Tuesday, April 10, 2007

The Toyol Code 2007

Singapura Akan Import
Pasir Daripada Melaka?
Bahagian Dua

Pada Khamis 5 April 2007, saya poskan kisah kemungkinan tidak lama lagi Singapura akan mengimport pasir daripada kawasan Selat Melaka di Melaka dan Negeri Sembilan.

Bagaimanapun, status sebenar kawasan perairan yang akan disedut pasirnya itu masih belum dapat dipastikan. Sama ada berada dalam jajahan takluk kerajaan negeri atau pun kerajaan persekutuan.

Kisah itu adalah susulan kepada satu maklumat yang diposkan oleh Spycatcher kepada www.mayaputera.blogspot.com pada Rabu, 7 Mac 2007.

Setelah menyiasat selama hampir sebulan, Toyol saya pun menyatakan:

“Sah. Usaha-usaha sedang dijalankan untuk jual pasir kepada Singapura. Orang Melaka yang handle. Dia orang nak sedut pasir Selat Melaka. Sekarang tengah negotiate hal diesel. Minta subsidi untuk enjin sedut pasir.”

Berikut ini adalah info terbaru daripada Spycatcher yang diposkan sebagai reaksi kepada posting saya pada 5 April 2007. Antara infonya yang relevan dengan kisah pasir yang akan dieksportkan ke Singapura adalah seperti berikut:

“We have to heat up this (sand) issue because the possibilities of it taking place are very very high! My little bird (informer) again whispered to me that the sale (of sand) may involve people in high positions and royalties of a state!”

Maka, terserahlah kepada kita semua untuk menilai maklumat di atas. Saya katakan begitu kerana maklum sajalah hari ini kita kan sedang berhadapan dengan isu bloggers tempatan dilabelkan sebagai pembohong dan pemfitnah.

Apa pun, demi kedaulatan negara tercinta ini, saya sanggup dilabelkan sebagai pemfitnah atau pembohong. Syaratnya, nafikanlah dulu bahawa dua maklumat yang dikirimkan oleh Spycatcher mengenai hal ini tidak benar. Dan, nafikanlah juga satu maklumat yang dikirimkan oleh Toyol saya sebagai fitnah.

Untuk makluman pihak-pihak yang sedang amat obsessed dengan usaha melablkan bloggers tempatan sebagai penipu dan pemfitnah, jangan terkejut kalau saya dedahkan siapa Spychatcher dan Toyol yang telah menyalurkan maklumat mengenai pengksportan pasir ini kepada saya.

Tetapi, oleh kerana saya juga berhak melindungi pembekal maklumat dan sumber-sumber saya, cukuplah untuk saya katakan di sini bahawa saya terpaksa korek soal pengeksportan pasir ini demi maruah dan kedaulatan negara trcinta ini!

Kepada saya, sesiapa sahaja yang akan merelakan Singapura mengimport pasir daripada Malaysia untuk membina sebuah lagi Pulau Singapura dalam tempoh 20 tahun dari sekarang adalah puak-puak yang wajar disanggah.

Kalau ada pihak yang mahu berbeza sentimen dengan saya mengenai hal ini, silakan. Tetapi, buktikan dulu bahawa usaha mengeksport pasir ke Singapura itu bukan perbuatan dayus dan khianat!

Nota: Untuk maklumat lanjut mengenai isu pasir ini bacalah posting saya di www.mayaputera.blogspot.com pada Jumaat, 23 Mac 2007 dengan jodol Singapore Seeks New Sand Supply, dan pada Rabu, 7 Mac 2007, dengan jodol Kedahagaan Pasir Oleh Singapura Perlu Membimbangkan Malaysia? Lebih lanjut lagi, bacalah buku saya Mahathir Menyinga terbitan 2006. – Ruhanie Ahmad

5 comments:

The Eugenist said...

Datuk,

Saya ada Recipe of Destruction

Sebatang jambatan indah,
Segenggam maruah negara,

200 ribu cubic meter air

Sebiji kapal terbang

Sebuah rumah indah

Sebuah kapal layar

Semangkuk muka “toye”

Bahan-bahan ini hendaklah digaul dan dimasak sehingga garing.

p.s – Lepas ni tak tahulah nak jual apa lak yer Tok..?

Clark Gable of Pulau Duyong said...

Dear Dato',
You are on a hot trail ,trace it doggedly never to let go.
Reminds us again and again as we somehow cepat lupa.

Mika Angel-0 said...

Datuk Ron,
Salaam

Asia Pacific

River dredging starts in Hubei
Dredging work underway at Banyan Basin, Singapore
Dredging "well advanced" for Daya Bay petrochemical plan
EPA opposes Sugar Dock project on Saipan
Victoria Harbour reclamation to resume in Hong Kong
China approves Hutchison Shenzhen terminal
Jan De Nul wins work in Thailand
Korean port to start dredging campaign
Realtime Support System for Yellow River diversion project

Dredging underway for Malaysian offshore field

Breakthrough for Jan de Nul in Korea
Tuas on track
New container terminal opens in Vietnam
More details on Disneyland project
Pipeline bundle installed
Hall Contracting completes small craft harbour dredging
Kirn Nguu River dredged

http://www.sandandgravel.com/news/projects/h_left.htm

I hope this can be of some help

kudakepang said...

Saudara Eugenist, Saudara Clark Gabel of Pulau Duyong & Bung Mika:

Terima kasih. Saya akan terus berusaha mencari maklumat pasal ura-ura pengeksportan pasir ke Singapura ini.

Dan, sama-samalah kita memohon kepada Allah SWT semoga para pemimpin kita berfikir panjang, betul-btul panjang-panjang, sebelum ura-ura inimmahu dijadikan kenyataan.

Salam perjuangan,
Ron

samson tamimi said...

sama kisahnya dengan pembinaan tembuk pemisah antara israel dengan palestin yang mendapat banatahan ramai.Israel mendedahkan siapa yang bekalkan simen? rupanya dari syarikat abu mazin(presiden palestin)begitulah kisahnya...