu lah kat kedah ini zaman Tun dulu dia masuk je kampung suruh orang pakat beranak ramai2...strategi jangka masa panjang...komposisi org melayu akan meningkat pada lebih 70% utk jangka masa 10 tahun lagi...bayangkanlah...kita perlu memberi pengajaran buat mereka ini...secara halus sudah...saya berharap dato' buleh mengketengahkan isu ini sekiranya dato ' terpilih menjadi MT...

Mika Angel-0 said...

Sdr Ruhanie Ahmad,

Saya setuju dengan kata-kata anda!

October 29, 2008
Two Parties, One Imperial Mission
The US Empire Will Survive Bush

By ARNO J. MAYER

The United States may emerge from the Iraq fiasco almost unscathed. Though momentarily disconcerted, the American empire will continue on its way, under bipartisan direction and mega-corporate pressure, and with evangelical blessings.It is a defining characteristic of mature imperial states that they can afford costly blunders, paid for not by the elites but the lower orders. Predictions of the American empire's imminent decline are exaggerated: without a real military rival, it will continue for some time as the world's sole hyperpower.

But though they endure, overextended empires suffer injuries to their power and prestige. In such moments they tend to lash out, to avoid being taken for paper tigers. Given Washington's predicament in Iraq, will the US escalate its intervention in Iran, Syria, Lebanon, Afghanistan, Pakistan, Sudan, Somalia or Venezuela? The US has the strongest army the world has ever known. Preponderant on sea, in the air and in space (including cyberspace), the US has an awesome capacity to project its power over enormous distances with speed, a self-appointed sheriff rushing to master or exploit real and putative crises anywhere on earth.

In the words of the former secretary of defense, Donald Rumsfeld: "No corner of the world is remote enough, no mountain high enough, no cave or bunker deep enough, no SUV fast enough to protect our enemies from our reach."

The US spends more than 20% of its annual budget on defense, nearly half of the spending of the rest of the world put together. It's good for the big US corporate arms manufacturers and their export sales. The Gulf states, led by Saudi Arabia, purchase billions of dollars of state-of-the-art ordnance.

Instead of establishing classic territorial colonies, the US secures its hegemony through some 700 military, naval and air bases in over 100 countries, the latest being in Bulgaria, the Czech Republic, Poland, Rumania, Turkmenistan, Kyrgyzstan, Tajikistan, Ethiopia and Kenya. At least 16 intelligence agencies with stations the world over provide the ears and eyes of this borderless empire.

The US has 12 aircraft carriers. All but three are nuclear-powered, designed to carry 80 planes and helicopters, and marines, sailors and pilots. A task force centerd on a supercarrier includes cruisers, destroyers and submarines, many of them atomic-powered and equipped with offensive and defensive guided missiles. Pre-positioned in global bases and constantly patrolling vital sea lanes, the US navy provides the new model empire's spinal cord and arteries. Ships are displacing planes as chief strategic and tactical suppliers of troops and equipment. The navy is now in the ascendant over the army and the air force in the Pentagon and Washington.

The US military presence in the Eastern Mediterranean, Red Sea, Persian Gulf and Indian Ocean from 2006 to 2008 shows how the US can flex its muscles half-way around the globe (and deliver humanitarian relief at gunpoint for political advantage). At least two carrier strike groups with landing craft, amphibious vehicles, and thousands of sailors and marines, along with Special Operations teams, operate out of Bahrain, Qatar and Djibouti. They serve notice that, in the words of the current defense secretary, Robert Gates, speaking in Kabul in January 2007, the US will continue to have "a strong presence in the Gulf for a long time into the future".

A week later the undersecretary of state for political affairs, Nicholas Burns, said in Dubai: "The Middle East isn't a region to be dominated by Iran. The Gulf isn't a body of water to be controlled by Iran. That's why we've seen the US station two carrier battle groups in the region." This is not new. In his farewell address in January 1980, weeks after the start of the hostage standoff in Tehran and the Soviet invasion of Afghanistan, President Jimmy Carter made it "absolutely clear" that an attempt by any outside force to gain control of the Persian Gulf will be regarded as an assault on the US, and such an assault will be repelled by any means including military force. He said that the Russian troops in Afghanistan not only threatened a region that "contains more than two-thirds of the world's exportable oil" but were at the ready "within 300 miles of the Indian Ocean and close to the Strait of Hormuz, a waterway through which most of the world's oil must flow".

A quarter of a century later, former secretary of state Henry Kissinger updated the Carter Doctrine, displacing the threat from Moscow to Tehran: should Iran "insist on combining the Persian imperial tradition with contemporary Islamic fervour, it simply cannot be permitted to fulfil a dream of imperial rule in a region of such importance to the rest of the world".

Ultra-modern conventional armed forces and weapons are ill-suited to fight today's asymmetrical wars against non-state actors resorting to sub-conventional arms and tactics. But supercarriers, supersonic aircraft, anti-missile missiles, military satellites, surveillance robots, and unmanned vehicles and boats are not going out of season. Intervention, direct and indirect, open and covert, military and civic, in the internal affairs of other states has been standard US foreign policy since 1945. The US has not hesitated to intervene, mostly unilaterally, in Afghanistan, Pakistan, Iraq, Lebanon, Palestine, Iran, Syria, Somalia, Sudan, Ukraine, Georgia, Kazakhstan, Bolivia and Colombia, in pursuit of its imperial interest.

Taking the USAID (United States Agency for International Development), Fulbright Programme and Congress for Cultural Freedom of the anti-Communist cold war as their model, the stalwarts of the new global war on terror have created equivalents in the State Department's Millennial Challenge and Middle East Partnership Initiative. The defense department enlists universities through Project Minerva to help with the new model counterinsurgency warfare and unconventional military state-building operations.

The US economy, syncretic culture and Big Science are unequalled. Despite huge fiscal and trade deficits, and the Wall Street banking and insurance meltdown, which have unhinged its financial system and rippled across the global economy, overall the US economy remains robust and pacesetting in creative destruction. Never mind the social costs at home and abroad. But its shrinking industrial and manufacturing sectors may be the weakest link.

The US still holds a substantial lead in research, development and patents in cybernetics, molecular biology and neuroscience. This is facilitated by publicly, privately and corporately funded research universities and laboratories that establish outposts overseas as they draw in brains from around the globe.

They remain the US model for the rest of the world, as do its globalising museums, corporate architectural idioms and marketing strategies (political and commercial). It is no surprise that the US reaps disproportionate harvests of Nobel Prizes, not only in economics but in the natural sciences; or that American English has become a global language. This is both cause and effect of the immense leverage of US multinationals. US popular and consumer cultures penetrate the most remote places on the planet. Along the shifting periphery Washington and K Street (the Washington street known for its lobbies) join forces with collaborating elites and regimes.

This American empire has significant family resemblances with past empires in its grab for critical natural resources, mass markets and strategic outposts. Americans know they have a considerable stake in the persistence of their imperium. Some social strata benefit more from its spoils than others. Still, it is profitable socially, culturally and psychologically, especially for its intelligentsia, liberal professions and media.

The empire has extraordinary reserves of hard and soft power for persisting in its interventionism. The US has the wherewithal and will to stay a face-saving course in Iraq. There is a deficit of combat troops for large conventional ground operations and a strategic incoherence in the face of irregular warfare against insurgent, guerrilla and terrorist forces. But the deficit of soldiers will be remedied. Private contractors will raise armed and civilian mercenaries, preferably at cut-rate wages from third world dependencies.

Washington masks its imperial self-interest with declamations about the promotion of civil rights, social welfare, women's liberation, the rule of law and democracy.

However, for US power elites, regardless of party, there is an absolute need and priority: until the implosion of the Soviet Union it was to lay the specter of communism; since 9/11 it is to slay the serpent of radical Islamism.

The Iraq Study Group's report of December 6, 2006, prepared by the bipartisan Baker-Hamilton Commission, was not so much concerned with the turmoil on the Tigris as with its impact on the US empire: "Iraq is vital to regional and even global stability, and is critical to US interests. It runs along the sectarian fault lines of Shiite and Sunni Islam, and of Kurdish and Arab populations. It has the world's second-largest known oil reserves. It is now a base of operations for international terrorism, including al-Qaida. Iraq is a centerpiece of American foreign policy, influencing how the United States is viewed in the region and around the world."

Iraq matters because, should it "descend further into chaos," it risks diminishing "the global standing of the United States". James Baker (Republican) and Lee Hamilton (Democrat) take it as given that Washington will continue to make the law in the Greater Middle East, as it has since 1945. The report is clear: "Even after the United States has moved all combat brigades out of Iraq, we would maintain a considerable military presence in the region, with our still significant force in Iraq and with our powerful air, ground, and naval deployments in Kuwait, Bahrain, and Qatar, as well as an increased presence in Afghanistan."

Baker-Hamilton turned for help to the best and the brightest of non- or bi-partisan organisations and think tanks that mushroomed since the Vietnam war. Several of these institutions, some of whose staffers prepared questions, position papers and partial drafts for the Iraq report, make no secret of their engagement.

The "bipartisan" Center for Strategic and International Studies (CSIS), partly funded by the Bill & Melinda Gates Foundation, was a major contributor to the Commission. Drawing trustees and advisers "equally from the worlds of public policy and the private sector," its aim is to "advance global security and prosperity in an era of economic and political transformation by providing strategic insights and practical solutions to decision makers."

The “non-partisan” International Republican Institute is deeply implicated in Iraq and chaired by John McCain; it means to "advance freedom and democracy worldwide by developing political parties, civic institutions, open elections, good governance and the rule of law." And the non-profit National Democratic Institute for International Affairs, chaired by the former secretary of state, Madeleine Albright, works "to strengthen and expand democracy worldwide". The self-advertised bipartisan but far-right Washington Institute for Near East Policy claims "to advance a balanced and realistic understanding of American interests in the Middle East [and to] promote an American engagement in the Middle East".

The Baker-Hamilton Commission also took counsel with ex-officials and pundits of certified research and public policy institutes like the Council on Foreign Relations, the Brookings Institution, the Rand Corporation and the American Enterprise Institute. Whatever their political proclivities, very few of the collaborators, associates and patrons of these policy centers rigorously question the political, economic or social costs and benefits of empire for the US and the world. Their disagreements and debates are about how best to secure, exploit and protect the empire.

Underscoring that the role of the US is unique in a world in which few problems can be resolved without it, Secretary of State Condoleezza Rice affirms that "we Americans engage in foreign policy because we have to, not because we want to, and this is a healthy disposition - it is that of a republic, not an empire". Defense Secretary Gates says the US must keep its "freedom of action in the global commons and its strategic access to important regions of the world to meet our national security needs", which entails supporting a global economy contingent on ready access to energy resources.

Even centrist censors do not challenge Washington's unconditional support of Israel. They, like the neocons, oppose any hard-and-fast linkage between the Iraqi morass and the Israeli-Palestinian impasse. Both baulk at the Baker-Hamilton report's suggestion that the US "cannot achieve its goals in the Middle East unless it deals directly with the Arab-Israeli conflict and regional instability". Democrats and Republicans are of one mind in their resolve to step up undercover operations in Iran backed by the threat of a full-scale economic blockade or military action.

Neither presidential candidate proposes an alternative to the imperial charge except perhaps to muffle the moralising and messianic rhetoric in contentious relations with Iran, China and India, and a resurgent Russia - all four driven by untried, nationally conditioned forms of capitalism. Both candidates have used foreign capitals as stages for attesting to their imperial bona fides and determination.

Arno J Mayer is emeritus professor of history at Princeton University.

This article first appeared in the excellent monthly Le Monde Diplomatique, whose English language edition can be found at mondediplo.com The full text appears by agreement with Le Monde Diplomatique. All rights reserved © 1997-2008 Le Monde Diplomatique.