Saturday, October 27, 2007

Perginya Seorang Pejuang Rakyat:
Othman Saat Dalam Kenangan.....

27 Oktober 2007: Warga Negeri Johor Darul Takzim kehilangan seorang pejuang tulen hari ini apabila pemimpin berjiwa rakyat, Tan Sri Othman Saat, 84, kembali ke rahmatullah di Hospital Sultan Ismail (HSI), Johor Bahru, awal pagi tadi.

Pada 1.38 pagi tadi blog ini melaporkan seperti berikut: Veteran UMNO dan bekas MB Johor, Tan Sri Othman Saat, kini dalam keadaan nazak di wad 5C, HSI, Johor Bahru. Beliau seorang MB yang sangat-sangat berjiwa rakyat….

Pada jam 7 pagi tadi blog ini menerima SMS yang mengatakan Othman telah kembali ke pangkuan penciptaNya. Jenazah beliau disemadikan di Makam Mahmoodiah, Johor Bahru.

Saya sekeluarga mengucapkan takziah kepada seluruh keluarga Allahyarham. Jasa Allahyarham tetap dikenang. Mudah-mudahan Allahyarham akan tergolong di kalangan orang-orang yang soleh.

Menurut Bernama, Othman mengidap septisemia (keracunan darah). Beliau jadi Menteri Besar Johor selama 16 tahun dari 1967 sehingga 1982.

Othman dimasukkan ke HSI kira-kira dua bulan lepas dan pada 2 Oktober 2007 menjalani pembedahan di kaki kanannya.

Allahyarham dilahirkan di Kampung Tengah, Muar pada 4 April 1927 dan aktif dalam Umno sejak parti itu ditubuhkan pada 1946.

Beliau dilantik sebagai Menteri Besar Johor yang ketiga pada Februari 1967 ketika berusia 43 tahun.

Al-Fatehah! – Ruhanie Ahmad

2 comments:

Berita dari gunung said...

Takziah.

Alfatihah. Moga segala amal dan usaha beliau diberkati.

kudakepang said...

Berita Dari Gunung:

Terima kasih dan salam takzim daripada saya.