Tuesday, May 06, 2008

Penulis mengaku tidak bersalah terbit kata hasutan melalui komen dalam laman web

KUALA LUMPUR 6 Mei — Seorang ahli perniagaan yang juga penulis mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas dakwaan menerbitkan kata-kata berunsur hasutan melalui komen terhadap satu artikel dalam laman web Malaysia Today.

Kata-kata berunsur hasutan bertajuk ’IT IS EASY TO IMPRESS THE MALAYS’ adalah komen terhadap artikel diterbitkan pengendali dan editor laman web Malaysia Today, Raja Petra Raja Kamarudin bertajuk ’03/06:Malaysia’s Organised Crime Syndicate:all roads lead to Putrajaya’.

Syed Akbar Ali, 48, yang kelihatan tenang ketika pertuduhan dibacakan terhadapnya oleh jurubahasa mahkamah, didakwa melakukan kesalahan itu di Zeenath Begum Jewellers Sdn Bhd, No 2007, Jalan Masjid India, di sini, pada pukul 2.59 petang 5 Jun, 2007.

Bapa kepada dua orang anak itu didakwa mengikut Seksyen 4(1)© Akta Hasutan 1948 (Akta 15) dan boleh dihukum di bawah Seksyen 4(1) akta yang sama.

Jika sabit kesalahan bagi kesalahan pertama, beliau boleh didenda tidak lebih daripada RM5,000 atau penjara tidak lebih tiga tahun atau kedua-duanya. –Bernama

No comments: